Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Dealeronderhouden of specialistonderhouden?

24 apr 2016 17:18

O.k. duidelijk meer aan de hand ( geweest) dan dat mij bekend was. Ik ben er twee jaar terug een keer op zaterdag geweest en toen was het geen bruisende handel. Ik zou het wel geweldig vinden een Porsche dealer te leiden! Nu het geld nog :mrgreen:

Re: Dealeronderhouden of specialistonderhouden?

24 apr 2016 19:54

Kheldar triggert me op de te verwachten kosten. Ik rijd nu een BMW drie serie. Kost me ongeveer 1150 euro per maand (excl BTW), dit is incl. brandstof. Omdat ik de totale kosten mag aftrekken (heb BV) van de winst, kom ik op zo'n 1150*12*0,75=10.350 euro per jaar wat die auto mij zakelijk kost.

Met de P heb ik het voornemen om 50k km/jr te gaan rijden. Met een verbruik van 1:9 kom ik dan op 7888 euro aan brandstofkosten (uitgaande van 1,42 euro per liter, incl. BTW). Dit is excl. BTW 6519 euro en ook hier is dit aftrekbaar van de winst. Komt dus op een netto zakelijke post van 4889 euro per jaar aan brandstof. Als ik de auto koop voor, laten we zeggen 25k, dan kan ik per jaar 5000 euro aftrekken van de winst, kom ik op een belastingbesparing van 1250 euro per jaar. In realiteit schrijf ik misschien 5000 euro per jaar ook af op de aanschafwaarde, dus voor afschrijving reserveer ik 3750 euro per jaar. Belasting reken ik op 1200 euro per jaar, verzekering zo'n 900 euro per jaar. Ook dit is aftrekbaar; (1200+900)*0,75=1575 euro per jaar.
Tussenstand; kosten excl. onderhoud is dan 4889+3750+1575=10.214 euro. Dan hebben we nog de post van het onderhoud. Drie beurten per jaar (geen idee; 1000 euro per beurt?), setje banden per jaar (1000 euro) en een stelpost voor onvoorzien (3000 euro per jaar). DAn kom ik op 7000 euro, incl. BTW = 5785 excl. BTW, en aftrekbaar op de winst; dus kom ik op 4338 euro per jaar. Totale expolitatiekosten per jaar zit dan op 14550 euro per jaar, excl. BTW, na belasting.

Tell me; zit ik er ver naast qua aannames?

Re: Dealeronderhouden of specialistonderhouden?

24 apr 2016 20:39

Leuke aannames, ben benieuwd in de praktijk...zegmaar over 5 jaar.

Mijn gevoel: zegt koop nou een gewone (tweedehandse) DD voor de zaak en een Porsche voor de hobby.

Re: Dealeronderhouden of specialistonderhouden?

24 apr 2016 21:33

Reken maar 1,60 per liter brandstof want je gaat euro98 tanken

2 sets banden: 1500euro/jr

4-5 keer olie/filterwissels: 1800/jr

1/2 koppeling wisselen per jaar 1500?/jr

Elke 2 jaar draagarmen rondom: 750/jr

Ims vervangen elke 2jaar: 850euro/jr

En 50.000km in een cabrio met de meeste kilometers met gesloten dak is helemaal niet zo comfortabel. Ik bedoel dan op geluid. Binnenin is het helemaal niet stil.

Koop een leuke vinnige Comfortabelere DD en rij de porsche in je vrije tijd ... De smile is des te groter.

Re: Dealeronderhouden of specialistonderhouden?

25 apr 2016 13:20

Kheldar,

Rationeel heb je gelijk; een beetje nette youngtimer is natuurlijk een economisch slimmere oplossing. Echter; wat bij mij blijft spelen is dit: ik heb helaas vrijwel geen vrije tijd. Door mijn werk, maar ook door een druk gezinsleven (met kleine kinderen) kom ik zelden toe aan "even zelf wat leuks doen". Klinkt misschien op het zielige af, maar ik haal genoeg voldoening daaruit om mijn eigen momenten te missen. Kortom; ik probeer van alles wat ik doe in mijn werk, of met mn gezin, het zo leuk mogelijk te maken. Nu rijd ik elke dag in een prima auto; zo'n drie-serie is een prettige wagen en doet wat ie moet doen. Het mist alleen "het gevoel". Snap je? Het is gewoon een dertien in een dozijn prima wagen die half nederland rijd.

Als ik dan ook wat anders ga rijden (en af wil van dat kilometerschrijfgedoe wat ik nu doe) dan moet ik naar een youngtimer. En heel eerlijk; ik vind eigenlijk alleen de 911 écht mooi. De rest is mwah... leuk.. maar niet meer dan dat. Ben al wel aan het twijfelen tussen cabrio en targa/coupe(met schuifdak), dat geluid heb je een punt.

Kortom; bedankt voor je eerlijke reactie en ik ga (koppig als ik ben) toch nog even verder voor de 996! :)
Heb net gebeld met Lenferink in Almelo over deze: http://www.lenferink.nl/product-overzic ... 20-pk-navi

Veel kilometers, wel volgestempeld boekje maar geen gegevens over motorrevisie etc; dus dat moet er dan nog wel bij. Merk dat ik twijfel; revisie kost? 6k ofzo? Wordt dan wel weer duur.

Of ga ik toch voor een coupe met weinig kilometers en een schuifdak? Deze bijvoorbeeld: http://www.3bexclusief.nl/aanbod/?id=11322338

Kortom; ben er nog niet uit :roll:
Plaats een reactie