Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
14 jan 2017 18:33
Ik heb sinds kort een 997 uit 2005 die 15d km geleden een revisie heeft gehad waarbij ook CP sportzuigers zijn gemonteerd. Bij het starten is er sprake van blauwe rook nadat de auto een tijdje (15 minuten; ook bij koude start) heeft stilgestaan - dit duurt ongeveer 5-10 seconden, daarna geen rook meer.
Inmiddels veel gelezen over dit verschijnsel in dit forum maar wat ik me afvraag is of sportzuigers dit verschijnsel kunnen versterken doordat het materiaal lichter is dan originele zuigers en dat hierdoor de krimp bij afkoeling sterker kan zijn?
14 jan 2017 19:16
Eerste gedachte is je aos... zou niks met je zuigers te maken mogen hebben.
14 jan 2017 19:40
Die heb ik deze week vervangen maar nog steeds dezelfde symptomen...
14 jan 2017 23:06
Geen zorgen:
https://youtu.be/I0ANEhlSpSkkomt vaker voor....
15 jan 2017 8:34
P997 schreef:... of sportzuigers dit verschijnsel kunnen versterken doordat het materiaal lichter is dan originele zuigers en dat hierdoor de krimp bij afkoeling sterker kan zijn?
kan en mag geen oorzaak zijn; de juiste segmentringen houden de olie in de cilinder weg van de verbrandingskamer (niet de zuiger).
door de horizontale positie van de cilinders bij een boxermotor is dit een gekend fenomeen, maar al na 15 min stilstand is abnormaal.
15 jan 2017 12:27
Zou het dan iets met de segmentringen te maken hebben? Het oliepeil staat trouwens boven het max streepje i.e. alle balkjes zijn wit maar de olie is op 8,3 liter afgevuld (Porschevoorschrift) dus het peil is waarschijnlijk iets hoger dan max.
15 jan 2017 12:36
Is er al een keer olie ververst na de revisie?
Je zou eens kunnen kijken of het gasklephuis en de luchtinlaat net na de gasklep vettig is. Als dat zo is misschien toch een probleem met de AOS waardoor er toch wat olie via de luchtinlaat de motor inkomt.
Je zegt dat de olie boven het maximum streepje uitkomt? De 996 en 997.1 zijn wat gevoeliger voor overvullen. Zou kunnen dat daardoor je wat rookt? Alhoewel rokende start na 15min stilstaan met een warme motor is wel erg snel en lijkt me niet normaal.
De revisie-experten geven aan ergens tussen 2/3de en het maximum aan te houden als een goed 'vol' oliepeil voor deze motoren. Tenzij je met de auto het circuit opgaat, dan is goed afvullen de regel om genoeg olie in het carter te houden bij bochtenwerk.
Je zou er eventueel wat olie uit kunnen (laten) halen. Enkel blind afgaan op een volume om bij te vullen lijkt me geen compleet veilige methode. litertje of 8 vullen-peilen-bijvullen-peilen-klaar is een veel beter procedure.
Laatst bijgewerkt door
Kheldar op 15 jan 2017 12:47, in totaal 1 keer bewerkt.
15 jan 2017 12:38
Het is op zich niet heel gek inderdaad. Na een paar dagen of langer... maar 15 min is wel heel erg snel. Mag ik vragen of dat met of zonder filter is...? Het zou namelijk zo kunnen zijn dat hij het teveel aan olie in de inlaattraject kieperd. Maar daar is je aos voor.... en dit gaat hij eigenlijk pas doen bij +/-0.5L en meer teveel. 1 of 2 10de zou geen problemen mogen geven.
Heb je al contact gehad met de firma die de revisie heeft uitgevoerd...?
15 jan 2017 14:36
De revisie heeft bij 141d km plaatsgevonden en nu (156d km) heb ik de AOS vervangen en de olie(filter) ook. Vanmorgen had ik wat rook voor 5 sec - daarna niet meer. Net even goed warm gereden en 15 min stil laten staan - weer gestart en geen rook...
Ik denk dat ik gewoon blijf rijden en oliepeil in de gaten houd. Ik heb met het bedrijf dat de revisie heeft gedaan contact gehad en die kwam ook meteen met AOS vervangen als oplossing. Dat heb ik dus 400km geleden gedaan. MH heeft de revisie gedaan en ik heb een erg positieve indruk gekregen van hun kennis en expertise, bij de revisie zit ook een mooi fotoboek van de motor en de revisieactiviteiten. In ons laatste gesprek (gisteren) dacht hij dat de sportzuigers wellicht de rookvorming bij koude(re) start zouden kunnen veroorzaken.
Zoals ik al zei ik blijf gewoon rijden en ik moet zeggen dat de auto/motor werkelijk fenomenaal presteren, echt ongelovelijk indrukwekkend hoe de auto rijdt en wat een rijbeleving - het is mijn eerste Porsche na lang gedroomd te hebben..
15 jan 2017 15:46
Ik heb net nog even gestart en weer rook - na een uurtje wachten ongeveer. Wellicht teveel olie (peil staat nog steeds boven max) - ook merkte ik dat de ventilator aanslaat (en aanblijft) terwijl olie en water temp inmiddels weer stuk lager zijn nu. Is dit normaal?
15 jan 2017 17:36
welke ventilator bedoel je? die van de motorruimte of beide vooraan in de bumper ?
15 jan 2017 18:00
Motorruimte - na een korte rustige rit ging hij weer uit. Misschien was de motor nog te warm van de enerverende rit daarvoor, alhoewel ik wel 10 minuten rustig heb gereden na die enerverende rit, niets bijzonders denk ik.
15 jan 2017 19:50
Is het de ventilator die draait of hoor je de secondaire luchtinjectie pomp (links in de hoek, bumperzijde) paar minuten draaien?
15 jan 2017 20:44
Het was de ventilator. Als de klep open gaat houdt deze op. Ik denk geen probleem aangezien ik na de rustige rit geen ventilator heb gehoord. De rookvorming is mijn grootste zorg maar ik ga het aankijken met name als het oliepeil wat zakt hoop ik dat er wat minder rook te zien zal zijn.
16 jan 2017 20:36
Ik begin me af te vragen of de AOS wel vervangen is aangezien de symptomen nog precies dezelfde zijn en dus sterk wijzen op AOS problemen. Hoe kan ik van buiten zien of de AOS nieuw is?
17 jan 2017 11:22
Porschie schreef:Het dansend toerental kan inderdaad wijzen op een defect AOS, maar ik las ergens als test:
"One possible clue is to try and remove the oil fill cap while the engine is running. If the AOS is normal, you should be able to easily remove the cap. If the AOS is failing, the cap will be under very noticeable vacuum and harder to remove." ...
naast de check op de oliedop kan op termijn een dansend toerental zich voordoen zodra via het defecte AOS de luchtmassameter vervuild geraakt. (motorolie die via het inlaattraject de motor in gaat en zo zorgt voor blauwe rook)
wil je op zoek gaan naar een glimmend nieuw onderdeel zal je bij een 997 goed moeten speuren diep onder het gasklephuis verborgen.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... arator.htm
17 jan 2017 20:28
De luchtmassameter zit toch niet in het pad van de te rijke oliedampen die via een defecte AOS de motor ingaan?
Wat jij beschrijft is een dansend toerental door defecte luchtmassameter.
Beste is om de toevoer van filterhuis en gasklep eens verwijderen en kijken hoe vettig het inlaattraject na de gasklep is.
18 jan 2017 7:29
If you've had a problem with your air-oil separator, it could have contaminated the MAF sensor as well.
been there, done that. lees meer
HIER
18 jan 2017 19:46
Denk dat ik maar eens naar Resto ga voor een OAS model. Dat heeft een paar anderen hier die dezelfde symptomen hadden als ik heb ook geholpen...to be continued..,
19 jan 2017 18:29
Over 2 weken een afspraak voor een AOS mod bij Resto. Hopelijk gaat het werken - wat betreft het eraf halen van de oliedop bij het lopen van de motor; dit gaat op zich goed maar je voelt en hoort wel dat er lucht wordt aangezogen maar het is op zich vrij gemakkelijk om de dop te verwijderen. Weet niet of het normaal is dat er lucht wordt aangezogen en indien dit zo is hoe sterk de luchtafzuiging zou moeten zijn.
02 feb 2017 15:34
alle symptomen voor een goed werkende AOS.
Het pufje blauwe rook komt door de horiontale ligging van zuigers en het niet perfect afsluiten van zuigerscraapveren/ringen waardoor er een druppel olie in de cylinder komt.
Maar als olie verbruik overall beperkt is, niet druk om maken, hoort er een beetje bij bij boxer motoren ...
02 feb 2017 17:24
Hier witte rook...lekke koppakking
03 feb 2017 21:07
Hoe zeker weet je dat?
03 feb 2017 23:36
[quote="Dial_888"]Hier witte rook...lekke koppakking
Overduidelijk. Complete revisie.

....of gewoon weer eens wat vaker rijden ipv hem alleen maar te starten
04 feb 2017 8:42
Tja, winterstop hè.....wel ff na maanden stilstand wel een stuk gereden....
Handelaarsplaten erop en naar de garage gereden: roest thv de spatbord wordt aangepakt....en eventueel meer ellende..
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.