Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 2:05



Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Blauwe rook 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Ik heb sinds kort een 997 uit 2005 die 15d km geleden een revisie heeft gehad waarbij ook CP sportzuigers zijn gemonteerd. Bij het starten is er sprake van blauwe rook nadat de auto een tijdje (15 minuten; ook bij koude start) heeft stilgestaan - dit duurt ongeveer 5-10 seconden, daarna geen rook meer.

Inmiddels veel gelezen over dit verschijnsel in dit forum maar wat ik me afvraag is of sportzuigers dit verschijnsel kunnen versterken doordat het materiaal lichter is dan originele zuigers en dat hierdoor de krimp bij afkoeling sterker kan zijn?


14 jan 2017 18:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Bericht Re: Blauwe rook
Eerste gedachte is je aos... zou niks met je zuigers te maken mogen hebben.
_________________________________________
Ergens ben je nergens.


14 jan 2017 19:16
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Die heb ik deze week vervangen maar nog steeds dezelfde symptomen...


14 jan 2017 19:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Blauwe rook
Geen zorgen:

https://youtu.be/I0ANEhlSpSk

komt vaker voor.... :salut:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


14 jan 2017 23:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Blauwe rook
P997 schreef:
... of sportzuigers dit verschijnsel kunnen versterken doordat het materiaal lichter is dan originele zuigers en dat hierdoor de krimp bij afkoeling sterker kan zijn?

kan en mag geen oorzaak zijn; de juiste segmentringen houden de olie in de cilinder weg van de verbrandingskamer (niet de zuiger).
door de horizontale positie van de cilinders bij een boxermotor is dit een gekend fenomeen, maar al na 15 min stilstand is abnormaal.


15 jan 2017 8:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Zou het dan iets met de segmentringen te maken hebben? Het oliepeil staat trouwens boven het max streepje i.e. alle balkjes zijn wit maar de olie is op 8,3 liter afgevuld (Porschevoorschrift) dus het peil is waarschijnlijk iets hoger dan max.


15 jan 2017 12:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Blauwe rook
Is er al een keer olie ververst na de revisie?

Je zou eens kunnen kijken of het gasklephuis en de luchtinlaat net na de gasklep vettig is. Als dat zo is misschien toch een probleem met de AOS waardoor er toch wat olie via de luchtinlaat de motor inkomt.

Je zegt dat de olie boven het maximum streepje uitkomt? De 996 en 997.1 zijn wat gevoeliger voor overvullen. Zou kunnen dat daardoor je wat rookt? Alhoewel rokende start na 15min stilstaan met een warme motor is wel erg snel en lijkt me niet normaal.

De revisie-experten geven aan ergens tussen 2/3de en het maximum aan te houden als een goed 'vol' oliepeil voor deze motoren. Tenzij je met de auto het circuit opgaat, dan is goed afvullen de regel om genoeg olie in het carter te houden bij bochtenwerk.

Je zou er eventueel wat olie uit kunnen (laten) halen. Enkel blind afgaan op een volume om bij te vullen lijkt me geen compleet veilige methode. litertje of 8 vullen-peilen-bijvullen-peilen-klaar is een veel beter procedure.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 15 jan 2017 12:47, in totaal 1 keer bewerkt.



15 jan 2017 12:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Bericht Re: Blauwe rook
Het is op zich niet heel gek inderdaad. Na een paar dagen of langer... maar 15 min is wel heel erg snel. Mag ik vragen of dat met of zonder filter is...? Het zou namelijk zo kunnen zijn dat hij het teveel aan olie in de inlaattraject kieperd. Maar daar is je aos voor.... en dit gaat hij eigenlijk pas doen bij +/-0.5L en meer teveel. 1 of 2 10de zou geen problemen mogen geven.

Heb je al contact gehad met de firma die de revisie heeft uitgevoerd...?
_________________________________________
Ergens ben je nergens.


15 jan 2017 12:38
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
De revisie heeft bij 141d km plaatsgevonden en nu (156d km) heb ik de AOS vervangen en de olie(filter) ook. Vanmorgen had ik wat rook voor 5 sec - daarna niet meer. Net even goed warm gereden en 15 min stil laten staan - weer gestart en geen rook...

Ik denk dat ik gewoon blijf rijden en oliepeil in de gaten houd. Ik heb met het bedrijf dat de revisie heeft gedaan contact gehad en die kwam ook meteen met AOS vervangen als oplossing. Dat heb ik dus 400km geleden gedaan. MH heeft de revisie gedaan en ik heb een erg positieve indruk gekregen van hun kennis en expertise, bij de revisie zit ook een mooi fotoboek van de motor en de revisieactiviteiten. In ons laatste gesprek (gisteren) dacht hij dat de sportzuigers wellicht de rookvorming bij koude(re) start zouden kunnen veroorzaken.

Zoals ik al zei ik blijf gewoon rijden en ik moet zeggen dat de auto/motor werkelijk fenomenaal presteren, echt ongelovelijk indrukwekkend hoe de auto rijdt en wat een rijbeleving - het is mijn eerste Porsche na lang gedroomd te hebben..


15 jan 2017 14:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Ik heb net nog even gestart en weer rook - na een uurtje wachten ongeveer. Wellicht teveel olie (peil staat nog steeds boven max) - ook merkte ik dat de ventilator aanslaat (en aanblijft) terwijl olie en water temp inmiddels weer stuk lager zijn nu. Is dit normaal?


15 jan 2017 15:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Blauwe rook
welke ventilator bedoel je? die van de motorruimte of beide vooraan in de bumper ?


15 jan 2017 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Motorruimte - na een korte rustige rit ging hij weer uit. Misschien was de motor nog te warm van de enerverende rit daarvoor, alhoewel ik wel 10 minuten rustig heb gereden na die enerverende rit, niets bijzonders denk ik.


15 jan 2017 18:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Blauwe rook
Is het de ventilator die draait of hoor je de secondaire luchtinjectie pomp (links in de hoek, bumperzijde) paar minuten draaien?


15 jan 2017 19:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Het was de ventilator. Als de klep open gaat houdt deze op. Ik denk geen probleem aangezien ik na de rustige rit geen ventilator heb gehoord. De rookvorming is mijn grootste zorg maar ik ga het aankijken met name als het oliepeil wat zakt hoop ik dat er wat minder rook te zien zal zijn.


15 jan 2017 20:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Ik begin me af te vragen of de AOS wel vervangen is aangezien de symptomen nog precies dezelfde zijn en dus sterk wijzen op AOS problemen. Hoe kan ik van buiten zien of de AOS nieuw is?


16 jan 2017 20:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Blauwe rook
Porschie schreef:
Het dansend toerental kan inderdaad wijzen op een defect AOS, maar ik las ergens als test:
"One possible clue is to try and remove the oil fill cap while the engine is running. If the AOS is normal, you should be able to easily remove the cap. If the AOS is failing, the cap will be under very noticeable vacuum and harder to remove." ...


naast de check op de oliedop kan op termijn een dansend toerental zich voordoen zodra via het defecte AOS de luchtmassameter vervuild geraakt. (motorolie die via het inlaattraject de motor in gaat en zo zorgt voor blauwe rook)

wil je op zoek gaan naar een glimmend nieuw onderdeel zal je bij een 997 goed moeten speuren diep onder het gasklephuis verborgen.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... arator.htm


17 jan 2017 11:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Blauwe rook
De luchtmassameter zit toch niet in het pad van de te rijke oliedampen die via een defecte AOS de motor ingaan?

Wat jij beschrijft is een dansend toerental door defecte luchtmassameter.

Beste is om de toevoer van filterhuis en gasklep eens verwijderen en kijken hoe vettig het inlaattraject na de gasklep is.


17 jan 2017 20:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Blauwe rook
Citaat:
If you've had a problem with your air-oil separator, it could have contaminated the MAF sensor as well.

been there, done that. lees meer HIER


18 jan 2017 7:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Denk dat ik maar eens naar Resto ga voor een OAS model. Dat heeft een paar anderen hier die dezelfde symptomen hadden als ik heb ook geholpen...to be continued..,


18 jan 2017 19:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Blauwe rook
Over 2 weken een afspraak voor een AOS mod bij Resto. Hopelijk gaat het werken - wat betreft het eraf halen van de oliedop bij het lopen van de motor; dit gaat op zich goed maar je voelt en hoort wel dat er lucht wordt aangezogen maar het is op zich vrij gemakkelijk om de dop te verwijderen. Weet niet of het normaal is dat er lucht wordt aangezogen en indien dit zo is hoe sterk de luchtafzuiging zou moeten zijn.


19 jan 2017 18:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Blauwe rook
alle symptomen voor een goed werkende AOS.

Het pufje blauwe rook komt door de horiontale ligging van zuigers en het niet perfect afsluiten van zuigerscraapveren/ringen waardoor er een druppel olie in de cylinder komt.
Maar als olie verbruik overall beperkt is, niet druk om maken, hoort er een beetje bij bij boxer motoren ...


02 feb 2017 15:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Blauwe rook
Hier witte rook...lekke koppakking

70231
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


02 feb 2017 17:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: Blauwe rook
Hoe zeker weet je dat?


03 feb 2017 21:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: Blauwe rook
[quote="Dial_888"]Hier witte rook...lekke koppakking

Overduidelijk. Complete revisie. :wink: ....of gewoon weer eens wat vaker rijden ipv hem alleen maar te starten :mrgreen:


03 feb 2017 23:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Blauwe rook
Tja, winterstop hè.....wel ff na maanden stilstand wel een stuk gereden.... :drive:

Handelaarsplaten erop en naar de garage gereden: roest thv de spatbord wordt aangepakt....en eventueel meer ellende.. :scratch:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


04 feb 2017 8:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.