Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: 2035

02 maart 2023 10:10

Cazzo Super Veloce schreef:Windmolen is toch wel van een andere orde dan een kerncentrale in je backyard.


Een kerncentrale geeft geen slagschaduw ….

En NL is natuurlijk maar klein - of die kerncentrale nu in het puntje van Groningen of Zeeland staat …. het zal altijd je achtertuin zijn.

Zet hier maar een nieuwe neer :!:
Op voorwaarde dat ze dat instabiele en zwaar verwaarloosde ding nét over de grens dicht gooien ;)

Re: 2035

02 maart 2023 10:30

Erwin schreef:Interessant topic met ook verrassende en bijzondere uitspraken en kijk op de situatie.


Ik heb het nog nergens gelezen maar vraag mij het volgende af:

Voor een nieuwe elektrische auto zoals een Tesla zijn grondstoffen nodig. Die worden ergens gewonnen, getransporteerd, etc. Kost allemaal uitstoot. En ik gok ook nog steeds fossile brandstoffen. Ook om de machines te maken, te gebruiken en te onderhouden om die grondstoffen te delven. Daarna het ontwerpen, produceren, nieuwe autofabrieken bouwen etc. Allemaal gebruik energie en dus uitstoot.

Al die uitstoot is niet nodig als je blijft rijden wat je rijdt. Ik zal vast iets over het hoofd zien.
Maar wanneer zou het omslagpunt zijn als je een 10 jaar jonge auto nog 20 jaar gebruikt ten opzichte van nu een nieuwe moderne elektrische auto kopen en gaan rijden.
Natuurlijk incl. de uitstoot van de sloop en verwerking van de oude auto. Alles op basis van 10.000 km per jaar rijden.

Is hier wat zinnigs over bekend of te zeggen?

Daarmee creëer je op de lange termijn een probleem. Er zijn continu nieuwe auto's nodig om 'de voorraad' aan te vullen. Want:
1. Er komen steeds meer mensen met een rijbewijs en/of mensen die een auto willen of nodig hebben (ik kijk niet alleen naar NL, maar macro)
2. Auto's zijn op een bepaald moment te oud om te repareren, of na een ongeluk total loss. Die moeten vervangen worden
3. Mensen met een kleinere beurs, die niet kunnen leasen, of niet nieuw willen kopen, zijn aangewezen op de occasionmarkt. Als er geen nieuwe auto's worden gemaakt droogt die markt op.

Na corona zien we al wat de effecten zijn van kortstondig minder productie: tekorten.

Kortom, jouw idee is heel kortzichtig en houdt geen rekening met de tweede en derde orde gevolgen.

Re: 2035

02 maart 2023 15:57

Olaf schreef:Op voorwaarde dat ze dat instabiele en zwaar verwaarloosde ding nét over de grens dicht gooien ;)

Over welke heb je het?

Re: 2035

02 maart 2023 16:28

Iene Miene Mutte .....

https://fanc.fgov.be/nl/dossiers/kerncentrales-belgie

Re: 2035

02 maart 2023 18:45

I'm offended!! :mrgreen:

Re: 2035

02 maart 2023 19:45

redriver schreef:Iene Miene Mutte .....

https://fanc.fgov.be/nl/dossiers/kerncentrales-belgie

'zwaar instabiele en verwaarloosde'
Ik kan mij echt niet indenken over welke het dan mag gaan.
Of is de Nederlandse media ook zo meegegaan in die scheurtjescentrale massahysterie?

Re: 2035

03 maart 2023 11:46

Tilt! schreef:I'm offended!! :mrgreen:

Steve Hughes - I was offended
:cheers:

Re: 2035

03 maart 2023 11:54

dobbelsteen schreef:.... die scheurtjescentrale massahysterie?


Nummer 3 bij Luik, de scheurtjescentrale (ook onderhevig aan beton-slijtage) is inmiddels buiten productie genomen - lees ik ...


En dan dit:

Duitsland zegt Nein tegen elektrische auto: auto met verbrandingsmotor moet blijven bestaan ...

Re: 2035

03 maart 2023 12:30

De centrale Doel 3 - aan de Schelde (@koeling) en tegen de NL grens is vorig jaar in september definitief afgekoppeld.

Is een Europees "gegeven" die centrales bouwen tegen de landsgrens, NL doet dat ook (Borsele) en Frankrijk idem met meerdere.

Re: 2035

03 maart 2023 12:40

Olaf schreef:En dan dit:

Duitsland zegt Nein tegen elektrische auto: auto met verbrandingsmotor moet blijven bestaan ...


Zou alleen gaan gelden voor "CO2-vrije" brandstoffen.


Trouwens nog meer toekomstige slachtoffers van de windmolens :cry:


Denk niet dat Jesse zich daar druk om maakt ...

Afbeelding

Re: 2035

03 maart 2023 15:12

Olaf schreef:
dobbelsteen schreef:.... die scheurtjescentrale massahysterie?


Nummer 3 bij Luik, de scheurtjescentrale (ook onderhevig aan beton-slijtage) is inmiddels buiten productie genomen - lees ik ...

Dat komt jammerlijk genoeg door de wet op kernuitstap (paradepaardje van groen die anti kernenergie is en liever co2 uitstotende gascentrales heeft voor onze toenemende vraag naar elektricteit).
Uit onderzoek is gebleken dat die scheurtjes helemaal geen gevaar zijn en dat Doel 3 tot zelfs 70j oud zou kunnen worden in plaats van na 40j al te moeten ontmanteld worden.
Maar ja, dat zijn de verhalen die niet zo populair zijn in de media ITT artikels met woorden zoals 'scheurtjescentrale' in de titel.
Bepaalde politieke partijen bij ons hebben nog gestreden om Doel 3 te verlengen, maar helaas het is niet gelukt.

Trouwens Borssele ligt ook niet zo ver van de Belgische grens hoor :)
Zoals 2.2VTEC al aangeeft, vele landen zetten hun kerncentrales in de buurt van landgrenzen.

Re: 2035

03 maart 2023 16:39

redriver schreef:Zou alleen gaan gelden voor "CO2-vrije" brandstoffen.


CO2 neutraal gewonnen ... en dát gebeurd al.
Genoeg olie- & gas- productieplatformen op zee die hun stroom via een kabel van de wal krijgen.

Als die stroom dan (op papier?) door hydro-energie, wind-energie of zonne-energie is opgewekt - is het plaatje, voor wat Duitsland betreft, rond :wink:

Re: 2035

03 maart 2023 16:46

Wat een lachertje, die Europese infantielen! :roll:


Europa wacht nog even met beslissing over verbod op auto’s met verbrandingsmotor na protest Duitsland en Italië.

Re: 2035

03 maart 2023 20:15

Polydeukes schreef:jouw idee is heel kortzichtig ...
Je hebt een punt maar ik vind dat we ook moeten uitkijken dat we de verbrandingsmotorentechniek, die toch op een hoog niveau staat lijkt me, niet met het badwater weggooien. In vloeibare brandstoffen zit veel "energie/liter" en misschien rijden we allemaal over 25 jaar op algenbenzine, CO2-neutraal.

En die arme Jan-van-Genten kan ik als lid van de vogelbescherming toch ook niet naast me neer leggen.

Re: 2035

04 maart 2023 9:42

Ik vind dat co2 neutraal gedoe ook maar wat dubieus. Je gaat op 1 plaats co2 weghalen, om dan wel op een andere plaats die allemaal te gaan uitstoten. En vaak komen er nog extra uitstoten mee die je gewoon niet wilt.
In dat opzicht is fossiele brandstof ook gewoon co2 neutraal als je kijkt over een periode van miljoenen jaren.

Re: 2035

04 maart 2023 10:42

Jammer dat het nu leidt tot klimaatverandering, en niet pas over een paar miljoen jaar.

Re: 2035

04 maart 2023 11:10

NordRack2 schreef:In vloeibare brandstoffen zit veel "energie/liter"

Klopt. Helaas is een interne verbrandingsmotor heel inefficiënt en gaat een groot deel van deze energie verloren aan warmte en het overwinnen van wrijving. Vergelijk een ICE met een oude gloeilamp en een EV met de modernste LED.

Re: 2035

04 maart 2023 11:16

Ik vergelijk een EV voorlopig met een spaarlamp, waarvan de negatieve milieu effecten op termijn niet te overzien zijn

Re: 2035

04 maart 2023 11:54

Enorme toename elektrische voertuigen, maar wat is de klimaatwinst?

Re: 2035

04 maart 2023 12:05

Mooi zo.
Kunnen we die discussie ook begraven.
En hoe groener stroomproductie wordt (incl. evt nucleair), hoe beter het wordt.


(Mainstream media, klopt niet, ik heb andere feiten, ik geloof het niet, bla bla bla - kom maar op :mrgreen:)

Re: 2035

04 maart 2023 14:05

EV's zijn gewoon stom :mrgreen:

Re: 2035

04 maart 2023 14:09

Dat is een mening, dus dat mag :lol:

Re: 2035

04 maart 2023 18:23

Ik bedoelde t als feit :P

Re: 2035

04 maart 2023 18:32

Da’s tegenwoordig hetzelfde :mrgreen:

Re: 2035

04 maart 2023 18:57

Ik vind EV’s óók stom!
Plaats een reactie