30 apr 2013 10:03
30 apr 2013 10:03
30 apr 2013 10:06
30 apr 2013 10:57
ralf996 schreef:Die vrijstelling was een stimuleringsmaatregel, en zodra het doel bereikt is wordt het afgeschaft, per 1 januari 2014 dus
30 apr 2013 11:14
30 apr 2013 11:26
30 apr 2013 11:32
turbocruiser schreef:Waar slaat dat nou weer op?!
Wie zegt dat je je verantwoordelijkheid niet neemt als 1 van de partijen ongevraagd de spelregels (wetgeving) verandert?
30 apr 2013 11:38
30 apr 2013 11:45
30 apr 2013 12:01
Frans D schreef:
.... een standaard tarief aan te bieden, waarvoor een oldtimer langs de weg geparkeerd mag worden.
En vervolgens een systeem waarbij je bundels rijdagen kunt aanschaffen.
Maak vervolgens software voor op de pc en een app voor de smartphones, waarmee gemeld kan worden dat er vandaag gereden wordt, een boetesysteem als je gepakt wordt zonder dat je een melding hebt gedaan en klaar ben je.
...
.
30 apr 2013 12:12
30 apr 2013 12:16
ralf996 schreef:maar om die afgeragde mercedessen waar onderhand gehele delen van onze bevolking in rondrijden. ... Ik ken genoeg mensen die met bijv. een 190d belastingvrij rondrijden (als dagelijks vervoer)
30 apr 2013 12:27
30 apr 2013 12:32
30 apr 2013 12:38
horn schreef:ralf996 schreef:maar om die afgeragde mercedessen waar onderhand gehele delen van onze bevolking in rondrijden. ... Ik ken genoeg mensen die met bijv. een 190d belastingvrij rondrijden (als dagelijks vervoer)
Dat vraag ik me dus serieus af. Dat wordt door de politiek geroepen. Er zlen er best een stel zijn, maar of het er zoveel zijn? Ik ken bijv helemaal niemand die dat doet. Ik denk dat het er een keer een paar duizend zijn, als het dat al is. Symptoombestrijding.
30 apr 2013 12:43
30 apr 2013 12:50
ralf996 schreef:Mijn zus rijdt in zo'n ding rond
30 apr 2013 13:12
Robbe schreef:Daar doen open deur -filosofische redevoeringen niets aan af, het is simpelweg een belastingverhoging. Eh, ombuiging zoals dat zo mooi door Rutte genoemd wordt. Bah.
30 apr 2013 14:49
Frans D schreef:@Ralf: Ik ben me daarvan bewust, vandaar dan ook dat daily driver gedeelte in mijn bericht.
Dat gebeurt echter al sinds jaar en dag, de Mercedessen hebben simpelweg de positie van de oude Volvo amazones e.d. ingenomen.
Het nadeel is dat door de jaren heen van bepaalde merken de bouwkwaliteit en levensduur zodanig is toegenomen, dat ze nu in veel grotere aantallen zijn overgebleven.
Echter weer niet in zodanige aantallen, dat ik ze daadwerkelijk iedere dag tegenkom en ze het straatbeeld overheersen.
En als ze rondrijden dan zal het meer in de stad zijn, want op de snelweg kom ik ze nagenoeg niet tegen.
In het geval van een diesel of een wagen op gas gaat het helaas niet om een tientje per maand, maar om veel grotere bedragen.
En bij mij gaat het er niet eens om ofdat mensen gebruik (de liefhebber) of misbruik (lowbudget rijder) hebben gemaakt van de regeling, maar gewoonweg dat ze mensen in financiële problemen hiermee brengen.
Stel je bent liefhebber met een beperkt budget en je hebt een wagen aangeschaft uit de klasse die nu zwaar wordt getroffen.
In het geval van een liefhebber, dan is er vaak veel geld in zo'n auto gestoken.
In één klap wordt het rijden van zo'n auto voor die liefhebber onbetaalbaar, plus dat er ook nog eens behoorlijk waardevermindering van het voertuig zelf heeft plaatsgevonden.
Met de mensen die in een oude walmende bak rijden, waar nooit wat aan gedaan wordt en die als enige oogpunt hebben zo goedkoop mogelijk rond te rijden, heb ik niet zo'n medelijden.
Deze mensen hebben echter al zo min mogelijk uitgegeven en zullen dan ook het minst hard worden getroffen als ze hem op de export zetten, of naar de sloop brengen.
Een echte liefhebber wordt echter onevenredig hard getroffen en met die mensen heb ik wel te doen.
Met zo'n constructie als ik voorstel hadden die liefhebbers wel moeten betalen, maar waren dan veel minder hard getroffen.
De misbruiker had wel een probleem gehad, want in die rijdagen bundel zit dan uiteraard geen bundel dat je het hele jaar kan rijden.
Dat zou wel kunnen, maar dan gewoon tegen de volle mep, net als een niet oldtimer rijder.
Je zou dan eventueel ook nog kunnen denken aan een voertuig leeftijdsgerelateerde korting op die bundels.
30 apr 2013 15:00
jeff_911 schreef:Als je die 480e niet kan lappen en het typ bent wat elke keer maar 20e tankt omdat het anders te duur is, dan was het sowieso wellicht te hoog gegrepen.
30 apr 2013 15:28
30 apr 2013 15:31
30 apr 2013 15:58
Stel je bent liefhebber met een beperkt budget en je hebt een wagen aangeschaft uit de klasse die nu zwaar wordt getroffen.
30 apr 2013 16:09
horn schreef:jeff_911 schreef:Als je die 480e niet kan lappen en het typ bent wat elke keer maar 20e tankt omdat het anders te duur is, dan was het sowieso wellicht te hoog gegrepen.
argument dat bij veel wijzigingen wordt toegepast. er zijn mensen voor wie die 480e nou net de grens is voor wel of geen auto.
begrijp je strekking wel, maar erger me erg aan al die maatregelen die weer teruggedraaid worden omdat er ofwel geen meerderheid voor gevonden wordt ofwel eea niet zo goed doorgerekend is en het niet blijkt te kloppen. dat gejojo veroorzaakt een hoop onrust en ellende. reken iets goed door, beslis en voer door. neem het huilen voor lief en blijf bij je standpunt. dat geneuzel nu...
True. Maar maakt dat uit? Bij elke wet zitten mensen ergens op een grens. Maar in dit specifieke geval van klassiekers: als die 480e net je grens is, dan moet je wellicht andere mobiliteitsoplossing zoeken. Smart roadster: net zo praktisch, 23e belasting de maand, verzekering en gebruik super laag. Of fiets, trein. Er is nu ook uberhaupt al hele grote groep die geen auto kan betalen, vergeet dat niet.argument dat bij veel wijzigingen wordt toegepast. er zijn mensen voor wie die 480e nou net de grens is voor wel of geen auto.
frankv schreef:Wat ik hoogst onrechtvaardig vindt is dat de overgangsregel alleen geldt voor wat per 1-1-2014 25+ is. Ik mag voor mijn Cecotto uit 1989 waar ik max 1500km per jaar mee rijdt, waarvan ook nog een deel op het circuit en in het buitenland gewoon blijven betalen tot hij 40 jaar oud is.
Frans D schreef:@ Jeff; even goed lezen het gaat in dat deel niet over benzinerijders, ik heb het over de diesel en lpg voertuigen zoals een stukje boven hetgeen wat je dik hebt gedrukt in mijn tekst valt te lezen.Stel je bent liefhebber met een beperkt budget en je hebt een wagen aangeschaft uit de klasse die nu zwaar wordt getroffen.
Deze worden wel degelijk hard aangepakt, want die gaan van niets naar het volle tarief.
En wat die onmogelijkheid van de app betreft, we worden er tegenwoordig bijna toe gedwongen door de overheid om alles via het internet te doen (belastingaangifte e.d.).
Dus het lijkt me niet echt een onmogelijkheid.
Zelf heb ik overigens geen oldtimer, maar kan ze wel op prijs stellen.
30 apr 2013 16:48