Pagina 1 van 2
Het verschil tussen 'n 996 Carrera 4 en 'n 996 4S.
Geplaatst: 29 nov 2008 20:55
door JP-S
domme vraag: wat is, naast het optische, bij een 996 het verschil tussen een reguliere carrera 4 en een 4S?
Geplaatst: 29 nov 2008 21:26
door David->996C4
4s heeft het turbo onderstel, plus remmen....Voor de rest zijn ze indentiek, zowel C4 als C4S hebben 320pk.
Geplaatst: 29 nov 2008 21:27
door Porsche 944
remmen geloof ik.. maar daar zullen de experts hier wel meer van weten

Geplaatst: 29 nov 2008 21:35
door Erick
Inderdaad onderstel en remmerij (turbo)
En daarom ook een iets bredere koets.
Geplaatst: 29 nov 2008 21:48
door Porsche 944
David->996C4 schreef:4s heeft het turbo onderstel, plus remmen....Voor de rest zijn ze indentiek, zowel C4 als C4S hebben 320pk.
hmm ik dacht dat de S een 3.6 was en de niet-S een 3.4 ??
edit: onee dat is de nieuwe motor na de problemen met de 3.4

Geplaatst: 29 nov 2008 21:53
door HV
bij de 4S weet je sowieso dat het een 3.6 motor is.
Geplaatst: 29 nov 2008 21:58
door Maarten
En een S is zwaarder door die dikkere kont
Geplaatst: 30 nov 2008 0:09
door maurice
En daardoor langzamer in de 0-100 sprint en topsnelheid
Maar inderdaad, de 4S heeft in de 996 alleen een ander onderstel, remmen en bredere achterkant. Bij de 997 zit er daarnaast ook een wat meer gekietelde motor in.

Re: 4S?
Geplaatst: 30 nov 2008 11:59
door John
joep schreef:domme vraag: wat is, naast het optische, bij een 996 het verschil tussen een reguliere carrera 4 en een 4S?
veel....
een 996 4s is en 996 Turbo zonder de turbo, de holle spaken wielen, en de gaten in de flanken..rest hetzelfde technisch en optisch en wat extra's betreft. de 996 4s is dus standaard vet vol met opties...
oja tis ook nog is een bloedmooie auto, rij er achter en ut blijft een vet brede bak.
Ik heb er vele jaren extreem veel plezier van gehad.

Geplaatst: 30 nov 2008 14:01
door Pascal
Jep, zoals John al zegt, in principe kun je een 996-4 maken zoals een 4S, met uitzondering van de dikke kont en de rode balk tussen de achterlichten. Echter, dan kostte ie onderhand meer dan een 4S, dus waarom zou je
De vergelijking 996-4S en 997-(4)S is geen goede, omdat daar geen gelijkenis in de aanpassingen te vinden is. De gedachte (als je het zo mag noemen) achter een 996-4S is een andere als die achter de 997-(4)S.
Geplaatst: 30 nov 2008 20:30
door Stijn van Kooten
Het verschil? De 4S is optisch veel mooier!
Geplaatst: 30 nov 2008 23:14
door Jurgen
paSCal schreef: De gedachte (als je het zo mag noemen) achter een 996-4S is een andere als die achter de 997-(4)S.
Wil je dat eens toelichten?
Geplaatst: 30 nov 2008 23:46
door maurice
De gedachte die achter de 997 4S zit snap ik wel. Duidelijk sportiever in alle opzichten, motorisch onderstel etc etc.
Maar bij de 996 4S is me die gedachtegang altijd ontgaan. Wel een beter onderstel maar ik zou ook daar verwacht hebben dat er een iets meer gekietelde motor in had moeten zitten.
Geplaatst: 01 dec 2008 10:00
door Stijn van Kooten
De 996 4 S is gewoon een Turbo zonder Turbo en zonder Turbo-vleugel! De 997 4S is dat niet, dat is gewoon een apartstaande auto!
Geplaatst: 01 dec 2008 11:11
door Paul II
Het gaat in deze om het cijfer 4 en de letter S.
Het cijfer 4 is duidelijk: die veilige aandrijving van alle wielen, die anderen niet vinden passen op een sportieve 911
De letter S, en het verschil: op de 993 en de 996 betekent die letter uitrusting, looks en onderstel maar geen S-portievere motor.
Op de 997 betekent de 'S' 30 pk meer vermogen op de eerste serie en 40 pk sinds model 2009 en completere uitrusting incl. onderstel met standaard PASM met minimaal andere looks (uitlaatpijpjes)

Geplaatst: 01 dec 2008 21:22
door Pascal
Inderdaad, Paul omschrijft het hierboven prima. Een 996-4S is een wagen met enorme uitrusting, een dikke kont, turbo-onderstel, maar verder niets. (geen motorische aanpassing)
Een 997-S (en dus ook een 4S!), is sneller. Een 997-4 is breder. Een 997-4S is dus breder en sneller, maar dat komt niet omdat het een 4S is, maar een combinatie van een 4 en een S

.
Komt nog bij, een 996-4S is volgens mij "unieker" als een 997-4S, een soort van collectors-item

Geplaatst: 01 dec 2008 21:34
door LouisXIV
en er zijn 996 4S jes met standaard af fabriek de carrera motortuning: ipv 320, 345 PK....

Geplaatst: 02 dec 2008 0:06
door maurice
dat is niet standaard maar staat op de
optielijst
Kun je overigens ook voor een gewone C2 of C4 krijgen

Geplaatst: 02 dec 2008 8:34
door HV
en dan is er volgens mij ook geen 996 2S (wel een 993 2S), om de 996 4S nog exclusiever te maken; of heb ik die over het hoofd gezien?
Heeft de 997 2 of 4 S eigenlijk ook een Turbo onderstel, of is uitsluitend de carosserie breder.
Geplaatst: 02 dec 2008 8:39
door LeoH
Klopt HV, er is geen 996 2S gebouwd.
Ik kan me vergissen, maar vlgs mij is de 997S NIET breder dan de standaard 997.
Geplaatst: 02 dec 2008 11:16
door Paul II
De breedte, ook nog een interessant punt
Bij de 993 zijn de S modellen breed, dus zowel 2 als 4.
Voor de 996 klopt dit ook voor het inderdaad enige S model (niet Turbo...), de 4S.
Bij de 997 zijn de uitgangspunten
ook voor de carrosserie anders: alle modellen met 4-wielaandrijving zijn 44 mm breder
Dit is allemaal bedoeld om het onoverzichtelijker te houden en voer te leveren voor dit soort discussie's
Van Turbo onderstel voor niet-TT bij de 997 is mij niets bekend. De achterbanden zijn bijvoorbeeld al wel breder dan standaard, begrijpelijk met 480 pk

Geplaatst: 02 dec 2008 22:42
door Stijn van Kooten
LouisXIV schreef:en er zijn 996 4S jes met standaard af fabriek de carrera motortuning: ipv 320, 345 PK....

Dat is toch de 911R?
Geplaatst: 02 dec 2008 22:44
door LouisXIV
klopt, maar dit was als optie overal op te bestellen onder de noemer "carera motortuning". Dus ook op de 4S
Geplaatst: 02 dec 2008 22:54
door Pascal
Stijn van Kooten schreef:LouisXIV schreef:en er zijn 996 4S jes met standaard af fabriek de carrera motortuning: ipv 320, 345 PK....

Dat is toch de 911R?
Nops, de 911R is een editie die Pon uitgebracht heeft. (die toevallig wel voorzien was van die motortuning kit!)
Deze dus....
Hier staat er toevallig 1tje te koop

(overigens vreemd dat die maar 300pk zou hebben, dat terzijde!)
Geplaatst: 02 dec 2008 23:47
door maurice
Die 'legale' opvoerkit van Porsche heet het X51 pakket. Kun je gewoon op de optielijst aanvinken. Voor de 996 kostte dat je Eur. 15739 en bracht de motor inderdaad naar 345 pk. Ook het geluid van een X51 uitvoering is kippevel.