Beetje jammer dat deze discussie weer zo op het scherp van de snede moet en daardoor de nuancering toch wat vervaagd. Buiten het principe van een hogere premie voor hardrijders en het handhaven daarvan, is het volgens mij duidelijk dat hardrijden zonder andere randvoorwaarden natuurlijk niet intrinsiek tot meer ongelukken zal leiden.
Echter of je op de Laan van Meerdervoort 50 km/h rijdt of 70 km/h zal natuurlijk wel degelijk de kans op een ongeval verhogen. Dit omdat iedereen minder tijd heeft om te anticiperen. Als je met dezelfde overschrijding op de A2 boven Zwolle rijdt zal dat niks uitmaken. Doe je dat echter als het geijzeld heeft, dan weer wel natuurlijk. Ook bij slecht weer is het dan ook aan te raden de snelheid te minderen. Je ziet dat trouwens al vanzelf gebeuren als een soort natuurlijke reactie. Vandaar dat bij slecht weer er veel sneller en meer files ontstaan. Geeft ook aan dat bij een lagere snelheid de wegcapaciteit afneemt.
Als je bv op vrijwillige basis minder premie zou kunnen betalen als je niet te hard rijdt, dus belonen en niet straffen, zou ik daar wel voor in zijn. Dat doen we met onze inboedelverzekering door middel van een alarminstallatie namelijk ook. Met een certificaat van de beveiliger krijg je 10% korting. Uiteindelijk is dat voor de verzekeraar ook gunstig, want deze, samen met de verzekerde, loopt ook minder kans op schade. Hoe dat te meten en te organiseren weet ik niet. Gewoon de bonnen tellen of zo? De bewijslast bij de verzekeraar dmv toegang tot een systeem?
Natuurlijk hebben we als de bonus/malus en worden personen die ongelukken veroorzaken al gestraft en de mensen die dat niet doen beloond. Een prima systeem volgens mij. Of de hardrij-factor daar dan ook bij moet worden betrokken is dus, zeker uit praktische overweging, dan maar de vraag. Verder wordt de hardrijder al gestraft via een bekeuring en eventueel punten mindering op zijn/haar rijbewijs, dus omdat dan nog een keertje te doen via de verzekering.........
Tenslotte is het wel zo dat je als hardrijder ook afhankelijk bent van je medeweggebruikers of je schade rijdt ja of nee. Tevens vindt elke Nederlander dat hij of zij prima autorijdt en de rest natuurlijk niet.
Dus gebruik vooral je verstand en neem geen risico's en rij alleen harder dan toegestaan als het echt kan, maar ga dan later bij een bon niet op dit forum zitten te zeiken dat je moet betalen zoals helaas ook regelmatig voorkomt.
Respect mag dus wel wat beter in dit draadje
Laatst bijgewerkt door
Jan A. (997 4S) op 16 apr 2013 7:50, in totaal 1 keer bewerkt.