Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 10:26

om er achter te komen of ik nu een 993, 964 of een 3.2 wil

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 10:38

Ik zou voor de zekerheid ook nog de 996, 997 én de 928 proberen. Just to be sure :wink:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 11:05

ga vanmiddag de 911 3.2 1984 van de gallery proberen, 1ste proefrit voor mij !!!!!!! ik vind het top.
alleen proefrijden niet kopen! en evt een hamburger proberen die zijn erg lekker volgens horn........

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 11:16

w.w.doet. schreef:om er achter te komen of ik nu een 993, 964 of een 3.2 wil



En dan rijden de types onderling ook nog 'ns anders .... en heb je Coupe's, Cabrio's, Targa's en Speedsters ...


Succes met het proef-ridderen :!:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 11:38

dat gaat wel lukken met het proefrijden bedankt!
coupe heeft de voorkeur (993 en 3.2) 964 en targa modellen als heel goed alternatief

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 12:46

Toen ik een jaar of 5 geleden voor mn 1e 996 ging kijken duurde het een half uur voordat er iemand naar me toe kwam, toen hij er eenmaal was zei ik: Ik wil deze auto!!! zegt hij: heb je wel geld?? zeg ik: heb het bij me......stond ie ff raar te kijken..... heb de auto gekocht omdat ik hem persé wilde hebben anders had ik hem mooi laten staan....jaren later belde ik naar de zelfde garage, en hij kon me meteen....zegt zo van: o, ja.... jij bent die jongen met de cafetaria..... vond wel grappig dat ik indruk op hem gemaakt had.....

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 14:08

Ik moet je zeggen, als ik al jouw draadjes lees als porschespecialist dan kom je ook wel over als iemand die roept veel geld te hebben, twijfelt tussen een 3.2 Targa en een 993 4s. ( dus ook van die laatste, blijkbaar het geld 2 keer op de bank hebt staan :mrgreen: ) al vaker ergens bent binnengelopen en wellicht gedaan hebt alsof je een deal hebt kunnen maken.


Ik ben trouwens geen Porschespecialist. Maar echt serieus kom je in je draadjes niet echt over.

Puur mijn gevoel als buitenstaander. Dus kan mij voorstellen dat je zo ook in real live overkomt.

Maar gelukkig zit ik er regelmatig naast :mrgreen:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 14:41

Zelf vind ik een proefrit overbodig als je gek bent van een Porsche. Ik heb vele auto's gekocht zonder proefrit. Ik zie later wel hoe ze rijden en nooit viel het achetraf tegen.

Als je een proefrit gaat rijden met een eerste 911 weet je niet hoe ze horen te rijden, hoe ze horen te schakelen en sturen. Je hebt geen vergelijk, je weet niet hoe het af fabriek was.
Pas als je jaren verschillende 911's hebt gereden weet je hoe zo'n auto hoort aan te voelen en wat goed of niet goed is.

De eerste keer in een volgens kenners erg goed rijdende maar oude 3.2 kan juist erg tegen vallen omdat je modernere auto's gewend bent. Pas als je duizenden kilometers hebt gereden begin je te wennen aan een 911.
Vaak zeggen mensen , hmmm...toch niet zo fijn, en die pedalen gaan zo gek omdat ze rechtop staan. Het schakelen gaat zo zwaar, het wegrijden lastig.

Een proefrit is wel leuk, maar zegt niet alles.

Zelf vorige week mijn eerste watergekoelde 6- cilinder gekocht zonder proefrit. Een auto die ik nog nooit heb gehad maar wel veel over heb gelezen. En de recensies zijn erg goed en positief.
Geluisterd naar het verhaal van de verkoper, een klein beetje minder geboden en het geld overgemaakt.
Het was de duurste die ik sinds tijden tegenkwam op marktplaats, dus het moet wel goed wezen.
Hij is al bij mij thuis afgeleverd, volgende week zal ik hem zien als ik terug kom van vakantie en dan eens kijken of de kleur in het echt net zo mooi is als op de foto en of ik een goede deal heb gemaakt.
Ik hoop dat hij lekker rijdt :mrgreen:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 14:55

Grapjas, dit verhaal valt een beetje in dezelfde categorie als Cabrio Wim die zegt dat hij rustig een auto koopt zonder AKK.
Als jij een auto koopt waar achteraf iets niet helemaal bevalt kun jij dat zelf even fiksen op een verloren zaterdagmiddag.
Het hoogtepunt van mijn sleutelcarriëre was het demonteren van mijn achterlampunits, dan moet je bij aanschaf van een 911 toch iets voorzichtiger te werk gaan :wink:

Wat voor watergekoelde 6-cilinder hebben we het trouwens over? Iets zegt mij dat het geen 991 of een 997 is maar een heel ander merk, klopt dat?

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 15:27

Erwin schreef:Vaak zeggen mensen , hmmm...toch niet zo fijn, en die pedalen gaan zo gek omdat ze rechtop staan. Het schakelen gaat zo zwaar, het wegrijden lastig.

Dat is dan toch een goeie reden om es in zo'n auto gereden te hebben voor je nietsvermoedend je spaarcentjes erin steekt en er later achter komt dat je toch beter een Boxster of een MX5 had kunnen nemen. :)

Proefrit is dan meer om het type 911 te ervaren (is het wat voor mij?) dan om het exemplaar te 'keuren' (wat je schrijft; daar is wel referentie voor nodig)

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 15:41

Blijft altijd lastig, heb wel eens een nieuwe auto gekocht, en daar had ik wel een proefritje in gemaakt, al doe ik daar nooit zo lang over, een goede proefrit moet je hem eigenlijk een dag meekrijgen.

Die nieuwe auto, was naderhand echt niet prettig, ik zat er voor geen meter in...dus ik had weer een reden om een ander te kopen, nooit vervelend ;)

De 993 heb ik ook even in gereden, was mijn eerste porsche waar ik in reed, ik was dik tevreden tijdens de proefrit en nog steeds......maar heb dan ook geen vergelijkingmateriaal met een andere prosche, misschien heb ik wel een zwabberbak of een slak gekocht 8) Maar rijd er nog steeds met veel plezier in, net een nieuwe APK erop zonder problemen...dus ik rijd met een :mrgreen:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 15:54

sebastian schreef: Proefrit is dan meer om het type 911 te ervaren (is het wat voor mij?)


Tuurlijk, er is ook niks mis met proefrijden met een auto. Het was ook maar als geintjuh bedoeld.
Ook al koop ik zelf alleen maar wat ik echt mooi vindt en echt wil hebben. Voor mij is een proefrit niet doorslaggevend.

Mijn eerste auto en Porsche en vele anderen kocht ik omdat ik die gewoon wilde hebben. Ik had er zoveel over gelezen, wist al hoe ze reden door de vele testen die ik erover gelezen had.
Alle plus en min punten waren mij bekend. Ik was gewoon verliefd.
In mijn eerste Porsche bijvoorbeeld heb ik niet proefgereden. Even in gezeten, even gepast..(hoeft eigenlijk niet, pas in alle auto's :D ) en vol bewondering alle details bekeken die ik alleen uit testen en boekjes kende.
Er bestond voor mij niks anders, deze wilde ik hebben. Een proefrit dacht ik niet eens aan.

Nadat ik hem gekocht had reed ik rustig en leerde omgaan met de oude techniek, die toen natuurlijk nog niet echt oud was.

In het begin schrok ik regelmatig van het vermogen en verraste de auto mij steeds vaker als ik weer eens ergens achterste voren op de weg stond of vol schrik ergens een weiland uit moest rijden.
Ik weet nog dat ik jaren lang bijna elke week wel ergens in de rondte ging omdat ik niet snel genoeg was met tegensturen. :oops:
Later leerde ik er steeds beter mee omgaan en wilde nooit meer wat anders. Ik kon er op een gegeven moment mee lezen en schrijven.

Overal kun je aan wennen, een Porsche ga je zekers steeds meer waarderen ook al vond je in het begin veel dingen onverwacht vreemd aan de auto.

En uiteindelijk rijden alle Porsche's in grote lijn hetzelfde, ze hebben allen hetzelfde karakter.
Bevalt het karakter van een Porsche niet tijdens de proefrit, welk type 911 dan ook, dan zou ik zeggen, kijk niet naar een ander type Porsche maar kijk eens
naar een ander merk. :shock:


Ik weet het, ik begin een uitstervend soort Porsche rijder te worden. :roll: :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Erwin op 14 jul 2012 15:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 15:57

Ben ik nog steeds nieuwsgierig wat jij nu voor auto hebt aangeschaft.... :wink:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 16:21

Och, dat is niet zo interessant .

Het is een auto onopvallende auto die weinig indruk zal maken op mijn buurman en hier zeker vol afschuw zal worden ontvangen .
Ik weet wel dat hij erg sportief zou moet rijden, maar ook velen heeft verrast door zijn lichte achterkant in combinatie met genoeg vermogen.
Er zijn er nog weinig van, de meeste exemplaren zijn ondertussen platgereden op het circuit of tijdens de rally.
Het is een auto uit de tijd dat plezier hebben aan auto rijden nog mocht.

Voor mij is het straks een fijne woon/werk verkeer auto waarmee ik relaxt en goedkoop kan cruisen.
Ik moet nog wel een paar dingen demonteren omdat die mij storen aan deze auto.
Dus binnenkort te koop een ABS pomp, centrale deurvergrendeling en boordcomputer van een E30 325i.

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 16:23

ja... dus wat voor merk is het dan??

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 16:50

w.w.doet. schreef:natuurlijk probeer ik eerst een goede 911 te vinden en als ik hem goed vind en graag wil zou het ook een voordeel zijn als hij belastingvrij is maar is geen must, een 993 staat ook op mijn lijstje(en staat hoog)


Als het al of niet moeten betalen van de houderschapsbelasting een belangrijk beslispunt is voor de aankoop van een 911, dan kun je er mi maar beter niet aan beginnen...

Maar het is inderdaad verdraait lastig om en manier te vinden om voor het eerst met een 911 kennis te kunnen maken; als je echt serieus bent moet je dat toch wel over kunnen brengen al zou ik dat altijd ter plaatse doen en nooit telefonisch proberen. Ik heb in de zoektocht naar mijn eerste 911 ook een aantal autos uitgeprobeerd (3.0 en 3.2). Soms kreeg ik m zo mee - soms ging de eigenaar mee (Hans Bos).

Anderzijds snap ik de voorzichtigheid van handelaren ook wel. Ik meen te herinneren n.a.v. een duikboot-993 van Theo Jansen, dat de verzekering dat niet zomaar dekt.

In mn jonge jaren had ik interesse in een BMW R80RT, na een proefrit heb ik m uiteindelijk toch laten staan omdat ik de km stand te hoog vond. Achteraf had ik dat ook zonder proefrit kunnen aflezen van de teller. Dat Gerjo de Jong in Alphen toen gedacht moet hebben "ja hallo flippo" - daar kan ik m geen ongelijk in geven ... Dus hoe serieus ben je nu werkelijk voor het ding waarmee je wilt gaan rijden. Proefrijden moet wel iets hebben van "als er niks aan mankeert dan ben ik ook serieus in de markt voor dat ding".
Laatst bijgewerkt door lindemans op 14 jul 2012 17:01, in totaal 4 keer bewerkt.

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 16:51

ff de paarse lettertjes lezen.. :wink:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 17:42

Heel herkenbaar het verhaal van Erwin. Zo kocht ik mijn eerste Porsche, een 3.2 Carrera, ook.

De afspraak voor de AKK was gemaakt en de AKK uitgevoerd door een Porsche specialist die ik daarin vertrouwde zonder zelf ook maar een meter met de auto te hebben gereden. Toen ik de auto daarna ging ophalen realiseerde ik me pas dat dit de eerste keer zou zijn dat ik zelf (deze) Porsche zou gaan rijden. De auto heeft me nooit teleurgesteld.

De 993s daarna wel zelf proefgereden. Werd ook nooit een issue van gemaakt. Wel doortastend opgetreden. Duidelijk aangeven wat je wil en wat je zoekt.

Een topic erover openen op het PF valt in mijn beleving en met alle respect daar niet onder. :wink:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 18:29

ach, de akk van mijn 964 cabrio is door dezelfde Erwin gedaan. Ik heb de auto met Jurgen van Broek in Waterland naar Steenwijk gereden. Vervolgens is Erwin een stukje met de auto gaan rijden, met mij er naast. Na een kwartier ben ik er kotsend uitgekropen en zei Erwin dat hij lekker reed. En dat ik het maar moest doen. Daarna nooit meer met die auto uitgehaald wat Erwin in zijn proefrit deed. Ik ben gewoon een schijterd die al snel onder de indruk is van een auto. En die 911 kan veel meer dan ik. Dus de grenzen heb ik nooit gezien... :oops:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 18:53

Nieuw criterium: als Horn kotstend uistapt, is de auto goed...... Horn, daar kan je een business van maken!

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 18:55

Wat een misselijkmakend verhaal. :mrgreen:

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 18:59

Haha die Horn, ik dacht dat je zelf ook een doortrapper was !!??

Ik herken het wel hoor: zo ging het er ook aan toe toen ik mijn huidige 3.2 door de AKK heen trok. Commentaar van de keurend specialist: je wilt toch weten of hij goed is ?

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 19:03

Tijdje een 993 gehad en zag een mooie 996 tiptronic (ja, ook nog een waterkoeler).
Heb echter altijd gezegd een 911 moet je zelf schakelen
Maar kan meedelen dat na de proefrit samen (eerst eigenaar en toen ik),
de tiptronic een erg goede indruk op me heeft gemaakt
En er nu over nadenk deze tiptronic aan te schaffen (zal wel aan mijn leeftijd liggen :mrgreen: )

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 19:09

w.w.doet. schreef:ga vanmiddag de 911 3.2 1984 van de gallery proberen, alleen proefrijden niet kopen!
En, hoe was de hamburger?...............

Re: wanneer proefrijden

14 jul 2012 20:34

Hamburger niet gekregen omdat ze er niet van overtuigd waren dat hij hem ook ging opeten.

:popcorn:
Plaats een reactie