lindemans schreef:Het gaat hier niet over of de auto 250 KAN, maar dat hij daadwerkelijk 250 GING.
Neen.
Het gaat hem niet over louter de snelheid, maar dat het ZOU KUNNEN fataal aflopen (zo had men het in die post waarop ik reageerde gesteld).
Nu haal je een WOONwijk aan als vergelijking bij een situatie op een snelweg?
Zelf vind ik snel(ler) rijden in zo'n situaties ook onverantwoord en zal me er bijna nooit toe laten verleiden.
Je voorbeeld vind ik nogal mank lopen. Die éne man HAD misschien kunnen tegengehouden worden. Wat is nu je oplossing: een permanente agent in elke wijk?
Er zullen altijd idioten (hardrijders zonder beleid, dronken idioten, dronken hardrijders zonder beleid, .... ) zijn die door de mazen van het net glippen.
Aan de basis van menig verkeersongeval ligt vaak eerder een concentratiegebrek (naar de passagier aan het kijken, aan de radio aan het frutselen, met de GPS bezig, bellen enz enz) of rijervaringgebrek aan de basis, dan dat het zuiver en alleen aan overdreven snelheid zou liggen.
Een hogere snelheid verergert wel de impact en verkleint de foutenmarge die je vergeven wordt.
Nogmaals, dit stukje bedoel ik specifiek op snelwegen. Als je wagen mooi in orde is, je banden OK zijn en je geconcentreerd rijdt zonder te gaan bumperkleven... dan moet je mij eens proberen uitleggen hoe the verrek je ergens tegenaan moet gaan knallen
(en sinds je rapper dan het verkeer gaat daalt de kans dat iemand zich in jou boort. Aangezien je "met beleid" hard rijdt heb je niet veel voorliggers in te halen, of kan je dit op zo'n wijze doen dat ze zich bij het veranderen van baanvak niet in je zij boren....of was je dan toch idioot bezig?)
Ik rijd al 8 jaar zo'n 40 000 à 80 000km per jaar, met stukken vlot doorrijden op de snelwegen, en nog nooit heb ik iets of iemand geraakt.
Kan ik beter rijden dan iemand anders? Natuurlijk niet.
Ik kijk uit mijn doppen en doe dit enkel als de wegcondities zich ertoe lenen....
[Weliswaar heb ik voor mezelf enkele jaren geleden moeten toegeven dat de zelfdiscipline met motorijden er niet was en ik als een gek rondscheurde. Dan ben ik ook maar gestopt met op de openbare weg te komen en op ciruit gaan rijden]
Van dat hele "snelrijders = doodrijders" verhaal word ik zo moe.
Gewoon omdat een stelletje idioten zichzelf/hun wagen niet in de hand hebben moet iedereen eraan geloven.
(kijk eens, elke dag, hoeveel wagens UIT hun vak komen op de snelweg omdat de bestuurder weer geen flauw benul heeft van wat voor naast of achter hem plaatsvindt omdat hij/zij met iets anders bezig is dan het rijden zelf. En dan is snel rechtdoor rijden gevaarlijk

)
Het is natuurlijk politieker veel correcter (en "stemmenwinnender") om de kleinste groep overtreders aan te pakken dan wel de grootste groep mensen die feitelijk écht niet veilig rijden.
Volgens de regeltjes rijden != veilig rijden
(het omgekeerde is uiteraard zeker ook niet waar

)