Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 apr 2024 4:20



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
964 op circuit 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 964 op circuit
Zoals misschien sommigen hebben gezien in een ander draadje, heb ik me een 964 aangeschaft onder andere om me te amuseren op circuit (trackdays). Modeljaar 1990

Het is een Carrera 2, manueel, coupe, met daarenboven nu:

- sportchassis (Bilstein)
- sperdifferentieel Porsche 40%
- ATE super blue remolie

De volgende modificaties zitten al in mijn hoofd:

* upgrade remmen: verplaatsen installatie voor->achter en upgrade vooraan naar grotere
* RS koppeling en vliegwiel
* veerpootbrug
* stabilisatorstang vooraan
* cat bypass
* vierpuntsgordels

Gezien de kost van dit alles, gaat dit gefazeerd gebeuren. Dubbele vraag:

1. Welke van deze upgrades gaat het meest 'bang for the buck geven', zeg maar het meest invloed hebben op circuitprestaties? Ik schat zelf de remmen als belangrijkst in maar ben geinteresseerd in jullie deskundig advies.

2. Vierpuntsgordels: wat is er nodig om je standaard voorzetels hiermee uit te rusten? Zijn er ergens bevestigingspunten reeds aanwezig die kunnen worden gebruikt?

Ben een newbie op gebied van trackdays voor auto, dus vergeef me de domme vragen :!:


Laatst bijgewerkt door rafv op 04 maart 2007 8:23, in totaal 1 keer bewerkt.



04 maart 2007 8:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Remmenklauwen en schijven zou ik in eerste instantie zo laten - wel even zoals je al aangeeft Racing-Blue in het systeem doen en zorgen dat je genoeg vlees op de (race)blokken en schijven hebt ...

Wat ik zou doen, is de bestuurderstoel vervangen voor 'n race stoel :idea:

Het is meer dan het overwgen waard om meteen 'n (schroef) kooi te plaatsen - hier kan dan ook de gordel aan vast gezet worden :idea:

Veerpootbrug, stabi en kat-bypass kan je nog wel even weglaten :wink:


04 maart 2007 8:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht 
Sluit ik mij bij aan. Doe eerst de nodige inversteringen in de veiligheid van de wagen, o.a. ook de ophanging. En bouw dan langzaam verder om de prestaties te verbeteren. Want dat kan lang duren, er is nl. zovéél mogelijk :roll:
_________________________________________
Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !


04 maart 2007 9:00
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Denk dat beide heren hier boven een zeer waardevol advies hebben gegeven. Eerst de veiligheid van de auto verhogen. De prestaties van een 964 zijn op zich al geweldig en daar heb je je handen vol aan op het circuit. En zoals je zelf schrijft moet je de nodige ervaring nog op doen dus ik zou rustig aan beginnen en als de veiligheid van de auto op peil is heb je mogelijkheden genoeg de prestaties van de 964 nog op te schroeven.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


04 maart 2007 13:02
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht Re: 964 op circuit
rafv schreef:
Ben een newbie op gebied van trackdays voor auto


Als je echt nog helemaal geen circuitervaring hebt zal de 964 de eerste tijd echt méér dan voldoende capaciteit hebben t.o.v. jouw rijkunsten. Dus idd "safety first" en racing blue is ook altijd het aanbevelen waard.


04 maart 2007 13:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht Re: 964 op circuit
Red Cabriolet schreef:
Als je echt nog helemaal geen circuitervaring hebt zal de 964 de eerste tijd echt méér dan voldoende capaciteit hebben t.o.v. jouw rijkunsten. Dus idd "safety first" en racing blue is ook altijd het aanbevelen waard.


Weinig ervaring in ieder geval... ik rijd regelmatig met de motor op circuit, maar met de auto is mijn ervaring totnogtoe beperkt tot een dagje met een Lotus Elise in Folembray.

Dus jullie hebben gelijk: veiligheidsvoorzieningen zijn het belangrijkst (vandaar trouwens ook de hoge prio voor wat betreft de remmen).


04 maart 2007 13:20
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 964 op circuit
rafv schreef:
(vandaar trouwens ook de hoge prio voor wat betreft de remmen).


Ik denk dat Red Cabriolet wil zeggen: geen (circuit) ervaring mbt tot het rijden van 'n 911 :wink:

Gebruik de zoekfunctie eens :idea: ... er is al zoveel gezegd over het wel of niet upgraden van remmen :roll:

Die remmen gaan je echt niet helpen beter te rijden 8)


04 maart 2007 14:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Olaf schreef:
Het is meer dan het overwgen waard om meteen 'n (schroef) kooi te plaatsen - hier kan dan ook de gordel aan vast gezet worden :idea:


Meest waardevolle advies!

Ik ga geen foto's plaatsen, maar je moet van me aannemen dat de dakconstructie van een 964 niet zo heel veel kan hebben.. :idea: :!:


04 maart 2007 14:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Neem es contact met de voorzitter van POCA, die heeft z'n 964 redelijk goed aangepast voor circuitrijden.
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


04 maart 2007 14:36
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Cabrio
Alkmaar
Bericht 
Goede middag,
Natuurlijk zijn al die zaken die je opnoemt van belang, maar in mijn visie zijn de juiste banden van het allergrootste belang. Met normale straatbanden gaat het niet. Die staan in de brand na twee rondjes en geven geen grip meer. Ik zou gaan voor een rolkooi en 6-puntgordels. Bij een frontale klap glij je onder de 4-puntgordels door en dat is op zich al gevaarlijk, met 6-puntgordels bestaat dat gevaar niet.
Als band zou ik kiezen voor de Michelin PilotSport Cup of de Pirelli P-Zero Corsa. Mag je gewoon mee op straat rijden, maar geven op het circuit meer grip en houden het veel langer uit.
Succes.


04 maart 2007 14:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Europa Porsche Service schreef:
Met normale straatbanden gaat het niet. Die staan in de brand na twee rondjes ...


:shock: :shock: :roll:

...overigens zal hij wel z'n stoel moeten vervangen wil hij 6 punts gordels kunnen monteren, toch :?:


04 maart 2007 15:00
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
ja, maar jij adviseert hem toch een racestoel te plaatsen. dan maar meteen die 6-punts gordel...
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 maart 2007 15:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
ik heb uitstekende ervaring met de Toyo 888 band, is een semi slick die ook op de straat gebruikt mag/kan worden, zeker voor een beginner aan te raden omdat de band behoorlijk 'vergevingsgezind' is


04 maart 2007 20:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 nachtblau '92
Bericht 
Ik heb 4 dagen achter elkaar op de nordschleife (de ring) gereden met mijn 964. Belangrijkste wat mij betreft: andere stoel (uit RS werkt prima!!! Douwe :wink: ). Verder zijn veerpootbrug en stabistang erg prettig op het circuit. Mijn 64 heeft alleen een veerpootbrug maar ervaringen met stabistang onder race bmw erg goed!! Straatbanden wat mij betreft geen probleem (conti's hebben het prima gehouden). Ook anti kerst een jaar geleden gereden, geen enkel probleem. Remmen zijn prima van Porsche dus daar zou ik niet mee beginnen. Als je de auto echt alleen voor circuit werk wil gebruiken zou een schroefkooi goed zijn.
_________________________________________
Nynke

"Racing is life, everything else is just waiting" Steve Mcqueen

http://www.wgbracing.nl
http://www.vrijrijdendagen.nl


04 maart 2007 22:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Carrera S 3.8
Ede
Bericht 
Op Marktplaats wordt een rolkooi aangeboden
http://auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-porsche/80190703-rolkooi-voor-een-911-964.html?return=eJwditEOgiAYhd%2FFze6UEJYM55q9Ccm%2FyURg8FdW690Db86%2Bc86nJJVfI89DkvTCZXWP%2FpVgWBCDJGT1AVy7qbhisEphap0l6oG%2B0eYJMYEj3mmIGiy4JviY5gXILGi74Gavux3pSacRfc0mWrObzTFxUajLJI4NM31MKLgXr%2BeUHce7yFx0rM%2FNJ5NrdwojrYbfH9UgOJE%3D&df=1&p=1&fta=eNpV0ttuwyAMBuB34aLX2BgwjvosVaROU6RMrUbXZav67uOQ4S1XySeC%2FRtmCfLIwmI%2B3tfTfV6zmbIEELOtRzic8%2FF2EZhWEOJpReHyfpPv5Tqtm0AkcAW%2BhIjRxemSF8HD9Qh1ExJznV9fzLSUDbI4Mcu57D6Ls%2FJYxE6tLFv0AaP9XbYTYfKVcBClCG2VU%2BJoYyVSCj5QJf%2BHMLpKYZAjm0KlOAipPJVYCbyFSmkQABO3Vkf7kBL79ieAmofQOgNUQ8ctEzg1G23rDUYEKOL7OEYG8AR9HjBCACWb%2BrqoFpzrdfmf9RpJjaDPBDUHAUJqpjkcMnfTHBjZt7Gg5sBg%2B1xQc0AiwmZ7jhAxleNos0LNARH7rHDPERE5lA6baY5SBLtpDrBM5SCfWZKYt3k71RtXLtlZqAZDMfNnvYtWjNm%2F7%2BP7%2BQPo97eI

Mocht deze op je verlanglijstje staan.
Succes,

S.
_________________________________________
The difference between men and boys.....
The speed of their toys !!


04 maart 2007 22:51
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3
Empel
Bericht 
Europa Porsche Service schreef:
Als band zou ik kiezen voor de Michelin PilotSport Cup of de Pirelli P-Zero Corsa. Mag je gewoon mee op straat rijden, maar geven op het circuit meer grip en houden het veel langer uit.
Succes.


Wie rijdt er met deze banden op de openbare weg? Hoe zijn ze in de regen en zijn ze oncomfortabel of slijten ze alleen te snel?

grt
w
_________________________________________
Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd


04 maart 2007 23:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Je moet het straatgebruik van die band eigenlijk meer zien als "van-en-naar" het circuit... :cheesy:


04 maart 2007 23:38
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht 
Ik zal als enigzins ervaren Ring-rijder ook een duitje in de advieszak doen: een goede kuipstoel, 6 punts gordels en kooi is het eerste waar je mee moet beginnen in mijn ogen.

Ik zou juist niet met semi-race-banden beginnen. Standaard straatbanden gaan wellicht langer mee, maar als je vrijwel geen ervaring hebt zijn Cupbanden nogal tricky. Het grensbereik wordt nog kleiner waardoor de kans op een minder leuke afloop nog groter wordt. Ik zou eens beginnen met bovenstaande en straatbanden. Zodra je wat meer ervaring hebt zou je over kunnen stappen op semi-race-banden.

Paskal


04 maart 2007 23:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Als ik jou was zou ik allereerst zorgen dat je lekker zit en goed kunt remmen. Je voelt je dan veel veiliger en meer 'in control' over je auto.

Begin met fatsoenlijke remblokken van een gerenommeerde fabrikant. Ik ben zelf voor straat auto's enthousiast over Pagid RS 29, dit is o.a. het eerste montage blok onder een GT3 RS. Prima remwerking (ook koud), bestand tegen redelijk hoge temperaturen en geen agressief remstof. Goede remslangen (bijv. Goodridge) geven je beter pedaalgevoel. Remvloeistof regelmatig verversen, zeker de vloeistof dicht bij de klauw wordt erg heet. Regelmatig onluchten en doorspoelen zorgt voor blijvend goede remwerking. Denk ook na over remkoeling, hiermee kun je enorm veel winnen!

Om goed te zitten zou ik een kuipstoel monteren (zo laag mogelijk in de auto!) met 5 of 6 puntsgordels. Ook zou ik denken aan een ander stuur en aan een spacer om het stuur wat dichter bij te krijgen. De meeste mensen zitten veel te ver van het stuur en denken dat dat 'sportief' is. Kijk eens naar een toerwagen coureur: die rijdt met gebogen armen voor maximale beheersing.

Van deze dingen heb je ook op straat heel veel plezier en het hoeft je niet heel veel geld te kosten. Als je verder wilt gaan kun je andere dingen zoals veren, stabi, veerpootbrug en andere zaken aanpassen.

Als je een kooi wil monteren, laat dit dan doen door een gerenommeerd bedrijf met aantoonbare ervaring met raceauto's. Een kooi die uit de vloer scheurt door een gebrekkige bevestiging is vrij zinloos en zelfs gevaarlijk als je je gordel eraan monteert.

Andere banden maken inderdaad een enorm verschil in grip. Bedenk echter wel dat je carrosserie deze grip aan moet kunnen en enorm veel zwaarder belast wordt dan met straatbanden. Ook het grensbereik wordt met méér grip steeds kleiner. Over de Toyo 888 lees ik ook veel goede dingen, prima prijs kwaliteitverhouding.

Alles wat meer vermogen geeft zou ik pas doen als je alle andere dingen voor elkaar hebt. Het leuke van rijden op een circuit is het rijden door de bochten en laat remmen. Hard gaan op het rechte stuk kan iedereen! Ook neemt de slijtage van je motor vaak aanzienlijk toe. Over een cat bypass zou ik nog eens goed nadenken. De geboekte winst is redelijk beperkt en je moet voor de keuring iedere keer weer een kat monteren. Ook wordt er bij circuits steeds vaker gecontroleerd op aanwezigheid van een kat, zeker in Duitsland.

Investeer vooral veel in jezelf door het volgen van een goede circuit-/racecursus en door het vragen van instructie door goede instructeurs op trackdays. Je leert daar echt waanzinnig veel van en je haalt echt aanzienlijk meer uit je auto zonder er iets aan te veranderen.


04 maart 2007 23:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
Walter964 schreef:
Europa Porsche Service schreef:
Als band zou ik kiezen voor de Michelin PilotSport Cup of de Pirelli P-Zero Corsa. Mag je gewoon mee op straat rijden, maar geven op het circuit meer grip en houden het veel langer uit.
Wie rijdt er met deze banden op de openbare weg? Hoe zijn ze in de regen en zijn ze oncomfortabel of slijten ze alleen te snel?

ik heb de michelins onder mijn 968 gehad, heeft me een stevige deuk opgeleverd na een spin op de oprit naar de snelweg....

idd bruikbaar van en naar het circuit, de 888's van toyo kunnen wat meer water aan maar halen het natuurlijk niet bij een straatband

ik heb nu de vredestein ultrac eronder die we ook op het circuit hebben getest (voornamelijk als regenband) maar waar we uitermate tevreden over waren op droog wegdek


05 maart 2007 0:24
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
porsche356sc schreef:
ik heb uitstekende ervaring met de Toyo 888 band, is een semi slick die ook op de straat gebruikt mag/kan worden


Ik dacht dat die er alleen in 14" en 15" was :shock:


05 maart 2007 9:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik kan me enkel bij bovenstaande adviezen aan sluiten.
Stoel , gordels , kooi , banden , remmen , ophanging . Dat zijn de eerste belangrijke punten. Vermogen opvoeren kan later nadat je eerst je wagen en circuits egwoon bent.
Gewone straatbanden die op zouden zijn na 2 rondjes circuit heb ik nkog niet meegemaakt. Wijzelf hebben tot nu toe (zijn nu overgeschakeld op slicks) op straatbanden gereden. En geen 2 rondjes , maar steeds een uur en niet in slakkegangetje.
We gebruiken dan wel geen unigoms of soortgelijke.
Natuurlijk kleeft een slick bij droog beter.
Daarentegen zijn de standaard remmen na twee rondjes intensief rijden wel op.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


05 maart 2007 14:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
Olaf schreef:
porsche356sc schreef:
ik heb uitstekende ervaring met de Toyo 888 band, is een semi slick die ook op de straat gebruikt mag/kan worden


Ik dacht dat die er alleen in 14" en 15" was :shock:


zelfs 18 inch is leverbaar


05 maart 2007 17:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
Bedankt allemaal voor de input, 'k moet zeggen dat mijn lijstje voor een stuk gewijzigd is.


05 maart 2007 22:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
Zo, de eerste circuitdag is achter de rug (25/4, Zolder, Eran racing). De P is er heelhuids uitgekomen.

- De Contis Sportcontact hebben het gehouden, op het einde van de 1.5h vrij rijden (na de opleiding) waren ze wel een stuk vager geworden. Ook merk je in snelle bochten dat de stijfheid van de flank een stuk beter kan. De auto geeft dan soms een onnauwkeurig instabiel gevoel. Als deze banden op zijn, wil ik graag de Toyo 888 eens proberen. Weet iemand een online adres om deze te bestellen aan een goede prijs?

- De standaard remmen hebben het zonder probleem gehouden. De racing blue remolie zal hierin wel geholpen hebben. Het is verbazingwekkend om te zien hoeveel auto's zonder remmen zaten na 1.5 uur rijden.

- Op het einde van de sessie had ik moeite met naar 2e terug te schakelen. Dit heeft zich ondertussen genormaliseerd.

- Motor: de olietemperatuur liep toch wel hoog op. Het was erg warm die dag, en natuurlijk heb ik ook wel doorgetrokken, olietemperatuurmeter stond op het end toch wel op 10h (net onder de laatste witte streep). Is dit normaal tijdens zo'n dag? Tijdens gewone ritjes (ook met veel file) komt deze maximaal op 9h, en meestal een stuk eronder.

- Het onderstel met de Bilsteins is erg direct en strak, maar toch nog comfortabel. Ik vind het voorlopig met mijn beperkte ervaring een goed compromis tussen circuit-waardig en dagelijks bruikbaar.

- de organisatie zelf: de theorie had weinig om het lijf (ik had gedacht wat meer rij-theorie te krijgen). De begeleide rondjes waren erg nuttig, de man heeft me het circuit op 3 rondjes leren kennen en vond me waarschijnlijk een sissy, hij zei steeds maar volgas in de snellere bochten, wat ik niet onmiddellijk aandurfde.

- De vrije sessie ging goed, ik was redelijk snel vooral dankzij de technische stukken en kan nog heel wat verbeteren in de snelle bochten. Mijn broer die naast me zat bij het vrij rijden heeft me gechronometreerd tussen 2.18 (eerste rondje ervoor gaan) en 2.06 (naar het einde toe). Ik heb slecht 1.5h vrij gereden, omdat ik me enerzijds niet op mijn gemak zou gevoeld hebben in de hele meute die in de namiddag zou gaan rijden, en anderszijds ook de P wou sparen (ik was niet helemaal gerust bij het oplopen van de olietemperatuur)

Nu ik weet dat ik er wel in verder wil gaan, gaan de besproken veranderingen ook gebeuren. Weet er iemand waar ik dezelfde kuipjes vind die in een 964 RS staan?


05 mei 2007 16:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: z28koos


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.