Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

28 nov 2007 0:45

Hoe wij het ook wenden of keren, ook Porsche maakt een evolutie door en per definitie is de 993 (subjectief) iets beter dan zijn voorganger, zoals deze weer iets beter was dan diens voorganger.

Emotie is in deze de raadgever en daar waar de een de 964 prefereert zal de ander de voorkeur aan de 993 geven.
De "looks" zijn eveneens belangrijk, de een geeft de voorkeur aan de klassieke 964 looks en de ander aan de ietwat modernere 993 uitstraling. Getuige dan ook de uitspraak van Horn:

horn schreef:het grappige vind ik dat best veel 993-rijders een avatar hebben met de achterkant van hun 993 en 964-rijders met een sideshot van hun auto.
grappig omdat ik de 993 van achteren een erg mooie 911 vind, maar van voor niet. 964 vind ik van voren veel mooier en van achteren niet veel lelijker.


Helaas moet ik Horn gelijk geven, wat een geweldige "kont" heeft de 993, viel ik direct voor, maar de voorzijde . . . . :pukel:
Veeeeeeeel te soft in verhouding tot de achterzijde.
Zelf ben ik van plan de S voorzijde op mijn 993 te gaan monteren, dat mag, want deze was optioneel leverbaar op "gewone" 993's.

Al met al, rijden met beide modellen en vorm je eigen mening.

28 nov 2007 9:37

Ik denk dat de 993 objectief beter is dan de 964:

- een aantal motorische kwaaltjes opgelost
- modernere achteras
- betere verwarming
- stijvere carrosserie

en nog wel wat meer.

Maar wat dat subjectief wil zeggen voor de rij-ervaring en voorkeur, dat hangt van persoon tot persoon af.

Ik heb een 964 gekozen omdat voor mij:

- de 964 stukken mooier is dan een 993
- het rijden direkter, leuker, minder modern is
- de prijs lager is

Voor mij is dit een weekendwagen die voornamelijk voor wat circuitfun dient. Moest ik de P nodig hebben als daily driver, en ik moest kiezen tussen 993 en 964, dan zouden hart (964 - de mooiste en leukste) en verstand (993 - de makkelijkste en meer betrouwbare) elkaar min of meer in evenwicht houden, en werd het een moeilijke keuze.

28 nov 2007 9:46

horn schreef:het grappige vind ik dat best veel 993-rijders een avatar hebben met de achterkant van hun 993


Jij lacht toch ook op een foto :roll:

28 nov 2007 10:13

Ik vind de 993 de mooiste 911 ooit, maar zo'n blauwe 964 RS..........
nog steeds kippenvel! :)

28 nov 2007 10:14

Wat me het meest "stoorde" aan de 964 toen ik 'm reed (2001) was de voorkant. Met name de combinatie van lompe geintegreerde bumper en opstaande koplampen. Een clash tussen modern en klassiek. Nu vind ik juist die koplampen typisch 911 en dat mis ik een beetje aan de 993. De mooiste "moderne" luchtgekoelde 911 is voor mij een 964 WTL (brede uitvoering zonder vaste achterspoiler). dan de 993 S en daarna de 993 (targa).

Ben trouwens wel happy met mijn voorkant, een paar luchthappers doen wonderen 8) Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zürich op 28 nov 2007 10:30, in totaal 2 keer bewerkt.

28 nov 2007 10:28

Ik vind de 993 in alle opzichten mooier en beter dan een 964 op het motorgeluid na dan :(

28 nov 2007 10:39

Geef mij maar een S6...pfff, maar die doet hier niet mee... :D

Maar er wordt meerdere malen aangegeven dat de verwarming van de 993 beter is dan die van de 964...wat is dat dan precies? Volgens mij is het van beide "even goed". :wink:

28 nov 2007 10:57

Nine-eleven schreef:Hoe wij het ook wenden of keren, ook Porsche maakt een evolutie door en per definitie is de 993 (subjectief) iets beter dan zijn voorganger, zoals deze weer iets beter was dan diens voorganger.


De "beste" M3 is volgens de liefhebbers de E30. Als "beste" Golf GTI wordt algemeen beschouwd de eerste versie en ook de laatste versie scoort hoog (met als dieptepunt de Golf III GTI). Het is misschien logisch dat een auto beter wordt met iedere nieuwe versie, maar dat is natuurlijk ernstig de vraag.

Hoeveel 993 rijders vinden de 996 niet een "mindere" 911?

Emotie is in deze de raadgever en daar waar de een de 964 prefereert zal de ander de voorkeur aan de 993 geven.


Precies.

dat mag, want deze was optioneel leverbaar op "gewone" 993's.


Anders mag het ook hoor... :wink:

28 nov 2007 11:02

rafv schreef:Ik denk dat de 993 objectief beter is dan de 964:

- een aantal motorische kwaaltjes opgelost


De 993 heeft ook weer kwaaltjes erbij gekregen... In zijn algemeenheid heb je wel gelijk, maar het is een verschil dat zo klein is dat de staat van de auto belangrijker zal zijn dan het type.

- modernere achteras


Die wel bijzonder gevoelig is voor niet perfect uitgelijnd zijn...

- betere verwarming


Als ik wil dan ben ik na een paar kilometer gestoofd als ik de verwarming op maximaal zet. Wat moet er in vredesnaam beter dan?

- stijvere carrosserie


Daar kan ik zelfs niets tegenin brengen. Ik denk alleen dat de meesten het niet of nauwelijks zullen merken.

Feit blijft dat zeker als je voor een 911 kiest als dagelijkse auto dat de voorkeur niet langs een meetlat kan worden bepaald. De voorkeur zit in je hart.

28 nov 2007 11:30

Wat die verwarming betreft:

Objectief: de verwarming op een 993 beschikt over een voorverwarmer die via de electronica geregeld wordt, waardoor je een sneller verwarmd interieur hebt bij koude start

Subjectief: geen last van!

28 nov 2007 11:53

rafv schreef:
Objectief: de verwarming op een 993 beschikt over een voorverwarmer die via de electronica geregeld wordt, waardoor je een sneller verwarmd interieur hebt bij koude start


Nog sneller? :shock:

De 964 vind ik nl. al bijzonder snel.

28 nov 2007 11:59

Ook bij een 3.2. geeft de verwarming snel warme lucht, in ieder geval veel eerder dan watergekoelde motoren.

28 nov 2007 12:04

Inderdaad, we hebben als 964 gebruikers al niet te klagen over de snelheid waarmee het interieur kan worden opgewarmd. Het verbaast dan ook dat veel literatuur spreekt over 'het oplossen van een probleem' wanneer het over de verwarmingsinstallatie van 964 en 993 gaat. Maar dat er aan gesleuteld is ter verbetering, dat is een feit.

28 nov 2007 12:16

3.2? puur licht en simpel.


en ik vind mijn 3.0 al zwaar en (te) luxueus : elektrische ramen, elektrische buitenspiegel, koplampsproeiers, rembekrachtiging, oplrolgordels, automatsiche verwarming....... :?
nooit met een "echte" klassieke 911 gereden zeker :wink: ?

28 nov 2007 13:47

Roi schreef:Geef mij maar een S6...pfff, maar die doet hier niet mee... :D

Maar er wordt meerdere malen aangegeven dat de verwarming van de 993 beter is dan die van de 964...wat is dat dan precies? Volgens mij is het van beide "even goed". :wink:


S4 dan maar. :lol:
Op dit moment zou ik eerder een goede 964 nemen dan een 993.
Vindt de 964 puurder, rauwer.
993 is prima 911, maar meer daily driver.
Gewoon gaan rijden, testen, overwegen, beslissen.

28 nov 2007 14:09

+ 1

28 nov 2007 14:12

Ieder z'n meuk... Afbeelding :wink:

29 nov 2007 10:33

De 964 natuurlijk! Altijd een prachtig rank model gevonden met de juiste klassieke lijnen. Een 993 is ook wel mooi, maar ik vind hem eerlijk gezegd een beetje té plomp :pig: . Van de schuin aflopende voorschermen ben ik ook niet echt gecharmeerd... Maar dit is allemaal persoonlijk natuurlijk 8)

29 nov 2007 10:40

kristof schreef: koplampsproeiers


Ze zijn zo handig!!

Anyway: ik zou gewoon flink wat gaan rijden met beiden. En kijken of voor jou het prijsverschil (toch 5-10k) gerechtvaardigd wordt door het eventuele prestatie/kwaliteitsverschil!

29 nov 2007 12:36

Ze zijn zo handig!!


als ze werken :?

29 nov 2007 13:03

nooit met een 3.2 gereden zeker? :wink:

29 nov 2007 13:10

:cheesy:

29 nov 2007 13:28

kristof schreef:
Ze zijn zo handig!!


als ze werken :?


Klopt, van alle 911's die ik gereden heb waren ze defect :!:

29 nov 2007 13:33

Wat een rommel rijden jullie...... :twisted: :wink:

29 nov 2007 14:56

molen934 schreef:
Klopt, van alle 911's die ik gereden heb waren ze defect :!:


Ik heb nog nooit een 911 gehad waar ze niet bij werkten...
Plaats een reactie