Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 22:17

echt bizar inderdaad, hoe enkelen hier gewoon niet lijken te willen luisteren naar goed gefundeerde meningen!
of als toppunt zeggen dat hun mening wel niet kan kloppen maar ze dat niet interesseert :bang:
ok 8)

over Shell V-krachtbenzine, een feit:
V-Power is 97 in NL, maar dat mag niet op de pomp ---> leesvoer hier :P

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 22:36

D.D. schreef:by the way : Vpower is tegenwoordig ron 95..... :pale:


Voor zover je Wikipedia mag geloven:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shell_V-Power

"In The Netherlands, V-Power has a 95 RON rating, although officials from Shell stated it is effective 97 RON, but classes are limited to 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON."

Zie ook:

http://z3.viaisn.org/Shell%20V-Power

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 22:41

Rad911 schreef:Voor zover je Wikipedia mag geloven:

en ondergetekende :popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

30 okt 2012 22:53

Ok ,

Vpower = ron 97, hmmm, wist ik dus niet, probeer gewoon zoveel mogelijk zo hoog mogelijk ron te tanken.....

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 0:16

D.D. schreef:Ok ,

Vpower = ron 97, hmmm, wist ik dus niet, probeer gewoon zoveel mogelijk zo hoog mogelijk ron te tanken.....

Bij de shell hier om de hoek staat er ook explixiet ron 95 op de shell v power pomp. Het misverstand is dan ook heel begrijpelijk.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 0:22

Zoals gemeld komt dat omdat volgens NL maatstaven alleen 92, 95, 98 en 100 RON mogen worden gehanteerd. 97 moet dus als 95 vermeld worden.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 0:26

Winterbanden hebben onder winterse omstandigheden een significant kortere remweg :idea:
Als je dan ook nog eens 98 tankt verbruik je minder brandstof bij dezelfde rijstijl en ben je dus helemaal het mannetje :res: :popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 11:19

Bij mijn Shell station in de buurt is de VPower 98 RON!! Staat met een sticker op de pomp en gevraagd bij de pomphouder.

Vpower (net als alle andere premium brandstoffen) is niets anders dan gewonen benzine (95, 98, etc) met een additief wat erbij wordt gemixt als de vrachtauto komt laden bij het depot (vaak onafhankelijke brandstofhandelaren). Iedere producent heeft dan zijn eigen additieven voorraad bij de handelaar staan. Dus als je Vpower 98 tankt, tank je een blend van 98 benzines van verschillende rafinaderijen met shell toevoeging. Waar het dus om gaat is of de pomphouder 98, 95 of iets anders inkoopt.

En in mijn Betreibsanleitung van de 993 staat dat benzine met 98RON geadviseerd wordt ook al zou het met Hydraulische klepmechanisme niet uit moeten maken omdat dit het 'kloppen' door voortijdige ontbranding tegengaat. Wat ik er altijd van begrepen heb is dat het ontstekingsmoment voor 98 later ligt waardoor je hogere compressieverhoudingen krijgt en dus meer vermogen.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 11:41

Ewout schreef:Winterbanden hebben onder winterse omstandigheden een significant kortere remweg :idea:
Als je dan ook nog eens 98 tankt verbruik je minder brandstof bij dezelfde rijstijl en ben je dus helemaal het mannetje :res: :popcorn:


Nou volgens mij klopt dat niet helemaal. Winterbanden hebben doorgaans een hogere rolweerstand dan zomerbanden en daardoor zou het verbruik weer iets oplopen. Misschien raak je dan de perfectie door in de winter Ron 98 te tanken op de winterbanden en in de zomer Ron 95 op de zomerbanden? T is t proberen waard, alles om het verbruik van de P te drukken natuurlijk, dat is duidelijk :popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 11:52

en niet vergeten,..... 80 in zijn vijf.....

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 12:39

280 in z'n 5 lukt ook.....

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

31 okt 2012 20:08

Wielen schreef:En in mijn Betreibsanleitung van de 993 staat dat benzine met 98RON geadviseerd wordt ook al zou het met Hydraulische klepmechanisme niet uit moeten maken omdat dit het 'kloppen' door voortijdige ontbranding tegengaat. Wat ik er altijd van begrepen heb is dat het ontstekingsmoment voor 98 later ligt waardoor je hogere compressieverhoudingen krijgt en dus meer vermogen.

Bijna goed.

Het erg ongewenste, want destructieve, pingelen/kloppen wordt herkend door klopsensoren :wink:
(klepspeling mechanisme speelt geen rol in dit verband)
Compressieverhouding is een vast gegeven, los van ontstekingstijdstip, maar de laatste wordt bij pingelen wel vervroegd waardoor er minder vermogen wordt ontwikkeld, dat klopt :!: :lol: (ehhh pingelt :mrgreen: )

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 nov 2012 10:44

Paul II schreef:Bijna goed.



Dank! Weer wat geleerd. :)

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 nov 2012 11:02

Fifth Gear aflevering 4 van dit seizoen. Getest Golf GTI (of was het niu R20) met 2x 95 (BP en supermarktbenzine) en 2x97/98 Vpower en Ultimate. Minste vermogen leverde de supermarktbenzine, meeste vermogen Vpower. Gemeten verschil ongeveer......5 pk. Was het te voelen, laatste test was de winnaar en verliezer tegen elkaar in een praktijktest (geen machientje maar een mens die zijn oordeel geeft). Vermogenverschil niet merkbaar, met Vpower pakte de motor wel beter op, leek iets meer trekkracht te hebben.

Of de toegevoegde additieven aan Vpower op de lange termijn idd de motor schoner houden etc etc valt in zo'n test niet aan te tonen.

Huis tuin en keuken auto's (lage compressie) hebben dus geen noemenswaardig vermogensverlies. De doorsnee Porschemotor draait dan wel met een hogere compressie maar ook dat zijn nog geen racemotorwaardes.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 nov 2012 11:14

Ik tank bijna altijd BP 98 ultimate, die zitten bij mij op de hoek! Als dat niet kan bij voorkeur V power van Shell.

Alle auto's van Porsche Centrum Amsterdam worden afgetankt met Shell V-power, aldus de servicemannen.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 nov 2012 13:28

Klopt, ook PCR tankt af met V-power
ikzelf tank altijd BP Ultimate. Tankte eerst Texaco XL (=95) maar voor mijn gevoel pakt ie beter op bij Ultimate. Maar mss is het maar een gedachte :scratch:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

22 nov 2012 20:17

Heb inmiddels een keer 95 getankt. Merk geen verschil met RON 98!

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

22 nov 2012 21:33

Mio Turbo schreef:280 in z'n 5 lukt ook.....


Mij niet :shock:
In de 6 dan weer wel :mrgreen:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

22 nov 2012 21:38

Johan2 schreef:Heb inmiddels een keer 95 getankt. Merk geen verschil met RON 98!


Pagina 216. Kan 'ie best hebben maar geadviseerd wordt 98
http://www.porsche.com/all/media/pdf/Owners_Manual_Carrera_PCNA.pdf

Tank meestal over de grens (DL), 98 goed verkrijgbaar. In NL BP Ultimate of Shell V-Power.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

22 nov 2012 21:42

Johan2 schreef:Heb inmiddels een keer 95 getankt. Merk geen verschil met RON 98!

verschil merk je andersom pas na een keer of 3 tanken, dus als je 95 tankt duurt het ook zo lang neem ik aan :popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

22 nov 2012 22:51

Het een op drie keer anders tanken slaat niet op afwisselend 95 en 98, maar op advies van af en toe toch loodhoudend tanken voor sommige motoren, dat blijkt duidelijk uit het Shell overzicht.

Motoren vanaf de 964 hebben een regeling van het ontstekingstijdstip gekoppeld aan een klopsensor.
Die moeten zonder meer veilig op 95 kunnen rijden. Ik denk zelfs dat je een foutmelding op je dashbord krijgt als de benzine dusdanig niet-klopvast is, dat het motormanagement het kloppen niet meer kan voorkomen door verder verlaten van de ontsteking. Het schijnt wel zo te zijn dat zo'n regeling uit 98 wat meer vermogen kan halen, dat kan een overweging zijn om dan toch 98 te tanken. Mijn VW Touran kan op beiden, volgens het instructie boekje gaat 95 iets ten koste van het vermogen.

Het feit dat er motoren met hoge compressie zijn die toch ook op 95 kunnen rijden, door het ontstekingstijdstip juist te regelen, geeft aan dat zelfontbranding door de hoge compressie niet het issue is. Het issue is dat 95 een hogere verbrandingssnelheid heeft waardoor je het later moet ontsteken dan 98, om te voorkomen dat de zuiger een klap krijgt terwijl hij nog voor het hoogste punt zit.

Ik heb in mijn 3.2 met hoge compressie een steve wong chip zitten, die kwa timing 95 toelaat (of dat volgens wong zou moeten toelaten...). Ik rij al lange tijd probleemloos op Euro 95.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

22 nov 2012 23:22

Ik heb een Subaru (2 liter, ~285 pk) die is afgeregeld op RON98, ik had geen zin meer om kilometers om te rijden en te zoeken om RON98 te tanken. Rij ondertussen ruim een jaar op V-Power zonder noemenswaardig vermogensverlies en andere rare verschijnselen. Dus voor beide auto's tank ik V-Power!

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

23 nov 2012 20:34

Mijn zwager heeft zo'n rijst racer (subaru impreze GTTTT Turbo dinges uit 2003) en heeft zijn blok na 110.000 km kapot gereden. Volgens het bedrijf wat de auto heeft gereviseerd (Specialist in Groningen) kwam dat doordat hij Ron95 tankte. Nu tankt hij altijd Ron98 (BP Ultimate).
Ik tank met mijn 968 meestal V-power of BP Ultimate, maar voornamelijk omdat ik het idee heb inderdaad enkele pK's te missen met Ron95.
Af en toe tank ik zelfs Ron98 bij de Tink in Hoogland (bij Amersfoort).

Succes met jou keuze...

Aldo

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

26 nov 2012 19:14

Afgelopen weekend bij Robert Visser in Hilversum geweest. Daar de vraag gesteld: RON95 of Ron 98. Zijn antwoord: gewoon Ron 95: is geen probleem voor de motor van een 997.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 12:11

Paul II schreef:911-gek: heb je net als DATAKE de handleiding niet gelezen :bang:


Je hebt gelijk Paul, volgens de handleiding die ik inmiddels wel helemaal heb gelezen, :idea: is voor de 997 mkII in ieder geval 95 geen issue. Echter 98 wordt voor 'hochleistung' wel aanbevolen. Voor oudere 911s en voor welke modellen precies deze 1:3 verhouding zou moeten gelden kan ik niet beoordelen, dat laat ik hierbij aan anderen over.
Gesloten onderwerp