20 maart 2006 16:14
911-lover schreef:Dat zijn die met allerhande enquetes![]()
20 maart 2006 16:29
Marco schreef:"Goedenavond u spreekt met Greenpeace, schikt het U?"
"Oh Greenpeace van die rubberbootjes en zeehondjes..?"
"Eh... ja... onder andere ja...."
"Mooi spul he, pas een nog zo'n jas gekocht voor mijn vriendin"
"..."
"Prettige avond nog en veel succes!"
20 maart 2006 16:36
Jort schreef:
Wat voor zin hebben dit soort voorbeelden? Geeft het een algemeen beeld? Waar gehakt wordt vallen spaanders. Fouten worden overal gemaakt.
We kunnen ons natuurlijk focussen op die gevallen dat het wel mis gaat, nog wat extra richtlijnen voor de politie opstellen, bevoegdheden inperken. Geeft een goed gevoel van rechtvaardigheid en gelijkheid. Beetje meer bureaucratie.. ach, de juristen smullen weer bij de gedachte aan de extra werkverschaffing ... En een nog verder uitgeholde functie van de agent als resultaat.
20 maart 2006 17:01
Goed voorbeeld. De man met alcohol op achter het stuur oefent ook zijn vak uit, moet ook terdege de afweging tussen het gevaar dat de overtreder (mogelijk) oplevert afwegen tegen het mogelijke gevaar van achtervolgen. Of toch niet.Devils son schreef:Je stapt er eenvoudig overheen. Zo kan iemand die met alcohol op rijdt ook zeggen dat de voorbeelden van alcomobilisten die anderen dood rijden onder de noemer "waar gehakt wordt vallen spaanders" vallen.
Meerdere, ik val van mijn stoel van verbazing. Laatst ook gelezen van die ambulance die 2 mensen aanreed?Ik denk dat veel agenten te snel overgaan tot achtervolgingen. Het is volgens mij dus geen uitzondering en er zijn ook meerdere gevallen bekend van dit soort "missers".
Zoals gezegd, risico van het vak. Natuurlijk lopen ze grotere risico's dan de gemiddelde automobilist, uitkomst niet verrassend dus. Ik noem het nog maar eens, Nederland is behoorlijk behoudend als het gaat om achtervolgen.Niet al te lang geleden las ik een bericht dat er bijzonder veel schade's gereden worden met politie-auto's. Daar heb ik bijzonder weinig bezwaar tegen als het gaat om het opsluiten van een ontsnapte TBS-er, maar als het gaat om een snelheidsovertreder dan vraag ik mij af of de richtlijnen ter zake niet veel scherper moeten.
Je bent ongewtijfeld op de hoogte van de nieuwe richtlijnen voor de politie voor wat betreft spoedritten, aangezien je zelf de aanleiding voor deze richtlijnen nog zo goed weet te herinneren. Lijkt me een prima voorbeeld van waar ik in dit kader op doelde.Of je houdt je hier niet mee bezig, of je hebt de afgelopen jaren geslapen. De Politie krijgt de afgelopen jaren steeds meer bevoegdheden. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat de politie met de bevoegdheden keer op keer de grens op gaat zoeken.
Je gaat in de herkansing. Verzin zelf eens wat voorbeelden waarbij staandehouding wenselijk is.Bevoegdheden mogen ze van mij hebben, maar slechts indien en voor zover nodig. Als je het kenteken hebt, waarom dan nog moeite doen om de persoon staande te houden als het gaat om een overtreding? De bevoegdheid dient werkelijk geen enkel doel, maar kan bijzonder nare consequenties hebben.
Weelde? Daaruit blijkt bijna een vorm van jaloezie, hetgeen één en ander zou verklaren. Maar vooruit, ik verwijs nog maar eens naar het buitenland en de eenvoudige vergelijking.Als er iets is wat we in dit land niet moeten doen is het de politie nog meer bevoegdheden geven. Ze kunnen de weelde nu al bij lange na niet dragen.
20 maart 2006 17:11
Devils son schreef:Of je houdt je hier niet mee bezig, of je hebt de afgelopen jaren geslapen. De Politie krijgt de afgelopen jaren steeds meer bevoegdheden. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat de politie met de bevoegdheden keer op keer de grens op gaat zoeken.
Bevoegdheden mogen ze van mij hebben, maar slechts indien en voor zover nodig. Als je het kenteken hebt, waarom dan nog moeite doen om de persoon staande te houden als het gaat om een overtreding?
20 maart 2006 17:19
Devils son schreef:Als je het kenteken hebt, waarom dan nog moeite doen om de persoon staande te houden als het gaat om een overtreding?
20 maart 2006 17:35
patrick911 schreef:Waar ik me echter over verbaas is dat ze zelf vaak precies dat gedrag kopieeren om ze staande te kunnen houden. En aangezien ze incognito zijn, worden andere verkeersdeelnemers niet gewaarschuwd en raakt men in de regel ook nog eens geirriteerd door dit gedrag.
20 maart 2006 17:47
20 maart 2006 18:13
Jort schreef:Goed voorbeeld.
Laatst ook gelezen van die ambulance die 2 mensen aanreed?
Zoals gezegd, risico van het vak. Natuurlijk lopen ze grotere risico's dan de gemiddelde automobilist, uitkomst niet verrassend dus. Ik noem het nog maar eens, Nederland is behoorlijk behoudend als het gaat om achtervolgen.
Je bent ongewtijfeld op de hoogte van de nieuwe richtlijnen voor de politie voor wat betreft spoedritten, aangezien je zelf de aanleiding voor deze richtlijnen nog zo goed weet te herinneren. Lijkt me een prima voorbeeld van waar ik in dit kader op doelde.
Je gaat in de herkansing. Verzin zelf eens wat voorbeelden waarbij staandehouding wenselijk is.
Weelde? Daaruit blijkt bijna een vorm van jaloezie, hetgeen één en ander zou verklaren. Maar vooruit, ik verwijs nog maar eens naar het buitenland en de eenvoudige vergelijking.
20 maart 2006 18:14
patrick911 schreef:
Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal, da's mijn punt.
20 maart 2006 18:16
paSCal schreef:
No offense hoor, maar dit is echt een advocaat aan het woord.... Zonder staandehouding krijg je het standaard weerwoord: "IK WAS HET NIET, bewijs het maar es dat ik het was!"... Bla bla bla...
20 maart 2006 19:17
Volle snelheid? Waar lees je dat? Wellicht een beenbreukje, wie zal het zeggenLaatst ook gelezen van die ambulance die 2 mensen aanreed?
Nee. En het lijkt mij sterk dat die vanwege een sneetje in de vinger op volle snelheid naar een ziekenhuis op weg waren...
Het wiel opnieuw uitvinden is ongetwijfeld interessant maar ook onzinnig.Ik noem het nog maar eens, Nederland is behoorlijk behoudend als het gaat om achtervolgen.
Dus omdat het in andere landen nog erger is, is het hier goed?
Ik hoor nog steeds agenten vertellen dat ze zich niet aan de verkeersregels hoeven te houden, zonder daarbij te vermelden dat dit alleen geldt voor zover het benodigd is om hun taak juist uit te oefenen. En ook over de reikwijdte daarvan kun je van mening verschillen. Ik ben van mening: als je het kenteken hebt en het gaat om een overtreding: stuur een acceptgiro. Dat doen we nl. met de meeste overtredingen, dus kennelijk is daar geen enkel probleem mee.
Nee, dat voorbeeld had niet betrekking op een overtreding. De structurele wegpiraat die ook nadat kenteken is genoteerd nog even een paar uurtjes doorgaat met afsnijden, rechts inhalen en/of 100 door de bebouwde kom, noemt u maar. Heb ik je nog geholpen ook.Je gaat in de herkansing. Verzin zelf eens wat voorbeelden waarbij staandehouding wenselijk is.
Kennelijk heb je het reeds genoemde voorbeeld over het hoofd gezien.
-gaap- Die afweging wordt met vaste regelmaat gemaakt en met alle factoren (middelen, omgeving, drukte en overige verkeer, gevaar dat de overtreder veroorzaakt) rekening houdend meestal de juiste afweging. Regelmatig worden achtervolgingen stopgezet vanwege een beperking in één van bovengenoemde factoren.Oveirgens gaat het niet om de wenselijkheid. In alle gevallen is staandehouding wenselijk. De vraag is echter: wat moet je er voor doen? Als het gaat om een stopteken en men stopt: altijd doen. Moet je er een achtervolging voor inzetten dan moet je jezelf voortdurend afvragen of de risico's die je neemt in verhouding staan tot de noodzaak van staandehouding. Is het van belang dat je de persoon zelf te pakken krijgt (is het dus een vlucht naar aanleiding van een misdrijf), of kan het op kenteken. En: is er een minder bezwarende methode (b.v. verderop staande laten houden).
Het is je broodwinning. Gelukkig jurist en geen beleidsmaker.Ik constateer slechts dat de werkwijze van veel opsporingsambtenaren niet overeenkomt met een werkwijze die ik kan goedkeuren. En met mij velen.
20 maart 2006 19:33
Jort schreef:Het evenwicht in Nederland lijkt mij niet onredelijk.
Direct aanspreken van mensen heeft meer effect, aanhouden indien mogelijk (met de middelen die je hebt) kan in veel gevallen erger voorkomen. Tijdelijk achtervolgen en staandehouden van een wegpiraat tegenover structureel wegpiraat zijn en structureel een gevaar voor andere opleveren, zonder de bijbehorende voertuigbeheersing, opleiding en functie. Dat is de afweging lijkt mij.
Nee, dat voorbeeld had niet betrekking op een overtreding.
De structurele wegpiraat die ook nadat kenteken is genoteerd nog even een paar uurtjes doorgaat met afsnijden, rechts inhalen en/of 100 door de bebouwde kom, noemt u maar. Heb ik je nog geholpen ook.
-gaap-
Die afweging wordt met vaste regelmaat gemaakt en met alle factoren (middelen, omgeving, drukte en overige verkeer, gevaar dat de overtreder veroorzaakt) rekening houdend meestal de juiste afweging. Regelmatig worden achtervolgingen stopgezet vanwege een beperking in één van bovengenoemde factoren.
Het is je broodwinning. Gelukkig jurist en geen beleidsmaker.
20 maart 2006 19:51
We leven niet in de US waar je een blik open trekt en binnen no-time 30 auto's alle uitvalswegen hebben afgesloten. Gaat de bewuste meneer binnen de bebouwde kom echt veel harder dan die 100, dan heeft de achtervolger allang afgehaakt, dank voor het voorbeeld.Devils son schreef:
Zonder dat deze wegpiraat wordt achtervolgt rijdt hij 100 door de bebouwde kom. Als je deze wegpiraat achtervolgt dan gaat hij misschien wel 160 km/u door de bebouwde kom. En dan nog: zet de weg af, vraag assistentie. Een echte wegpiraat valt op in het verkeer...
Verwar slaap niet met verveling.-gaap-
Op tijd naar bed, jongen, dan heb je hier geen last van...
Je moet je eigen hobbies niet projecteren op een hele groep en hier vervolgens je conclusies uit trekken. Sommige mensen nemen hun beroep wel serieus.Ik denk alleen dat te vaak de verkeerde keuze wordt gemaakt. En niet in het minst omdat het gewoon leuk is, achtervolgingen... Beter dan sullig in de bosjes rondhangen, nietwaar?
Als er eens meer naar (goede) juristen werd geluisterd, dan zou het beleid m.i. beter zijn.
20 maart 2006 20:03
Jort schreef:We leven niet in de US waar je een blik open trekt en binnen no-time 30 auto's alle uitvalswegen hebben afgesloten.
Verwar slaap niet met verveling.![]()
Je moet je eigen hobbies niet projecteren op een hele groep en hier vervolgens je conclusies uit trekken.
Hihi, dan moesten we voor elke scheet toestemming vragen en in drievoud een formulier indienen bij de verantwoordelijke beleidsmaker, om het juridisch verantwoord de houden.
Juristen hebben minstens zo vaak de neiging om een kromme banaan recht te jippie als de gemiddelde politicus en zijn daar nog bedrevener in, met alle gevolgen van dien.
20 maart 2006 20:40
20 maart 2006 20:44
20 maart 2006 20:51
23 maart 2006 0:48
patrick911 schreef:Ik zie bij 'wegmisbruikers' idd wel eens gasten die ze inderdaad beter meteen staande kunnen houden om hun rijbewijs in te vorderen.
Ook als dat om overtredingen gaat als consequent door rood rijden, over de vluchtstrook rijden, bumperen en combinaties hiervan.
Waar ik me echter over verbaas is dat ze zelf vaak precies dat gedrag kopieeren om ze staande te kunnen houden. En aangezien ze incognito zijn, worden andere verkeersdeelnemers niet gewaarschuwd en raakt men in de regel ook nog eens geirriteerd door dit gedrag.
Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal, da's mijn punt.
23 maart 2006 0:53
23 maart 2006 7:07
Rob Herfst schreef::shock:Kijk, gewoon flitsen op de vluchtstrook:
23 maart 2006 12:37
23 maart 2006 12:44
Johnnyboyporsche schreef:de heer K.S. van J.
05 nov 2006 1:11
05 nov 2006 1:29