Pagina 1 van 1
Vierbak (Turbo) in een SC
Geplaatst: 25 jul 2007 14:38
door HV
Ik ben nieuw op dit forum (hoewel, ik ben al driekwart jaar met veel interesse zeer regelmatig als bezoeker aanwezig) mij aan het orienteren op de aanschaf van een 911. Daarbij kijk ik naar de 3.0sc en de 3.2 (coupe). Tijdens mijn zoektocht stuitte ik gisteren op een sc uit 81. Hierbij werd aangegeven dat deze auto was voorzien van een 4bak, afkomstig uit een Turbo. Ik vraag mij af of dit voor/nadelen heeft, zoals:
- is deze versnellingsbak even duurzaam als een standaardbak (i.c.m. de 3.0sc motor; een 204pk meen ik, want deze sc is van 07/81)
- comfort en snelheid (ik verwacht meer nerveusiteit/hogere toeren en wellicht lagere trekkracht a.g.v. groter bereik per vernelling.
Heeft iemand ervaring of ideeën hierover?
Geplaatst: 25 jul 2007 15:01
door funnyname
Puur theoretisch ..
- De bak is duurzamer dan de standaard bak omdat deze veel meer Nm's moet kunnen verwerken
- De versnellingen zijn langer, je acceleratie zal dus langzamer worden, de top eventueel iets hoger
- Het verbruik zal licht afnemen, aangezien je vaker in lagere toeren rijdt
- Je krijgt meer een GT karakter dan een sportauto
Geplaatst: 25 jul 2007 15:15
door HV
Funnyname,
bedankt voor jouw antwoord. Klinkt inderdaad redelijk plausibel. Qua duurzaamheid spreekt dat natuurlijk wel aan, dat GT karakter weer minder

Ben benieuwd of iemand zelf ervaring heeft hiermee, maar wellicht ishet een weinig voorkomende combinatie.
Geplaatst: 25 jul 2007 15:16
door MichM3
[*]De versnellingen zijn langer, je acceleratie zal dus langzamer worden, de top eventueel iets hoger
=> volgens mij ga je enkel meer verbruiken in praktijk...de motor heeft meer moeite om de lange versnellingen te trekken
Geplaatst: 25 jul 2007 15:42
door funnyname
MichM3 schreef:[*]De versnellingen zijn langer, je acceleratie zal dus langzamer worden, de top eventueel iets hoger
=> volgens mij ga je enkel meer verbruiken in praktijk...de motor heeft meer moeite om de lange versnellingen te trekken
Als je met dermate weinig toeren optrekt is het slecht voor de motor.
Ook al zijn de versnellingen langer, je kan natuurlijk nog steeds door trekken tot de juiste (nu dus hoger) toerentallen.
Vooral op de snelweg zou theoretisch een beter verbruik kunnen ontstaan. omdat er dan met een constant lager toerental (hogere snelheden) gereden wordt.
Geplaatst: 25 jul 2007 16:16
door HV
Een ander mogelijk gevolg zou nog kunnen zijn, dat de koppeling meer te verduren krijgt? De toeren-val zal in elk geval hoger zijn. Acceleratie hangt overigens ook nog van de overbrengingen van die Turbo-bak af, maar naar ik vermoed is bereik van de 1e al behoorlijk lang, dus zal een SC (zoals Funnyname suggereert) waarschijnlijk wat tammer zijn in acceleratie. Maar dit blijven aannames, iemand met ervaring met deze bak heeft wellicht toch een andere conclusie...
Henk
Geplaatst: 25 jul 2007 16:28
door michael
Mijn 930 turbo haalt 85 km/u in z'n 1.
Geplaatst: 25 jul 2007 17:04
door funnyname
Voor zover ik weet hebben alle turbo Porsches bakken met langere versnellingen t.o.v. de NA modellen. Bij mijn turbo is dit ook zo. Daarom ben ik behoorlijk zeker van mijn aannames
Geplaatst: 25 jul 2007 22:30
door cabrio wim
michael schreef:Mijn 930 turbo haalt 85 km/u in z'n 1.
Heb ik even een vraagje, is dat de standaardbak. Heb overlaatst in een ander draadje geschreven dat ik ook eens in een turbo gereden had, en deze ging in 1 vesnelling ook over de 100.
Heeft hij hem toen aangepast, ik dacht dat het normaal was met de 4 bak.
Geplaatst: 25 jul 2007 22:43
door michael
Standaard bak, over de 100 in de 1 is niet normaal in ieder geval.
Geplaatst: 26 jul 2007 20:13
door Paul Broere
hier ook, rond de 80 in zijn 1 (kan ook 85 zijn, 't gaat een beetje snel allemaal om dat goed te zien

)
140 in zijn 2
200 in zijn 3
en die van mij 275 top in zijn 4 (met nog een heel klein beetje toeren over)
Geplaatst: 26 jul 2007 21:35
door RufBTR
100 in z'n 1
160 in z'n 2
230 in z'n 3
300+ in z'n 4
volgens de teller
Geplaatst: 26 jul 2007 22:31
door 2.2VTEC
kan nu niet direct op de formule komen hoe je de max. snelheid in elke versnelling kan berekenen voor 911SC 1981, maar de gegevens voor de overbrengingsverhoudingen die ik in de Prisma Autogids 1981 vind zijn als volgt :
1ste : 3,181:1
2de : 1,833:1
3de : 1,261:1
4de : 1,0:1
5de : 0,786:1
A : 3,325:1
differentieel 3,875:1
toerental max. vermogen = 5.900
Geplaatst: 26 jul 2007 22:43
door molen934
Heb zelf vele jaren een 911 coupé gehad met een 4 bak
Dit was standaard voor Nederland, maar iedereen nam een 5 bak
Het was een nadeel met slalom wedstrijden, de stappen tussen de versnellingen waren gewoon hoger
Wat ik wel mooi vond was de drie, enorm je kon van 50 tot over de 200 er mee doortrekken

Geplaatst: 26 jul 2007 22:51
door HV
Leuk om te horen dat er dus inderdad meerdere NA coupes met 4 bak zijn gelederd; dat dit voor de Nederlandse markt de standaard was wist ik zeker nog niet

. Molen934, was dat volgens jou dan inderdaad een turbo 4bak, of was er naast de 5bak een voor de 911 ontwikkelde 4bak. Ben ook wel benieuwd welke 911 (jaar/type) je destijds reed.
Geplaatst: 27 jul 2007 0:03
door molen934
HV schreef:Leuk om te horen dat er dus inderdad meerdere NA coupes met 4 bak zijn gelederd; dat dit voor de Nederlandse markt de standaard was wist ik zeker nog niet

. Molen934, was dat volgens jou dan inderdaad een turbo 4bak, of was er naast de 5bak een voor de 911 ontwikkelde 4bak. Ben ook wel benieuwd welke 911 (jaar/type) je destijds reed.
Kijk maar im mijn album, het is de blauwe 911 van 1976.
Was gewoon een standaard 4 bak, zag je toen wel meer,
Geplaatst: 27 jul 2007 11:15
door 911-lover
michael schreef:Standaard bak, over de 100 in de 1 is niet normaal in ieder geval.
Mijn eerdere post is op vreemde wijze verdwenen dus nog maar eens .
Er zijn standaardwagens die zelfs met een zesbak vlot over de 100 in eerste trekken.
Voorbeeldje Lotus Omega . In eerste bijna 120 KM/U
Geplaatst: 27 jul 2007 11:44
door funnyname
Ik denk dat met standaard bedoeld werd standaard voor deze bak (de vier bak die in de turbo hangt)
120 in zijn één is wel erg veel, lijkt me niet lekker rijden met zo een lange eerste versnelling. Zeker in combinatie met een turbo motor ..
Geplaatst: 27 jul 2007 11:53
door 911-lover
Bi turbo (377pk standaard)
De bak die voor deze wagen gebruikt werd was die van de Corvette
Geplaatst: 27 jul 2007 12:23
door funnyname
I know (2x)

Geplaatst: 27 jul 2007 15:43
door Retep
Hoe is de eindoverbrenging in het differentieel?
Standaard of aangepast?
Naast de versnellingsbak-overbrengingen is dit wel van belang!