Pagina 1 van 2
Zolder: geluidmeting
Geplaatst: 04 apr 2007 7:48
door Beltar
Hallo mannen, wie weet waar de geluidmeting gebeurt op Zolder en geeft een sportuitlaat sowieso problemen?
Ik wil graag naar de trackdays op 2 mei , maar wil mijn euri niet in het water gooien door circuitverbod te krijgen omwille van te veel lawaai...
Iemand ervaring?
Geplaatst: 04 apr 2007 8:40
door cabrio wim
Ik denk dat je afgelopen zondag niet op Zolder geweest bent, anders had je je geen zorgen gemaakt. Toen de Renault Megane's het cicuit opgingen wat een kabaal.
Dus denk dat je geen problemen krijgt met een Porsche sportuitlaat.
Ik weet niet zeker

maar geloof dat je 97 db mag hebben.
Geplaatst: 04 apr 2007 8:53
door Beltar
cabrio wim schreef:Ik denk dat je afgelopen zondag niet op Zolder geweest bent, anders had je je geen zorgen gemaakt. Toen de Renault Megane's het cicuit opgingen wat een kabaal.
Dus denk dat je geen problemen krijgt met een Porsche sportuitlaat.
Ik weet niet zeker

maar geloof dat je 97 db mag hebben.
De raceweekends zijn uitzonderingen! Dan mag er iddkabaal zijn.
Geplaatst: 04 apr 2007 10:44
door 911-lover
Op Zolder mag je maximaal 95dB hebben.
Een eerste keer krijg je een waarschuwing , een tweede keer moet je eraf.
Meestal wordt er één voeler gezet. Deze staat dan tussen de Bianchibocht en de eerste Chicane
Ik heb al meegemaakt dat ze 3 meetpunten hadden.
Deze extra meetpunten waren dan de Villeneuve en voor de pits
Ik heb ze met kruisjes aangeduidop het plannetje

Geplaatst: 04 apr 2007 12:44
door Olaf
cabrio wim schreef:Dus denk dat je geen problemen krijgt met een Porsche sportuitlaat.
Volgens mij is Red Cabriolet er afgelopen jaar nog vanaf gehaald met z'n 3.2

Geplaatst: 04 apr 2007 13:40
door MichM3
911-lover heeft gelijk met z'n plannetje.
Beltar...gewoon effe gaslossen bij het meetpunt als je bang bent om erover te zitten... onder de deelnamers gaat het wel snel genoeg rond waar er gemeten wordt, don't worry

Geplaatst: 04 apr 2007 16:53
door Olaf
MichM3 schreef:Beltar...gewoon effe gaslossen bij het meetpunt als je bang bent om erover te zitten...
En dan maar hopen dat je geen backfire krijgt
Gewoon zorgen dat je daar al in de hoogste versnelling zit

Geplaatst: 04 apr 2007 16:55
door gantor
Als je in groep rijdt stelt het probleem zich minder...
Geplaatst: 04 apr 2007 16:58
door Olaf
Moet je wel heel dicht bij elkaar in de buurt rijden

.... of wordt het hier niet gerelateerd aan je transponder

Geplaatst: 04 apr 2007 17:36
door Beltar
Bedankt voor de reacties, ik zit er wel een beetje mee in om zoveel te betalen , een dag de zaak te sluiten en dan eventueel na een paar rondjes aan de kant te vliegen...

Geplaatst: 04 apr 2007 18:41
door Rob Herfst
Olaf schreef:Volgens mij is Red Cabriolet er afgelopen jaar nog vanaf gehaald met z'n 3.2

Ja, daar heb jij helemaal gelijk in!
Geplaatst: 04 apr 2007 18:48
door Meneer aard
Hoe meten ze dat op zolder? Want lijkt me stug als je de auto stationair laat draaien en vervolgens DB-meter achterhangt en noteren hoeveel DB die aangeeft, dan als je het gaat vergelijken op Zolder waar de motor meer moet bunkeren dus meer geluid afgeeft..
Na mijn idee dan, correct me if im wrong

Geplaatst: 04 apr 2007 19:56
door ppp 356
Ik heb vandaag net een circuittraining achter de rug in Zolder.
De meeting vandaag gebeurde net voorbij de Bianchi bocht en nog eentje net voor de Bolderberg.
Ik heb eenmaal een verwittiging gehad, 95,9Db net voor bij de Bianchi, gans de dag net na de Bianchi naar zijn 5 gegaan, zodanog dat de toeren rond de 4000 zaten, 1 keer vergeten en zwarte vlag
een kennis van mij met een 997GT3, heeft net voor 17:00u zijn tweede vlag gehad en moest de baan verlaten.
Dus Jan, je kan plezier hebben op Zolder, je moet er juist je gedachten bijhouden

Geplaatst: 04 apr 2007 22:35
door Beltar
@paul,
Was het met de RS? of met de 997(PSE aan of uit?)?
Hoe kun je weten waar er gemeten wordt?
Geplaatst: 04 apr 2007 23:33
door shaggy
je kan niet weten waar ze meten als je rijd, smorgens zeggen ze dat vaak al bij de briefing.
als je de zwarte vlag krijgt moet je binnen komen en dan steken ze direkt een papier onder je neus dat je moet ondertekenen.
met de motor 1keer gehad, daarna maar hogere versnelling gereden voorbij dat punt.
Geplaatst: 05 apr 2007 0:41
door Bert
Ben idd vorig jaar van de baan geplukt. Was het meetpunt na de Bianchibocht. Heb ook niet meer kunnen testen of het met eerder overschakelen wél goed zou zijn gegaan omdat bij binnenkomst na de zwarte vlag mijn remmen aan de kook waren. Op Zandvoort waar ze ook streng zijn heb ik nog nooit een probleem gehad met het geluid

Geplaatst: 05 apr 2007 6:46
door ppp 356
Beltar schreef:@paul,
Was het met de RS? of met de 997(PSE aan of uit?)?
Hoe kun je weten waar er gemeten wordt?
Jan, was met de RS, er was ook een 9974S die met de PSE uit reed, die heeft geen problemen gehad. Kan natuurlijk ook aan de manier van rijden liggen.
's morgens tijdens de briefing zeggen ze waar dat ze aan het controleren zijn. Mij is verteld dat er tegenwoordig meer kans is op 2 meetpunten dan op 1.
Geplaatst: 05 apr 2007 8:04
door cabrio wim
Als ik het goed heb kun je toch van die losse dempers kopen die je er met een klem op bevestigt, ik weet niet goed hoe die dingen heten

maar heb het al eens op Zolder gezien. Lijkt op een trompet demper.
Geplaatst: 05 apr 2007 8:20
door F@RGO
Beltar schreef:Bedankt voor de reacties, ik zit er wel een beetje mee in om zoveel te betalen , een dag de zaak te sluiten en dan eventueel na een paar rondjes aan de kant te vliegen...

Elaba, werk jij normaal op 1 mei
Sloeber ...

Geplaatst: 05 apr 2007 8:30
door cabrio wim
En den 30ste een brugdagske nemen hé
Lekker lang weekend voor onze zuiderburen

Geplaatst: 05 apr 2007 8:32
door ppp 356
Er zijn al feestdagen genoeg in mei, dat een brugdag niet hoeft.
Trouwens wij maken worsten, geen bruggen.

Geplaatst: 05 apr 2007 9:23
door Beltar
F@RGO schreef:Beltar schreef:Bedankt voor de reacties, ik zit er wel een beetje mee in om zoveel te betalen , een dag de zaak te sluiten en dan eventueel na een paar rondjes aan de kant te vliegen...

Elaba, werk jij normaal op 1 mei

Sloeber ...

2 MEI

Geplaatst: 05 apr 2007 11:46
door Beltar
Geplaatst: 05 apr 2007 12:12
door S2
cabrio wim schreef:Als ik het goed heb kun je toch van die losse dempers kopen die je er met een klem op bevestigt, ik weet niet goed hoe die dingen heten

maar heb het al eens op Zolder gezien. Lijkt op een trompet demper.
Waarschijnlijk bedoel je een supertrapp demper, dan heb je inderdaad geen probleem meer qua geluid.
Bedenk wel dat het voor je motor niet echt goed is.
(Heb al verhalen gehoord van mensen die hun koppakking eruit bliezen met een supertrapp)
Ziet eruit zoals dit:

Geplaatst: 05 apr 2007 12:40
door 911-lover
Met de MArtini zijn we op Voremdag 2005 eerst gewaarschuwd en 's avonds een half uurtje voor het einde eraf gehaald. Toen hadden ze 3 meetpunten.
We hadden toen +100dB
De metingen gaan via een meter die op de plaatsen staan en de transponder in de wagen.
Zij weten dan juist welke wagen op dat moment het metingpunt passeerde.
Bij meerdere wagens tegelijkertijd zullen ze het niet juist kunnen zeggen en wordt er dus geen rekening mee gehouden.
Zoals Paul zegt , even sneller opschakelen aan de meetpunten en verder knallen met die handel
