Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
11 okt 2019 14:49
Inderdaad, octaangetal i.p.v. octaangehalte: "Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt".
11 okt 2019 16:47
Bestaat er ook een bio-octaangetal dan?
Maar mensen vergeten dat benzine van zichzelf al bio is! Het komt zó uit de grond, daarna nog een beetje kraken en destilleren.
Eigenlijk zouden we het biozine moeten noemen, dat klinkt veel beter.
Ik heb alvast een ontwerp gemaakt voor de stickers die ik binnenkort ga drukken:
13 okt 2019 14:15
Zonder teveel gelezen te hebben:
Een jaar of 4/5 geleden een amerikaanse 928 GT uit elkaar gehaald. Daar zit al jaren 10% ethanol in de benzine. Los van de afdichtingen etc, kan het bij oudere autos ook een soort van corrosie probleem geven, in dit geval dus aluminium. Het gedeelte van de koppen wat door de injector bespoten werd, was brandschoon en had duidelijk een andere oppervlakte kwaliteit dan het onbespoten gedeelte. Het leek iets gecorrodeerd / opgevreten. Dus voor mij is e10 een nono.
Sowieso zou ik in de oudere autos geen 95 te gooien, laat staan goedkope merken. Behalve als je misschien amerikaanse import met lagere compressie hebt. Zelf had ik met 95 vd tango last van pingelen (944, en daarmee gerelateerd 968 en 928 mogelijk ook). Daarnaast zijn A-merk 98 benzines (mijn ervaring: BP ultimate) niet eens schrikbarend veel duurder. Mn de 98 van goedkopere merken a la tango is vooral overdreven duur. De BP ulimate is hier (omg den haag) goedkoper dan 98 van de tango (laatste vergelijking scheelde het ~8 cent).
De motor gaat niet abrupt naar de klote, maar op den duur een compleet nieuwe set afdichtingen en corrosie in de kop(pen) is het mij niet waard.
Mechanische aspecten zijn tot daar aan toe, maar de politieke en milieutechnische aspecten zijn om van te huilen, zo slap onderbouwd...:
- slechter brandstof verbruik, en is de prijs per liter daarop aangepast? Of is dit een slappe smoes om ongezien 2% meer brandstof accijns binnen te harken?
- neemt CO2 utistoot werkelijk af, en wordt de CO2 heffing daarop aangepast (rhetorische vraag, tuurlijk niet), of neemt het toe als je alle productie aspecten in beschouwing neemt, van soil-to-wheel (ipv well to wheel)? IPV uit de grond pompen, moeten er namelijk weer vierkante kilometers bos kaalgeslagen worden om de betreffende suikerbieten/mais/etc te verbouwen, en brandstof verstroken om de betreffende gewassen te verbouwen en transporteren.
13 okt 2019 16:05
En sinds kort is Kerkhof op de Binckhorstlaan ook BP en veruit de goedkoopste in de Haagse regio.
13 okt 2019 16:43
De Esso hier verkoopt nu ook ineens euro98. Supreme+. Zat jarenlang niet in het assortiment. Op de website wordt weinig verteld over wel of geen ethanol. Ik vermoed van niet, maar echt zekerheid daarover is slecht te vinden.
13 okt 2019 20:16
Tappen allemaal uit hetzelfde vaatje. En nu dat E10 verplicht is is er dus opeens een opportuniteit voor marketing om ethanolvrije optie aan te bieden
14 okt 2019 8:55
Mijn getunede Audi S6 loopt klote op die E10 zooi. Maar dan moet je ineens gaan zoeken naar 98

Al mijn vaste pomp adresjes in de omgeving hebben ineens geen 98 meer. Moet ik weer op de snelweg gaan tanken. En met 1:7 en 45K km/jr maakt dat toch verschil

Overigens, op het oude 95 voordat alles E10 werd liep hij prima....
14 okt 2019 11:22
Dikke diesel kopen, kosten nix meer.
14 okt 2019 11:29
… moet je er tegenwoordig wel mee in de polder blijven
14 okt 2019 14:51
horn schreef:Mijn getunede Audi S6 loopt klote op die E10 zooi. Maar dan moet je ineens gaan zoeken naar 98

Al mijn vaste pomp adresjes in de omgeving hebben ineens geen 98 meer. Moet ik weer op de snelweg gaan tanken. En met 1:7 en 45K km/jr maakt dat toch verschil

Overigens, op het oude 95 voordat alles E10 werd liep hij prima....

Je kunt sowieso bij elke Shell en BP terecht, is met 1:7 een beetje plannen maar moet toch te doen zijn.

Als techneut vraag ik me wel af waarom 5% meer ethanol ervoor kan zorgen dat een moderne motor niet meer lekker loopt.
14 okt 2019 15:54
Er bestaan ook ethanol killers, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vergelijk dat een beetje met flesjes loodvervangers, moest je bij elke tankbeurt een kleine hoeveelheid toevoegen mid jaren ‘90.
Laatst bijgewerkt door
alvin01 op 14 okt 2019 16:23, in totaal 1 keer bewerkt.
14 okt 2019 16:18
Voor ervaringen denk ik dat je tot volgend voorjaar moet wachten....zolang ik hier over de grens v-power oid kan tanken ga ik dat spul niet kopen......
Net mijn motorfiets afgetankt met v-power racing....dus die gaat nu op stal na een zonnige rit van vanmiddag.
14 okt 2019 16:41
alvin01 schreef:Er bestaan ook ethanol killers, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vergelijk dat een beetje met flesjes loodvervangers, moest je bij elke tankbeurt een kleine hoeveelheid toevoegen mid jaren ‘90.
Een fles van een 1/2 liter VSPe Power Plus Multishot Ethanol Killer – Millers Oils kost 42,50 (excl. evt. verzendkosten)
Hiermee kan je 500 liter benzine mee behandelen. Per liter is dat dus bijna 9 cent.
Een liter BP Ultimate kost ongeveer ook 9 cent per liter meer dus ........ waarom niet "gewoon" BP Ultimate of V-Power tanken?
14 okt 2019 17:21
Thanks Alfred, dat wist ik niet.
14 okt 2019 17:35
Als techneut vraag ik me wel af waarom 5% meer ethanol ervoor kan zorgen dat een moderne motor niet meer lekker loopt.[/quote]
@ Jazzy
Maar kan jij als techneut ons dan ook uitleggen waarom die 5% meer ethanol ineens schade gaat brengen aan oude Porsches? De meeste van ons tankten toch al jaren e95
14 okt 2019 17:45
De meesten tankten dus geen 95 maar 98....wie gooit er nou geen superbenzine in een sportauto? Valse zuinigheid, denk ik zo!
14 okt 2019 18:02
Er zit al jaren ethanol in onze benzines, wellicht nu wat meer

Het is een maximum wat ze aangeven. In E10 kan dus net zoveel zitten als in E5
14 okt 2019 18:59
renetrzes schreef:Maar kan jij als techneut ons dan ook uitleggen waarom die 5% meer ethanol ineens schade gaat brengen aan oude Porsches? De meeste van ons tankten toch al jaren e95

Met techneut bedoelde ik technisch geïnteresseerde, niet dat ik technisch expert zou zijn.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat dit dan ook best wel mee valt. Als 5% ethanol een beetje slecht is voor kunststof en rubber, dan is 10% nog een beetje meer slecht voor kunststof en rubber.
14 okt 2019 19:31
Jazzy schreef:Als 5% ethanol een beetje slecht is voor kunststof en rubber, dan is 10% nog een beetje meer slecht voor kunststof en rubber.
Zo is het.
Tegenwoordig worden natuurlijk rubbersoorten in auto's gebouwd die alcoholbestendig zijn. Dertig jaar geleden niet. Ik vermoed dat net als bij autobanden weekmakers een rol spelen. De weekmakers van dertig jaar geleden lossen graag op in alcohol en dan worden de rubbers, dus dichtingen, O-ringen, pakkingen en brandstofslangen hard, net als autobanden. En als die dichtingen verharden verliezen ze hun elasticiteit en dichten niet meer af.
14 okt 2019 20:26
horn schreef:Mijn getunede Audi S6 loopt klote op die E10 zooi. Maar dan moet je ineens gaan zoeken naar 98

Al mijn vaste pomp adresjes in de omgeving hebben ineens geen 98 meer. Moet ik weer op de snelweg gaan tanken. En met 1:7 en 45K km/jr maakt dat toch verschil

Overigens, op het oude 95 voordat alles E10 werd liep hij prima....

Dat is wel heel vervelend zeg. 98 wordt echt zeldzaam
14 okt 2019 20:37
Toch ff lekker ( hier vlakbij ) in Duitsland getankt , vanmiddag. Super plus Ron 98 voor €1,48 de liter.
Gaat met volle tank de winterslaap in.
18 okt 2019 11:58
https://www.ikwileuro95e5blijventanken. ... zines.htmlLink gekregen van een collega, Heb het zelf niet kunnen checken..
18 okt 2019 12:23
Ik gebruik Putoline E10 Fuel Fighter 250ML kost 8,75 voor 250 litr gebruik dus 0.035 cent per liter . gebruik het voor een getunede TR8
moet zeggen merk geen verschil nu met de oude benzine
18 okt 2019 12:35
Was gister voor 102 op weg met 4 jerrycans....uitverkocht....leeg...zonde van mijn middag, en even 60 km diesel verstookt....das toch bijna 5 liter.
Nu ga ik naar Friesland voor 102, dan stook ik ca. 25 liter diesel op. Lang leve het milieu! Oh ja, over de Afsluitdijk gaat niet....30 liter diesel....
Misschien is het nu wijs (?) om met een 200 liter vat richting Duitsland te rijden....kost me 50 liter diesel, een dagje werk, maar dan blijven wel mijn spullen heel.
(moet er alleen niemand tegen me aan rijden....)
Iemand die met mij een Racing-pompstation in NH wil openen?
19 okt 2019 9:12
Verkopen ze geen V Power in NH?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.