Pagina 1 van 3

Wat ik vandaag gereden heb....pfffffffff

Geplaatst: 19 apr 2008 19:52
door porschehenk
Vandaag even op stap geweest met een beest van een auto, in de supermooie kleur indisch rot! Man wat een bak en een vermogen.
En zo heerlijk breed :lol:

Foto's in mijn album, denk dat iemand ze wel even wil plaatsen daar het bij mij nog steeds niet gaat :twisted:

Even wat details....

Aanvankelijk bedoeld om in de Groep B te gaan racen, kwam de auto op de markt om de rallyauto gehomologeerd te krijgen. Toen de Groep B werd opgeheven werden drie 959's ingezet in de Dakar-rally. De rally van 1986 werd door de 959 van René Metge en Dominic Lemoyne gewonnen. De andere twee wagens haalden de 2de en 6de plaats.

Als personenwagen was de 959 een van de eerste auto's waar men het begrip Supercar op toepaste. De permanent vierwielaangedreven auto met een rijhoogte die zich automatisch aanpaste naargelang de snelheid. De 959 was de eerste productiewagen met zes (handgeschakelde) versnellingen. Een aantal carrosseriedelen werden vervaardigd uit het lichte materiaal Kevlar, de voorvleugel was van Polyurethaan en de voorklep van aluminium. De auto was uitgerust met een 2,85 l achterin geplaatste boxermotor met 6 cilinders, een dubbele turbo met intercooler, die meer dan 450pk produceerde. Dit maakte het mogelijk om van 0-100 km/u te accelereren in 3,7 seconden en een topsnelheid van meer dan 315 km/u te behalen.


Gegevens: Porsche 959
Motor: 6-cilinder-boxermotor met dubbele turbo
Cilinderinhoud: 2847 cm³
Boring x slag: 93 x 70,4 mm
Max. vermogen: 331 kW (450 pk)
bij tpm: 6500
Max. koppel: 500 Nm
Klepbediening: Twee dubbele bovenliggende nokkenassen
Koeling: Luchtkoeling, cilinderkoppen met waterkoeling
Transmissie: 6-versnellingsbak, vierwielaandrijving
Remmen: Schijfremmen
Wielophanging: Onafhankelijke wielophanging d.m.v. dubbele wielgeleiding
Vering: Onafhankelijk schroefveren
Carrosserie: Zelfdragende stalen carrosserie met aramide, kevlar en aluminium delen.
Wielbasis: 2272 mm
Banden: Magnesiumvelgen (voor: 235 x 45 VR17/achter: 255 x 40 VR17)
met bandenspanningssensor
Maten L x B x H: 4260 x 1840 x 1280 mm
Gewicht: 1450 kg, 1350 kg ("Leichtbau"-versie)
Topsnelheid: 317 km/h
Acceleratie 0 - 100 km/h: 3,7 s
Acceleratie 0 - 200 km/h: 13,3 s


In 1987 werden 113 wagens gemaakt en in 1988 179.
Enkele bekende personen die een Porsche 959 kochten zijn Herbert von Karajan, Jerry Seinfeld, Martina Navratilova, Bill Gates en Paul Allen.

Geplaatst: 19 apr 2008 19:58
door Erick
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Gaaf henk :!: :!: :!: :thumleft:

Geplaatst: 19 apr 2008 19:59
door Erick
Is dat Rein ?

Geplaatst: 19 apr 2008 20:00
door porschehenk
Dank je wel, en ja... 8)

Geplaatst: 19 apr 2008 20:02
door Erick
Ik jaloers....mmmmmm :?










ENORM !!!

Geplaatst: 19 apr 2008 20:06
door 944 guy
Wat BRUUT!! Meer kan ik er niet van zeggen!
Hoe kwam je daar zo bij?

Geplaatst: 19 apr 2008 20:07
door Jeroen C3.0
959, zo 8) 8) 8)

Lijkt me een super ervaring!

Geplaatst: 19 apr 2008 20:08
door porschehenk
Very Brut!! de eerste SUPERCAR :lol: :lol: Nooit gedacht daar is in te rijden. EN ja... vriend (hele goeie dus) kwam even langs.....
Zeg je toch geen nee tegen :P
SUPER TOP ERVARING..... vergeet ik niet snel. pfff men... wat een power :shock:

En we praten hier wel over een auto van 1987/1988 :?
Denk dat er nog eens zo'n item komt.... over een andere supercar waar ik in ga rijden :roll:

Geplaatst: 19 apr 2008 20:10
door horn
cool man. 8)

Geplaatst: 19 apr 2008 20:14
door Lydia
In een 959 gereden? :shock:

WOW!

Geplaatst: 19 apr 2008 20:19
door Olaf
BRUUT :!:

Jammer van de kleur :mrgreen:

Geplaatst: 19 apr 2008 22:03
door MS964
Inderdaad, met een rooie blijf je klooie! Nee hoor, gaaf zeg! 8)

Geplaatst: 19 apr 2008 22:17
door BJ964
Heel erg mooi, zo'n 959. Die auto was qua prestaties echt fenomenaal in die tijd (en nog) :!:

Geplaatst: 19 apr 2008 22:20
door porschehenk
Absoluut, was toen en nog steeds. en die prijzen voor die 959's!!!!
rond de 300000 euro :shock: voor een mooie/goede

Geplaatst: 19 apr 2008 22:43
door Jurgen
Mooi iets om mee te maken :thumright:

Zeker voor die tijd erg heftig. Zelfde gewicht en kracht als een 993TT met Werkssteigerung jaren later, net als de vierwielaandrijving.

Geplaatst: 20 apr 2008 0:38
door rufie
Potverdikke, zo een kans wil ik ook wel eens krijgen. :
Die 959 blijft toch iets magisch hebben...

Geplaatst: 20 apr 2008 0:46
door Tom80
Toen-ie nieuw was, zat ik op school en was dat mijn droomauto...

Geplaatst: 20 apr 2008 6:40
door Newt
Tom80 schreef:Toen-ie nieuw was, zat ik op school en was dat mijn droomauto...


Bij idem... had een mooie grote poster hangen in mijn kamer in de eighties.. 8) 8)

Geplaatst: 20 apr 2008 7:03
door horn
ik ook. van een 928... 8)

@ Porschehenk - $ 475.000 met weinig kilometers!

Geplaatst: 20 apr 2008 8:34
door EriC4C
Mooie bijna unieke ervaring :!:

Je had ook verder kunnen gaan in dit topic. ;) :mrgreen:

Geplaatst: 20 apr 2008 9:41
door BmX944
Wat een plaatje!

Iemand enig idee hoeveel er rondrijden in Nederland!?

Geplaatst: 20 apr 2008 10:41
door GR
Gisteren bij PCE geweest, staat ( boven) een rode 959 te koop € 260.000 ( als ik het goed heb).

Geplaatst: 20 apr 2008 17:39
door John
Henk,

Lees je onderschrift onder je avatar is..........


Wat was water ook al weer :lol: :lol: :lol: :lol:


Ben benieuwd of Rein een tijdje op de slalom durft neer te zetten met dat waterkokertje :lol: :lol:

Geplaatst: 20 apr 2008 20:18
door Maarten
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een mooie auto maar wel 100% Porsche. Technisch gezien een van de grootste prestaties op autogebied ooit!! Superauto! Zou er best wel eens dagje mee willen sturen 8)

Geplaatst: 20 apr 2008 20:19
door wolf
Inderdaad: niet mooi, wel gaaf.