In principe is een 'kit car' een auto die 'als kant-en-klare (bouw)kit' wordt aangeboden en in 9 van de 10 gevallen níet lijkt op een bestaande auto. Denk bijvoorbeeld aan een Burton, een Lomax, of een Dutton, maar ook een aantal 'afgeleiden' van de Lotus Super 7 -die er wel in de verte op lijken, maar toch wezenlijk anders zijn- zijn aanvankelijk als kit gestart: je krijgt dan gewoon een zooi dozen binnen waar echt alles inzit en een bouwhandleiding en dan kun je in een x-aantal uur zo'n auto helemaal zelf in elkaar schroeven. Het is eigenlijke een size 1:1 bouwpakket.
Kits zijn vaak Engelse pakketten die je in diverse stadia van bouw kunt kopen: je kunt alle onderdelen los bestellen en dan vaak zelf voor een chassis en motor zorgen (maar zelfs die kunnen ze desgewenst leveren) en vervolgens kun je diverse pakketten kopen waarin bijvoorbeeld de body-parts zitten, de sierdelen (vaak een verzameling van divers pluimage), het complete interieur enzovoorts, enzoverder...
Een replica verschilt van een kitcar dat een replica zo gebouwd wordt om zoveel mogelijk op een bestaande (vaak legendarische) auto te lijken, zoals bijvoorbeeld een Cobra, een Porsche Speedster, een 550 Spyder, een MGA, een Ford GT40, of een Porsche 904.
Vaak worden (bijna alleen maar) originele onderdelen gebruikt om de replica mee op te bouwen, of fabrieks-onderdelen. Er wordt zelfs geregeld gespeurd naar zeldzame merk- en modeltypische onderdelen om op de replica te schroeven, waardoor de replica steeds meer op het origineel gaat lijken.
Ik weet zelfs van een geval waarbij iemand een originele 356A had die als gevolg van een ongeval zo ernstig beschadigd was dat deze niet meer solvabel was en toen is een replica (ingekort kever-chassis met daarop een polyester carrosserie van een A-coupé) opgebouwd met alle onderdelen (zelfs de originele deuren zijn 'hergebruikt') van die total loss-auto...
Er zijn zelfs 'fabrieken' die professioneel bepaalde replica's bouwen, zoals bijvoorbeeld Intermeccanica (zie bijvoorbeeld
http://www.intermeccanica.com/history.html), Thunder Ranch, Vintage Speedsters, etcetera. Speedsters, Cobra's en 904's worden dan professioneel gebouwd.
In Engeland worden replica's beschouwd als 'the ultimate flattery' en staan replica's over het algemeen best hoog in aanzien (mits goed gebouwd en uiteraard niet zo hoog als het origineel), terwijl hier in Nederland er nog wel eens over replica's wordt geschamperd.