Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

07 jan 2012 22:32

Zicht_op_oneindig schreef:Resto,

Ik heb al veel positieve posts van U gelezen.

Het mag gezegd worden hoedje af.

Op mijn 997S zit vooraan in het midden een radiator is dit een extra bij geplaatste?

Toch heb ik nog een paar vragen bij het koelen van het blok, hier een klein relaas van mijn gedachtengang, niet dat ik juist zou zitten, maar eerder dat ik het toch niet uit te sluiten vind om dit onderwerp op dit topic aan te halen:

De 996 en 997 hebben meer dan genoeg koelwater.(hoeveel was het nu ook weer?), Is er genoeg circulatie en is deze wel optimaal bij laterale versnellingen.
De circulatie begint pas wanneer de klep van de thermostaat open gaat. Pas vanaf dat moment gaat het water circuleren en moet het nog niet verwarmde water nog opgewarmd worden. Wanneer het eerste warme water terug bij het motorblok komt heeft het toch al van een mooi temperatuursverandering kunnen genieten.
Zou het niet kunnen door een pomp te installeren met een groter debiet er een beter koeling zou kunnen plaatsvinden. Een extra radiateur geeft als bijwerking dat op koudere dagen de boel helemaal niet opgewarmd geraakt. Is deze extra radiator dan niet meer voor circuitgebruik bestemd?

Alvast bedankt voor al jullie huidige bruikbare posts op dit topic,


Beste Zicht,

Is ook wel iets waar ik aan moest denken, maar dat zou inhouden dat andere wagens GT3 nooit op temperatuur zouden komen (met wel zo'n standaard) koelers. Denk dat het geen probleem zou worden, maar ben erg benieuwd naar meer onderbouwde meningen....

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

08 jan 2012 13:31

Hey,

Nooit is veel gezegd maar moeilijker zou aannemelijk klinken, niet uit ervaring maar eerder uit redenatie.
Een test met forumleden zou uitsluitsel kunnen geven. lol

Welke nog thermische boosdoeners kunnen zijn zijn bvb stationair draaien. Ik weet ook wel dat er een koeler aanslaat, maar...
Geeft die oliepomp tijdens stationair draaien wel voldoende druk en is er overal 'voldoende' smering, de motor kan immers warm staan.
De olie-drukmeter op het dashboard geeft echter aan dat er een overdruk is. Bij sommige modellen wordt deze elektronisch gestuurd, maar bij stationair toerental is deze overdruk niet overdreven.
De koeling van water en olie kan voldoende zijn, als er niet overal smering is loopt men schade op, misschien op langere termijn of misschien de zoveelste keer.

Mvg,

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

10 jan 2012 2:55

hmm, geldt dit probleem en per gevolg schoonmaken ook voor de oliekoeler van een 993 of wordt dat niet snel vuil?

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

10 jan 2012 16:57

ps schreef:hmm, geldt dit probleem en per gevolg schoonmaken ook voor de oliekoeler van een 993 of wordt dat niet snel vuil?


geen idee maar vast iemand wel...

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

10 jan 2012 17:51

Zicht_op_oneindig schreef:Op mijn 997S zit vooraan in het midden een radiator is dit een extra bij geplaatste?


Als je een tiptronic hebt is hij standaard heb je een handbak is hij bijgeplaatst. Ook de nieuwere PDK's hebben een 3e koeler handbakken niet. Nieuwere PDK's omdat Porsche eerst dacht dat ze met de komst van de PDK terug konden naar twee koelers maar blijkbaar moest dat uiteindelijk toch een weer een 3e worden.

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

10 jan 2012 18:49

Joost996Me schreef:
ps schreef:hmm, geldt dit probleem en per gevolg schoonmaken ook voor de oliekoeler van een 993 of wordt dat niet snel vuil?


geen idee maar vast iemand wel...


nooit gehoord van 993 vuile oliekoeler waardoor van plofhuizen...

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

18 jan 2012 15:46

Gister was een mooie dag om de radiateurs eens te gaan inspecteren en schoonmaken. Zo gezegd zo gedaan en dat was ook het geval gelukkig :D

Vijf uurtjes bezig geweest maar dan heb ik ze ook weer tip-top. Er zat wat blad en troep maar niet noemenswaardig, ik denk dat ze al eens vervangen zijn. De radiateurs waren nog zo opvallend mooi schoon en zilvergrijs van kleur :)

Nou is mij één ding niet helemaal duidelijk, bij het terugplaatsen van de bumper. Er zitten -ter hoogte van de onderkant van de radiateurs- rubberen flapjes. Ik neem aan dat deze aan de binnenkant moeten zitten en niet aan de "onderkant" van de auto?

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

18 jan 2012 15:58

... ik weet niet over welke rubber flapjes je het hebt, maar het kan best zijn dat ze WEL zichtbaar aan de onderkant zitten ..

Afbeelding

.. is het toevallig nummer 4 :?:

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

18 jan 2012 16:09

Hey, dat lijkt wel n lamp van Ikea zeg. Zit die inbus er niet bij?

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

18 jan 2012 16:21

Olaf schreef:... ik weet niet over welke rubber flapjes je het hebt, maar het kan best zijn dat ze WEL zichtbaar aan de onderkant zitten ..

Afbeelding

.. is het toevallig nummer 4 :?:

Nee, ze zitten echt aan de onderkant (zijkanten) van de bumper zelf vast en zijn van rubber.

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

18 jan 2012 17:51

Onder de bumper voor de voorwielen zit aan elke kant een rubberen flapje (zoals op de tekening)...dus als het bij jou ook aan de buitenkant zit klopt alles of waar twijfel je aan?

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

19 jan 2012 20:03

Heb het nu uit elkaar liggen bij mijn boxster. Nou krijg ik het oppervlakkige vuil er wel tussen uit gezogen. Maar hoe krijg ik het tussen de lamellen schoon??

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

19 jan 2012 21:10

Compressore d'aria

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

19 jan 2012 21:43

Ja, maar ik kan niet aan de achterkant van de radiateur komen. Of kan deze er ook zo uitgehaald worden???
Lijkt mij dat je hem van achter naar voren moet uitblazen. Met de stofzuiger krijg ik igg niet alles er uit.

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

19 jan 2012 22:46

condensors met torx loshalen, wegdraaien en van voren naar achter doorblazen
hooguit 3 a 4 bar, zand etc valt vanzelf op de grond voor je voorwiel

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

18 maart 2012 12:31

vraagje mbt dit topic. Heb 996 (2000). Tijdens laatste, langere rit voor ie in de stalling ging, ging lampje branden (te warme motor). Was normale dag. Bij openen van koelreservoir ontsnapte lucht en kwam (te lage vloeistof, onder streepje minimum) omhoog tot tot juiste niveau. Daarna verder kunnen rijden en op terugreis (80km) geen probleem meer. Graag advies, radiatoren soms te vuil? Andere zaken om op te letten?

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

19 maart 2012 12:22

als bij een 996 lampjes gaan branden door koelwatershizzle zou ik effe heel goed opletten...

Re: Reinig de radiateurs tijdig,..

19 maart 2012 15:59

Heb ik vorig jaar in Italie ook gehad. Toen bleek idd dat de radiateurs te vies waren en spuugde de auto op een gegeven moment zelfs koelvloeistof uit: die werd er aan de bovenkant via het expansievat uitgeperst. Radiateurs laten schoonmaken door PZ Firenze en probleem opgelost.
Plaats een reactie