Veel spulletjes om de koelradiateurs aan de voorzijde en de airco radiateurs te gaan vervangen.

Had afgelopen najaar gemerkt dat de airco pomp begon te piepen, dus dat deze leeg was. Is toen afgevuld met een 'tracer'. Twee weken geleden de voorbumper weer eens gedemonteerd en toen werd zichtbaar:

Ik verwacht dat deze nu weer 'leeg' is, maar zal wel even langs airco station rijden om te checken en eventueel te legen. Voor het vullen moet ik er sowieso weer langs.
Van de koelradiateurs viel mij op dat er wel veel lamelletjes platgedrukt waren. Ze zijn volgens mij niet lek, maar hebben al wel een keer een 'plof' meegemaakt, dus of ze helemaal 'mayonaise'-vrij zijn weet ik niet. Ze zijn destijds gespoeld. Ik vervang ze nu dus voor verse. Heb even overwogen ook meteen een derde radiateur te monteren, maar heb besloten dat toch maar niet te doen.
Wordt een leuke klus, met een mooie aanleiding om weer nieuw gereedschap te kopen, zoals vacuumpomp om koelvloeistof te vullen en het '101projects for your 996'-boek. Gelijktijdig vervang ik de thermostaat door een versie die bij 71 graden al opent. Verder een hele verzameling aan slangen, slangklemmen, ringetjes, etc. Uit de datum stamps op de radiateurs blijkt dat het nog de originele uit oktober 2001 zijn. Hebben het dus 16 jaar en zo'n 180.000 km volgehouden. Heb mij wel verwonderd over de wondere wereld van koelvloeistof, met alle varianten. Voor iemand die normaal met zijn hoofd werkt, is het heerlijk om eens wat met je handen te doen.
Kreeg de smaak te pakken toen ik twee weken geleden de oliedruk sensor heb vervangen. Ik had last van een steeds oplichtend lampje met irritante piep dat de oliedruk te laag was, als de motor warm stationair draaide. Met een toefje gas was de melding weer weg en de oliedruk liep ook netjes op. Op basis van een post van Kheldar had ik al eens de overdrukveer aan de achterzijde vervangen (tientjes werk waar je makkelijk bij kunt), maar dat hielp niet. De volgende verdenking was de oliedrukzenderunit.

Heb stad en land gezocht naar een 'haakse' steeksleutel waar je een 'dop-aansluiting' op hebt, maar niet voor een normale prijs kunnen vinden. Toen maar eerst een normale sleutel 19 gekocht en hier een kokerprofiel haaks op gelast (eerst effe leren lassen met mijn Aldi apparaat...). Met het resultaat kon ik de klus wel via de onderzijde klaren:

Gelukkig werkt de druksensor weer goed en blijft ook bij warm weer de oliedrukmelding bij stationairloop weg.