Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 20:38

Cazzo Super Veloce schreef:
Olaf schreef:Bij de 993 werd er al bezuinigd op kwaliteit :|

Nou daar is ene Erwin het zeker niet mee eens :popcorn:

Renntech schreef:

Want de 993 is tov. een 964 wel een fijnere en betere auto


Waar schreef Renntech dat?

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 21:08

Hier op dit forum, ruim 11 jaar geleden. Je mag het zelf opzoeken. :thumleft:

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 21:22

Ik heb gezocht, maar zie alleen een aantal keren dat Cazzo zegt dat Erwin zegt dat.... ;-)

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 21:42

viewtopic.php?f=1&t=8056&p=175834&hilit=een+fijnere+en+betere+auto#p175834

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 21:50

Thnx. Over eenzijdig samenvatten gesproken....

Dit schreef Erwin;

"Het gekke is dat de 993 die door velen als mooiste en beste 911 wordt gezien eigenlijk helemaal niet zo goed rijd op hoge snelheid. Nouja, wel goed maar minder zeker als de 964 of 996.

Zelf vindt ik de 993 altijd erg zenuwachtig aanvoelen door de "mooie" achterwielophanging.
Deze achterwiel ophanging is erg goed uitgedocterd maar werkt alleen als de uitlijning exact 100% goed staat. En dat is zeldzaam.

Vorige week had ik een 993 voor een jaarbeurt die niet lekker reed, wat wegligging betreft dan.
Ik voelde iets in de achterwielophanging en belde de klant of hij dat ook vondt. Deze zei dat de auto nooit anders had gestuurd maar ik mocht er wel eens naar kijken en als ik het kon verbeteren dan mocht het.
Ik merkte vooral dat de auto tijdens spoorvorming en inveren door kuilen in de weg reed alsof er diagonaal banden onder lagen. Op hogere snelheid dan. Aan de banden lag het niet, daar lagen goede Pirreli's onder met N-codering. Ook vond ik dat de auto rechtsachter naar mijn gevoel zwakker over kwam als links achter.
Ik heb de auto over de schokdempertestbank gereden maar alle schokdempers waren in orde. Daarna heb ik de auto uitgelijnd en rondom alles moeten verstellen. Alles stond fout.

Het uitlijnen van een 993 vereist veel kennis om dit goed af te stellen.
Het is de moeilijkste ( lees: uitdagendste) wielophanging van de 911 om uit te lijnen. Bij deze auto's kan namelijk ook de (elasto-) kinematische toespoorverandering afgesteld worden en dat vereist speciaal gereedschap die bijna niemand heeft of...... logisch nadenken. :roll:

Na het uitlijnen reed de auto 100% beter, maar nog niet helemaal 100% goed. :roll:
Ik vond nog steeds dat de auto rechtsachter iets geks deed maar kon niet goed zeggen wat het was. Ik had het gevoel dat er rechtsachter een minder sterke veer zat dan Links.
Daarom de auto weer op de brug gezet en de achterveren goed bekeken, niks te zien. Het waren links en rechts dezelfde veren met dezelfde gewichtsindicatie kenmerken. Toch de schuifmaat eens gepakt en de draaddiktes gemeten.
Naar mijn idee was de linker veer iets dikker dan de rechter. Omdat ik dit niet goed kon meten heb ik de achterste veerpoten uitgebouwd. Nu kon ik goed meten dat de veren verschillend van dikte waren. Het scheelde 0.25 mm :shock:
De auto had de originele veren, allebeide dezelfde, allebeide 3 paarse verstrepen. Dit geeft de sterkte van de veren aan. En toch verschillende diktes. Ik denk dat dit een fabrieksfout is, misschien indertijd twee verschillende veren in de zelfde bak terecht gekomen en per ongeluk dus gemonteerd. Ik heb twee nieuwe veren gemonteerd en de auto reed zoals een 993 hoort te rijden. Op de terugweg belde de klant blij op dat de auto nog nooit zo goed had gestuurd.

Zelf zou ik onder een 993 het eea. veranderen om er een beter sturende auto van te maken. Ik zou hem zo willen laten sturen als een 964, iets minder comfortabel wat wegligging betreft en wat meer gevoel laten geven.
Want de 993 is tov. een 964 wel een fijnere en betere auto maar naar mijn smaak hebben ze de 993 wat sturen betreft net iets te gedempt gemaakt.
Te veel 'Mercedes', en dat is nou net niet wat ik zoek in een Porsche :mrgreen:

Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren :shock:"

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 22:13

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen rijeigenschappen en bouwkwaliteit.

Dus of die ene uitspraak van Erwin nou zo slecht is samengevat weet ik niet. Dit topic ging namelijk over bouwkwaliteit.

Maar fijn dat je het door mij opgezochte bericht even integraal hebt overgenomen, stuk duidelijker zo. :mrgreen:

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 22:44

MarkS schreef:Dit topic ging namelijk over bouwkwaliteit.

Nee hoor! :wink:

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 22:56

porsje911 schreef:Dit schreef Erwin;

Zelf zou ik onder een 993 het eea. veranderen om er een beter sturende auto van te maken. Ik zou hem zo willen laten sturen als een 964.


:salut:

Re: Verkopen? Nee!!!

26 sep 2017 23:09

Neppert schreef:
MarkS schreef:Dit topic ging namelijk over bouwkwaliteit.

Nee hoor! :wink:


Een beetje net zoals het nu niet over de rijeigenschappen gaat ... :wink:

Re: Verkopen? Nee!!!

27 sep 2017 1:24

Dus een aantal niet nader te noemen expert die roepen iets over de bouwkwaliteit en dan is het waarheid? Elke model heeft zijn manco`s, agree. de een is een olieboot (dat noemen we hier karakter maar het is eigenlijk om je als premiummerk voor te schamen) ..de ander roest bij de raamstijlen... weer een andere een te ingewikkelde achterwielophanging.. en bij het aanbreken van een nieuw tijdperk de bekende ims die voor problemen KAN zorgen.. Ik ben begonnen met een 944, gevolgd door een 951, toen een 964 en nu een 997 dus kan er wel iets over zeggen denk ik.. Allemaal geweldige autos maar als ik kijk naar hoe strak alles in elkaar zit en op elkaar aansluit in de 997 daar kan geen voorganger aan tippen :) Maar goed iedereen hier mag wat anders vinden :thumleft:

Re: Verkopen? Nee!!!

27 sep 2017 13:21

Jouw 997 is vooral een stuk nieuwer dan de andere modellen die je hebt gehad. Van de 997 en de 991 zal het de komende jaren pas blijken hoe die oud worden. Natuurlijk is het productie proces verder ontwikkelt en op veel onderdelen ook verbeterd. Wel eens in Leipzig of Stuttgart in de fabriek geweest? Er is natuurlijk ontzettend veel geautomatiseerd en gerobotiseerd. Maar je moet je wel afvragen wat je belangrijk vindt, dat de naadjes in je dashboard nog beter aansluiten of dat je motorblok heel blijft. Als ik bijvoorbeeld een 991.1 GT3 zou hebben gekocht dan zou ik wel weten waar m'n prioriteiten liggen .

Re: Verkopen? Nee!!!

27 sep 2017 14:19

Ben ik toch wel blij met mijn 3.2 G-model :mrgreen:

Re: Verkopen? Nee!!!

27 sep 2017 14:56

MarkS schreef:Jouw 997 is vooral een stuk nieuwer dan de andere modellen die je hebt gehad. Van de 997 en de 991 zal het de komende jaren pas blijken hoe die oud worden. Natuurlijk is het productie proces verder ontwikkelt en op veel onderdelen ook verbeterd. Wel eens in Leipzig of Stuttgart in de fabriek geweest? Er is natuurlijk ontzettend veel geautomatiseerd en gerobotiseerd. Maar je moet je wel afvragen wat je belangrijk vindt, dat de naadjes in je dashboard nog beter aansluiten of dat je motorblok heel blijft. Als ik bijvoorbeeld een 991.1 GT3 zou hebben gekocht dan zou ik wel weten waar m'n prioriteiten liggen .


Ik weet dat er de nodige problemen verholpen moesten worden bij de introductie van de waterkokers. Had dat op voorhand beter gemoeten? Ja zeker. Aan de andere kant is automatisering niet meer weg te denken en is het ook vaak een betere en efficiƫntere manier van productie. Idd is het afwachten hoe de waterkokers ouder worden. Maar ik zie de sloperijen nog niet rijen dik gevuld met vroege 996-jes dus ik denk dat dat best goed gaat komen want voor elk probleem is een oplossing. Doorgaans wordt er aan onze auto`s meer geld uitgegeven qua onderhoud en reparaties. De auto`s die rijden die rijden gewoon en degene die een probleem krijgen, wat dan ook, die worden gefixst.. Mijn inschatting is dat er een mooie nieuwe generatie klassiekers aan gaat komen over pak m beet een jaar of 10 :)
Plaats een reactie