Geinig topic.
Nog een toevoeging. M+S staat inderdaad voor Mud & Snow, maar wil nog niet zeggen dat het altijd ook een winterband is...
Er zijn ook All weather M+S banden welke worden toegepast op bijv. 4x4, SUV (X5, ML, Vitara etc) en Cross-over als XC70. Een winterband heeft altijd nog een aanduiding met een bergje en/of een sneeuwvlokje, vaak tezamen met het M+S. Onder onze Volvo XC70 zitten in de zomer M+S banden (eerst Michelin Scorpion, zoals door VOlvo aanbevolen. zitten ook op o.a. Mitsubishi Pajero en Mercedes R, maar zijn waardeloze banden voor onder een XC, veel herrie, nu Michelin Tour HP). Voor de winter & wintersport in Oostenrijk heb ik er alsnog echte winterbanden (Dunlop) opgelegd, welke een nog grover profiel hebben dan de Michelins. Met alleen M+S kun je in BRD juridisch in de problemen raken bij een ongeval.
Snelheidscodering is weer een heel ander geval. Ik vroeg voor mijn BMW bij de dealer welke snelheidscodering ze eronder gingen schroeven. "Tot 190, da's toch hard zat?" Was het antwoord. Niet als de auto een top heeft van 250 en regelmatig in Duitsland rijdt, nog meer in de winter dan in de zomer... was mijn antwoord. Dus graag tot 240 aub... Kom ik terug van een snel ritje vanuit CH, toch eens kijken wat er nu eigenlijk onder zit. "H"! , dus tot 210...
Lekker link, heb toch echt hele stukken flink harder gereden. Zal de dealer er nog eens op aanspreken, want heb toch duidelijk om V/240 gevraagd. Zullen ze wel niet op voorraad gehad hebben, maar toch.
Dus Erik, op zoek naar het bergje/vlokje en de juiste snelheidscodering. Succes! ( en nu maar hopen dat het geen T is, zoals de meeste winterbanden in NL...)