Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

06 maart 2009 9:07

Wel mooi he die linkse 993 :idea:

Komt niet zo vaak voor, leuk je auto op de foto te zien bedankt Mikey :salut:

06 maart 2009 10:44

graag gedaan jeweettogggggg :wink:

06 maart 2009 11:20

PentAr schreef:Wat me tegenvalt is dat hij maar 260pk aan het wiel heeft, dat betekent dat er 130pk verdwijnt tussen motor en wielen... dat is 30%!


En daar raak je natuurlijk direct een heel gevoelig punt wat altijd speelt bij dit soort metingen. Men MEET vermogen aan de WIELEN!!!!!!! Vervolgens gaat men BEREKENEN op basis van de gemeten verliezen wat het vermogen aan de krukas is. Als men die verliezen wat ruim neemt dan krijg je automatisch meer vermogen aan de krukas.........en dat wil de klant natuurlijk graag zien :wink:

In dit geval wordt ongveer honderd Kw (30 %) door de aandrijflijn omgezet in warmte, dat is tamelijk veel.

In een ver verleden een keer mijn MGB laten meten. 84 pk aan de wielen was 99 pk aan de krukas. Het verlies was volgens deze rollenbank meneer altijd ongeveer 5 - 10 pk plus 10%.

06 maart 2009 12:44

Ik kan me uit mijn (race)motorverleden herinneren dat het verschil ongeveer 20% was, en dat was met een ketting, die natuurlijk minder verlies oplevert dan een cardanas...

Bij motoren hadden we het meestal over pk's aan het achterwiel, omdat het natuurlijk totaal onbelangrijk is wat er aan de krukas beschikbaar is.

In dat licht is 230pk voor een sportauto met een massa van 1380 kilo byzonder weinig, aangezien een beetje 600cc racer met een massa van 170 kilo al snel 100pk aan het wiel had.
Plaats een reactie