Basics m.b.t. Porsche 356?
Geplaatst: 10 dec 2009 2:15
Hallo,
Speel al tijden met het idee een 356 te kopen, de oer-Porsche wat mij betreft.
Specifieke 'eisen' vormen zich gaandeweg, maar ruwweg zoek ik een coupé, in goede mechanische staat en zonder serieuze ro(es)t. Ik ben geen enorme purist (maar wil géén replica!) en zeker niet op zoek naar een concours-auto. Enig 'patina' hoort erbij. Ik wil er ca. 3000-5000 km per jaar mee rijden.
Heb een en ander gelezen, maar mis een tikje het 'expert-gevoel'. Hoop dat er hier wat mensen rondlopen die dat hebben en willen delen. Zo vraag ik me een aantal dingen af (die ik via de zoekfunctie nog niet 1-2-3 heb getraceerd), o.a.
1. Los van smaak, wat zijn de grote pros/cons van de diverse types (A, B, C)? Ik leun richting (S)C omdat ik de indruk heb dat die relatief geavanceerd zijn en dusdanig veel gebouwd dat onderdelen beter voorhanden zijn. Is dat juist?
2. Zijn er specifieke motoriseringen om te verkiezen dan wel te mijden? NB deze auto hoeft voor mij niet noodzakelijk heel hard te gaan, daar heb ik andere voor. Wel vind ik motorische robuustheid belangrijk.
3. Aangenomen dat ik een redelijke 356 koop, wat moet ik me voorstellen bij de onderhoudsbehoefte en kosten per jaar? Wat zijn de typische Achilleshielen, hoe gevoelig zijn ze en hoe lastig om zelf kleine klusjes aan te doen?
4. Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij aankoop? Sowieso AKK, dat snap ik en ga ik zeker doen. Maar voordien? Ik heb een paar buyers guides en wat ik eruit opmaak is dat m.n. roest een flink gevaar is. Wat nog meer?
5. Welke bronnen (boeken, sites, clubs, individuën, etc.) zijn aan te raden voor verdere verdieping? Wie heeft er (veel) ervaring met dit soort auto's en 'praat' daar graag over?
Alle inzichten van harte welkom, alvast dank!
Groet, Irvin
Speel al tijden met het idee een 356 te kopen, de oer-Porsche wat mij betreft.
Specifieke 'eisen' vormen zich gaandeweg, maar ruwweg zoek ik een coupé, in goede mechanische staat en zonder serieuze ro(es)t. Ik ben geen enorme purist (maar wil géén replica!) en zeker niet op zoek naar een concours-auto. Enig 'patina' hoort erbij. Ik wil er ca. 3000-5000 km per jaar mee rijden.
Heb een en ander gelezen, maar mis een tikje het 'expert-gevoel'. Hoop dat er hier wat mensen rondlopen die dat hebben en willen delen. Zo vraag ik me een aantal dingen af (die ik via de zoekfunctie nog niet 1-2-3 heb getraceerd), o.a.
1. Los van smaak, wat zijn de grote pros/cons van de diverse types (A, B, C)? Ik leun richting (S)C omdat ik de indruk heb dat die relatief geavanceerd zijn en dusdanig veel gebouwd dat onderdelen beter voorhanden zijn. Is dat juist?
2. Zijn er specifieke motoriseringen om te verkiezen dan wel te mijden? NB deze auto hoeft voor mij niet noodzakelijk heel hard te gaan, daar heb ik andere voor. Wel vind ik motorische robuustheid belangrijk.
3. Aangenomen dat ik een redelijke 356 koop, wat moet ik me voorstellen bij de onderhoudsbehoefte en kosten per jaar? Wat zijn de typische Achilleshielen, hoe gevoelig zijn ze en hoe lastig om zelf kleine klusjes aan te doen?
4. Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij aankoop? Sowieso AKK, dat snap ik en ga ik zeker doen. Maar voordien? Ik heb een paar buyers guides en wat ik eruit opmaak is dat m.n. roest een flink gevaar is. Wat nog meer?
5. Welke bronnen (boeken, sites, clubs, individuën, etc.) zijn aan te raden voor verdere verdieping? Wie heeft er (veel) ervaring met dit soort auto's en 'praat' daar graag over?
Alle inzichten van harte welkom, alvast dank!
Groet, Irvin



