ArminG schreef:Veel te kort door de bocht
Bij dit soort zaken is het kiezen tussen te kort door de bocht of een epistel waar vrijwel niemand zich doorheen zal worstelen.
Hybride is een prachtige techniek omdat
- je zo veel koppel bij lage toeren kunt krijgen zonder verlies aan pk's
Supercharger kan dat ook en voegt maar een fractie van het gewicht van de hybridetechniek toe.
- je voertuig stiller is
Moet je ook stille banden nemen, die vaak niet uitblinken in grip.
- je uitstoot minder is op plaatsen waar je het ook niet wilt hebben (stadsverkeeer)
Dat is idd een voordeel.
- je energie terug kunt winnen bij zware auto's (ook zonder accu's zoals BMW bewijst!) in stadsverkeer en files.
Zoals je al aangeeft heb je daar geen hybridetechniek voor nodig.
Wat het geciteerde artikel terecht aanhaalt is dat uitstoot niet alles is en - met name in de VS - hybride ook een hype is. Accu's zijn niet altijd even milieuvriendelijk en de productie van een hybride kost veel. De milieuwinst is dus niet zo groot als vaak gedacht.
Ik heb er nooit aan getwijfeld dat de Prius onder de streep milieuonvriendelijker is dan welke auto dan ook. Dit artikel toont aan dat het nog erger is dat ik vermoedde.
Het grote probleem is dat hybridetechniek vooral mooi werkt als je de rijstijl erop aanpast. Maar wie rijdt er nu zo precies? Daarnaast is de winst van hybride vooral op het CO2 vlak. Let wel, een gas dat jij en ik uitademen en waarvan het nog maar moet blijken dat het werkelijk milieuschade op zal leveren (ik vermoed van niet, Al Gore heeft zijn redenen om iets anders te beweren...).
Ook is de levensduur van de hele techniek nog onbekend, al staan de eerste geproduceerde hybrides (2000) nu nog een mannetje, dus vooralsnog is er geen indicatie dat daar een probleem gaat optreden.
Die 160.000 km zal wel ergens vandaan komen. Zoiets kun je testen. Ik weet ook van bepaalde batterijen dat je ze 1000x kan opladen...
Waar het artikel echter de fout in gaat is de VS als maatstaaf te nemen. In de VS worden auto's nog maar zelden gerecycled. Er worden dus veel voorbeelden van giftige stoffen en energieverbruik van powerplants gegeven.
Ook recyclen kost energie...
In Nederland en veel andere EU landen is dit wel goed geregeld en worden meer dan 80% van de grondstoffen hergebruikt en het overgrote merendeel van de giftige stoffen afgevangen zodat ze niet in het milieu komen.
Maar de Pruis scoort al slecht voordat je gaat kijken naar zware metalen die in het milieu komen. Het gaat om energieverbruik. En in totaal is dat meer dan een Hummer (!), over de levensduur bekeken:
When you pool together all the combined energy it takes to drive and build a Toyota Prius, the flagship car of energy fanatics, it takes almost 50 percent more energy than a Hummer - the Prius’s arch nemesis. Wat wel correct is, dat wie echt zuinig wil zijn geen Prius moet kopen, maar zo'n klein dingetje. Wie echter een middenklasser wil, vindt geen zuinigere benzine-auto dan een Prius (of het moet een Honda EMA zijn

)
Je kijkt nu dus naar het brandstofverbruik. Ik kijk naar het geheel. Dat is ook het meest interessant. De Prius is nu alleen econmisch in NL omdat er een BPM voordeel op zit.
Brandstofverbruik naar beneden kan onder meer door het gewicht aan te passen. Ergo: overbodige techniek achterwege laten. In die zin is voor Porsche de beste weg misschien wel de "Lotus-houding"... Gewoon weer een 911 op de markt zetten die 1.000 kg weegt of nog minder. Die markt zal er komen en de eerste ultralichte sportauto's zijn er al. En die zijn op zijn zachts gezegd niet minder leuk dan de zware tegenhangers met 2x zo veel vermogen.
De dagelijkse bruikbaarheid is alleen nog een probleem.
Persoonlijk heb ik niets tegen een Porsche met hybride techniek.
Ik heb er alles op tegen. Een sportauto hoort licht te zijn. En hybridetechniek is alleen op papier schoon. Op asfalt daarentegen...
Die Lexus GS 450h bewijst wat zo'n voertuig kan: V8 kracht met een verbruik van niet veel meer dan een 2 liter.
Marketingpraatjes. Ik heb de cijfers niet bij de hand. Maar als je een GS 450h tegenover een normale auto zet met een 2.0l motor, dan is de GS in de echte wereld een stuk onzuiniger.
Misschien dat Porsche de techniek van de LS 600h - V8 mét hybride

- kan gebruiken in een Cayenne of zo?

Tuurlijk kan dat. De vraag is of je het moet willen. In een SUV maakt extra gewicht niet zo heel veel uit omdat een SUV toch al veel te zwaar is. Maar van de andere kant: een SUV kopen omdat deze milieuvriendelijk is, lijkt mij lachwekkend.