Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 17:24

MarkS schreef:Je zou kunnen overwegen het topic te laten staan maar de link naar de automotiveimport website in de openingspost weg te halen.


Is al geregeld --- klik er maar eens op :wink:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 17:24

:mrgreen: :mrgreen: :thumleft:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 17:26

Wat moet het toch leuk zijn om moderator te zijn hier :thumleft: :ba:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 18:19

Olaf schreef:
MarkS schreef:Je zou kunnen overwegen het topic te laten staan maar de link naar de automotiveimport website in de openingspost weg te halen.


Is al geregeld --- klik er maar eens op :wink:


:res:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 19:00

Hahahahaha, :res:

de andere 17 ook aangepakt?

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 20:30

Is al geregeld --- klik er maar eens op :wink:


Netjes opgelost meneer is hier even uitgespamt: :evil:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 20:48

Bpm controle op rdw is inderdaad de beste controle. Staat er een laag bedrag, dan is de auto met schade ingevoerd of inderdaad zoals elferhenk zegt met schadedelen ingevoerd en vervolgens de goede delen weer terug opgebouwd.

Staat er een normaal restbpm bedrag dan is de auto zonder schade ingevoerd.

Ik was vorige week bij een autobedrijf, die verkoper vertelde mij dat hij een golf 6 r had aangeboden gekregen van 2013, bij check rdw zat er 560,- euro bpm op, dus die wist gelijk hoe laat het was. ;-)

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 22:02

Dat bedoel ik. :wink: Maar mocht ie dan idd ingevoerd zijn met " tijdelijke" schade delen, wil je hem dan nog hebben ? De volgende potentiële eigenaar kan nl ook het kenteken googlen...... :mrgreen:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 22:18

Maar het merendeel van de mensen weet niets af van BPM en lagere BPM bij invoer van een schade auto. De tip om de BPM te vergelijken via de RDW, is velen ook onbekend (was het ook voor mij).

De meeste mensen kijken naar de aankoopprijs en zijn eerder over de streep te trekken als de prijs gunstig is. Kijk maar naar Jet Cars in Rotterdam, de draaien daarop.

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 22:25

Maar dat bpm vergelijken via RDW heeft toch ook weinig zin?

Je zit toch sowieso met de bpm afschrijving bij import, dus hoe ouder de auto is bij import, hoe lager het bpm bedrag. Heeft in dit soort gevallen dus helemaal niks met schade te maken.

Een auto van 2010 in 2011 ingevoerd heeft dus een hoger bpm bedrag dan wanneer hij in 2015 ingevoerd zou worden.....

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 22:29

Inderdaad Elferhenkie2 :thumleft:
Ook iets om rekening mee te houden, zijn de auto's die een periode volgens de "tegenbewijsregeling" zijn ingevoerd. Deze hebben ook een lager BPM bedrag op het kenteken.

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 22:44

Olaf schreef:Is al geregeld --- klik er maar eens op :wink:


Geweldig als je nu de link aanklikt :thumleft: :thumleft:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 22:52

Henk schreef:Inderdaad Elferhenkie2 :thumleft:
Ook iets om rekening mee te houden, zijn de auto's die een periode volgens de "tegenbewijsregeling" zijn ingevoerd. Deze hebben ook een lager BPM bedrag op het kenteken.


Beide Henkies :mrgreen: , kunnen jullie dmv een screenshot oid laten zien hoe dat er uit ziet op bv de RDW site? Heb wel van de "tegenbewijsregeling" gehoord maar dacht dat dat alleen schade auto's betrof. :wink:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 23:01

Staat er een normaal restbpm bedrag dan is de auto zonder schade ingevoerd.

En weet je dan zeker dat deze geen schade verleden heeft?

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 23:07

Volgens mij is dit toch best lastig tenzij je duidelijk referentiemateriaal hebt. Als de standaard BPM op een 997 in 2010 (zeg) 15k was dan kan het dus best 14k zijn geweest na tegenbewijs of 13k met schade. Of 16k als er veel toeters en bellen op zaten.

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

09 nov 2015 23:48

Inderdaad het blijft lastig, maar schades zijn natuurlijk te herleiden. Technische en motorische schade is net zo net risicovol

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 21:55

Maarten schreef:Volgens mij is dit toch best lastig tenzij je duidelijk referentiemateriaal hebt. Als de standaard BPM op een 997 in 2010 (zeg) 15k was dan kan het dus best 14k zijn geweest na tegenbewijs of 13k met schade. Of 16k als er veel toeters en bellen op zaten.


Volgens mij is het wat lastiger. Het gaat om de rest-BPM. Op het nieuwe kenteken van de importauto komt de rest-BPM en die moet je dus vergelijke met de rest-BPM van een vergelijkbare auto met dezelfde leeftijd. (Het oorspronkelijke BPM bedrag op het kenteken van laatstgenoemde auto dus verminderen met de BPM afschrijvingstabel van de belastingdienst)
lange link naar de belastingdienst

but correct me if i'm wrong..

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 22:23

Rijn schreef:
Staat er een normaal restbpm bedrag dan is de auto zonder schade ingevoerd.

En weet je dan zeker dat deze geen schade verleden heeft?


Zeker niet. De schade kan gerepareerd zijn voordat de wagen bij de RDW (en belastingdienst) is aangemeld :idea:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 22:25

968Tom schreef:Volgens mij is het wat lastiger. Het gaat om de rest-BPM. Op het nieuwe kenteken van de importauto komt de rest-BPM en die moet je dus vergelijke met de rest-BPM van een vergelijkbare auto met dezelfde leeftijd. (Het oorspronkelijke BPM bedrag op het kenteken van laatstgenoemde auto dus verminderen met de BPM afschrijvingstabel van de belastingdienst)

but correct me if i'm wrong..

Geen correctie, maar aanvulling: ..... waarbij je bovendien rekening moet houden met de tussentijds gewijzigde wijze van BPM-berekening indien van toepassing :idea:
Met dank aan en credits voor degene die mij hier op heeft gewezen! Afbeelding

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 22:34

:D :thumleft:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 22:47

Volgens mij zit het zo: als je een schadewagen importeert vermeldt de RDW het werkelijk bij import betaalde bedrag (dus lager). En importeer je een schadevrije wagen dan vermeldt de RDW het bruto BPM bedrag wat het bedrag in NL was ten tijde van de datum 1e toelating.

Voor mijn schadevrije :D GT3 betaalde ik bij import 1400 BPM, op de site van de RDW staat bij bruto BPM 35131. Op een paar tientjes na hetzelfde bedrag als Master Ken's originele NL GT3. En bij een niet nader te noemen andere GT3 staat op de site van de RDW 835 euro, en die wagen is in 2006 met schade geimporteerd.

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 23:37

Is het mogelijk om de auto met motorschade in te voeren en is er dan ook sprake van een lagere BPM. bedrag ?

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 23:38

Zo zie ik het ook Eric, of interpreteren :shock: wij de online RDW gegevens te simpel?..... :mrgreen: :mrgreen:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

10 nov 2015 23:44

Ik denk dat wij de gegevens juist interpreteren.

Mede forummers waaronder velen met geimporteerde pareltjes met laag BPM bedrag moeten dit echter nog even verwerken. :mrgreen: :wink:

Re: Als leek een schade-porsche herkennen

11 nov 2015 8:50

En waarom zou het BPM bedrag op het kenteken lager zijn bij schade dan bij gewoon invoer op afschijfbasis dan?

Afschrijving is afschrijving, afschrijving door schade of leeftijd is één pot nat.

Waar nog wel erg veel verschil in kan zitten tussen de vermelde bedragen op het kentekenbewijs:
Henk schreef:Ook iets om rekening mee te houden, zijn de auto's die een periode volgens de "tegenbewijsregeling" zijn ingevoerd. Deze hebben ook een lager BPM bedrag op het kenteken

en:
EriC4C schreef:[Geen correctie, maar aanvulling: ..... waarbij je bovendien rekening moet houden met de tussentijds gewijzigde wijze van BPM-berekening indien van toepassing :idea:


Er worden jaarlijks weer dingen veranderd bij de overheid en RDW, het zou best eens kunnen dat er bepaalde jaren wel het historische bruto-BPM bedrag bij import op kentekenbewijs is vermeld.

Ook dat er foutieve gegevens op kentekenbewijzen vermeld staan verbaast me niks..

Heb al eens een Nissan Patrol GR 2.8 TD gehad die als datum eerste toelating 1978 had, terwijl die pas vanaf 1988 gebouwd zijn. Het originele kentekenbewijs uit 1996 (kan er paar jaar naast zitten)zat er nog bij en daar stond toch echt bouwjaar 1978, Waarschijnlijk hebben een vermelding bij bijzonderheden aangezien voor het bouwjaar. Bij bijzonderheden stond namelijk iets als: Basis : tgv Nisv 1978 of zoiets...
Mijn kameraad heeft een origineel Nederlandse Nissan Patrol 2,8 TDI uit 1999 met een datum eerste toelating van volgens mij 1992. Is ook gewoon een fout van de RDW, want die modellen waren er pas in 1998. :mrgreen:

PS, waarom is dit topic zo breed?
Plaats een reactie