Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

27 dec 2006 15:09

Als je niet beter weet zal een doorsnee rijder het prestatieverschil niet merken. Een rs daarentegen :roll: En o ja, bij een rs is het minder gewicht een onderdeel van een totaalpakket :wink:

27 dec 2006 15:26

Totaalpakket... zijnde mindergewicht en verder onderstel, sper.diff niet echt veel toch...

Het punt wat ik wil maken -en nu weer- is dat de 100 kg tussen c4 enc2 wordt "verwaarloosd" en die tussen de C2 en RS wordt overschaduwd door een "totaalpakket" :roll: .

Mijns inziens wordt het verschil in gewicht behoorlijk onderschat...

Roi

27 dec 2006 15:43

hmmm...idd een interessante kijk op dit item :lol: Denk zeker dat je een punt hebt, je ziet het extra gewicht in een C4 natuurlijk niet maar er zit eigenlijk wel fictief een "dikzak" van 100 kg naast je die overal meegaat waar jij heen gaat...en stel je dan nog eens voor dat hij 1,50 mtr lang is...dat ziet er echt niet uit :D

27 dec 2006 16:11

Devils son schreef:
HennieC2Targa schreef:De eerste keer dat porsche 4WD toepaste was bij de 959 hier hebben ze Parijs Dakar mee gereden en hebben daarmee goed gescoord


Porsche reed de Dakar rally eerste met een 4wd versie van de 911 en pas in 1985 met de 959.



nope:

Afbeelding




C4 rijdt meetr als een treintje..........



bij 996 verdeling altijd 5% voor 95% achter, bij kritieke situaties 35 -65

Bij eerdere modellen ..............'k zou het niet weten.

27 dec 2006 16:12

Roi schreef:
Dus is de RS dan overgewaardeerd, een mythe...?



Het verschil is veel groter dan het gewicht. Wat dacht je van doorgelaste carrosserie (meer stijfheid), allerlei aanpassingen waardoor de auto veel scherper is geworden ten koste van het comfort zoals andere motorsteunen, enz.

En JA, de RS is overgewaardeerd (in prijs dan).

27 dec 2006 16:13

John4S schreef:
nope:

Afbeelding


Weet je heel zeker dat deze auto mee heeft gedaan aan Paris-Dakar? :roll:

27 dec 2006 17:22

HennieC2Targa schreef:De eerste keer dat porsche 4WD toepaste was bij de 959 hier hebben ze Parijs Dakar mee gereden en hebben daarmee goed gescoord



deze opmerking bedoelde ik, althans zo lees ik hem.........

27 dec 2006 17:48

John4S schreef:
deze opmerking bedoelde ik, althans zo lees ik hem.........


Ook dan betwist ik dat je het goed weerlegt, want deze auto is natuurlijk geen "Porsche", zoals wij bedoelen als we het over Porsche hebben en als je het zo ruim neemt moet je terug naar de Lohner-Porsche uit 1900...

27 dec 2006 18:05

Devils son schreef:
Roi schreef:
Dus is de RS dan overgewaardeerd, een mythe...?



Het verschil is veel groter dan het gewicht. Wat dacht je van doorgelaste carrosserie (meer stijfheid), allerlei aanpassingen waardoor de auto veel scherper is geworden ten koste van het comfort zoals andere motorsteunen, enz.

En JA, de RS is overgewaardeerd (in prijs dan).


Ok, over de prijs zijn we het eens .... en daarmee is de RS dus overgewaardeerd.

Het verschil is mijns inziens niet VEEL groter dan gewicht en de auto en overbrenging iets stijver te maken. De RS is dus te duur voor wat ie brengt. Kijk de -nieuwe- GT3 brengt ook een wezenlijk andere motor mee en kost nog veel meer t.o.v. de standaard C2/C4.

Als ik de duivel zijn interpretatie letterlijk volg (advocaat van de duivel :lol: ) dan zouden met "allerlei aanpassingen" een auto verkregen worden die "even goed ligt" (erg subjectief, ik weet het) als een 964 RS :roll:. Maar hij zal nooit dezelfde rondetijd op het circuit neerleggen als zijn +/- 100 kg lichtere evenknie. Volgens mij zijn wegligging en gewicht behoorlijk met elkaar verbonden.

PS. Van mijn specialist heb ik begrepen dat dat "starre" van de 964 RS af fabriek nog wel tegenviel, zij hebben naderhand nog meer "doorgelast" en dwarsverbanden aangelegd etc. Verklaart ook het bestaan van RSR's en teams die de P's verder verbeteren.

Op het moment dat een wagen significant lichter wordt accelereert, remt ie beter en gaat ie beter door de bocht. Dit is toch wegligging niet...
Terug naar het topic: de C2 is lichter dan de C4 dus .....alleen moet je het verschil niet proberen naar boven te halen op de openbare weg.

Roi

27 dec 2006 18:27

Hier een filmpje met wat wel kan met een 964 RS, en waarschijnlijk niet met een 964 C4.

Als je de aanwijzingen volgt, dan kan je het zelf ook :wink:

27 dec 2006 19:25

Marcos schreef:Hier een filmpje met wat wel kan met een 964 RS, en waarschijnlijk niet met een 964 C4.


Mijn C4 is zo afgesteld dat deze makkelijk tot overstuur te krijgen is. Met originele afstelling lukt het niet zo gemakkelijk, dat dan weer wel.

27 dec 2006 19:35

Roi schreef:
Als ik de duivel zijn interpretatie letterlijk volg (advocaat van de duivel :lol: ) dan zouden met "allerlei aanpassingen" een auto verkregen worden die "even goed ligt" (erg subjectief, ik weet het) als een 964 RS :roll:.


Er zijn mensen die vanaf een 964 C2 een 964 RS hebben gekopiëerd. Of dat kostenefficiënt is, is een tweede...

Maar hij zal nooit dezelfde rondetijd op het circuit neerleggen als zijn +/- 100 kg lichtere evenknie.


Als je goed je best doet kun je ook een C2 lichter laten worden.

Volgens mij zijn wegligging en gewicht behoorlijk met elkaar verbonden.


Rijdt jouw auto echt wezenlijk anders met passagier?

Op het moment dat een wagen significant lichter wordt accelereert, remt ie beter en gaat ie beter door de bocht. Dit is toch wegligging niet...
Terug naar het topic: de C2 is lichter dan de C4 dus .....alleen moet je het verschil niet proberen naar boven te halen op de openbare weg.


Je redeneert net te makkelijk. Ten eerste is het gewichtsverschil 80 kg. Ten tweede is de gewichtsverdeling in de C4 beter dan in de C2, omdat het extragewicht juist vooraan zit. Ten derde heeft de C4 meer tractie wat op bepaalde momenten voordeel geeft.

Op een droog circuit zal de C2, met een kundige bestuurder, sneller zijn dan een C4 met een kundige bestuurder. Bij slechte omstandigheden zal de C4 weer de neus vooraan hebben. Wees gerust dat de bestuurder in 9 vd 10 gevallen het verschil zal maken. Op de Ring ben ik nimmer door een C2 ingehaald (wel een RS), of het moet een C2 in vermomming zijn geweest. Ik heb wel veel C2's ingehaald. En ik beschouw mijzelf allesbehalve als Ringkenner... (heb waarschijnlijk het geluk gehad betere bestuurders te ontlopen)

27 dec 2006 19:43

+ je moet het gewicht ook procentueel bekijken. Als een vrouw van 75 kg 10 kg afvalt wordt het een babe, valt een vrouw van 120 kg 10 kg af merk je het verschil niet eens...

27 dec 2006 20:37

:lol:

Maar die van 120 kg is dan ook maar 8% afgevallen tegenover 13% van de " babe" ! :lol:

Heb in dit geval liever ht 13% scenario.

27 dec 2006 21:18

Devils son schreef:
Marcos schreef:Hier een filmpje met wat wel kan met een 964 RS, en waarschijnlijk niet met een 964 C4.


Mijn C4 is zo afgesteld dat deze makkelijk tot overstuur te krijgen is. Met originele afstelling lukt het niet zo gemakkelijk, dat dan weer wel.


Ik geloof het echter pas als je ook een filmpje op youtube heb gezet van dezelfde strekking :wink:

27 dec 2006 21:44

@Godspeed

Maar over die "babe nou zelf beter rijdt"..... :lol: :wink:

@Devils son

-C2 conversie naar een RS lijkt kostenefficient kijk maar naar de prijzen van een RS t.o.v. een C2 kun je een hoop voor verspijkeren..... en je hebt onderdelen over dus te koop.
- snap je punt niet precies bij je kunt "een C2 ook lichter maken", je bedoelt dat ik gelijk heb...
- of mijn auto wezenlijk anders rijdt met een passagier. Ach met men zoontje van 2 maakt het niet zoveel uit (met lichtgewicht Porsche kinderstoel), met met schoonmoeder daarentegen... :lol: die acht ik zelfs tot stuuringrepen in staat ...
- gewichtsverschil waar tussen is 80 kg :?: volgens mij voor Nederland en Duitsland geldt C4 (1440), C2 (1330) en RS (1230 kg) dus?
- is de C4 gewichtsverhouding nou zoveel geweldiger, ik ken de verschillen niet uit het hoofd. Maar voor een echt verschil daarvoor moet -en dat moet jij weten- je toch echt de 944, 968, boxster of cayman hebben.

Wel leuke illustratie, las laatst ergens -en stof tot nadenken- dat op de Ring een 964 RS 8 seconden sneller rond ging dan een 965 (320pk) terwijl de gewicht /pk verhouding voor de Turbo toch echt gunstiger is.... allebei 2 wiel aangedreven en beide een sper.diff.

Roi
Laatst bijgewerkt door Roi op 27 dec 2006 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.

27 dec 2006 21:46

Marcos schreef:
Devils son schreef:
Marcos schreef:Hier een filmpje met wat wel kan met een 964 RS, en waarschijnlijk niet met een 964 C4.


Mijn C4 is zo afgesteld dat deze makkelijk tot overstuur te krijgen is. Met originele afstelling lukt het niet zo gemakkelijk, dat dan weer wel.


Ik geloof het echter pas als je ook een filmpje op youtube heb gezet van dezelfde strekking :wink:



mijn C4 stond eerst verkeerd afgesteld, achter te hoog, daardoor ook eerder over stuur, ik voelde me een hele vent, maar nu geen overstuur maar wel harder door de zelfde bocht :lol:


robert

27 dec 2006 22:42

Roi schreef:
@Devils son

-C2 conversie naar een RS lijkt kostenefficient kijk maar naar de prijzen van een RS t.o.v. een C2 kun je een hoop voor verspijkeren..... en je hebt onderdelen over dus te koop.
i


En je zal ook een hoop nodig hebben :wink:

Vliegwiel, recarokuipen, magnesiumwielen (als je ze al kan vinden) remsysteem, ophanging, deurbekleding, lichtere voor en achterruit, RS stuur, motorvermogen, achterbumper.

En het verschil met een gewone 911 of een RS, weet je pas als je erin gereden hebt :wink: en dat is al zo sinds 1973.

27 dec 2006 22:47

ja en dat door lassen van de carrossorie kost gelukkig ook niks. :wink:


robert
Laatst bijgewerkt door rob964.c4 op 27 dec 2006 23:47, in totaal 1 keer bewerkt.

27 dec 2006 23:46

Marcos schreef:
Ik geloof het echter pas als je ook een filmpje op youtube heb gezet van dezelfde strekking :wink:


Dan vrees ik dat je ongelovige zal blijven.

27 dec 2006 23:54

Roi schreef:
-C2 conversie naar een RS lijkt kostenefficient kijk maar naar de prijzen van een RS t.o.v. een C2 kun je een hoop voor verspijkeren..... en je hebt onderdelen over dus te koop.


Ik vrees dat je je daarin vergist... Niet in het minst omdat de RS als je tot verkoop over wil gaan veel meer op zal brengen.

- gewichtsverschil waar tussen is 80 kg :?: volgens mij voor Nederland en Duitsland geldt C4 (1440), C2 (1330) en RS (1230 kg) dus?


1414 om 1331 (C4 vs C2). De RS zit op 1200 als ik mij niet vergis, maar volgens mij hadden we het over C4 vs C2.

- is de C4 gewichtsverhouding nou zoveel geweldiger, ik ken de verschillen niet uit het hoofd. Maar voor een echt verschil daarvoor moet -en dat moet jij weten- je toch echt de 944, 968, boxster of cayman hebben.


Het is wel zo dat het extra gewicht op een punt zit waar het minder kwaad doet... en dat telt allemaal mee. Persoonlijk denk ik dat je beter een kale C4 met RS kuipjes kan hebben dan een full-option C2. Alleen de airco kost je al 20-25 kg, waarbij een groot deel van het gewicht ver achterin zit!

Wel leuke illustratie, las laatst ergens -en stof tot nadenken- dat op de Ring een 964 RS 8 seconden sneller rond ging dan een 965 (320pk) terwijl de gewicht /pk verhouding voor de Turbo toch echt gunstiger is.... allebei 2 wiel aangedreven en beide een sper.diff.


Waarmee maar eens duidelijk wordt dat er meer telt dan alleen pk/gewicht.

27 dec 2006 23:56

rob964.c4 schreef:
mijn C4 stond eerst verkeerd afgesteld, achter te hoog, daardoor ook eerder over stuur, ik voelde me een hele vent, maar nu geen overstuur maar wel harder door de zelfde bocht :lol:

robert


Voor de goede orde: de auto is neutraal, maar dat neemt niet weg dat je overstuur kan oproepen. Zeker in zomerstand moet je bij mijn auto daar ook echt wel je best voor doen, maar het kan wel.

28 dec 2006 0:48

Een RS blijft uniek en exclusief, mede vanwege het feit dat ze spartaanser zijn en een flinke duit meer kosten bij aanschaf.

En daar het lastig is een prijskaartje te plakken op uniek en exclusief...

Je kunt niet alles in het leven relativeren en dat is maar goed ook!

28 dec 2006 1:08

haal het beste uit je C4: 'Wringing out the Carrera 4'
http://www.porsche964.co.uk/rev_rep/excellence.htm

leuk artikel ten tijde van de introductie van de C4.. :bounce:

28 dec 2006 2:43

Devils son schreef:
Roi schreef:
-C2 conversie naar een RS lijkt kostenefficient kijk maar naar de prijzen van een RS t.o.v. een C2 kun je een hoop voor verspijkeren..... en je hebt onderdelen over dus te koop.


Ik vrees dat je je daarin vergist... Niet in het minst omdat de RS als je tot verkoop over wil gaan veel meer op zal brengen.

Akkoord, dat zie je bijv. terug op mobile.de staan een aantal voorbeelden waarbij de investering niet uitbetaald wordt bij hernieuwde verkoop.

Het is wel zo dat het extra gewicht op een punt zit waar het minder kwaad doet... en dat telt allemaal mee. Persoonlijk denk ik dat je beter een kale C4 met RS kuipjes kan hebben dan een full-option C2. Alleen de airco kost je al 20-25 kg, waarbij een groot deel van het gewicht ver achterin zit!


Dat kun je nu juist perfect bespelen met onderstel afstemmingen. Wat je niet meer kunt beinvloeden is de centrifugalekracht F= (m.v^2)/r. De dwarskracht die je banden moeten opvangen zijn bij een hoger gewicht gewoon weg hoger. Dus bij een gelijkonderstel is de lichtere wagen in het voordeel en dit zal zich positief vertalen qua bochtsnelheid.

Waarmee maar eens duidelijk wordt dat er meer telt dan alleen pk/gewicht.


Idd. absoluut gewicht en ligging van het zwaartepunt, spoorbreedte, wielbasis, gewichtsverdeling, soort en uitvoering van de wielophanging en tenslotte invloed van de aerodynamica.

Maar zoals al eerder gezegd volgens mij maakt het voor straatgebruik allemaal niet zoveel uit. Maar als je geen compromis hoeft te zoeken...C2 :cheesy:

Roi
Gesloten onderwerp