Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
|
19 okt 2005 19:13 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Klopt, zo is het bij Multisafe/Turien eveneens geregeld. Geen discussie.
Zeker weten van niet. Eerste "taxateur" heeft het wrak aangeboden waarop iemand zeer snel een bod heeft uitgebracht. Dit bod was beduidend lager dan wat ik in de periode daarna, geboden heb gekregen, door wel bekende Porsche specialisten alhier bekend (scheelde € 2000,-!!!).
Het had voor mij géén meerwaarde omdat de verzekeraar toch dagwaarde minus wrakwaarde uit zou keren. Bovendien was ik verplicht het wrak aan taxateur over te dragen, welke verplicht was dit aan eerste geïnteresseerde te verkopen. Kortom: ik heb alle geïnteresseerden af moeten wijzen helaas.
|
27 okt 2005 7:17 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
ER,
Heb alles wat snel gelezen, maar rijd zelf al sinds 1983 911.
Ben ook sinds 1983 verzekerd bij één kantoor in Zaandam met WA extra.
In al die jaren één ruitbreuk gehad en kocht begin dit jaar een 993 2S en wat denk je?, ze namen hem niet in dekking.
De auto heeft zelfs een super alarm met een volgsysteem en staat binnen.
Volgens hun nam geen enkele maatschappij hem in dekking en was behoorlijk boos.
Heb natuurlijk wat anders geregeld via mijn bedrijf maar vind het nog steeds belachelijk.
Wat ik ook vreemd vind is dat je het "wrak" af moest staan, het kan zijn dat dit in de jaren veranderd is.
Het was altijd zo dat je ten alle tijden eigenaar blijft en dat uiteindelijk jij mag beslissen waar de auto heen gaat.
Weet wel dat zij het altijd voordoen dat het anders is.
Dit was voorheen mijn werkterrein en heb heel wat strijd geleverd met de schade experts en kijk daar met heel veel plezier op terug.
Heb zelfs meegemaakt dat zij advertenties uit de Telegraaf hadden uitgeknipt om de (dag) waarde van de auto te bepalen.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 okt 2005 8:09 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Klopt!
Zogenaamde expert kwam met uitdraaien van de lowest price auto's van Autotrack, en ik kwam met uitdraaien van de dealer en Theo Jansen; het betrof immers een schadevrije auto met gedocumeteerde historie, dealer onderhouden en daarbij een recente taxatie door CED Bergweg.
|
27 okt 2005 8:31 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Even nog wat info met betrekking tot het wrak...
Het wrak (de auto) blíjft van de verzekerde. Een expert heeft een aantal opkopers die hij het wrak aanbiedt en voor het voor het hoogste bedrag mág het wrak dan naar de hoogstbiedende opkoper. Mág: niet moet!
Vervolgens zijn er twee opties:
1) Je krijgt de dagwaarde/taxatiewaarde/nieuwwaarde minus vaste afschrijving (afhankelijk van de wijze van verzekeren) minus de waarde van het wrak (en eventueel minus een eigen risico). Het wrak gaat naar de opkoper en die betaalt jou het geboden bedrag (hij betaalt aan jou, omdat jíj -nog steeds- de eigenaar bent).
2) Je krijgt de dagwaarde/taxatiewaarde/nieuwwaarde minus vaste afschrijving (afhankelijk van de wijze van verzekeren) onder aftrek van de waarde van het wrak (het bedrag dat geboden is door de hoogste bieder) en je behoudt het wrak (het blijft immers van jou!). Je mag vervolgens doen met het wrak wat je wilt (bijvoorbeeld verkopen aan iemand die je kent en die meer dan de opkoper voor het wrak wil geven).
Ze kunnen je niet verplichten om het wrak aan de opkoper te 'verkopen' al laten experts het wel vaak zo voorkomen alsof dat 'the way to go' is! De reden daarvoor is dat zij vaak afspraken met die opkopers hebben. Dat mág formeel niet, maar dat gebeurt wel!
Met betrekking tot de dagwaarde van het voertuig:
Die ligt over het algemeen ergens tussen de prijs van de 'Telegraaf' en bij de dealer/specialist in. Een goede expert kijkt verder dan de dagbladen, autotrack, etcetera. Hij heeft de beschikking over 'Rolls'; een programma waarin de 'gemiddelde dagwaardes' van zowat alle auto's staan, ANWB-info, Focwa-info, etcetera. Op basis van deze gegevens bepaalt een expert wat eenzelfde voertuig (zelfde kilometrage, uitvoering, accessoires, onderhoudshistorie, etcetera, etcetera, etcetera) zou 'kosten'.
Meestal is dat hoger dan waarmee in de Telegraaf of op Autotrack wordt geadverteerd, maar zeker lager dan eenzelfde auto zou kosten bij een specialist of dealer. De reden daarvoor is dat de dealer a) winst wil maken op zo'n auto, dus over het algemeen boven de dagwaarde zal gaan zitten met zijn 'verkoopprijs' en 2) een dealer/specialist garantie moet geven en die is ook voor een groot deel in de prijs verdisconteerd. Je eigen auto heeft -waarschijnlijk- geen garantie meer en als je dan een auto bij een dealer/specialist koopt, ga je er theoretisch dus op vooruit. De verdisconteerde 'garantie-waarde' zou je dan ook van de prijs van de auto bij de dealer/specialist af moeten trekken om tot een redelijke dagwaarde te komen. En vergis je niet... Bij een auto van -stel- € 30.000 is dat verdisconteerde 'garantie-bedrag' toch al gauw 10%... Ik schat dan ook als bij een dealer een vergelijkbare auto voor € 30.000,00 wordt aangeboden, de expert op een dagwaarde van zo'n € 25.000 - € 27.500 uit zal komen...
en dan nog even iets over die 'vergelijkbare auto', al zal dat in het geval van ER waarschijnlijk niet aan de orde zijn geweest...
Het ligt in de aard van het beestje om net even ietsjes méér te willen en dat krijg je natuurlijk niet vergoed...
Wat ik daarmee bedoel?
Even uit de praktijk:
Een klant rijdt een Opel Agila uit 2002 en die rijdt hij total loss. Het is een donkerblauwe (geen metallic of mica), zonder meegespoten bumpers en spiegels, 145.000 km op de teller en met een autoradio-cassetterecorder.
De dagwaarde wordt door een expert vastgesteld op € 3.250,00. Dat vindt de klant vééééél te weinig, want hij heeft bij een dealer een vergelijkbare auto gezien en die kost € 4.500,00. Hij komt dus heel veel centjes tekort!
Afgezien van de garantieprijs die in de verkoopprijs verdisconteerd is (zie hierboven) betreft het een auto van weliswaar 2001, maar deze auto heeft wel elektrische raambediening, in kleur meegespoten bumpers en spiegels, is metallic zilver, heeft een radio-cdspeler en 'slechts' 98.000 km op de teller...
De klant geeft aan zich bekocht te voelen, maar realiseert zich niet dat hij slechts naar een vergelijkbaar model heeft gekeken, en níet naar een voertuig dat te vergelijken is met het voertuig dat hij had...
De dagwaarde die voor zíjn auto is vastgesteld is zelfs heel netjes; al ziet de klant dat niet zo...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 27 okt 2005 9:22, in totaal 2 keer bewerkt.
|
27 okt 2005 8:58 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Speedy schreef,
Dat mág formeel niet, maar dat gebeurt wel
Zie je wel  , dat gebeurt nog steeds 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 okt 2005 9:02 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Optie 2) was hetgeen ik in gedachten had en heb voorgesteld.
Turien ging hier NIET mee accoord, hetgeen door Multisafe werd bevestigd. Het werd dus optie 1).
|
27 okt 2005 13:20 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Mag niet!
(tenzij hier iets over in de polisvoorwaarden staat vermeld, maar volgens mij is dat bij Turien niet het geval)
Die discussie zou ik trouwens wel eens met Turien (en/of Multisafe) aan willen gaan. Ze zouden hartstikke nat gaan, want wat ze doen/gedaan hebben, mag -dus- niet...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
27 okt 2005 13:31 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 okt 2005 13:43 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Dat gevoel had ik óók. Heb het er maar bij gelaten. Géén gezeur meer met deze "deskundige" organisatie..........
|
27 okt 2005 13:48 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Bring him on...

_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
27 okt 2005 14:00 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Een goede kennis van ons kreeg een pittige schade met zijn auto, buiten zijn schuld.
De auto kwam bij mij te staan en de expert kwam langs en zou een bieder langs sturen.
Er was één bod uitgebracht en de expert zei hij gaat los, zag het bod op papier en dacht gelijk dat klopt niet.
Zei tegen de kennis gewoon de auto houden en dan zitten wij beide goed.
Alle papieren ingevuld en de schade afgehandeld en had al in de gaten dat de expert de auto zelf wou houden (was een zeer courante auto met een "leuke" schade).
Daarna melde ik hem dat de eigenaar de auto wilde houden en ja toen ging het fout.
De kennis werd achter elkaar gebeld dat dit niet kon en hij hield echt vol tot in de avond aan toe.
Hij wou hem alsnog afstaan want hij was toch onder de indruk van dat gedoe.
Ik zeg gewoon vasthouden het is je eigendom en zo geschiede het.
De expert is later nog wat keren langsgeweest en ja echt vriendelijk was hij ook niet.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 okt 2005 14:07 |
|
 |
hoek0201
|
Misschien niet helemaal on topic, maar bestaat er in Nederland zoiets als een track insurance. Dus circuitavond van de NPC, dagje Nordschleife,clubslalom enz. even bellen en voor die dag ben je verzekerd op het circuit?
Gr. Gerko
|
29 okt 2005 13:00 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Waar dan? 
|
29 okt 2005 13:14 |
|
 |
hoek0201
|
Ik ben ook benieuwd of zoiets in Nederland bestaat vandaar mijn vraag,
In de states is zoiets wel beschikbaar (zie link)
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... +insurance
Via Google vond ik dit in de UK (zie link)
http://www.trackdays.co.uk/insurance.htm
Keyword schijnt te zijn "timed event" dus een clubslalom valt er dus buiten.
Ik heb ooit eens bij mijn eigen verzekering (GIO/Axa/Nedasco) geinformeerd en er werd mij verteld dat ik op geen enkele wijze verzekerd zou zijn op enig circuit. Op mijn vraag hoe dit op de Nordschleife zit zei men dat dit toch duidelijk een circuit was. Ik zei dus van niet aangezien het formeel openbare weg betreft en er niet wordt getimed. Ook heb ik begrepen dat het inderdaad tegenwoordig speciaal wordt vermeld in de Duitse polissen als de Nordschleife is uitgesloten. Aangezien dat in mijn polis niet staat lijkt mij dus dat ik gewoon vezekerd ben. Volgens de GIO dus niet. Maar goed een track insurance zou dus een uitkomst kunnen zijn.
Mvg,
Gerko
|
29 okt 2005 13:42 |
|
 |
hoek0201
|
PS vroeger heb ik wel eens met een MGB gt mee gedaan aan een soort Circuitavond op Zandvoort. Mijn toenmalige verzekeraar was Kuiper ergens in het noorden van het land. Netjes gebeld en gevraagd of ik mij voor dit evenement kon bij verzekeren, was hun antwoordt.....ach voor een keertje maken wij daar niet zo'n probleem van. Leek mij ook een goede verzekeraar voor mijn 911, alleen hadden zij daar dus geen zin in. Wij verzekeren geen Porsches meneer, jaren premie betaald nooit wat geclaimed maximale noclaim op allebei de andere wagens maar toch wilde zij de 911 niet verzekeren..........
Gr. Gerko
|
29 okt 2005 14:11 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Mijn 911 bleek zelfs tijdens de Prodrive Rijvaardigheidstraining niet verzekerd te zijn  ..... terwijl andere verz.mij'en zelfs korting op de premie geven na het volgen van zo'n training. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 okt 2005 20:40 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Ik heb voor de zekerheid (en Sandra ook) de verzekeringsmogelijkheid gekozen bij Prodrive. Kost maar een schijntje meer. Wel zo relaxed! 
|
29 okt 2005 21:14 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 okt 2005 21:25 |
|
|