Toen we de wagen terugkregen met de nieuwe motor in bleven we evenwel met een klein euvel zitten, dat de laatste weken ons stoorde:
de wagen wou niet goed starten: de startmotor draaide over maar er kwam geen vonk. Wanneer we de sleutel loslieten, dan schoot de motor alsnog in gang. Heel vreemd dus, en onze eerste reactie was een mogelijk slecht contact in het contactslot.
We namen het contactslot uit het dashboard, en openden het helemaal. Er was evenwel bijna niks aan te zien, op wat 40 jaar oud vet na...we kuisten dan maar alles netjes op, vetten het boeltje opnieuw in, en monteerden het contactslot terug in de wagen.
Het start-euvel bleef evenwel bestaan, erger nog, nu wou de wagen helemaal niet meer starten! De bedrading hadden we nog maar net helemaal nagekeken, dus moest wel één van de componenten in het ontstekingscircuit de boosdoener zijn. We vervingen de hoogspanningsbobijn en de RPM transducer, maar dit hielp niet. Uiteindelijk besloten we van de Bosch CDI te vervangen, en gelukkig kregen we daarvoor de hulp van FGPorsche en onze vrienden bij Carrosserie Criel:
Van FGPorsche kregen we een originele Bosch CDI in bruikleen, en van Pascal en Tommy mochten we een Permatune CDI lenen. Met de permatune kregen we nu en dan een vonk, maar net niet genoeg om de motor aan te blazen. Toen plugden we dan maar de Bosch CDI in, en de motor kwam direct tot leven!
Onze Bosch CDI was dus kapot, en moeten we binnensteken voor reparatie. Na wat onderzoekingswerk en wat testen met de multimeter kwamen we tot de conclusie dat we maandenlang met een foute bobijn aan het rondrijden geweest waren, en dat was deze die we in Italië hadden gekregen. Door deze foute bobijn is onze CDI uiteindelijk doorgebrand...
Omdat we niet wekenlang willen stilstaan met de wagen besloten we om de bedrading aan te passen, en de wagen op de aloude Kettering ontsteking te laten draaien: simpelweg met een bobijn rechtstreeks op de distributeur aangesloten. Alle porsches van voor 1969 reden met deze primitieve ontsteking. De CDI is op dat moment erbij gekomen om een stabielere en betere vonk te produceren bij hogere toerentallen.
We kochten een tweedehands bobijn - geschikt voor Kettering ontsteking - en connecteerden het hele boeltje. De wagen startte mettéén op, en draait eigenlijk niet merkbaar anders dan mét CDI. We hebben wel nog niet op hoge toeren getest omdat de motor nog in rodage is.
Op dit moment rijden we dus opnieuw gelukkig rond zonder CDI. Heel veel bijgeleerd, en weerom een onderdeel minder dat kan kapot gaan!