Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

14 jul 2006 22:13

Sanhi schreef:Interessante discussie..

Is de 993 TT de eerste met een dubbele turbo? Betekent dit automatisch dat het turbo gat vele malen kleiner / minder voelbaar is dan met andere turbo auto's. (Zoals bijv. Subaru Impreza). Wat ik heb begrepen is dat een grote turbo uiteindelijk meer lucht (en dus meer vermogen) kan leveren , maar een grotere spool up tijd heeft, dus ook meer lag. Zelf ben ik erg geinteresseerd in een 993 TT , lijkt me een magnifieke wagen. Mijn 4S uiteraard ook, maar ongeveer 100 pk te weinig ;)

Aan Gerco: jij hebt zowel een 993 4S gehad en nu een 993 TT, kan je eens beschrijven wat de verschillen zijn (in detail). Behalve dan dat de TT sneller is. Vind ik erg interessant om te weten.

Bij twin turbo's wordt meestal een kleine turbo, voor lagere toeren, en een grotere turbo voor bij hogere toeren gemonteerd, of je daarom die lag minder voelt, ik weet het niet, 0 ervaring :wink:

14 jul 2006 22:22

Sanhi schreef:. Wat ik heb begrepen is dat een grote turbo uiteindelijk meer lucht (en dus meer vermogen) kan leveren , maar een grotere spool up tijd heeft, dus ook meer lag.


Nee hoor. Tegenwoordig zijn er voor de 930 veel verschillende soorten turbo's op de markt. Mijn turbo is groter dan de standaard turbo, maar heeft tegelijker tijd veel minder spool up tijd nodig waardoor dus minder lag.

PS. een 993 TT heeft geen lag meer.

14 jul 2006 22:45

michael schreef:PS. een 993 TT heeft geen lag meer.


Maar destemeer lach.

14 jul 2006 22:58

Afbeelding

14 jul 2006 22:58

Ha ha ha :lol:

14 jul 2006 23:07

Marcel B. schreef:Roi,

Trek maar eens bij Kraan aan de bel en vecht het daar uit. Zoals gezegd, ik heb er te weinig verstand van om er op in te gaan.
Kraan lijkt me overigens niet bepaald het bedrijf dat hierover onjuistheden zou vertellen.

Zoals jij wilt droom ik lekker verder over een snelle auto....Misschien wel een 964 C2 :lol:
Marcel B.


Marcel,

Het is niet jippie bedoeld hoor.....dus ff voor de duidelijkheid no hard feelings.....maar voor de 380 pk op de achterwielen heb je dus echt ongeveer 450 pk nodig op het vliegwiel en dat rijmt niet met wat je eerder hier verhaalde. Ik zeg dus niet dat het niet kan. Maar dan moet er toch bekend zijn wat er gemodificeerd is en hopelijk niet alleen de motor :shock: ...ben je toch denk ik met mee eens?

En een keer op de rollenbank of de motortestbank zal uitsluitsel geven. Wil ik met die van mij -ja een bloedsnelle 964 C2 :twisted: -ook nog een keer...ik heb namelijk een ......RS-chip, K&Nfilter en CUP-rohr....wauw :wink:

En nee ......ik ga geen sprintje met je aan.... :wink:

Zie trouwens net, dat er een erg leuke animatie is toegevoegd...maar turbo ervaring met P's heb ik niet dus zal verder de mond ..euh handen stil houden. Wel vorige week nog in een subaru WRC meegereden...getuned tot 380 pk met 700Nm met testuitdraai...schiet ook wel aardig op....

Groeten Roi

15 jul 2006 0:25

Ha, die 924;

"Bij twin turbo's wordt meestal een kleine turbo, voor lagere toeren, en een grotere turbo voor bij hogere toeren gemonteerd"

Dat gold voor de 959, maar de 993TT, de 996TT en de 997TT hebben twee dezelfde blowers(twin = (identieke) tweeling): een voor elke cilinderbank. De BMW535d bijvoorbeeld heeft wel weer een setup met een grote en een kleine turbo die elkaar aanvullen, maar de 335i heeft weer 'gewoon' twee kleintjes. Lag zal er altijd zijn als er tenminste voluit geprofiteerd moet worden van de turbo's. Alleen als er compromissen worden gesloten (de Mosselman-methode; relatief hoge compressieverhouding en weinig druk) heb je wel een direct aansprekende motor, maar dat gaat vrijwel altijd ten koste van de maximale laaddruuk en dus het vermogen.

15 jul 2006 4:08

michael schreef:PS. een 993 TT heeft geen lag meer.


Echt wel! :wink:

Alleen niet meer vergelijkbaar met het gat van een 930...

15 jul 2006 8:20

Roi,

Zal jouw verhaal eens naar Kraan mailen. Kijken wat hun reactie is.

Marcel B.

15 jul 2006 9:18

Roi schreef:En een keer op de rollenbank of de motortestbank zal uitsluitsel geven. Wil ik met die van mij -ja een bloedsnelle 964 C2 :twisted: -ook nog een keer...ik heb namelijk een ......RS-chip, K&Nfilter en CUP-rohr....wauw :wink:


Roi,

Kun je me uitleggen wat een RS-chip is? Heb nu ook een K&N filter, CUP-rohr en lege kat.

15 jul 2006 9:35

Marcel B. schreef:Zoals jij wilt droom ik lekker verder over een snelle auto....Misschien wel een 964 C2 :lol:



Héééé Marcel, ga je nou toch overstag, ik heb altijd al gezegd dat je het moet doen. :twisted: :P :tongue: :mrgreen: :wink:

Geintje Marcel, (ga we nog een keer samen tuffen) :?: :idea: een 930 op pad met een 964) :drive:

15 jul 2006 9:41

Tuurlijk gaan we nog een stukje tuffen, Ruud. Weer een tijdje geleden.

Misschien een idee om een HWPorscherit te doen alleen voor HW'ers. Bijvoorbeeld rondje naar Ouddorp, Renesse, Zierikzee and back?
inclusief lunch natuurlijk...

Nu weer even on topic. Verder maar even via PB

15 jul 2006 10:07

Marcel B. schreef:Nu weer even on topic. Verder maar even via PB


Heeej...wa's da...mij een beetje werk uit handen nemen? :twisted: :lol:

15 jul 2006 10:13

Kwestie van inleven in het drukke mod's bestaan. :lol:

15 jul 2006 10:21

Je hebt idd geen idee... :twisted: :wink:

15 jul 2006 10:28

Jurgen schreef:
Marcel B. schreef:Nu weer even on topic. Verder maar even via PB


Heeej...wa's da...mij een beetje werk uit handen nemen? :twisted: :lol:


Afbeelding

15 jul 2006 10:37

Volgens mij heeft Horn nog wat tijd over..... :thumleft:

15 jul 2006 10:52

Marcel B. schreef:Volgens mij heeft Horn nog wat tijd over..... :thumleft:


Precies genoeg om een tujboo rijdertje te bannen... :cheesy:

Afbeelding

15 jul 2006 10:56

Roi schreef:...ik heb namelijk een ......RS-chip, K&Nfilter en CUP-rohr....wauw :wink:

Je bent en mag kritisch zijn over het vermogen wat Marcel claimed Roi.

Maar afgezien van enig effect van een andere chip in je eigen auto, doen die andere 2 items ook vrijwel geen bal hoor(behalve de INDRUK geven dat er meer vermogen is :!: )

15 jul 2006 10:59

Paul van Engelen schreef:
Roi schreef:...ik heb namelijk een ......RS-chip, K&Nfilter en CUP-rohr....wauw :wink:

Je bent en mag kritisch zijn over het vermogen wat Marcel claimed Roi.

Maar afgezien van enig effect van een andere chip in je eigen auto, doen die andere 2 items ook vrijwel geen bal hoor(behalve de INDRUK geven dat er meer vermogen is :!: )


Vandaar ook de 'wauw :wink: ' erachter volgens mij.



K&N en cuprohr geven idd alleen een ander geluid.
Beetje vergelijkbaar met het 'vroemvroem' roepen vroeger in de showroom bij de dealer. Toen dacht je ook dat je hard ging :cheesy: :lol:

15 jul 2006 11:38

Ach, ik ben het al weer vergeten. Zometeen naar Apeldoorn voor de IJssellandrit.

Voor de slimmerikken: ik weet dat de rit morgen is, maar we gaan die streek nog even op eigen houtje verkennen vandaag. :lol:

Horn, opzet is geslaagd. Ben zeker tot aan morgenavond niet op het forum.

15 jul 2006 13:14

Paul van Engelen schreef:
Roi schreef:...ik heb namelijk een ......RS-chip, K&Nfilter en CUP-rohr....wauw :wink:

Je bent en mag kritisch zijn over het vermogen wat Marcel claimed Roi.

Maar afgezien van enig effect van een andere chip in je eigen auto, doen die andere 2 items ook vrijwel geen bal hoor(behalve de INDRUK geven dat er meer vermogen is :!: )


Idd. Horn begreep h'm, ik geef maar aan dat het allemaal leuk klinkt (letterlijk zeker en figuurlijk ook).... en dat wil ik en iedere eigenaar graag horen, maar ik weet ook wel dat het geen "verborgen pk's"vrijmaakt. Die zijn er namelijk niet.

@porscheware

RS-chip wil zeggen dat de eprom opnieuw geschreven is met kenveld van de RS 964. Het gaat dan -volgens mij- om het kenveld (3D) van motorbelasting, toerental, onstekingtijdstip. Nou, dat zet ook niet veel aan hoor want nominaal had die 260 pk t.o.v. de 250 standaard. Maar goed vorige eigenaar vond het blijkbaar nodig. Rijdt wel ok, maar je merkt er niet veel van. Het heeft wel een nadeel want belasting van de airco zit er niet in terwijl ik wel een airco heb. Dus met airco (die het nou niet doet) aan slaat ie wel eens af....en dat lichtere RS vliegwiel -dat er ook in zit- helpt dan zeker niet mee...integendeel.

Roi

15 jul 2006 13:27

Hansv schreef:Ha, die 924;

"Bij twin turbo's wordt meestal een kleine turbo, voor lagere toeren, en een grotere turbo voor bij hogere toeren gemonteerd"

Dat gold voor de 959, maar de 993TT, de 996TT en de 997TT hebben twee dezelfde blowers(twin = (identieke) tweeling): een voor elke cilinderbank. De BMW535d bijvoorbeeld heeft wel weer een setup met een grote en een kleine turbo die elkaar aanvullen, maar de 335i heeft weer 'gewoon' twee kleintjes. Lag zal er altijd zijn als er tenminste voluit geprofiteerd moet worden van de turbo's. Alleen als er compromissen worden gesloten (de Mosselman-methode; relatief hoge compressieverhouding en weinig druk) heb je wel een direct aansprekende motor, maar dat gaat vrijwel altijd ten koste van de maximale laaddruuk en dus het vermogen.


Leuk om te weten, thanks!

15 jul 2006 13:46

John4S schreef:mannen,

On topic blijven........chatten middels msn



Dat lijkt me nou het frusterende aan de Moderator-status John!

Je zeer belangrijke en "on-topic" antwoord wordt volledig genegereerd! :shock: :roll:

Blij dat ik me dáár niet druk over hoef te maken.... :wink:

15 jul 2006 14:34

ER schreef:volledig genegereerd!


Daarom maar even kort:

ALLE TYPE TURBO'S VANAF 996 ZIJN VOOR WATJES......... :twisted: :twisted: :wink:

ALLE TYPE TURBO'S TOT 996 ZIJN VOOR ECHTE ......... :twisted: 8) :wink:

let op de emotie icoontjes!!
Plaats een reactie