Porschedagen op Zandvoort vs. Driver's Ed op Watkins Glen
Geplaatst: 30 jul 2007 22:54
Ik ben de afgelopen paar jaar 3 keer naar de Porschedag op Zandvoort geweest en 2 keer naar Spa. Natuurlijk zijn er altijd wel dingen aan te merken op de organisatie en zo maar ik heb nu een alternatief mogen meemaken in de VS. Ben een jaar geleden verhuisd, heb hier een 993 gekocht, ben lid geworden van de PCA en tenslotte een paar weken geleden naar de Driver's Ed op Watkins Glen geweest. Dat gaat daar echt heel anders toe dan op Zandvoort en Spa. Een paar verschilletjes op rij:
- In de VS zijn de ramen verplicht open, terwijl in de Benelux de ramen verplicht dicht zijn. Allebei uiteraard voor de veiligheid
- Het niveau van de rijders in de VS is veel hoger dan in de Benelux. Voor jullie beginnen te protesteren, laat me het even uitleggen. Er waren hier heel veel instructeurs aanwezig (andere, gevorderde clubleden) die kosteloos mee rijden. Er zijn regelmatig theoriesessies waar ervaren rijders tips geven en discussies aan gaan. De gemiddelde, beginnende rijder leert dan ook veel meer op zo'n dag .
- Inhalen in de VS mag alleen als de persoon die je wilt inhalen daartoe een signaal geeft (arm uit het raam in de richting waar ingehaald moet worden). Het klinkt overdreven, maar dit maakt de boel wel heel veel veiliger. Veel minder onbezonnen acties en ongelukken. Voor de duidelijkheid, in de Benelux wordt het aan de rijders overgelaten. Zo ben ik wel eens 4 bochten zij aan zij met een andere 911 door gegaan. Niet echt een fijne actie van die andere rijder.
- Veiligheidsinspectie binnen 30 dagen door erkende garage is verplicht in de VS. In de Benelux is een sleepoog achter verplicht. Dat wordt in de VS aangeraden maar niet verplicht.
- Helm is bij allebei verplicht maar moet in de VS aan een veligheidskenmerk voldoen.
Ik moet er wel bij zeggen dat er bij dit evenement een stuk minder mensen aanwezig waren dan gemiddeld op Zandvoort of Spa. Minder dan 100 auto's. Ik heb geen flauw benul of dat een doorsnee aantal is of niet, maar het maakt de inhaalregels in ieder geval makkelijker te hanteren.
Nah, ben benieuwd wat jullie van de verschillen vinden. Ik vind voor de veiligheidsaspecten wel wat te zeggen, maar of ramen open nou beter zijn dan ramen dicht...... ik heb geen idee.
- In de VS zijn de ramen verplicht open, terwijl in de Benelux de ramen verplicht dicht zijn. Allebei uiteraard voor de veiligheid

- Het niveau van de rijders in de VS is veel hoger dan in de Benelux. Voor jullie beginnen te protesteren, laat me het even uitleggen. Er waren hier heel veel instructeurs aanwezig (andere, gevorderde clubleden) die kosteloos mee rijden. Er zijn regelmatig theoriesessies waar ervaren rijders tips geven en discussies aan gaan. De gemiddelde, beginnende rijder leert dan ook veel meer op zo'n dag .
- Inhalen in de VS mag alleen als de persoon die je wilt inhalen daartoe een signaal geeft (arm uit het raam in de richting waar ingehaald moet worden). Het klinkt overdreven, maar dit maakt de boel wel heel veel veiliger. Veel minder onbezonnen acties en ongelukken. Voor de duidelijkheid, in de Benelux wordt het aan de rijders overgelaten. Zo ben ik wel eens 4 bochten zij aan zij met een andere 911 door gegaan. Niet echt een fijne actie van die andere rijder.
- Veiligheidsinspectie binnen 30 dagen door erkende garage is verplicht in de VS. In de Benelux is een sleepoog achter verplicht. Dat wordt in de VS aangeraden maar niet verplicht.
- Helm is bij allebei verplicht maar moet in de VS aan een veligheidskenmerk voldoen.
Ik moet er wel bij zeggen dat er bij dit evenement een stuk minder mensen aanwezig waren dan gemiddeld op Zandvoort of Spa. Minder dan 100 auto's. Ik heb geen flauw benul of dat een doorsnee aantal is of niet, maar het maakt de inhaalregels in ieder geval makkelijker te hanteren.
Nah, ben benieuwd wat jullie van de verschillen vinden. Ik vind voor de veiligheidsaspecten wel wat te zeggen, maar of ramen open nou beter zijn dan ramen dicht...... ik heb geen idee.