Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 2:08



Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Hoe kan ik echt leren rijden met een 911? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Ik kan jeeen training bij GP Elite absoluut aanbevelen, lees mijn uitgebreide ervaring maar eens:

viewtopic.php?f=16&t=33009&hilit=+GP+elite

Voor wat het weggedrag van een 993 betreft, daar is genoeg over geschreven. Een voorwaarde is wel dat een 993 absoluut goed uitgelijnd en uitgewogen moet zijn.

Uiteindelijk heb ik een ander onderstel (KW Variante 3) gemonteerd, iets dat ik op dag 1 al had moeten doen.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


04 sep 2012 20:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Neem anders even contact op met Frank Schmidt. Hij heeft namelijk een leuke activiteit eind deze maand (23 sept) in Rosmalen (helaas past het niet in mijn agenda) en kost 100 euro voor een middag plezier. Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=xPybRXDgzsk


04 sep 2012 21:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Gewoon een rijvaardigheidscursus volgen, zo leer je hem kennen........
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


04 sep 2012 21:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
zou gewoon een standaard rij-examen bij de RDW aanvragen in je eigen P. Als je het haalt kun je rijden.. :popcorn:

Kun je de instructeur eens laten zweten.. :mrgreen:
_________________________________________
footers zuigen! :D


05 sep 2012 14:40
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Bij mij heeft een driftcursus enorm geholpen. Hier ga je een paar keer 'onverwachts' achterstevoren en daarna weet je precies wanneer dit gebeurt. Eigenlijk is het heel simpel: als je gas geeft gaat je P van voren omhoog en heb je voor weinig grip en achter des te meer (motor ligt op/achter de achteras dus je banden vreten zich echt vast in het asfalt). Wanneer je het gas loslaat, dan duikt de auto naar voren en heb je voor grip en achter (een stuk) minder. In een 911 ligt je motor achterin dus als je in een bocht het gas loslaat (omdat je bijvoorbeeld net iets te hard gaat) kun je de gevolgen wel raden..
Als je dit effect in je hoofd prent kun je enorm veel met je P. Bocht inrijden, goed weten hoe de bocht loopt, gas erop en zorgen dat je auto een continue beweging maakt. In ieder geval niet bij hoge snelheid in de bocht je gas loslaten!
Tip: controleer je ophangrubbers van met name je stuurinrichting, scheelt enorm in het rijgedrag (spreek uit eigen ervaring.)


07 sep 2012 8:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Bij een driftcursus "onverwacht" achterstevoren?

:scratch:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


07 sep 2012 9:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Een driftcursus??? "We" rijden toch voor 99% op de openbare weg. Wat moet je op de openbare weg met een driftcursus? :scratch:
Als je met een Porsche in een bocht de mist in gaat, heb je in het voortraject al iets helemaal niet goed gedaan. Dus volgens mij hoef je niet te leren driften, maar gewoon goed leren auto rijden. Wel een keer proberen waar de grenzen van de auto liggen. Dus wel een keer een noodstop proberen. Wel een uitwijkmanouevre oefenen. Een antislipcursus begint overigens altijd met de mededeling dat je moet VOORKOMEN dat je in een slip raakt.
Anticiperen! En dan niet alleen op medeweggebruikers, maar juist ook op veranderende omstandigheden die op elk moment kunnen optreden. Driften houdt in dat je op het randje (grens) gaat rijden. En vaak bepalen bomen, vangrails, tegemoetkomend verkeer en de overschatte eigen kwaliteiten die grenzen.

Geldt uiteraard niet voor iedereen!!!


07 sep 2012 9:42
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Citaat:
Wel een keer proberen waar de grenzen van de auto liggen

Dat is precies de reden waarom die driftcursus -voor mij althans- nuttig was :D


07 sep 2012 10:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Driftcursus = helemaal mee eens!

Je leert de grenzen + grensgedrag van je auto pas kennen door er over heen te gaan. Dit uiteraard het liefst in een gecontroleerde omgeving....oftewel zonder tegenliggers, moeders op bakfiets, lantarenpalen, stoepranden of ander ongerief;-)

Op deze manier leer je het gevoel te herkennen van het moment dat je bijna over de grens gaat, en leer je de juiste reflexen aan om het op te vangen. Dit vergt echt wel de nodige oefening....zeker met een 911.

Een anti slipcursus is een leuk begin, een rem/uitwijkoefening ook maar dit is echt hele elementaire basis....kleuterschool zo je wil.

Zoals door anderen al aangegeven, zorg ook dat je ophangrubbers e.d. in orde zijn....hoe helderder de auto met je communicieert des te prettiger / vertrouwenwekkender de grens met veilige marges ook in het dagelijks verkeer kan worden opgezocht.


07 sep 2012 12:34
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Citaat:
en leer je de juiste reflexen aan om het op te vangen


Dat is wat ik bedoel inderdaad. Hoeveel bestuurders drukken er niet op de rem als ze denken dat er iets mis gaat in het verkeer of als ze de bocht niet dreigen te halen? Met een 911 (met motor ver achterin en achterwielaandrijving) gaat het -bij wijze van spreken dan- al mis als je alleen al het gas los laat.. Dit kun je leren, maar zelf ervaren in een ongevaarlijke omgeving werkt dan heel goed hoor :D.


07 sep 2012 13:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
bjft schreef:
Een driftcursus??? "We" rijden toch voor 99% op de openbare weg. Wat moet je op de openbare weg met een driftcursus? :scratch:


Nou, driften bijvoorbeeld 8)
zolang je niet harder gaat dan de toegestane max snelheid en niemand in gevaar brengt moet dat toch kunnen?
Of niet, ouwe Bromsnor... :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 sep 2012 15:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Doet me trouwens denken aan die keer dat we tijdens Milano-Taranto door een italiaanse motoragent begeleidt werden door een winkelstaat en de beste man een wheely trok van tientallen meters tussen het winkelende publiek.
Zou Koos Spee waarschijnlijk ook niet goedkeuren, maar was wel lachen :ba: :ba: :ba:
(OK, Off-topic, maar is een leuke herinnering...)
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 sep 2012 15:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1990
utrecht
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
bekend verhaal, tijdens de 1000 miglia een agnet die uit het raam wenkte dat we moesten volgen.....met 150....door de winkelstraten van Bologna :roll: .

Echter ook wel op het italiaans buro gestaan om aan te moeten horen hoe pericoloso het wel is om een power u turn te maken. En nee meneer, niks mee te maken dat er veel vermogen op de achterwielen komt, de auto licht is en mijn voet van de rem op het gaspedaal schoot :scratch:

wel een knipoog gescoord van de vrouwelijke agent die meer gecharmeerd was van mijn autootje dan bromsnor in leren italiaans politiemaatkostuum...

Oh ja on topic maar weer. Na mijn driftcursus in Lelystad drifte ik oefenend op het parkeerterrein toch mooi de auto van mijn broertje tegen een boom....die was daar niet zo blij mee overigens :mrgreen:
_________________________________________
Make the most of now!


07 sep 2012 17:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Of niet, ouwe Bromsnor... :mrgreen:[/quote]

Yep. Ik dacht al wanneer komt er één. Maar ja. Op de een of andere manier ben ik op een bijzondere manier met Porsches opgevoed hè! :mrgreen: Laat ik het zo zeggen: zoveel mensen, zoveel rij-wensen. Als je dan 10% onder je maximum kunnen blijft ben je goed bezig met :drive: :lol:


07 sep 2012 21:46
Profiel
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
arenarood schreef:
Oh gut,wat opwindend weer :popcorn:Het is gewoon een auto hoor :mrgreen:


Haha, inderdaad. Bij een nieuwe vrouw vraag je jezelf dat ook niet af. Dan ga ervoor. Alles uit de kast.


08 sep 2012 9:21
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
@Aircooler; ik weet dat jij nog geen P hebt, maar het is toch net wat anders als een andere wagen.(als je tenminste (onbewust) de grens op zoekt) Tuurlijk heeft het gewoon vier wielen en een moter, maar het zit m in de nuances. Ga er nou maar eens eerst met 1 rijden
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


08 sep 2012 10:02
Profiel
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
mbembe schreef:
@Aircooler; ik weet dat jij nog geen P hebt, maar het is toch net wat anders als een andere wagen.(als je tenminste (onbewust) de grens op zoekt) Tuurlijk heeft het gewoon vier wielen en een moter, maar het zit m in de nuances. Ga er nou maar eens eerst met 1 rijden


Goed geraden, Zo'n duitser nog niet in mijn bezit. Wel een 964 C4 en C2 en een Boxster 2.5 uitgeprobeerd. 250 cq 204 pk is prima te doen. Niet echt spectaculair. Als ik het vergelijk met een Nissan GT-R (ook gereden) moeten er nog wat peekaatjes bij.


08 sep 2012 14:40
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 1994
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
MIsschien moet je dan even bij de Datsun club kijken :wink:


08 sep 2012 14:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
964HP schreef:
hoe helderder de auto met je communicieert des te prettiger / vertrouwenwekkender de grens met veilige marges ook in het dagelijks verkeer kan worden opgezocht

Jaja...dus met veilige marges de grens opzoeken? Daar zijn er al heel wat mee in de sloot beland... :mrgreen:
_________________________________________
kaufen, behalten, genießen...


08 sep 2012 15:02
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Aircooler schreef:
mbembe schreef:
@Aircooler; ik weet dat jij nog geen P hebt, maar het is toch net wat anders als een andere wagen.(als je tenminste (onbewust) de grens op zoekt) Tuurlijk heeft het gewoon vier wielen en een moter, maar het zit m in de nuances. Ga er nou maar eens eerst met 1 rijden


Goed geraden, Zo'n duitser nog niet in mijn bezit. Wel een 964 C4 en C2 en een Boxster 2.5 uitgeprobeerd. 250 cq 204 pk is prima te doen. Niet echt spectaculair. Als ik het vergelijk met een Nissan GT-R (ook gereden) moeten er nog wat peekaatjes bij.



die pk's zijn het probleem ook niet maar de snelheid en een bocht dan weer wel,
moest in het begin ook wennen, er waren bochten die ik in een smart net zo hard reed en dan ook nog een dropje onder de stoel zocht,
in de p twee hanen aan het stuur en niet een heel relaxed gevoel, nu is het wel anders :mrgreen:

maar misschien is voor de een het wennen niet nodig en voor een ander wel, wel zijn nou eenmaal niet allemaal F1 coureur
_________________________________________
remmen is angst


08 sep 2012 15:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
sebastian schreef:
964HP schreef:
hoe helderder de auto met je communicieert des te prettiger / vertrouwenwekkender de grens met veilige marges ook in het dagelijks verkeer kan worden opgezocht

Jaja...dus met veilige marges de grens opzoeken? Daar zijn er al heel wat mee in de sloot beland... :mrgreen:


Als je om te beginnen al niet weet waar de grens van je auto ligt, en hoe het benaderen ervan te herkennen, dan is het heel lastig zo niet onmogelijk om deze grens bewust en gecontroleerd op te zoeken. Dit zie je vaak bij would be Schumachers, die van toeten noch blazen weten en de meest linke dingen uithalen...

Tja en laten we vooral realistisch blijven, 100% controle bestaat niet.....als je dan gaat 'spelen' en je belandt in een sloot, tja gevalletje verzekering....zodra je anderen erin betrekt wordt het een stuk zuurder. There's a time and a place for everything!

Een van de meest leerzame filmpjes over snel rijden die ik ken:

http://www.youtube.com/watch?v=n5rpFXdW ... ata_player


08 sep 2012 15:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
rob964.c4 schreef:
Aircooler schreef:
mbembe schreef:
@Aircooler; ik weet dat jij nog geen P hebt, maar het is toch net wat anders als een andere wagen.(als je tenminste (onbewust) de grens op zoekt) Tuurlijk heeft het gewoon vier wielen en een moter, maar het zit m in de nuances. Ga er nou maar eens eerst met 1 rijden


Goed geraden, Zo'n duitser nog niet in mijn bezit. Wel een 964 C4 en C2 en een Boxster 2.5 uitgeprobeerd. 250 cq 204 pk is prima te doen. Niet echt spectaculair. Als ik het vergelijk met een Nissan GT-R (ook gereden) moeten er nog wat peekaatjes bij.



die pk's zijn het probleem ook niet maar de snelheid en een bocht dan weer wel,
moest in het begin ook wennen, er waren bochten die ik in een smart net zo hard reed en dan ook nog een dropje onder de stoel zocht,
in de p twee hanen aan het stuur en niet een heel relaxed gevoel, nu is het wel anders :mrgreen:

maar misschien is voor de een het wennen niet nodig en voor een ander wel, wel zijn nou eenmaal niet allemaal F1 coureur

@Aircooler: idd zoals Rob hier zegt, het zit m niet in de pk's. Moter achterin en bij een 911 zelfs ver achterin maakt het verschil. Jouw vergelijking met een GT-R gaat dan ook niet op. Maar goed als jij denkt dat iedereen die hier al wel een P bezit het mis heeft..... :popcorn:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


08 sep 2012 17:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
heb nu bijna een ton in een 3.2. op de grens zijn ze tricky maar voorspelbaar. meeste mensen komen daar niet tenzij op circuit.
regen en ijs is een ander verhaal. dan is de grens snel dichtbij.
_________________________________________
oud is beter


08 sep 2012 18:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
Met sneeuw en ijs zie ik meestal BMW's in de media voorbij komen die ergens in de sloot liggen, is ook wel lastig als je niet weet dat je auto achterwiel aangedreven is en je geeft een beetje gas. Laat staan wat er gaat gebeuren als die personen in een 911 stappen :popcorn:

Zelf ben ik dom genoeg om nu geen rijvaardigheidstraining te doen (ik heb gewoon wat extra betaald voor ESP :mrgreen: ). Maar zodra er een auto komt met meer vermogen, al dan niet op de achterwielen, staat een cursus voertuigbeheersing hoog op de prioriteitenlijst.


08 sep 2012 21:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht Re: Hoe kan ik echt leren rijden met een 911?
MarkS schreef:
Wielen schreef:
Dank voor de tips :cheers:

Ik ga me maar eens opgeven voor de gp-elite dag.


:thumleft:



doe dan de cursus gelijk in die 997gt2 van hun :cheers:


.
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


08 sep 2012 22:03
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DaBox


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.