Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Aankooptips Porsche 996

12 feb 2013 23:26

De mijne heeft het afgelopen jaar en +/- 5000km ook niet merkbaar olie verbruikt. 1 blokje op het digitale oliepijl en dus minder dan 1/10 liter.

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 0:39

erwin996 schreef:
dodootje schreef:Ik vind 1 liter op de 900 á 1000km. niet echt normaal.


Oei, mijn 996 verbruikt 1 liter olie per 60.000 km :scratch: Raar, die verschillen, misschien was die van jou afgetrapt door de vorige eigenaar?



En 1 liter op 60k vindt ik ook niet normaal :bang:

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 11:01

Leuke discussie!

Was toevallig onlangs bij het PCA en in gesprek geraakt met één van de werkplaatsmedewerkers. Hij vertelde mij dat het ook bij de 991 volgens het instructieboekje mogelijk is om 1 liter olie per 1000 km te verbruiken en dat dit binnen de fabriekstoleranties valt... Vond ik best opmerkelijk.

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 13:28

Dat geeft dus aan dat de passing zuiger/cilinder een passing heeft die ik persoonlijk niet Porsche waardig vind!
Bij "normale" auto's is de maatstaf 1 op 6000km, maar toch niet al als ze nieuw de showroom verlaten...

Als Porsche zelf aangeeft dat 1/1000km binnen tolerantie valt vind ik dit eigenlijk schandalig.
Dat had Lada, Moskvich en FSO destijds ook...(of nog niet eens).

:cry:

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 13:41

Mijn vorige lease dd (Audi A4 2.0TFSI B8) verbruikte iedere 2.000km een liter, vind, vond en zal ik nooit normaal vinden voor een modern product dat fatsoenlijk is ingereden (heb ik zelf gedaan en ik rijd altijd de auto warm voor ik hem op zijn donder geef).

Mijn huidige 997 heeft er in 10k km iets meer dan een liter doorheen gejaagd (1x bijgevuld en als ik nu peil is ie niet helemaal vol) maar ik rijd dan ook regelmatig hoge snelheden en dito toerentallen.

Ik heb liever dat een motor goed gesmeerd is en een beetje olie verbruikt dan helemaal niets, maar bij een moderne auto (en dat is een 996) vind ik dit soort verbruiken erg hoog..

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 13:48

Olie verbruiken staat eigenlijk los van "goed smeren".
De zuiger- en schraapveren zorgen ervoor dat de olie die in het carter zit niet in de verbrandingsruimte terechtkomt en via blauwe rook de uitlaat verlaat.

Een motor die nauwelijks olie verbruikt smeert net zo goed als een oliezuiper, de olie komt net zo goed in de cilinders alleen zorgen de zuiger/schraapveren ervoor dat deze weer fijn terug wordt geduwd naar het carter.

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 15:25

Bij de waterkokers kunnen de cilinders ovaal worden, ik kan me dan goed voorstellen dat de zuigers met veren niet meer goed afsluiten en dat ie daarom olie kan gaan verbruiken....wordt de cilinder te ovaal.....plof....

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 15:33

Dat is inderdaad een pijnpunt van de boxermotoren, in mindere mate hebben de V-motoren hier ook een beetje last van.
Staat volgens mij los van water of luchtgekoeld, is een algemeen principe dat door het gewicht van de zuigers de onderste (liggende) helft van de cilinderwand het meest te lijden heeft.
Maar dan mag de Porsche motor toch niet meer olie verbruiken dan bijv. de Subaru boxer? (ook al zijn dat 4-cil.)

Toen ik vroeger met mijn Kever bij de garage kwam zeiden ze ook al tegen mij 1L olie op 6000km mag, zeker bij een oudere auto.
Maar 1 op 1000? :shock: :roll:

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 15:58

dodootje schreef:Ik heb van mijn 996 Carrera4 3.6 cabrio écht plezier gehad. 6 versnellingen handgeschakeld. In zo'n 9 maanden ruim 10.000km mee gereden!!!
Hij verbruikte alleen wel olie, maar dat was binnen de "toleranties" volgens Porsche. Ik denk daar zelf anders over. Ik vind 1 liter op de 900 á 1000km. niet echt normaal.
Zien kon je het niet. Geen rook, geen lekkage.
Ik had de "facelift" 996, dus die met de grotere (turbo) koplampen uit 2003. Volgens verhalen en bevindingen, zou die wat minder last hebben van mogelijke scheurtjes in cilinderwand. Maar ik denk dat het ook veel uitmaakt, hoe er met de auto is omgegaan.
Het is logisch dat je de auto fatsoenlijk op temperatuur moet rijden, alvorens echt vemogen van 'm te vragen. En het is ook logisch, dat een auto waar altijd relaxed mee gereden is, er van binnen minder van langs heeft gekregen als een exemplaar die diverse trackdays heeft genoten.

Ik hoop dat je wat leuks vindt, naar je zin, in de prijsklasse van je keuze. Zorg wel, dat je een keuring op de auto los kunt laten. Dan weet je toch veel meer over de staat van de auto, want onderdelen, accessoires, etc. kosten zwaar geld. Dat is een vast gegeven en daar moet je mee leven. (dat rijmt).

Maar één ding kan ik je sinds vorig jaar januari wel vertellen: Een Porsche is verslavender als codeïne!!!!! Daarom ga ik komende zondag onze tweede ophalen in U.K.
Go for it! Je leeft maar één keer.

Waarschijnlijk tot ziens tijdens een rit of meeting. :thumleft: :drive:
Léon




.. je moet je olie ook niet peilen als hij op z'n kop ligt.. geeft een wat geflateerd olieverbruik :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry Leon, was een grapje en niet vervelend bedoeld hoor! Ik kijk uit naar je nieuwe aanwinst uit de UK! Enjoy :cheers:

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 17:08

erwin996 schreef:
dodootje schreef:Ik vind 1 liter op de 900 á 1000km. niet echt normaal.


Oei, mijn 996 verbruikt 1 liter olie per 60.000 km :scratch: Raar, die verschillen, misschien was die van jou afgetrapt door de vorige eigenaar?


Was zeker niet afgetrapt. Vorige eigenaar was bekend. Wat wel anders was, is het X51 pakket. Daarbij zitten o.a. gewijzigde cilinderkoppen en nokkenassen bij. Misschien dat het met die koppen niet helemaal goed zat. Blijft een raadsel en ik zal er niet meer achter komen (zie avatar foto). Maar goed, dit is allemaal nogal off topic, dus ik stop hier nu mee.
Het gaat uiteindelijk om de "nieuwe" die tips wil hebben i.v.m. z'n toekomstige aankoop en niet om mij. :salut:
Gr. Léon

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 17:14

de911gek schreef:
dodootje schreef:Ik heb van mijn 996 Carrera4 3.6 cabrio écht plezier gehad. 6 versnellingen handgeschakeld. In zo'n 9 maanden ruim 10.000km mee gereden!!!
Hij verbruikte alleen wel olie, maar dat was binnen de "toleranties" volgens Porsche. Ik denk daar zelf anders over. Ik vind 1 liter op de 900 á 1000km. niet echt normaal.
Zien kon je het niet. Geen rook, geen lekkage.
Ik had de "facelift" 996, dus die met de grotere (turbo) koplampen uit 2003. Volgens verhalen en bevindingen, zou die wat minder last hebben van mogelijke scheurtjes in cilinderwand. Maar ik denk dat het ook veel uitmaakt, hoe er met de auto is omgegaan.
Het is logisch dat je de auto fatsoenlijk op temperatuur moet rijden, alvorens echt vemogen van 'm te vragen. En het is ook logisch, dat een auto waar altijd relaxed mee gereden is, er van binnen minder van langs heeft gekregen als een exemplaar die diverse trackdays heeft genoten.

Ik hoop dat je wat leuks vindt, naar je zin, in de prijsklasse van je keuze. Zorg wel, dat je een keuring op de auto los kunt laten. Dan weet je toch veel meer over de staat van de auto, want onderdelen, accessoires, etc. kosten zwaar geld. Dat is een vast gegeven en daar moet je mee leven. (dat rijmt).

Maar één ding kan ik je sinds vorig jaar januari wel vertellen: Een Porsche is verslavender als codeïne!!!!! Daarom ga ik komende zondag onze tweede ophalen in U.K.
Go for it! Je leeft maar één keer.

Waarschijnlijk tot ziens tijdens een rit of meeting. :thumleft: :drive:
Léon




.. je moet je olie ook niet peilen als hij op z'n kop ligt.. geeft een wat geflateerd olieverbruik :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry Leon, was een grapje en niet vervelend bedoeld hoor! Ik kijk uit naar je nieuwe aanwinst uit de UK! Enjoy :cheers:



Hahaha. Ik kan (nu weer) lachen om grappen als deze hoor! Ik hou van humor. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd! Maar ik kan je ook vertellen dat ik me (een tamelijk lange) tijd niet zo kon vinden in grappen over m'n ongeluk.
. :cheers: Léon

Re: Aankooptips Porsche 996

13 feb 2013 18:03

Mooi zo en dat het even geduurd heeft kan ik me goed voorstellen! Belangrijkste is dat jullie er heelhuids uit zijn gekomen.. auto is vervangbaar!

Nu snel die mooie nieuwe bolide (die vast en zeker een acceptabeler olieverbruik heeft) van je halen uit de Uk, Avatar wijzigen en knallen maar met de 997!! :drive: :thumleft: :drive: :thumleft:
Plaats een reactie