Pagina 1 van 1
Neerwaartse druk ?
Geplaatst: 02 dec 2008 0:25
door jeroenoop
Ik weet wat het is , MAAR weet iemand hoeveel kg
Heeft een F1 auto bij 300 km per uur 500 kg neerwaardse druk
Natuurlijk heeft de voor spoiler een grote rol hierin , maar wat is het verschil in neerwaardse druk in kg , tussen een zogenaamde taartschep , een 996 turbo , en gt3 mk1 , en 2 spoiler, bij zeg maar 200 per uur

Geplaatst: 02 dec 2008 1:52
door Jeroen914
Over het algemeen leveren spoilers op straat auto's niet echt downforce, maar een "lift reduction"
De harde cijfers staan volgens mij in de "Excellence was expected" bibliotheek of in "The 911 story" van Paul Frere
Misschien dat iemand in het bezit van die boeken dat even na kan kijken?
Geplaatst: 02 dec 2008 9:50
door André
Geplaatst: 02 dec 2008 11:06
door Devils son
Bij SportAuto staat het er altijd bij in de supertest. Het is al heel wat als je geen lift hebt en 20-25 kg downforce is bijzonder mooi.
Er zit overigens ook een nadeel aan een auto die teveel op downforce is afgesteld. Het werkt prima zodra je op snelheid rijdt. Maar geen snelheid of een ander voor je neus en je raakt downforce kwijt, waardoor de auto listig wordt, aangezien die is afgesteld om te rijden met veel downforce.
Vandaar: voor straatgebruik helemaal niet interessant.
Geplaatst: 02 dec 2008 11:26
door MichM3
F1 auto kan je al vanaf 150km/u in theorie tegen het plafond rijden

...gas lossen met een F1 = noodstop met een straatauto
Straatauto's hebben inderdaad een "lift -reduction" waarbij de lift geneutraliseerd wordt...tegenwoordig bereikt men in vele gevallen reeds een lichte neerwaardse druk op de weg (10kg-30kg) hetgeen de wegligging nog meer ten goede komt
Geplaatst: 02 dec 2008 13:47
door Jort
Ferrari F430 zit op 280kg (130 voor, 150 achter) downforce bij 300 km/u, de CGT doet 10kg meer op top speed (330 km/u).
Geplaatst: 02 dec 2008 18:36
door WdePundert
Een beetje downforce aan de voorkant bij een 3.2 lijkt met geen overbodige luxe. Bijna al het gewicht rust op de achterwielen, dus wat druk aan de voorkant is welkom.
Geplaatst: 02 dec 2008 19:06
door Devils son
SportAuto erbij genomen voor enkele voorbeelden... alles bij 200 km/u in downforce (dus - = lift).
Porsche 997 GT3: 0Kg voor 0 Kg achter.
Ruf RT12: -11Kg voor 34 kg achter.
Porsche Boxster S: -25 Kg voor -20 Kg achter.
Pagani Zonda F: 1Kg voor 25 Kg achter.
Geplaatst: 02 dec 2008 19:15
door maurice
Wow dus als je de Boxster een beetje kietelt komt ie los van het asfalt
Vreemd trouwens dat een GT3 geen downforce heeft. Zou dat wel verwachten. Des te meer een pre dat het wel een enorm goed ontwerp is want ook bij 200 rijd het als op rails
Geplaatst: 02 dec 2008 19:59
door Jort
F430 zit op 85kg bij 200 en de GT-R op 36kg downforce.
Geplaatst: 04 dec 2008 21:32
door jeroenoop
Ik vind dit alles verbazingwekkend , had totaal andere cijfers verwacht.
Jeroen914 schreef
Over het algemeen leveren spoilers op straat auto's niet echt downforce, maar een "lift reduction"
Dit wist ik b.v niet .
Devils son schreef
Er zit overigens ook een nadeel aan een auto die teveel op downforce is afgesteld. Het werkt prima zodra je op snelheid rijdt. Maar geen snelheid of een ander voor je neus en je raakt downforce kwijt, waardoor de auto listig wordt, aangezien die is afgesteld om te rijden met veel downforce.
Dat heb ik bij die Le Mans auto;s op tv gezien .
Nu we toch bezig zijn , en ik weer veel geleerd heb , nog een vraagje ;
waarom gaat bij b.v. een V.W. Corrado , P 993 en 996 de bij 120 km per uur achterspoiler/vleugel omhoog

Gevoelsmatig zeg ik , dit heeft geen nut .Of toch wel.
Maurice schreef
Des te meer een pre dat het wel een enorm goed ontwerp is
Was voor mij een vraag om bij te leren , en dat is wel gebleken .
Geplaatst: 04 dec 2008 21:40
door Devils son
jeroenoop schreef:Nu we toch bezig zijn , en ik weer veel geleerd heb , nog een vraagje ;
waarom gaat bij b.v. een V.W. Corrado , P 993 en 996 de bij 120 km per uur achterspoiler/vleugel omhoog

Gevoelsmatig zeg ik , dit heeft geen nut .Of toch wel.
Het reduceert lift. Niet extreem, maar toch. Lift is normaal, dus als je ziet 0 kg downforce kan het nog steeds zo zijn dat je 70 kg lift voorkomt. Ik noem maar wat.
Geplaatst: 04 dec 2008 22:03
door jeroenoop
Dus elke auto word bij 120 km per uur omhooggedrukt en NIET omlaag

Geplaatst: 04 dec 2008 22:08
door Paul II
jeroenoop schreef:waarom gaat bij b.v. een V.W. Corrado , P 993 en 996 de bij 120 km per uur achterspoiler/vleugel omhoog

Gevoelsmatig zeg ik , dit heeft geen nut .Of toch wel.
Airodynamica is 1 ding, koeling is het andere argument voor de bewegende spoiler
Bij auto's met de motor voorin ligt deze uiteraard veel meer in de rijwind.
Geplaatst: 04 dec 2008 22:18
door Devils son
jeroenoop schreef:Dus elke auto word bij 120 km per uur omhooggedrukt en NIET omlaag

Zonder spoilers en/of diffuser... ja.
Geplaatst: 04 dec 2008 23:27
door Jort
Auto's met een aflopende (bolle) kont hebben hier ook meer last van. Denk aan de 911, maar ook de eerste Audi TT had erg veel last van een licht kontje op hoge snelheid. Na aan flink aantal ongelukken hebben ze dat model dan ook haastig een aerodynamische (o.a.) update gegeven.
Een ander nadeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt. Hierdoor is het lastig om met grote en diepe Venturi's/diffusers onder de auto te werken, zoals dat bij veel supercars wel terug te vinden is.
Geplaatst: 05 dec 2008 15:20
door Paul II
Jort schreef:Een ander nadeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt.
Een ander voordeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt...
... en daardoor een formidabele tractie geeft waardoor een achterwielaangedreven 997 S een Audi R8 met Quattro en meer pk's in de sprint kan verslaan

Geplaatst: 05 dec 2008 16:06
door Stijn van Kooten
Jort schreef:Een ander nadeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt. Hierdoor is het lastig om met grote en diepe Venturi's/diffusers onder de auto te werken, zoals dat bij veel supercars wel terug te vinden is.
De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser?

Geplaatst: 05 dec 2008 16:54
door Jeroen914
Stijn van Kooten schreef:De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser?

dachttutwel...

Geplaatst: 05 dec 2008 17:47
door John
Voorin wat..............
geeft ook downforce ..
John
Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin

Geplaatst: 05 dec 2008 21:38
door Nine-eleven
John schreef:Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin

Ben je al zo oud........
Ik ook, een Simca 1000 Rally 2
In die tijd een blitse snelle bak, 2 dubbele webers (= lekker zuipen), schijven rondom, spoiler op de motorkap (motor zat achterin voor de jeugdigen onder ons), kuipstoelen en een hele rits klokkies in het dashboard.
En een stroomlijn van een koekblik, wat dan ook gelijk het model van het wagentje was.
Geplaatst: 05 dec 2008 22:24
door Jort
Jeroen914 schreef:Stijn van Kooten schreef:De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser?

dachttutwel...
Inderdaad, daar komt het gros van de eerder aangehaalde neerwaardse druk nu juist vandaan, niet van die spoiler (nauwelijks een hellingshoek).
Geplaatst: 05 dec 2008 22:27
door bullibeer
John schreef:Voorin wat..............

geeft ook downforce ..
John
Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin

Ja hoe zit dat..... de service garage gaf mij ook aan, dat het wel verstandig is om in de winter 50KG kiezel in de kofferbak voren te plaatsen... voor een betere wegligging/stuurgedrag.... naast de winterbanden....???!!!
Hebben jullie er meer ervaringen mee??????????????
En begrijp ik,..... dat de spoiler van de C2 964 dus op het rijgedrag nauwelijks invloed heeft... bij normale snelheden van 100-140 KM/h op de NL snelwegen???
Bedankt!
Bernhard
Geplaatst: 05 dec 2008 22:31
door Stijn van Kooten
Jeroen914 schreef:Stijn van Kooten schreef:De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser?

dachttutwel...

Ik vergeet ook weleens wat

Geplaatst: 06 dec 2008 11:54
door WdePundert
John schreef:Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin

Daarin heb ik gelest. Goede voorbereiding op het rijden met een P.
