Beste MS964,
OP 17 maart 2011 stelde jij een vraag over een zogenaamde wisser voor de autolak. (Wat een goede vraag). Meningen over zo een droogblad zijn verdeeld, maar dat had jij inmiddels ook al geconstateerd. Aan jou de moeilijke keuze.
Ik moet bekennen dat ik nimmer zo een droogblad zou gebruiken. Voor een detailer geldt als vuistregel nimmer een handeling uit te voeren die (mogelijk) schade veroorzaakt.
En ook al zou het droogblad van het merk Swissvax zijn, er
blijft altijd een risico aan dat bewuste droogconcept kleven.
Het risico bestaat dat na het wassen en afspoelen nog vervuiling op de lak ligt (of erop is gewaaid/gevallen), waardoor dan de kans bestaat dat die vervuiling door zo een droogblad over de lak zal worden getrokken met een risico op lakbeschadiging. LET OP: Dit ligt dus niet aan de prijs, kwaliteit of merk van het droogblad, maar aan de kans op achterblijvende of erop waaiende vervuiling.
Je schrijft dat je wast met een spons en droogt met een doekje.
Wanneer je dan toch de moeite neemt om je (mooie) auto met de hand te wassen en vooral niet door de krasstraat jaagt, dan geniet het de voorkeur een Washandschoen met dreadlocks te gebruiken op basis van microvezels en een op basis van microvezels gefabriceerde speciale droogdoek voor autolakken.
Heb je wel eens geprobeerd een spons uit te wassen? Gaat zeer moeizaam. Een spons verzamelt vuil wat hij vervolgens maar moeilijk weer los laat.
Beter is een washandschoen op basis van microvezels. Microvezels zijn 10 x dunner dan een zijdedraad en 100 x dunner dan de menselijke haar. (Had ik nog maar een 1000-ste van die hoeveelheid op mijn hoofd zitten..). Door de lengte van de dreadlocks bestaat er ruimte om het vuil in te sluiten in de washandschoen, in plaats van het vuil (bij een spons) over de lak te bewegen.
Altijd in de lengte richting van de auto wasbewegingen maken en vooral geen cirkelvormige bewegingen maken. Hierdoor veroorzaak je veel minder swirls en zijn toch ontstane krasjes vaak eenvoudiger te verwijderen door een detailer.
Rechte krasjes zijn vaak minder opvallend dan cirkelvormige. (Kras = lichtbreking)
Vooral niet drukken op de lak. Door gebruik te maken van een goede shampoo zal de verontreinig door licht agiteren al verdwijnen. (Hard boenen zal krasjes veroorzaken).
Van boven naar beneden werken in cirkels om de auto heen, dus eerst hele dak, dan alle ramen, en zo verder naar beneden. (Jeloopt wel vijf rondjes om de auto).
Na ieder paneel of de helft van een groot paneel de washandschoen uitspoelen in je spoelemmer en daarna weer van schoon sop voorzien in je sopemmer (twee-emmer-methode).
Auto afspoelen.
Auto drogen met een speciale droogdoek. Droogdoeken nemen in de regel bijzonder veel water op. Er zijn er verschillende te koop met allen hun specifieke voordelen. Wat ze allemaal met elkaar delen is het voordeel van uitwasbaarheid en het fenomeen dat ze mogelijk achtergebleven vuil maximaal in kunnen sluiten en dus veilig van de lak kunnen verwijderen, zonder de lak te beschadigen.
Detailers zullen washandschoenen en droogdoeken na gebruik altijd wassen met een vloeibaar wasmiddel op een temperatuur van ongeveer 40 graden Celsius, zonder wasverzachter. Hierdoor verzekert een detailer zich ervan voor een volgende keer met maximaal schone spullen te werken.
Een auto die goed in de Sealant en/of Wax staat, kun je na het wassen droogtrekken met een waterstraal. Je hoeft dan bijna niet meer te drogen met een droogdoek.
Neem de tuinslang zonder sproeikop. Als het goed is komt er nu bij geopende kraan een constante dikke straal water uit.
Trek deze straal (niet de slang) langzaam over de lak heen. Hierdoor trek je bijna alle water van het voertuig af.
En bij het wassen altijd eerst je velgen doen. Dit is misschien het meest vieze klusje, maar mogelijk dat tijdens het reinigen van de velgen allerlei remslijpsel op je lakwerk spat door gebruik te maken van kwasten en borstels.
Doordat je nu eerst de velgen gedaan hebt en in de stap daarna de auto als eerste zachtjes afspuit met water, is de kans groot dat je die hardnekkige remstof verwijderd van de lak, alvorens deze tijdens het wassen schade toe kan brengen.
Uiteindelijk schreef je:
Lachen, ik dacht dat mijn vraag een beetje 'dom' en voor de hand liggend zou zijn, maar niets is minder waar zie ik! Dank voor de reacties, alhoewel het antwoord niet echt eenduidig is.
Ik ben vooral benieuwd wat jij nu gaat doen (of inmiddels gekozen hebt).
Met vriendelijke groet,
Aficior
Laatst bijgewerkt door
Aficior op 27 apr 2011 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.