28 feb 2023 22:31
01 maart 2023 9:55
01 maart 2023 9:56
01 maart 2023 10:37
Enguess schreef:Er zijn duizenden dingen die we als samenleving beter kunnen en moeten doen. En hoe meer mensen er zijn op de wereld, hoe dringender het wordt.
Besluiteloosheid, angst voor verandering, desinteresse, gesteggel in de trant van “ja maar zij doen dit of dat”, egoisme en ga zo maar door houden vooruitgang tegen.
Zo. En nou zal ik wel weer als “wereldverbeteraar” worden weggezet or erger. Want zo gaat dat, ook hier helaas.
01 maart 2023 10:58
01 maart 2023 11:01
Cazzo Super Veloce schreef:Hans44 schreef:Bijna de helft vd NL's kan per jaar 1000,- euro sparen voor een "nieuwe" gebruikte auto. Ze doen daar plm. 3 tot 5 jaar mee en kopen dan weer een volgende van 10 jaar of ouder (bron VWE). Het gebeurt voor een groot deel vd bevolking dus in de prijsklasse tussen de 2000,- en 7000,- euro. Meer zit er gewoon niet in. Ik vraag me af of deze doelgroep (en die is immens) straks kan worden voorzien van een gebruikt electrisch automobiel. Een kapotte of versleten accu (dat lijkt me niet raar na 10-15 jaar) betekent in veel gevallen Total Loss zolang er voor rond de 1000,- euro geen vervangende accu te krijgen is. Misschien is dat tzt wel zover dat dat kan, maar ik ben bang dat straks een groot deel vd bevolking zonder vervoer komt te zitten of noodgedwongen blijft doorrijden in een (nog) oudere ICE.
Tot 2050 zijn er nog gebruikte ICEs te koop, ik heb voldoende vertrouwen in de voortgang van de techniek om te veronderstellen dat het batterij"probleem" dan opgelost is.
Ik zeg "probleem" omdat een Tesla batterij nu al voor 1,6 miljoen kilometer ontworpen is.
Ik verwacht dus eigenlijk sowieso weinig problemen met batterijen. Daarnaast zullen er ongetwijfeld bedrijven ontstaan die je batterij kunnen repareren als er 1 of meerdere cellen kapot zijn.
Ik verwacht ook dat de TCO van een 15 jaar oude EV een stuk lager zal zijn dan van een 15 jaar oude ICE, maar dan moet het batterijverhaal idd wel kloppen.
01 maart 2023 11:45
outletvalve schreef:Helemaal gelijk Polydeukes !
Ik begrijp dat de 981 Cayman 2.7 PDK (2015) volgende week wordt ingeruild op een elektrische fiets
01 maart 2023 11:48
01 maart 2023 11:56
01 maart 2023 12:22
Bertjan schreef:...En het aantal mensen is niet eens zozeer het probleem...
01 maart 2023 12:23
Bertjan schreef:outletvalve schreef:
En het aantal mensen is niet eens zozeer het probleem; het probleem is de westelijke welvaartsstandaard. Als 90 procent van de wereldbevolking van de aardbodem zou verdwijnen, dan nog zou de rijkste tien procent – gemiddeld inkomen: 87.200 euro per jaar, gemiddeld vermogen 550.900 euro – met hun overmatige consumptie als groep tegen 2030 genoeg uitstoten om de grens van anderhalve graad opwarming te overschrijden. Overigens gaat dit natuurlijk veel verder dan alleen CO2 uitstoot, maar moet het gaan over de algemene uitputting van de aarde...
01 maart 2023 12:32
redriver schreef:
NL en EU hebben de plank misgeslagen door kernenergie als "vervuilend en onveilig" te bestempelen wat onjuist is
01 maart 2023 13:12
Wimpie67 schreef:Beroepsmatig bemoei ik me met voedingsmiddelen in relatie tot verpakkingen. Hier valt theoretisch veel te winnen en tegelijkertijd gebeurt er eigenlijk niets als het bijvoorbeeld over recyclebare monoplastics gaat. Het is nl. goedkoper om deze te verbranden dan daadwerkelijk te recyclen; het businessmodel is gewoonweg niet interessant voor de afvalverwerkers.
Ondertussen stappen producentsn over op monoplastics om maar in de consumentenbehoefte te voorzien een product in een “groene” verpakking te kunnen kopen, met vaak een kortere houdbaarheid tot gevolg.
Het lijkt zinvoller om houdbaarheid te verlengen of in ieder geval gelijk te houden en consumenten bewust te maken van hun gedrag.
01 maart 2023 14:31
Bertjan schreef:er is op betere plekken al genoeg over gezegd en geschreven door mensen die er voor geleerd hebben
01 maart 2023 14:36
01 maart 2023 14:42
01 maart 2023 14:57
Cazzo Super Veloce schreef:redriver schreef:
NL en EU hebben de plank misgeslagen door kernenergie als "vervuilend en onveilig" te bestempelen wat onjuist is
Volgens mij niet;
https://www.europa-nu.nl/id/vlueg08cbzz ... en_stempel
01 maart 2023 15:02
01 maart 2023 15:57
01 maart 2023 16:02
01 maart 2023 17:05
NordRack2 schreef:Wetenschap houdt op als je kennis kopieert maar niet controleert. Van die mensen ken ik genoeg ja.
01 maart 2023 18:25
Targa Floriaan schreef:Fred, zolang Tata steel op de huidige wijze mag doorgaan - in het belang van de economie - krijg je maar weinig mensen mee, ben ik bang.
01 maart 2023 18:53
01 maart 2023 21:26
01 maart 2023 22:16
2.2VTEC schreef:Wimpie67 schreef:Beroepsmatig bemoei ik me met voedingsmiddelen in relatie tot verpakkingen. Hier valt theoretisch veel te winnen en tegelijkertijd gebeurt er eigenlijk niets als het bijvoorbeeld over recyclebare monoplastics gaat. Het is nl. goedkoper om deze te verbranden dan daadwerkelijk te recyclen; het businessmodel is gewoonweg niet interessant voor de afvalverwerkers.
Ondertussen stappen producentsn over op monoplastics om maar in de consumentenbehoefte te voorzien een product in een “groene” verpakking te kunnen kopen, met vaak een kortere houdbaarheid tot gevolg.
Het lijkt zinvoller om houdbaarheid te verlengen of in ieder geval gelijk te houden en consumenten bewust te maken van hun gedrag.
Beroepsmatig hou ik me bezig met de logistieke kant van dit verhaal Wimpie, uit je post vermoed ik dat jij meer aan de engineering / R&D kant zit.
Het is een lastig verhaal, een technisch optimale verpakking (vaak niet monoplastics...) zorgt voor een langere houdbaarheid en dus in theorie minder voedselverspilling zowel in het verkooppunt als bij de klant. Maar ze zijn een ramp om te recycleren. Ook de befaamde Pringles kokers zijn daar een mooi voorbeeld van.
Dat verbranden dan goedkoper is klopt, maar is eigenlijk waanzin.
De inflatie voor voeding is hier year over year >16%; dat is niet leuk voor niemand maar hopelijk maakt het mensen wat bewuster over hun aankoopgedrag...