Marcel schreef:INderdaad maar we hebben deze discussie hier wel eens meer gevoerd en naar ik begrijp als je het kostenplaatje over een paar jaren bekijkt met de belasting die jullie (jaarlijks??) betalen om de wagen op naam te krijgen (vermogensafhankelijk naar ik meen) scheelt het niet zo heel veel tussen NL en Belgie...
ik zal met plezier de Belgische situatie voor jullie toelichten en meteen ook even toepassen op het geval van Harm Jan
<edit> haha, geweldig, door heel erg off-topic te gaan is dit draadje gesplitst waardoor de on topic toepassing op het geval van Harm Jan nu net weer heel erg off-topic is in feite) <end edit>
Eerst en vooral is er de
BIV - Belasting op In Verkeersstelling, die eenmalig moet betaald worden voor zowel nieuwe als tweedehands wagens.
De eerste parameter is de
ouderdom van de wagen in jaren gerekend - er zijn 16 categorieën van < 1 jaar (waaronder dus alle nieuwe auto's vallen) tot > 15 jaar oud - naarmate de wagen ouder wordt daalt de BIV degressief om vanaf 15 jaar op 61,5 EUR uit te komen voor elke wagen.
De tweede parameter is wat gecompliceerder, nl. een combinatie van het
aantal fiscaal PK (= in functie van de cylinderinhoud) en het
reeël vermogen in KW - hier zijn er 7 verschillende categorieën waarbij de hoogste categorie weerhouden wordt waarin de wagen valt.
Een voorbeeld om dit abstracte gegeven duidelijk te maken : zo heeft een basis Volvo V70 met 2,4 liter motor 13 fiscale PK, net zoals zijn sportieve V70 R broer met 2,5 liter motor - 13 fiscale PK valt in categorie 4. Dan is het er het motorvermogen : de basis V70 heeft 103 kW, de V70 R 220 kW: met zijn 103 kW blijft de basis V70 in categorie 4, terwijl de V70 R met 220 kW naar de hoogste categorie 7 springt --- alle wagens met meer dan 155 kW vallen automatisch in de hoogste categorie 7, ongeacht de cylinderinhoud. Dat verklaart dus waarom je in Belgische prijslijsten een Porsche Boxster / Cayman van 155 kW naaast hun ongeknepen 180 kW broertje ziet staan - scheelt qua BIV bij nieuwkoop 2.500 EUR. Zo zijn er talloze voorbeelden waarbij motoren enkele PK's worden geknepen om in een lagere categorie te vallen (de VAG 2.0 TDI, Mercedes CDI-motoren, Fiat-groep JTD-motoren, quasi alle BMW diesels incl. de 7-serie en de X5, ook de
hier zeer populaire Cooper S ontsnapt er niet aan ...)
met parameter 1 en 2 wordt er een
matrix gemaakt om te zien hoeveel er moet betaald worden, waarbij de grote cylinderinhouden / vermogens gepenaliseerd worden : zo valt categorie 1 (8 fiscale PK dus cylinderinhoud tot 1.400cc / max. motorvermogen tot 70 kW) al bij nieuwkoop in de laagste BIV-schijf van 61,5 EUR; bij categorie 7 (vanaf 18 fiscale PK dus cylinderinhoud van meer dan 3.600c cc / max. motorvermogen meer dan 155 kW) is de BIV bij nieuwkoop 4.957 EUR om zeer degressief te dalen en pas bij wagens van 15 jaar in de laagste categorie te vallen van 61,5 EUR
Concreet op Porsche toegepast : een nieuwe 997 4S = 4.957 EUR BIV, een occasie 964 // 3.2 // 944 Turbo // 928 GTS // 959 etc. 61,5 EUR BIV, op voorwaarde dat ze minstens 15 jaar oud zijn
On topic voor de Boxster van Harm Jan : dus voor deze Boxster is parameter 1 (leeftijd) < 10 jaar en parameter 2 (cylinderinhoud/PK) categorie 6 -> er moet dus nog 867,3 EUR worden betaald
Ten tweede is er de
jaarlijkse rijtaks : die is gebaseerd op de fiscale PK's, dus louter op het
fiscaal vermogen (ergo cylinderinhoud) gebaseerd en dus niet op motorvermogen, leeftijd of gewicht. Ik laat bij mijn voorbeelden diesels en LPG buiten beschouwing, daarvoor zijn er andere regels van toepassing. Opnieuw haal ik er de Volvo's van zonet bij : de V70 2.4 basis rijder zal jaarlijks evenveel betalen als zijn V70 R collega, want beide wagens hebben 13 fiscale PK.
Concreet op Porsche toegepast : Porsche 997 4S = 19 fiscale PK --> jaarlijks 1.476 EUR // Porsche 911 3.2 = 16 PK --> jaarlijks 863 EUR // Porsche 944 Turbo = 13 fiscale PK -> jaarlijks 501 EUR // Porsche 928 GT = 24 PK --> jaarlijks 2.047 EUR // Porsche 959 = 15 fiscale PK --> jaarlijks 659 EUR
1 belangrijke opmerking : vanaf 25 jaar ongeacht cylinderinhoud / aantal kW valt de jaarlijkse rijtaks terug op 29,15 EUR - dus zo bvb. de eerste 911 Turbo's
On topic voor de Boxster van Harm Jan : dus voor deze Boxster met 13 fiscale PK is een jaarlijkse rijtaks van 501 EUR verschuldigd.
Met deze bijdrage ga ik niet voor de "PF off-topic award van de maand", maar wou ik jullie wat beter inzicht geven in een materie die hier soms eens zijdelings aan bod komt - ik zou het appreciëren als mijn uurtje zoek- en tikwerk
(waarvan de helft om de 959-gegevens op te zoeken, kwestie van de volledigheid van mijn bijdrage
) dan ook niet per kerende wordt gewist