Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:39



Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Keramische remmen.. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Turbo Techart
Bericht Re: Keramische remmen..
Heb al heel wat setjes staal en keramiek versleten op circuit. Maar als het identieke diameters zijn en de remklauwen hebben dezelfde specs dan is er absoluut geen merkbaar verschil in remafstand. Voor op straat is dan een stalen remschijf nog beter het heeft een initiële hogere bite op een koud oppervlakte waar keramiek toch liever iets van warmte heeft. Andersom op circuit houden keramiek remmen het meestal wat langer vol in levensduur en ook in verhitting (brake fade). Voor de trackday warriors raad ik toch altijd een goede stalen set aan met race spec remklauwen. Omdat deze nauwelijks last hebben van brake fade en heel wat goedkoper zijn om te wisselen. Het beste is natuurlijk volledig carbon schijfjes met pads. Maar dat is onbetaalbaar duur om rijden en wat er ontwikkelt voor is houdt van een temperatuur 200 graden constant met uitlopertjes tot de 800 graden zonder ernstig verlies in remkracht. de limiterende factor bij meeste remmen is toch echt je band. De verschillende rem materialen zijn er zodat ze op circuit de volgende keer dat ze remmen ook nog goed stop komen. plus het scheelt onafgeveerd gewicht wat de wegligging ten goede komt. En daardoor heb je weer minder gewicht massa waardoor je net een paar cm minder remweg hebt.


15 jul 2018 20:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Keramische remmen..
Duidelijk verhaal. Consistente remkracht is de key voor op het circuit. Weten dat je steeds hetzelfde kan remmen. Of dat dan met keramische of stalen remmen is maakt dan verder niet veel uit.

Enige nadeel van keramische remmen zou dan kunnen zijn dat je niet ‘voelt’ dat je ze overhit. Waardoor ze keramische toplaag los komt van carbon schrijft. Dan wordt het een erg duur grapje als je ze zo regelmatig moet vervangen.

Maar het lijkt me een logische keuze om dan uit kosten oogpunt voor een groter gedimensioneerde stalen verdie te gaan. Daarbij zijn er ook varianten die wat lichter zijn dan standaard volle schijven. Zie bv. GiroDisc en equivalenten.

Maar we zeggen hier dan ook wel eens wie betaald die bepaald.


15 jul 2018 21:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Keramische remmen..
In de linkjes die ik plaatste staan ook een aantal testjes waaruit inderdaad bleek dat staal de eerste keren gewoon harder/korter remde dan keramisch.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


15 jul 2018 21:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Keramische remmen..
Ik pis echt in mijn broek van de opmerkingen dat keramisch je auto sneller tot een stilstand brengt (misschien een paar verwaarloosbare cm's door het lichtere gewicht van de draaiende schijf) :ass: :ass: :ass: :ass: :ass: :ass:

Nog 1 keer dan: de potentiele maximale vertraging wordt bepaald door de grip van de auto (band) met het wegdek icm het gewicht van de auto.




Zolang je met je remmen zo hard kan trappen dat je in je ABS hangt, zal je niet harder kunnen remmen met grotere schijven/blokken of keramische onderdelen. Natuurlijk zijn er wel voordelen zoals 'gevoel, duurzaamheid, consistentie, etc....'


16 jul 2018 20:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Keramische remmen..
Lol, dus een kleine auto, zeg een Peugeot 103, kan eigenlijk even hard remmen als een 911 als er 295/35/19 banden op de peugeot gezet worden.

Remmen hebben wel degelijk invloed op de afstand. Natuurlijk spelen meerdere factoren wel een rol. Banden zijn daar 1 van.


28 jul 2018 0:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Keramische remmen..
Geen idee op welke reactie je reageert. Er is niemand die ook maar iin de buurt komt van een bewering, waardoor je zou kunnen denken dat ze stellen dat een Peugeot en een 911 even snel stilstaan. Guy brengt het missschien jippie (in ieder geval met natte broek) maar hij geeft duidelijk aan bij gelijke grip. Banden, auto, gewicht (bestuurder) zijn bepalende factoren voor de grip en die benoemt hij ook.

De stelling is meer keramisch versus staal waarbij alle andere factoren van belang gelijk zijn gebleven (ceteris paribus)


28 jul 2018 0:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Keramische remmen..
ChristianBurger schreef:
Lol, dus een kleine auto, zeg een Peugeot 103, kan eigenlijk even hard remmen als een 911

Waarom niet?


28 jul 2018 8:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Keramische remmen..
Wat is een Peugeot 103? :scratch:
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


28 jul 2018 9:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Keramische remmen..
ChristianBurger schreef:
Lol, dus een kleine auto, zeg een Peugeot 103, kan eigenlijk even hard remmen als een 911 als er 295/35/19 banden op de peugeot gezet worden


Mijn Porsche heeft 305 achter ;)
Maar je begrijpt het goed idd, moeten ze wel gelijke grip hebben. (40/60 gewichtsverdeling geeft bijvoorbeeld voordeel bij het remmen, wellicht meer aero en ook de vering speelt een belangrijke rol).

Je grip hangt niet af van je type remmen :-)


28 jul 2018 18:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Keramische remmen..
Jos Targa schreef:
grappig om te lezen. Inmiddels redelijk ervaren voor wat betreft normale en keramische remmen. Mijn vorige 2 Panamera GTS hadden Keramische remmen. Mijn huidige niet. Diegene die zegt dat beide even hard remmen heeft het toch echt mis. Remkracht van de Keramische is echt een stuk groter. Je merkt echt verschil, zeker met een zware auto als de Panamera en toch wel aardig wat PK's onder de kap. ( behalve na de wasstraat remmen ze wat minder :mrgreen: ). Let wel, mijn huidige remmen op de Panamera remmen ook fantastisch, maar de keramische zijn toch echt beter! Heb een aantal Cayenne diesels gehad, en van een Diesel met keramisch naar een diesel zonder keramisch gegaan. Dacht echt bij de eerste kruising dat er wat ms was met de remmen :shock:

denk dat je echt 2 de zelfde auto's met en zonder keramisch moet vergelijken wil e het verschil ervaren.

Echter als ik een nieuwe Porsche zou kopen vind ik e de meerprijs niet waard. Bij een gebruikte zou ik bij de keuze altijd die met keramisch nemen. ( mits prijzen vergelijkbaar natuurlijk.)


Het is gewoon logisch nadenken. Ook met stalen remmen kun je voldoende kracht overbrengen om wielen te doen blokkeren. Dus wat is het voordeel dan? Niets


01 okt 2018 19:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Keramische remmen..
Jos Targa schreef:
MarkS schreef:
Ik geloof dat er door de keramiek boys de, overigens overduidelijke en niet ter discussie staande, voordelen worden verward met daadwerkelijk harder kunnen remmen en dus eerder stilstaan.


Mark, neem van mij aan dat als je onderweg bent met een auto van 2000 kilo en 440PK dat het echt behoorlijk uitmaakt of je gewone remmen hebt of keramisch.

Tuurlijk, als ik nu hard trap dan remt de Panamera ook prima, maar heeft echt een langere remweg dan de keramische versie. Als ik nieuw zou kopen dan denk ik niet dat ik voor deze dure optie zou kiezen. er valt met de normale remmen van de Panamera prima te leven hoor. Maar bij een gebruikte versie en ik had de keuze tussen een met of 1 zonder dan kies ik voor met.

En ja, de discussie of je het nodig hebt voor straatgebruik.......Heb je überhaupt een Porsche nodig voor straatgebruik? :mrgreen:

En ga je een keer het circuit op, dan zijn de normale remmen van de Porsche ( uitgetest met de Panamera met en zonder en met de Macan zonder. Beide gevallen zonder Keramisch waren binnen 3 rondjes zandvoort klaar. De versie met Keramisch hield het 6 ronden vol. Toen was ook dat klaar. Maar dat had dan weer te maken dat er geen racevloeistof in zat.

Was overigens wel verbaasd dat de remmerij van de Porsche zo snel aan hun einde kwam. Vond dat dan weer niet echt Porsche waardig :wink:


Dan rem je teveel. Kun je oplossen met een cursus. ;)


01 okt 2018 19:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Keramische remmen..
Tja,....word wellicht tijd om eens aan een racelicentie te denken......vreemde opmerking....dan rem je te veel...zou zeggen, spreek eens af met mij op zandvoort. Gaan we samen de discussie aan. Ik zorg voor 2 identieke Porsches, 1 met keramisch, 1 zonder keramisch. We gaan 2 weddenschappen aan. 1: Ik kan meer ronden rijden met de auto met keramisch dan met de auto met normale remmen. 2: Als jij meer ronden rijd met de auto met de normale remmen weet ik zeker dat mijn rondentijden hoger liggen. Wie wint betaald!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


01 okt 2018 20:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Keramische remmen..
Heb met de 993 op Assen, Spa en de Ring gereden, meestal met 2 inzittenden. Dan ben je met 1600KG onderweg.
Echt nooit problemen met de remmen gehad (standaard blokken) Kan me ook niet voorstellen dat de (stalen) remmen van een Pan na 3 ronden op Zandvoort weg zijn...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


01 okt 2018 23:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Keramische remmen..
Zowel met de Panamera, de Macan, 9964S. Tussen de 3 en 5 ronden moest ik er vanaf omdat de remmen oververhit waren. In de tijd dat ik nog geen wedstrijden reed had ik nooit problemen met de standaard remmen. Echter nu ik een “beetje” kan sturen is het echt andere koek. Met zowel de Boxster Cup en de 944cup beide de blokken en de vloeistof aangepast. Als je dat niet doet dan red je simpelweg 25 min wedstrijd niet met je remmen. Met remmen “weg” wil ik zeggen dat de zaak oververhit raakt en de remdruk wegvalt.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


01 okt 2018 23:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Keramische remmen..
Jos Targa schreef:
Tja,....word wellicht tijd om eens aan een racelicentie te denken......vreemde opmerking....dan rem je te veel...zou zeggen, spreek eens af met mij op zandvoort. Gaan we samen de discussie aan. Ik zorg voor 2 identieke Porsches, 1 met keramisch, 1 zonder keramisch. We gaan 2 weddenschappen aan. 1: Ik kan meer ronden rijden met de auto met keramisch dan met de auto met normale remmen. 2: Als jij meer ronden rijd met de auto met de normale remmen weet ik zeker dat mijn rondentijden hoger liggen. Wie wint betaald!


Stepping on a toe...

Het gaat eigenlijk om het volgende: waar een coureur erg laat en dus hard en zo kort mogelijk remt, zal iemand die voor de lol rond rijdt veel eerder beginnen met remmen. Daardoor komt er veel meer hitte vrij.


02 okt 2018 17:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Keramische remmen..
Was dan ook een beetje als sinisch bedoeld.
Ik heb mij EU licentie en ik rij wedstrijden. Ik rem laat en kort. Zoals aangegeven, ik kan een beetje sturen. Echter heb ik ook met straatauto’s de afgelopen tijd wat rondjes gedraaid op Zandvoort, wat mij verbaasde na een paar rondjes op de limiet rijden was dat de remmerij gewoonweg het niet aankon. Met de Panamera GTS met Keramisch ging het beter, maar ook die hielden er na een tijdje mee op. En nee, niet op mijn tenen getrapt, enkel ervaring met zowel mijn trackdaytijd (wat ik met mijn 3.2 Targa deed en prima ging, en mijn raceervaring. Waar ik met mijn toenmalige 3.2 prima een dagje kon rijden, was dat nadat ik meer ervaren was en een vele male hogere rondetijd haalde ook gedaan. Heb nu een Boxter Cup laten bouwen. Hier heb ik vorig jaar mee gereden op Zandvoort zonder aanpassing te maken aan de remmen. Dat ging 5 ronden goed en moest dan de boel laten afkoelen omdat de remdruk wegviel. Nu met aangepaste raceblokken en olie kan ik er mee blijven rijden zonder dat de boel warm loopt. We zagen het afgelopen vrijdag ook weer op CPZ tijdens onze DPDD. De straatauto’s moesten echt afkoelen (bij diegene die flink konden rijden) terwijl de Porsches die gemaakt zijn om te racen dit probleem niet hadden. De straatPorsches met keramisch konden ook veel langer door zonder dat de boel warm liep. Heeft uiteraard ook te maken met de vele male betere warmteafvoer. En ja, bij de ene rijder zal het sneller gebeuren dan bij de andere, maar ik spreek enkel uit ervaring. Heb met 997cup gereden, 944 cup, Boxster cup, Macan, Cayenne met en zonder keramisch, Panamera met en zonder Keramisch. Allemaal eigen auto’s en eigen bevindingen.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


02 okt 2018 19:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Keramische remmen..
Jos Targa schreef:
Waar ik met mijn toenmalige 3.2 prima een dagje kon rijden, was dat nadat ik meer ervaren was en een vele male hogere rondetijd haalde

Hier gaat iets fout :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 okt 2018 19:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Keramische remmen..
Jos Targa schreef:
Als jij meer ronden rijd met de auto met de normale remmen weet ik zeker dat mijn rondentijden hoger liggen. Wie wint betaald!


Maar wel consistent. :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


02 okt 2018 19:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Keramische remmen..
Devils son schreef:

Het gaat eigenlijk om het volgende: waar een coureur erg laat en dus hard en zo kort mogelijk remt, zal iemand die voor de lol rond rijdt veel eerder beginnen met remmen. Daardoor komt er veel meer hitte vrij.


Eigenlijk best interessant.
Coureur A remt voor de Tarzan van 150 naar 50 in 100m
Amateur B remt van 150 naar 50 in 200m
In principe komt er evenveel warmte vrij, want snelheidsverschil is gelijk.

In de praktijk zal A van 180 naar 80 remmen (komt harder op de Tarzan af, heeft een hogere entry), zelfde snelheidsverschil, dus ook gelijke hoeveelheid warmte gegenereerd (denk ik...).

Waarom worden de remmen van B dan warmer?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 okt 2018 19:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Keramische remmen..
Ik denk dat het met name te maken heeft met de tijd/afstand wat er wordt geremd. Echter begrijp ik je punt. Bij A zal er meer remkracht en dus meer wrijving worden gegenereerd terwijl er bij bij minder kracht en dus wrijving zal zijn, maar wel langer. Ik denk persoonlijk gezien mijn ervaringen dat bij A er meer hitte vrij komt dan bij B. Echter zal A zijn olie en remmen hebben aangepast, en B niet waardoor de warmte minder goed wordt afgevoerd. Echter als A de zelfde kracht en remweg gebruikt bij enerzijds een straatauto, anderzijds een circuit auto dan zal de remmerij van de straatauto eerder verhit raken.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


02 okt 2018 20:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Keramische remmen..
In het voorbeeld van Cazzo hoef je helemaal geen verschillende coureurs te vergelijken. Gewoon dezelfde coureur met dezelfde auto en remmen. De snelheid evenredig terugbrengen voor de tarzanbocht, de ene keer in 100m de andere keer in 200m. De eerste keer rem je korter maar harder. De tweede keer dus langer en minder hard. Kortere tijdsduur heeft meer invloed op het overdragen van warmte dan het feit dat je harder remt. Zijn meerdere verklaringen voor, waar de warmte in het materiaal gaat zitten, hoe snel het weer afkoelt/tijd heeft om af te koelen, hoeveel omwentelingen remblokken/remschijven maken in kortere/langere tijd.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


02 okt 2018 20:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Keramische remmen..
Inderdaad Mark, conclusie, vele voorbeelden en verschillen. Ik zou graag eens een test willen doen met 2 dezelfde auto’s, 1 met keramisch en 1 zonder. SAN weet ik eigenlijk de uitslag al gezien warmteafvoer en remkracht. Maar zou het graag eens doen!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


02 okt 2018 20:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: Keramische remmen..
Dat is makkelijk te realiseren, denk ik... Porsche heeft nu "Porsche Drive 2"

Mag je met 2 modellen of verschillende configuraties proefrijden. Zit er een in de buurt van Zandvoort? Ik kom kijken. :D


02 okt 2018 21:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Keramische remmen..
Jos Targa schreef:
Inderdaad Mark, conclusie, vele voorbeelden en verschillen. Ik zou graag eens een test willen doen met 2 dezelfde auto’s, 1 met keramisch en 1 zonder. SAN weet ik eigenlijk de uitslag al gezien warmteafvoer en remkracht. Maar zou het graag eens doen!


Lijkt me ook wel aardig om te zien wat daaruit komt. Maar dan wel vergelijkbaar circuit materiaal, dus bijvoorbeeld GT3 GT4 en geen Macan/Panamera/Cayenne. Denk overigens dat je daar best gelijk in hebt. Devils Son heeft behoorlijk wat Ring ervaring maar dat zijn hele andere omstandigheden, zeker qua remmen, dan circuit zoals Zandvoort laat staan Assen of Zolder.

Bovenstaande is wat mij betreft nog altijd een andere discussie dan de vraag welke eerder stilstaat bij één fullstop, de auto met keramische remmen of dezelfde auto met stalen remmen. Ik zeg nog steeds dat dit niet uitmaakt en daar wil ik ook best wat op inzetten. Kunnen we dan mooi die GT3 of GT4 voor gebruiken. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


02 okt 2018 21:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Keramische remmen..
Dat is toch altijd wat er is vooropgesteld in deze discussie? Als we kijken naar zuivere remkracht is er geen verschil. Op circuit houden keramische remmen het gewoon langer vol qua consistentie. Dit kan bij stalen remmen verder ondervangen worden door extra maatregelen te nemen qua dimensionering en koeling van de remmen. Maar dan is het niet meer gelijk.

Maar goed is nog maar de vraag hoe lang de keramische remmen van een moderne Porsche het echt op een circuit volhouden. Als je na 10track days op een jaar doorheen je keramische remmen bent is het een consistente maar wel dure hobby.


02 okt 2018 22:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: oliver, Rodenburg


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.