Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?

09 okt 2006 8:04

yohanv schreef:[Die heeft 912 inderdaad al netjes weggehaald.....
Maar zoals ik verneem uit de reacties zijn ze inderdaad zeer 'nuttig' geweest... :roll:

Wat ik wel begrijp uit dit topic is dat de levensduur verkort van een accu bij continu een slimme lader te bruiken. Maar wat voor termijnen praten we dan over. Is de levensduur bijv. met 10 % afgenomen? San zou ik ook zoiets hebben van who cares.


Investeer een kleine 3 a 500 Euro, en je hebt een echte lader, die continu
aangesloten kan blijven, en de levensduur van je akku zelfs verlengd.( Victron, Mastervolt icm temp-sensoren )
De genoemde drupp-laders zijn zeer simpele goedkope noodoplossingen, die idd de levensduur niet verlengen.

Succes op hangt dus nogal af van hoeveel je wilt uitgeven. Voor 400 Euro, kun je een akku wel een paar keer vernieuwen...Ik zou met een kleine drupp.lader het advies van Renntech volgen.

09 okt 2006 13:30

Zal ik er als electronica techneut (lang geleden dan) ook maar eens wat over roepen dan.

Alles wat geschreven is is waar :!:

Eigenlijk ontstaat de verwarring door de term druppellader.
Een druppellader is van oudsher een lader die een continue stroom door een accu heen laat lopen. Dat is niet echt bevoordelijk voor een auto accu aangezien zich dan door de electrolyse in de accu een afzetting op de platen gaat vormen. Vandaar dat er werd gezegd dat je een accu regelmatig moet laden en ontladen. Bij ontladen word deze neerslag op de platen namenlijk weer afgebroken.
Echter een accu opladen en ontladen verkort ook weer de levensduur.

Terecht is al geschreven dat je de accu met tussenpozes aan een lader moet hangen en zoals LeOH hierboven al schreef zijn de huidige generatie 'druppelladers' intelligent. Ze detecteren wanneer de accuspanning te laag wordt en starten dan het laadproces.

Conclusie.
Koop of een goede intelligente acculader of los het op met bijvoorbeeld een tijdschakelaar zoals hierboven beschreven.

09 okt 2006 18:33

Wat vinden jullie van een combinatie van beide ? Een goede druppellader/jogger i.c.m. een tijdschakelaar ? Is dat niet het allermooiste ?

09 okt 2006 19:17

Net niet lijkt me :roll: een tijdschakelaar voegt aan een goede druppellader niks toe.

09 okt 2006 19:24

Sluit me bij joost aan,

kun je ook gewoon een acculader erop zetten met tijdklok.

gewoon een goede druppelaar en af en toe eens insteken.

09 okt 2006 22:24

De Geus schreef:Sluit me bij joost aan,

kun je ook gewoon een acculader erop zetten met tijdklok.

gewoon een goede druppelaar en af en toe eens insteken.



Juist dat af en toe insteken wilde ik dan vervangen door een tijdsklok in te schakelen......

Het gaat er m.i. om dat wij de lading/ontladingscyclus van de accu zo optimaal mogelijk houden, dus 1:behoorlijk ontladen, maar geen diepontlading, en 2:vervolgens weer goed opladen. Deel 2 is i.h.a. geen probleem, maar deel 1 is bij veel laadapparatuur wel degelijk een probleem, en zeker om dat op een gecontroleerde manier te doen. Mijn eigen (intelligente) Multicharger/discharger-Jogger kan ontladen met 50-100 mA, maar doet dit absoluut niet 'voldoende' om de volledige 'range' van de acuu te benutten.
Heeft iemand van jullie aan aanrader op dit gebied, dus een lader/ontlader die hierbij beter instelbaar is ?

R.

Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?

01 nov 2011 22:50

Even een update:

- CTEK druppellader wordt tegenwoordig standaard geleverd bij een Porsche (i.v.m. de alarm e.d. houdt de accu het niet langer van een of twee weken vol bij geen gebruik van de auto)
- bij levering van 13,8 V door de auto bereik je nooit het volledige potentieel van de accu, die uitgaat van maximale capaciteit bij 14,4 V; de meeste druppelladers wel
- Een lithium-ion batterij is vanaf januari 2009 als optie beschikbaar voor de 911 GT3, de 911 GT3 RS en de nieuwe Boxster Spyder (nooit meer iets over gehoord...); in dat geval heb je aan de meeste druppelladers niets
Plaats een reactie