Pagina 1 van 2
aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 12 dec 2011 23:13
door ppp
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een 911 uit de beginjaren.
Ik heb geen porsche , wel oldtimers, zoals een chrysler newyorker uit 1949, en een volvo P544. Beide niet geschikt voor dagelijks gebruik.
k zoek eigenlijk een mooie geschikte auto voor dagelijks gebruik. Op de film the bridge( een aanrader trouwens ) reed de zweedse hoofdrolspeelster in een porsche. dat was de aanleiding hier eens wat meer over op te zoeken.
Dus nog heel beginnend, maar alles moet een keer beginnen.
Is dagelijks gebruik voor korte afstanden 20-50 km. dag , dus 5-12000 km. per jaar voor een 911 wel realistich of mag je dat van een 45 jarige niet verwachten.
Moet ik bij verbruik denken aan 1 op 9?
De 912 was destijds veel goedkoper. Is dat nu nog zo of juist niet en wat zijn de nadelen. Vooral minder vermogen?
Ik lees verhalen over per jaar 2000 onderhoud , maar ook weer mensen die dat overdreven vinden.
Of moet ik dit vragen op te koop gezocht.
Alvast bedankt voor de reacties.
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 12 dec 2011 23:16
door Cloaca
Misschien kun je je wensen wat verder specificeren....
Dan kunnen de mensen je hier wat beter helpen.....
Welkom overigens.....

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 12 dec 2011 23:20
door wolf
911 uit de beginjaren is erg duur en niet geschikt voor dagelijks gebruik. zoek een eighties model.
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 12 dec 2011 23:25
door Cloaca
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 0:43
door porsche964
wolf schreef:911 uit de beginjaren is erg duur en niet geschikt voor dagelijks gebruik. zoek een eighties model.
+1. T/m 73 te duur en te zeldzaam voor dagelijks gebruik. Koop er 1 vanaf g-model en dan na 76, die hebben roest protectie, hoewel ze natuurlijk ook roesten. Leuke Sc of 3.2 (78 t/m 89) beide technisch bullit proof mits goed onderhouden. Kan je makkelijk 10k per jaar mee rijden.
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 7:55
door Master Ken
ppp schreef:Op de film the bridge( een aanrader trouwens ) reed de zweedse hoofdrolspeelster in een porsche. dat was de aanleiding hier eens wat meer over op te zoeken.
Alvast bedankt voor de reacties.
Het film topic al bekeken?
Succes met je zoektocht

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 8:31
door DeniS2
ppp schreef:...
Is dagelijks gebruik voor korte afstanden 20-50 km. dag , dus 5-12000 km. per jaar voor een 911 wel realistich of mag je dat van een 45 jarige niet verwachten.
....
Moet ik bij verbruik denken aan 1 op 9?
Tussen de 20 en de 30 km begint de sloot olie in een luchtkoeler pas een beetje op temperatuur te komen.
Met deze afstanden bereikt de motor dus nooit een goede bedrijfstemperatuur, dat vind de techniek op de langere duur niet prettig.
Dito je verbruik, 1 op 9 ga je dan ook niet halen.
5-12k kan een 911 best aan op jaarbasis, maar dan op basis van langere ritten.
Later luchtkoelers kunnen met gemakt meer km's aan, maar ook die hebben 25km nodig om op temperatuur te komen.
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 9:57
door Olaf
ppp schreef:De 912 was destijds veel goedkoper. Is dat nu nog zo of juist niet en wat zijn de nadelen. Vooral minder vermogen?
Als je vermogen wilt hebben, moet je een GT2 kopen
Wat jouw verhaal betreft gaat het je MI om de looks en rijbeleving - en ik denk een 912 daar prima mee uit de verf komt, mede gezien de sumiere afstand die je per dag er mee gaat rijden
In onderhoud is een 912 ook goedkoper - en wss qua gebruik Idem Dito ...
Porsche 912 1966 - 2000 CC voor € 9.900,-Porsche 912 1966 - 1600 CC voor € 20.000,-Porsche 912 1969 - 1600 CC voor € 28.500,-Succes met de overpeinzingen

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 10:16
door molen934
Ha die PPP, denk dat zo'n P 544 nog beter als dagelijkse auto gebruikt kan worden.
De eerste 911 's blonken nou niet uit kwa degelijkheid.
En inderdaad wat de voorgangers al melden een SC of een eerste Carrera zijn hele degelijke en goed te berijden auto's.
Ook voor (nu nog) een best redelijk bedrag te koop.
Bij Porsche Twente staat een vroege en mooie 911, maarja ook kostbaar
Een kennis doet veel in vroege 911's en ik schrik steeds wat die dingen kosten en ook weer opbrengen, this niet mijn ding
Suc6
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 11:10
door oer911
Die vroege 911-jes zijn minstens zo betrouwbaar als de 80 er jaren modellen, maar dan wel de types met carburateurs !
Mijn eerste 911 die ik kocht in '73 en die ik nog steeds bezit, heb ik jaren lang dagelijks gebruikt zonder problemen. ( behalve roest )
Als ik het over moest doen, dan kocht ik een 912...... beproefde techniek,genoeg vermogen, lichter dus minder listig weggedrag.
En ook nu nog steeds véél te goedkoop !

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 11:48
door felix bahama 912
Voor vragen of info over de 912:
http://www2.deklassieke912.nl/forum/. Let wel op met een 912 in de winter, een 912 heeft geen choke of handgas, geeft in de winter weleens een extra uitdaging als je de P ergens een paar uur hebt geparkeerd.
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 11:54
door Cloaca
Met flink pompen moet dat lukken toch..??
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 12:09
door $TEEF
is vaak wel het beste

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 12:37
door Cloaca
Ik had al een beetje het vermoeden dat we hier zouden aanbelanden....

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 13:00
door $TEEF
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 14:10
door oer911
2-trapjes op het gaspedaal, en iedere auto met Dellorto, Solex, Webers en Zenith carburateurs start direkt.

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 13 dec 2011 14:27
door felix bahama 912
Starten is het probleem niet, maar een beetje soepel rijden met min 5 tot 8 zoals vorig jaar is in den beginne wel een uitdaging, eenmaal warm gereden is die koude lucht een zegen!
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 14 dec 2011 14:44
door lindemans
oer911 schreef:
De eerste eigenaar van deze auto heeft een goeie zet gedaan.
Waar het tegenwoordig (ik vind t raar maar t is zo) "not done" is om je auto einde van het jaar op kenteken te laten zetten, is deze witte 911 op 31/12/1965 geregistreerd. Dat maakt m ook op papier nog net een echte 1965-er ipv 1966-er

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 14 dec 2011 20:22
door 912
oer911 schreef:Mijn eerste 911 die ik kocht in '73 en die ik nog steeds bezit, heb ik jaren lang dagelijks gebruikt zonder problemen. ( behalve roest )
Als ik het over moest doen, dan kocht ik een 912...... beproefde techniek,genoeg vermogen, lichter dus minder listig weggedrag.
En ook nu nog steeds véél te goedkoop !
Kijk, betere reclame kunnen we niet maken...

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 14 dec 2011 22:17
door ppp
bedankt voor de reacties tot nu toe. De meningen over de betrouwbaarheid van de vroege modellen verschillen kennelijk. Joop Stolze noemt ze oerbetrouwbaar.
Als ik het zo lees dan is een 912 goedkoper en minder onderhoud.
Het argument dat ie pas na 25 km. een beetje op temparatuur is door de grote hoeveelheid olie vind ik wel van belang, want het zijn kleine stukjes waar ik hem vooral voor wil gebruiken. Geldt voor de 912 dat ook?
Ik zal ook eens kijken op de 912 website die genoemd wordt.
Wat is "listig" weggedrag?
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 14 dec 2011 22:21
door Delnoy
Dat 'ie vanwege de zwaardere 6 cyl boxer nog wel eens wil gaan schuiven bij snellere bochten. Lees, zware kont

Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 14 dec 2011 23:35
door ppp
aha, hetzelfde als staartlastig dus
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 14 dec 2011 23:59
door erwin996
Ja, ook wel staartlistig genoemd.
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 15 dec 2011 0:12
door 912
ppp schreef:De meningen over de betrouwbaarheid van de vroege modellen verschillen kennelijk. Joop Stolze noemt ze oerbetrouwbaar.
Als ik het zo lees dan is een 912 goedkoper en minder onderhoud.
Betrouwbaarheid is recht evenredig aan goed onderhoud. Simpel.
Probleem is dat iedereen een andere definitie heeft van goed onderhoud.
Persoonlijk heb ik in ruim 10 jaar en dubbel 912 bezit nog maar één keer langs de kant van de weg gestaan en toen was het ook nog eens mijn eigen schuld: te lang doorgereden met een dynamo die niet bijlaadde...
Vergis je echter niet in 912 onderhoud.
Op de motor na zijn ze gelijk aan 911's, dus even prijzig.
Minder onderdelen aan de motor, maar niet minder prijzig en daarnaast zitten de kosten veelal in het werkplaatstarief.
Een 912 is dan wellicht iets minder werk, maar toch.
Re: aanschaf 911 2.0
Geplaatst: 15 dec 2011 2:12
door MetalGreen911SC
erwin996 schreef:Ja, ook wel staartlistig genoemd.
"Heckschleuder"
