Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 16:24

Al die mensen die altijd 98 tanken - gewoon lekker blijven doen.
Maar niet gaan lopen roepen dat je auto kapot gaat als je 95 tankt om wat voor technische reden dan ook. Is nl. niet zo.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 16:36

zelfs Harald snapt het :cheers: :mrgreen:

goede combi Bas :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 16:55

horn schreef:Al die mensen die altijd 98 tanken - gewoon lekker blijven doen.
Maar niet gaan lopen roepen dat je auto kapot gaat als je 95 tankt om wat voor technische reden dan ook. Is nl. niet zo.

Als je auto geen laag octaan gehalte kan verwerken, gaat ie wel degelijk kapot, en dat kan sneller dan je denkt. Ik heb het niet over de huidige eco-motoren.....die zijn allemaal aangepast.
Als het niet van belang zou zijn geweest, kunnen de Cessnaatjes ook op 95 Ron met additieven afgetankt worden, en dat doen ze voor de zekerheid toch maar niet....

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 17:12

horn schreef:Al die mensen die altijd 98 tanken - gewoon lekker blijven doen.
Maar niet gaan lopen roepen dat je auto kapot gaat als je 95 tankt om wat voor technische reden dan ook. Is nl. niet zo.


Moeten we hier niet onderscheid maken in moderne(re) motoren en oude(re) motoren? Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat in mijn 3.2 het niet raadzaam is om 95 te gooien en het wel degelijk motorschade tot gevolg kan hebben.

Ik ken het exacte technische verhaal niet maar volgens mij komt het er op neer dat doordat de onsteking geen pingelsensor heeft niet gedetecteerd kan worden dat hij armere benzine te verwerken krijgt en de onstekingstijdstippen dus niet aan kan passen. Met name bij volle belasting zou dit niet goed zijn toch?

Let op: dit verhaal is dus bij oudere motoren. Moderne motoren kunnen detecteren dat er 95 in gaat en passen zichzelf hieraan aan.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 17:43

Nóg maar een keer deze informatie uit ons eigen archief :idea: :

Afbeelding :salut:

Op de ook steeds terugkerende (eigen)wijsheden :roll: in dit topic ga ik maar beter niet in :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 19:54

Ik tank 91 ron (normal in Duitsland) als de temperatuur tussen de 12 en 16 graden is bij noordenwind en als ik van oost naar west rijd. Op de terugweg tank ik dan 1/8 tank 98 ron om voor de zijwind te compenseren. In de winter rijd ik nauwelijks maar als ik rijd tank ik 95 op de winterbanden maar alleen als het een zonnige dag is, als het bewolkt is tank ik 98. Boven de 30 graden tank ik witbier en boven de 35 graden zit ik op Curacao en drink ik Caipirinha, maar dat is offtopic

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 19:54

EriC4C schreef:Nóg maar een keer deze informatie uit ons eigen archief :idea: :

Afbeelding :salut:

Op de ook steeds terugkerende (eigen)wijsheden :roll: in dit topic ga ik maar beter niet in :wink:


Hebbie ook zon staatje voor de 997?

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 20:05

Ik tank dus echt geen ron 95! Mensen die zeggen dat dit gerust kan hebben er de ballen verstand van. :twisted:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 20:18

Ik tank dus echt geen ron 98! Mensen die zeggen dat dit gerust kan hebben er de ballen verstand van. :twisted:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 20:44

Pingelt een 3.2 met ron95..... :?:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 20:51

Als je motor pingelt op 95 RON, gaat ie gewoon naar de klote als je er geen hoger octaan ingooit!
Dit geldt met name voor getunede oudere motoren. Ook die uit de jaren '90.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 21:08

Geen ideee of hij pingelt....met zoveel herrie achterin.... Maar vlgs het boekje 98 loodhoudend dus ik tank ron98 en vpower( ik meen ron97). Ik kan zo de grens over voor ron100 maar niks van gemerkt of hij beter van liep....

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 22:27

Pieter_996 schreef:Ik tank 91 ron (normal in Duitsland) als de temperatuur tussen de 12 en 16 graden is bij noordenwind en als ik van oost naar west rijd. Op de terugweg tank ik dan 1/8 tank 98 ron om voor de zijwind te compenseren. In de winter rijd ik nauwelijks maar als ik rijd tank ik 95 op de winterbanden maar alleen als het een zonnige dag is, als het bewolkt is tank ik 98. Boven de 30 graden tank ik witbier en boven de 35 graden zit ik op Curacao en drink ik Caipirinha, maar dat is offtopic


+heel veel :res:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

29 okt 2012 23:50

Blijven heerlijke topics om te lezen dit. Iedereen creëert zijn eigen versie van de werkelijkheid al dan niet onder invloed van de marketing van de benzinemaatschappijen :?

Ook mooi om tussen de regels door te lezen dat zelfs zij met gedegen kennis van octaangetallen niet willen leunen op de feiten mbt winterbanden. Dat lijkt dan toch weer te komen door gebrek aan ervaring :wink:

Bij mij euro 95 in de 964 en 98 in de 3.2 en morgen gaan de winterbanden er weer onder :D

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 0:02

Gewoon euro 95 in de 964. Mij is geadviseerd 98 of meer te tanken, heb ik
een paar keer gedaan, maar heb het verschil niet kunnen merken.
Daarmee is niet gezegd dat het geen verschil maakt, maar als ik het
niet constateer ... :scratch:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 8:34

beaker schreef:Ik tank dus echt geen ron 95! Mensen die zeggen dat dit gerust kan hebben er de ballen verstand van. :twisted:



:bang: :bang: :bang:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 10:18

Leerzaam topic :ba: ik tank als de naald het aangeeft. Liefst 98 want daar loopt ie kennelijk het beste op. Anders gewoon 95 op jaarbasis maakt het allemaal niet zo veel uit.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 12:01

Jammer dat nog niemand met de horror verhalen van de E10 benzine is begonnen..... :twisted:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 12:30

Ik zie dat mijn vraag een hoop heeft losgemaakt! Veel antwoorden. Veel verschillende antwoorden ook. Uiteenlopend van het maakt niet uit of je 95 of 98 tankt tot 95 vernielt je hele auto....... De conclusie die ik zelf trek uit de verschillende reacties:

Voor oudere modellen heeft 98 de voorkeur. Voor modernere modellen (in ieder geval vanaf de 996) kan net zo goed 95 tanken.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 12:36

caelin schreef:Jammer dat nog niemand met de horror verhalen van de E10 benzine is begonnen..... :twisted:


Ook dat heb ik al wel eens getankt, kan volgens 2 verschillende Porsche centra (en de website van Porsche) geen kwaad. Maar eerlijk is eerlijk, daar blijf ik ook bij weg, baat t niet dan schaadt het niet om me te onthouden van het tanken van E10.

Volgens Porsche, voor de volledigheid, is voor alle watergekoelde motoren E10 geen probleem overigens.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 13:30

Johan2 schreef:Ik zie dat mijn vraag een hoop heeft losgemaakt! Veel antwoorden. Veel verschillende antwoorden ook. Uiteenlopend van het maakt niet uit of je 95 of 98 tankt tot 95 vernielt je hele auto....... De conclusie die ik zelf trek uit de verschillende reacties:

Voor oudere modellen heeft 98 de voorkeur. Voor modernere modellen (in ieder geval vanaf de 996) kan net zo goed 95 tanken.


Daar heb je de kern te pakken. Als jouw karretje de timing van de ontsteking kan aanpassen aan het octaangetal, dan kun je er gewoon mee rijden. Mogelijk levert de motor betere prestaties met hoger octaangetal.

Kun je de timing niet wijzigen, en is de motor gebouwd om op ron 98 te lopen, dan loop je bij ron 95 de kans op pingelen (detonatie) en als gevolg daarvan ernstige motorschade, want ongecontroleerde warmteontwikkeling (heb ik eens begrepen, ik ben ook maar een simpele ziel :wink: )

Wel heb ik eens een pingelende motor mogen aanschouwen op de rollenbank (was een oude amerikaan met dikke getunede V8 op euro). Auto ging direct van de rollenbank af en de man moest maar eerst zijn tank (rustig) leegrijden (wat zo gebeurt is bij zo'n kar), Ron 98 tanken en dan maar eens terugkomen.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 14:54

95 vernielt je hele auto.......


Ik tank ook 95 waar geen 98 of 97 is en nu doet m'n ruitenwisser een beetje vreemd ....









:mrgreen:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 16:13

ik tank altijd de goedkoopste peut die ik kan vinden ... ik heb de P er nog nooit over horen klagen

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 19:21

erwin996 schreef:
Alfred996MKII schreef:98 is bijna niet meer te verkrijgen


In de regio Leiden/Den Haag is dat niet herkenbaar. Ik struikel hier over de BP pompen, met allemaal Ultimate 98 op voorraad :thumleft: :drive:


Idem : probeer altijd Ultimate 98 bij BP te tanken....freebeeeeeeeeeeeeeeeeesssss :cheers:

by the way : Vpower is tegenwoordig ron 95..... :pale:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 19:27

D.D. schreef:by the way : Vpower is tegenwoordig ron 95..... :pale:


Hoe kom je daarbij?
Gesloten onderwerp