11 jan 2007 12:21
11 jan 2007 13:18
11 jan 2007 13:25
red devil schreef: Het klikken over een ander krijg ik echt jeuk van!
11 jan 2007 13:35
11 jan 2007 13:55
EvR schreef:
In bovenstaand draadje neig ik overigens wat meer naar het laatste.....
11 jan 2007 14:18
Jort schreef:En dat is een vorm van generalisatie waar ik jeuk van krijg.
11 jan 2007 14:23
11 jan 2007 14:33
EvR schreef:Ik ook, maar wanneer is het een klacht indienen, of een tip geven en wanneer is het verklikken/verlinken?
In bovenstaand draadje neig ik overigens wat meer naar het laatste.....
11 jan 2007 14:41
11 jan 2007 14:55
Jort schreef:Stel ik had deze knakker doorgebeld, is dat klikken? Moreel laakbaar? Verklik ik een medebestuurder die z'n dag niet had? Zelfs uitgaande van onmogelijk goede bedoelingen, is er niets aan de hand als ik de enige ben die bel. Toch heb ik een vermoeden dat dit soort mensen in herhaling valt..
.
Jort schreef:Nog een voorbeeldje.
Afgelopen zomer vertoevend in een vakantiehuisje aan een Fries meer, komt elke dag op hetzelfde tijdstip een snelle motorboot de boel onveilig maken door op topsnelheid (60-80) achtjes te draaien tussen zwemmers, kleine bootjes en overige recreanten (toegestane max. om die reden ook 10 km/u). Na enkele dagen toch de telefoon gepakt en de waterpolitie het nummer doorgegeven.
Jort schreef:Diegene die hier morele bezwaren ziet, zou ze toch eens gedetailleerd uit de doeken moeten doen.
11 jan 2007 15:00
Jort schreef:en de beperking "in bovenstaand draadje". Gezien dit draadje toch duidelijk meerdere kanten van het "klikken" belicht, zie ik dat niet als nuance.
11 jan 2007 15:05
11 jan 2007 15:08
EvR schreef: Dit zie ik als een klacht doorgeven (en terecht)
Dit schaar ik onder een tip geven
Jort schreef:Diegene die hier morele bezwaren ziet, zou ze toch eens gedetailleerd uit de doeken moeten doen.
Hiertegen geen enkel bezwaar, wel een (moreel) bezwaar tegen het inzetten van burgers als 'opsporingsambtenaar' of burgers aanzetten tot verklikken van mede-burgers (waar overigens in het Limburgexperiment nog geen sprake van is)
11 jan 2007 15:34
11 jan 2007 15:35
11 jan 2007 15:43
MS964 schreef:Het is heel simpel. Er voorbeelden te noemen waarbij het goed kan werken, en voorbeelden waar het slecht zal uitpakken. Doordat de gevallen van misbruik er niet uitgehaald kunnen worden, mag het systeem m.i. niet ingevoerd worden. Da's dan jammer voor die paar gevallen waarbij het wel kan werken. Er nl. ook zat andere bestaande manieren om dergelijke figuren aan te pakken (ouderwets politiewerk).
MS964 schreef:
Veel mensen bekennen in mindere of meerdere mate eerdere overtredingen, overvallen door de confrontatie met de politie. Niet doen dus!
11 jan 2007 15:59
Jort schreef: ik had er in beide gevallen zelf ook last van.Met die verschillende labels geef je zelf al aan dat jij moeilijk onderscheid kunt maken tussen de werkelijke bedoelingen van de beller. En toch ben je geneigd om ze in deze kwestie op één hoop te schuiven.
Jort schreef:Welkom in 2007. Al sinds het begin der tijden kunnen wij onze medeburgers indien nodig geacht aangeven bij de arm der wet.![]()
Jort schreef:De nasmaak die sommigen bij dit fenomeen hebben komt doorgaans voort uit een Reductio ad Hitlerum
11 jan 2007 16:03
Jort schreef:@ EvR: uit de eerste link blijkt dat er voor deze proef inderdaad geen VROS auto's zijn gebruikt, maar wel een onopvallende motor die veel genoemde trajecten controleert.
11 jan 2007 16:08
EvR schreef:
Neen in deze kwestie is er een wezenlijk verschil, in bovenstaande door jou geschetste situaties wordt er direct wat met de klacht gedaan en/of is één klacht voldoende tot ingrijpen. In bovenstaand draadje gaan we eerst een dossier opbouwen aan de hand van klikkers/bellers (al of niet terecht) en gaat dan pas de politie kijken of de "verdachte" nogmaals in de fout gaat en wellicht verschilt onze mening in deze maar we hebben het hier wel over verkeersovertredingen en de interpretatie van aggressief rijgedrag........
Jort schreef:Welkom in 2007. Al sinds het begin der tijden kunnen wij onze medeburgers indien nodig geacht aangeven bij de arm der wet.![]()
En wie bepaald wat nodig is geacht? (K.S.? dan heb ook ik wat nasmaak bij onderstaande Reductio)![]()
Jort schreef:De nasmaak die sommigen bij dit fenomeen hebben komt doorgaans voort uit een Reductio ad Hitlerum
Als je vindt dat aanzetten tot verklikken van medeburgers niet slecht is wel ja.
11 jan 2007 16:14
11 jan 2007 16:15
11 jan 2007 16:31
Jort schreef:
Stel ik had deze knakker doorgebeld, is dat klikken?
11 jan 2007 16:31
Jort schreef:Nu zijn het allebei wel klachten? ...
is toch wat anders dan dossier opbouwen, voorleggen, besluiten tot achtervolging. lijkt meer op "er zijn daar wat klachten geweest, ga eens kijken...."Jort schreef:pas de volgende dag ingegrepen, ...
Al sinds jaar en dag, ieder voor zich. ...
Je begrijpt duidelijk de strekking niet...
11 jan 2007 16:41
11 jan 2007 16:41
Is al goed. Waren allebei inderdaad klachten.EvR schreef:
sorryedit...klacht en tip
is toch wat anders dan dossier opbouwen, voorleggen, besluiten tot achtervolging. lijkt meer op "er zijn daar wat klachten geweest, ga eens kijken...."Jort schreef:pas de volgende dag ingegrepen, ...
Je eerdere opmerking deed anders vermoeden, that's all.Je begrijpt duidelijk de strekking niet...
dacht van wel