Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
04 okt 2005 19:20
Plagen mag , dat is steeds goed bedoeld en dat neemik ook zo op
Ik lach er nu (zoals in verschillende topics te zien) nu zelf mee.
Zoals Carrera 4S zegt , temeer een wonder dat deze wagen dat allemaalkan met "zo weinig " PK's
04 okt 2005 19:24
Het gaat erover het vermogen te meten , niet de topsnelheid. Het vermogen wordt niet op een bepaalde snelheid gemeten , maar bij een bepaald toerental;
Ik heb ooit mijn eerste p voor aankoop op een vermogensbank laten zetten in antwerpen( t'is 10jaar geleden, vraag me niet meer waar).
Ik heb de testuitdraai jammer genoeg niet meer, maar ik geloof dat hij +/- 295 pk leverde op de bank (officieel 320 of 330 correct me if i'm wrong,, t was een 965 3.3).
De mensen van die bank zegden dat dat normaal was, een turbo heeft iets minder vermogen op de bank zegden ze omdat ie geen profijt kan halen uit zijn intercooler.
Dus een 30 a 40 pk minder aan de wielen lijkt niet abnormaal.
04 okt 2005 20:18
Horn schreef:Ben een leek op het gebied van rollenbanken dus vraag me dit serieus af. Als een auto niet harder mag dan 150 op die bank - waarvoor heb je dan zo'n ding? De eerste de beste Clio haalt 150...
Zo Harald, ben je niet de enige leek
Nu was ik aan het denken, een motor heeft een bepaald vermogen, maar heeft dit iets met de versnelling te maken ? Ik zou denken dat een motor zowel in de laagste als in de hoogste versnelling, op het zelfde toerental, hetzelfde vermogen geeft.
Hoe zit dat eigenlijk?
04 okt 2005 20:23
ppp 356 schreef:Ik zou denken dat een motor zowel in de laagste als in de hoogste versnelling, op het zelfde toerental, hetzelfde vermogen geeft.
Hoe zit dat eigenlijk?

Ik zie geen afhankelijkheid van versnelling, slechts van toerental.
Nog een leek.
04 okt 2005 20:25
Wat is dan het probleem, dat hij slechts tot derde kon
04 okt 2005 20:34
Meer kon zijn bank niet aan aldus de zaakvoerder.
Doch blijkbaar gebeuren er wel
meer rare dingen daar
04 okt 2005 20:44
Ze zetten hem in een bepaalde versnelling, bij mij was dat zijn 5, dan voeren ze de snelheid op, dan plankgas in een versnelling, en dan laten ze hem uitrollen, zo meten ze het vermogen.
En is onafhankelijk van de snelheid, tis de combi, let wel ze hebben hem eerst gecalibreerd.
Wel gaf bij een sprintje op de bank de teller ff 318 aan, maar das niet eerlijk dus.
Tis net als bij bloedruk meten, als ze de spanning loslaten meten ze je druk.
04 okt 2005 20:56
Maar is de versnelling nu belangrijk of niet?
04 okt 2005 22:32
ik zou het ook niet vertrouwen koen
je ''moet'' er gewoon zelf bij zijn als ze hem op de rollerbank zetten
en misschien is het wel het beste als er nog iemand meer mee op de rollerbank gaat om het te vergelijken
vrijwilligers
04 okt 2005 23:04
Koen, moeilijk verhaal voor mij, hab altijd gedacht dat Kemp Power (of Kempower, weet ik veel) goed werk leverde. Dat je er niet mocht bij blijven, strange........
Probeer es Ham Cars in Hamont Achel, de referentie qua Porsches en uitmeten (half de Belcar laat het hier opmeten). En Jaak Janssen is een Porsche freak tot en met. Ga eens kijken en je weet wat ik bedoel. Succes!
04 okt 2005 23:06
John4S schreef:Ze zetten hem in een bepaalde versnelling, bij mij was dat zijn 5, dan voeren ze de snelheid op, dan plankgas in een versnelling, en dan laten ze hem uitrollen, zo meten ze het vermogen.
En is onafhankelijk van de snelheid, tis de combi, let wel ze hebben hem eerst gecalibreerd.
Wel gaf bij een sprintje op de bank de teller ff 318 aan, maar das niet eerlijk dus.
Tis net als bij bloedruk meten, als ze de spanning loslaten meten ze je druk.
Bij het uitrollen meten ze het rolverlies. Dit wordt gesteld als de aandrijfverliezen en door deze waarde op te tellen bij het eerder gemeten vermogen aan de wielen, wordt het vermogen aan de krukas geschat. (er is nog een andere methode maar ik ben gladjes vergeten hoe die werkt).
05 okt 2005 0:28
Mijn auto achter een gesloten deur aan de tand voelen zonder dat ik daarbij aanwezig ben? OVER MIJN LIJK!
05 okt 2005 8:48
ppp 356 schreef:Maar is de versnelling nu belangrijk of niet?
Ik dacht het niet, maar ik ben ook geen slimme rakker.
De computer berekent idd. nav. het opgebouwde vermogen en het afrollen een uiteindelijke waarde.
Zeker met een 4wd is het allemaal nog ff wat moeilijker.
Het is te simpel dat de rollenbank het vermogen kan berekenen dmv ff snel accelereren en een topsnelheid, zekers niet.
Bij Rica Wateringen mag je er altijd bij blijven, en daar zijn ze zeer zuinig op je auto.
Met een laptop erbij zit ie met losse handen, heel ontspannen te kijken op de diversen beeldschermen, als een run goed is is het zo gepiept.
Op zo'n mobiele rollenbank zou ik nooit gaan, want der komen nogal wat krachten vrij als je een auto met veel vermogen zo teker ziet gaan, stel je voor dat er iets mis gaat.
05 okt 2005 13:24
Even terug naar het topic. 198 aan de wielen terwijl Porsche 240 aan de krukas opgeeft, dat kan toch best wel kloppen. T'is een beteje veel verlies, maar aardig in de richting.
07 okt 2005 10:50
Hoi Koen,
Als mede 968-eigenaar wil ik toch ook even reageren op je verhaal.
Heb net de nieuwe 'Porsche-Scene' gekocht, nr. 11/2005. Daarin staat een verhaal over iemand die een gecrashte 968 CS heeft gerestaureerd (pag. 64-67).
Aan het einde van dit artikel staan de technische gegevens van de 968 CS. Hierbij wordt op "uitdrukkelijke gevens van de eigenaar" een topsnelheid van 280 km/u genoemd.
Dit met, voor zover ik uit het artikel kan opmaken, een standaard 968 motor van 240 pk.
968 CS... Snelle jongens!
07 okt 2005 13:05
Retep968 schreef:Hierbij wordt op "uitdrukkelijke gevens van de eigenaar" een topsnelheid van 280 km/u genoemd.
Op de teller...
Een standaard 968 haalt nl. geen 280 km/u. Ook niet "wind mee, bergafwaards, maffia achter je aan, hoerentent in zicht".
07 okt 2005 13:34
....op weg naar een PF-meeting waar ook Lydia en Marije zullen zijn!
07 okt 2005 13:51
MS964 schreef:....op weg naar een PF-meeting waar ook Lydia en Marije zullen zijn!

Ok, DAN kan het wel.
07 okt 2005 18:58
Devils son schreef:Retep968 schreef:Hierbij wordt op "uitdrukkelijke gevens van de eigenaar" een topsnelheid van 280 km/u genoemd.
Op de teller...
Een standaard 968 haalt nl. geen 280 km/u. Ook niet "wind mee, bergafwaards, maffia achter je aan, hoerentent in zicht".
Vind ik toch best wel acceptabel voor een 10+ jaar oude, hoe noemen ze dat toch, "waterkoker"
07 okt 2005 19:06
racebeus schreef:Vind ik toch best wel acceptabel voor een 10+ jaar oude, hoe noemen ze dat toch, "waterkoker"

Tuurlijk, maar dat is iets anders dan dat een 968 ook maar in de buurt komt van 280 km/u. 260-265 km/u en dan is de koek op.
07 okt 2005 19:25
blijft toch een sensatie:
gistermiddag ff stukje uitwaaien op de autbahn (a'hem/o'hausen) plusminus 260 (ok, op de teller) in de achtervolging naar een duitse cabrio P in de verte.
knalt er een bestelautootje met 120km/u naar links, er lag iets op de weg!
Das ff een remproef, pfff
07 okt 2005 20:41
Leuk draadje.
Maar Koen, waar blijft de foto/scan van de test, mogelijk dat kenners daar meer uit kunnen afleiden.
En neen, ik laat mij niet in zo'n bedrijfje wegpraten van mijn P, no way. En als het zo "gevaarlijk" is al helemaal niet.
Ik kan me wel voorstellen dat je het wil weten ivm evt verkoop, maar hoeveel die van mij er onder de klep heeft interesseert me niet zoveel. Tijdens de rit naar Barcelona kon de pief met zijn 996 tujbo ook niet volgen, en die heeft er toch wsch veel meer onder zitten. Ik bedoel maar....