Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 19:13



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ??? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Hallo,

Op het moment ben ik me licht aan het orienteren voor een paar nieuwe speakers voor in de 993.
Ik ben een paar duizend kilometer verwijderd van de Porsche dus kan op het moment zelf niet aan de slag om deze maten op te meten....

Ik wil de originele behuizing (Roosters) graag behouden, dus geen grotere gaten boren.
Kan iemand mij op het moment verder helpen met de juiste diameter (Tweeter en Woofer in deurpaneel en evt de speaker in het achterpaneel) en maximale inbouwdiepte?

Ik weet niet of dit voor een coupe of Cabrio afwijkt, maar het betreft hier dus een cabrio.

Bij voorbaat dank,
Johannes
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


22 okt 2011 12:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Voor de hoedenplank kan je sowieso de (Nokia) speakers van het soundsystem monteren, deze zijn te koop bij de dealer (tegen hele acceptabele prijzen)

Voor de tweeters in de voorportieren geldt dit idem dito, alleen heb je hier nog een metalen montageplaatje nodig. Te bevestigen aan het deurpaneel.

Voor de lage- en middentonen speakers heb je de portierbakken van het soundsystem nodig, misschien kun je hier bij bijv. Van Kessel nog aankomen.

Zelf heb ik deze speakers zo gemonteerd, echter zonder de bijbehorende versterker en DSP (digitale sound processor) en rechtstreeks op mijn Becker aangesloten. Perfect geluid.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


22 okt 2011 16:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Nine-eleven schreef:
Voor de hoedenplank kan je sowieso .......
....heb je de portierbakken van het soundsystem nodig, ......


Dank je Nine-Eleven,

Gezien het een cabrio is heb ik geen hoedeplank speakers, maar redelijk kleine speakers in de zijschotten waar de de 'armen' van de kap in vallen. De inbouwdiepte hier is volgens mij echt tot een minimum....
De portierbakken die je noemd, betekend dat dat het opbergvakje waar mijn huidige speakers invallen komen te vervallen?

In eerste instantie wil ik eerst nog de optie bekijken om in de huidige behuizing nieuwe speakers te zetten...
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


22 okt 2011 16:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Het genoemde Nokia DSP soundsysteem was destijds optioneel leverbaar. Ik denk dus ook voor een cabrio, alleen dan geen hoedenplankspeaker maar idd in de achterste zijpanelen.

Een onderdeel van het soundsysteem zijn de betere speakers (net zoals Bose e.d. nu), die veelal op de bestaande plaatsen gemonteerd kunnen worden.
Behoudens dan de midden- en lagetonen speakers in de voorportieren.

Bij montage van de bijbehorende portierbakken vervalt een klein (voorste) deel van de bakken.
In het totaal bestaat het systeem uit 10 speakers, 6 voor en 4 achter.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


22 okt 2011 17:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Bericht Re: 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Even nog ter aanvulling: er waren destijds 2 optionele pakketten leverbaar (ook voor cabrio)

- Klangpaket (Nokia versterker onder de bijrijderstoel en 10 luidsprekers)
- Digitales Sound Processing (Klangpaket + Nokia sound processor met bediening in het linker voorportier)

In vergelijking met huidige stand techniek valt de geluidskwaliteit nogal tegen (ook van de DSP). Ik heb zelf alleen het Klangpaket en vind het nog meevallen, maar ik ben geen kenner en niet op de hoogte van moderne car-audio. Op Rennlist lees ik vaak dat mensen het originele spul vervangen door moderne versterker en luidsprekers. Ik zou je aanraden om eens rond te struinen op het 993 forum van Rennlist; daar kun je tips vinden over speaker-keuze.
_________________________________________
kaufen, behalten, genießen...


23 okt 2011 8:52
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Ik moet zeggen, ik ben met mijn huidige configuratie (Becker Cascade i.c.m. de Nokia speakers uit het klankpakket) absoluut niet ontevreden.
Maar ik ben dan ook geen high-end audiofiel en/of kenner :wink:

En het allermooiste geluid komt natuurlijk uit de achterzijde.
Daar zit het (motor)soundpakket (doet niet zoveel, behoudens zeer fraaie ovalen eindtips) en een set Europipe sportuitlaten, welke garant staan voor bruut uitlaatgeluid.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


23 okt 2011 12:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Heren nogmaals bedankt...

Na het googlen op "Nokia DSP soundsysteem" kom je automatisch terecht op het forum van Rennlist. En de ervaringen hier zijn inderdaad niet echt lovend om deze weg in te slaan. :?

Ik ben er ook niet echt op uit om een high end configuratie te installeren, maar het zou wel fijn zijn dat ik iets van geluid uit de speakers kan krijgen als de kap eraf is.. :D
In tegenstelling tot de 3.2 (zonder kap) heeft deze 993 de mooiste muziek vanuit het hart met de kap erop ... Dit blijft inderdaad toch nog altijd de mooiste muziek om naar te luisteren :wink:

Met name de lange afstanden, ritjes naar Duitsland, vind ik (en zoon lief) het toch ook heerlijk om van een stuk muziek te genieten door het geruis van kap of wind heen.

Van de ex dir. PCG had ik al aan info gekregen dat Pioneer een setje goeie speakers had, voorheen geleverd in de Mc Laren F1, maar deze worden niet meer geleverd. Iets in deze trend zou een bewuste keuze kunnen zijn vanwege de minimale inbouwdiepte, want ik neem aan dat deze dus niet echt groot is. Nou ben ik bij meerdere online car audio sites wel meerdere 'platte' speakers tegengekomen, er is hoop.... Blaupunt zou ook goeie sets hebben, maar hierin is online weinig keuze.
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


23 okt 2011 14:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 993 - Speaker diameter in deurpaneel en inbouwdiepte ???
Ik heb de afgelopen weken ook eens flink gezocht naar vervanging van de deurluidsprekers van de 993 C2 (zonder het audio pakket). Een enorme zoektocht geweest, maar het lijkt erop dat de oplossing nabij is.

Oude Nokia's inmiddels verwijderd en dat kan zonder de kaartenbakken te verwijderen: oude kleine, goedkope kruiskop schroevendraaier aan de onderkant de laatste cm omgebogen in hoek van 90 graden en dan kom je prima bij de onderste 2 schroeven. De bovenste schroeven lukt met gewone kruiskop schroevendraaier prima. De Nokia speakers zijn na 22 jaar vergaan, dat was geen verassing. Let wel, ik luister zelden radio, maar het moet wel enigszins klinken als ik dat wel doe. Nu trilde er alleen maar wat in de deuren. Geen high-end speakers nodig dus.

Vervolgens op zoek gegaan met de volgende gegevens: de oude Nokia's meten zonder de grille 16 cm van buitenrand tot buitenrand. Het deurgat bedraagt 13 cm / 130 mm. Als ik de diepte van de Nokia's meet dan kom ik uit op ongeveer 5,5 cm / 550 mm. Een 16,5 cm speaker zou kunnen passen, maar met opvulring en dat wilde ik niet. 16 cm (6 inch) speakers zijn anno 2018 echter heel dun gezaaid (want ouderwetse maat) dus met veel moeite kun je soms nog wat vinden in de VS of verder.

Op Google kwam ik de volgende 6 inch / 16 cm speakers tegen (vaak met de melding 'out of stock'):

Image Dynamics ID6
Rockford Fosgate Punch P16
Rockford Fosgate T16
NVX VS P60
JL Audio C3 600W
JL Audio C2 600CW

Omdat iemand in een ander draadje op dit forum enthousiast was over Tensen Audio in Ede, ben ik met hen gaan bellen en daar werd ik heel goed geholpen door ene Bas (passende aam voor iemand die veel weet van luidsprekers :D )
Inmiddels zijn we qua beschikbaarheid uit voorraad in Nederland uitgekomen op de Rockford Fosgate T1S 652 (ook wel bekend als de T16 volgens Tensen). https://www.pimtensen.nl/search_results ... r&x=17&y=8

En ja, hier staat bij 16,5 cm, maar na opmeten door Bas blijkt de buitenmaat 16 cm (vandaar T16). De korf aan de achterkant van de speaker kent een afmeting van 128 mm en zou dus theoretisch moeten passen in het deurgat van 130 mm. De inbouwdiepte is 49 mm en zou dus ook makkelijk moeten passen. Inmiddels dus besteld en in afwachting van de bezorging.

Mogelijke nadelen? Ik heb geen idee of ik de originele grills van de Nokia speakers kan hergebruiken. Tegelijkertijd vind ik de grills van de Fosgate speakers keurig en beschaafd. Mogelijk gebruik ik die dus gewoon. Dat zal ik nog laten weten.

En ja, de T16 heeft een tweeter en ik heb natuurlijk al standaard tweeters boven in de deur. Ik kan ervoor kiezen om de originele tweeters in de deur niet aan te sluiten of wel aan te sluiten. Wel aansluiten is mogelijk wat teveel van het goede (2 tweeters), dat zullen we moeten horen. Ook dat laat ik dus nog weten.

Plug and Play? Nee, de Nokia's kennen een apart stekkerblokje dus ik zal de stekkers van de kabels moeten vervangen door vermoedelijk kabelschoentjes, maar dat is een kwestie van stekkers afknippen, draad strippen en kabelschoentjes solderen of anders zonder stekkers direct op de speakeraansluitingen solderen.

Ik zal kijken wanneer ik tijd heb om e.e.a. te monteren, maar ik houd jullie op de hoogte.

PS: weet iemand wat plus en min is van de standaard kabeltjes in de deur? Vanaf tweeter komt er volgens mij groen en groen-zwart naar beneden en onderaan komt er voor de speaker bruin en bruin-zwart uit.


11 apr 2018 13:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joris_h, SvB


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.