Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 6:09



Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Lek bij linker voorwiel (boxster) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Lek bij linker voorwiel (boxster)
Beste allemaal,

Ik constateerde de laatste dagen een koelvloeistof achtige lucht als ik de snelweg afkwam. Het was c.a. een 2 seconden te ruiken en daarna weer weg. Omdat ik koelvloeistof recentelijk had bijgevuld gaf ik er niet echt heel veel aandacht aan. De motor blijft prima op temperatuur en loopt verder goed.

Nu rijdt ik vanmiddag de Albert Heijn in voor wat boodschappen en hier moet je zo'n steile helling af naar beneden om te parkeren. Ik parkeer de auto, ga rustig boodschappen doen en kom terug bij de auto. Hier viel mij op dat er een plasje van c.a. 10 cm doorsnee op de grond bij het linker voorwiel lag. Het is overduidelijk koelvloeistof. Ik het contactslot aanzetten om te kijken of het koelvloeistof niveau nog goed is (niet knippert) en ben toen heel rustig naar huis gereden.

Nu eenmaal thuis aangekomen is er niks meer te bekennen dan een klein druppeltje naast het linker voorwiel. De auto staat inmiddels c.a. 2 uur weer stil en lijkt verder niet meer te lekken. Wat kan er aan de hand zijn of had dit met die helling te maken wellicht?

Alvast dank.
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


10 sep 2012 17:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Te veel bijgevuld en gooit het er via de overloop uit?

Anders even de zoekfunctie gebruiken, is volgens mijn al meer over gepost :wink:


10 sep 2012 18:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
arjan schreef:
Te veel bijgevuld en gooit het er via de overloop uit?

Anders even de zoekfunctie gebruiken, is volgens mijn al meer over gepost :wink:


Zit die overloop dan ook linksvoor of op een radiator?
Wellicht een stomme vraag, maar ik zou het antwoord dus echt niet weten... :scratch:
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


10 sep 2012 18:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Ik dacht dat de overloop re achter zat.....????


10 sep 2012 19:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Overloop zit midden achter het rechter achterwiel.
Als de lekkage voor het linker voorwiel zit (onder de voorbumper punt) dan is het waarschijnlijk een defecte koeler. Zit hij achter het voorwiel dwz meer naar het midden van de auto dan is waarschijnlijk een van de leidingen/koppelingen lek.
Eventueel even met een looplamp door de het ventilatie rooster kijken in de voorbumper. Indien onder in nat dan is het de koeler.

Bijvullen overigens alleen bij koude motor (auto 24H stil auto bezit 22liter vloeistof afkoelen duurt lang). Peil midden tussen max en min bij koude motor.

GR Mark


10 sep 2012 20:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Boxster2010 schreef:
Overloop zit midden achter het rechter achterwiel.
Als de lekkage voor het linker voorwiel zit (onder de voorbumper punt) dan is het waarschijnlijk een defecte koeler. Zit hij achter het voorwiel dwz meer naar het midden van de auto dan is waarschijnlijk een van de leidingen/koppelingen lek.
Eventueel even met een looplamp door de het ventilatie rooster kijken in de voorbumper. Indien onder in nat dan is het de koeler.

Bijvullen overigens alleen bij koude motor (auto 24H stil auto bezit 22liter vloeistof afkoelen duurt lang). Peil midden tussen max en min bij koude motor.

GR Mark


Het rare is dat het lekken nu dus niet meer gebeurt. Het gebeurde alleen toen ik een steile helling afreed.
Ik heb gekeken bij de radiatoren, maar deze zijn droog. Het lekte van bovenin de wielkast (linksvoor) / voor het voorwiel. Ik ga morgen even de leidingen nalopen. die naar de radiateur lopen, wellicht dat ik iets kan vinden. :scratch:
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


10 sep 2012 22:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
michaelb schreef:
Omdat ik koelvloeistof recentelijk had bijgevuld ...

dit lijkt op een lek, want koelsysteem is dicht en hoeft nooit te worden bijgevuld...
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


10 sep 2012 22:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Koelvloeistof in het ruitenwisservloeistofreservoir gegooid?


10 sep 2012 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Afbeelding
Even gemarkeerd voor de zekerheid. Hier lag dus het plasje. Ik heb dus net de koelvloeistof gecontroleerd en deze staat gelijk, dus ik snap echt niet waar het nu door komt??? :scratch: Ook blijf ik het redelijk raar vinden dat er dus alleen iets lijkt te lekken als ik een steile heling afga.
En nee, ik heb geen koelvloeistof in het ruitreservoir gedaan :salut: Zoals jullie ook nu kunnen zien, licht er nu dus helemaal niks...
Heb net nogmaals gevoeld in het ventilatiegat via de voorzijde, maar kan hier geen vloeistof ontdekken. Ik verdenk dus (nog steeds een leiding) of iets dergelijks.
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


10 sep 2012 22:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Weet je zeker dat je het reservoir goed afgesloten hebt na het bijvullen?
Als het een gesloten systeem is zoals Paul aangeeft en het probleem is ontstaan na het bijvullen dan zou dat ook nog een mogelijkheid zijn maar misschien denk ik te simpel :wink:


10 sep 2012 23:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
De leidingen lopen als je voor de auto staat rechts uit de koeler
Zie een foto in mijn album mooie foto waarop je de 2 slangen ziet lopen
Voor de koeler zit de airco koeler misschien dat je daarom niets ziet door de bumper opening.
De koeler staat in een metalen frame hieronder zit een kunstof driehoek die in de bumper zit geschroefd. Als je deze driehoek los draaid en laat zakken zie je de onderzijde van de koeler . Nu kun je zien of de koeler lekt of dat de aansluiting op de koeler lekt.
Optie 2 zou kunnen zijn al denk ik dat niet dat je een van de 2 slangen naar de kachel radiateur lek hebt .
De bevinden zich tussen de accu en het schutbord in de wateropvang bak. In dat geval zou er vloeistof moeten liggen achter het voorwiel.

Auto ook goed warm gereden dwz koeler goed op temp. 22 l vloeistof duurt even. Vervolgens lekt het op de driehoek en loopt het er af bij een steile helling. Geen helling dan verdwijnt het onder het rijden.
Advies warm rijden stationair laten draaien en achter de driehoek kap kijken

Waarom heb je bijgevuld ?

Suc 6


10 sep 2012 23:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Boxster2010 schreef:
De leidingen lopen als je voor de auto staat rechts uit de koeler

Waarom heb je bijgevuld ?

Suc 6


Sowieso dank voor de instructie, moet het nu kunnen vinden.
Ik heb het bijgevuld van MIN. naar het MAX. streepje, omdat ik na 20.000 KM deze hoeveelheid op een of andere manier ben verloren???
Dacht eerst dat dit door overdruk of iets kwam dat die er dan wat uitgooide. Het verbruik was c.a. MAX. naar MIN. per 20.000 KM ongeveer, dus dacht eigenlijk is vrij normaal.
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


10 sep 2012 23:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Beste Porsche vrienden,

Vandaag e.a. geïnspecteerd en nergens is een lek meer te bekennen. Koelvloeistof peil is ook ongewijzigd t.o.v. gisteren.
Heb vandaag meerdere ritten gedaan en telkens goed geïnspecteerd, maar geen druppel meer te bekennen.

Wel ruik ik een wat rare (niet te plaatsen lucht) wanneer ik de climate control aanzet. Dit voornamelijk bij een stoplicht even of als ik een bocht heb gemaakt. Ik verdenk nu zelf eerlijk gezegd de airco of iets in die richting. Motortemperatuur blijft ook stijf in het midden staan.

Iemand een idee wat het kan zijn? Was het wellicht de aircovloeistof die eruit is gelopen?

:salut:
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


11 sep 2012 20:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Airco-bak misschien verstopt. Blaadjes en andere troep. Even door spuiten met perslucht. AfbeeldingVoorbeeld is de bovenste blauwe pijl.
Citaat:
Het is overduidelijk koelvloeistof.
Zou ook aircoafvalcondenswatertroep kunnen zijn. :wink:


11 sep 2012 21:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Airco leidingen komen rechts uit de koeler aan die kant. De leidingen lopen door het spatbord boven de wielkuip langs. Op de plek waar jij aangeeft gaan ze over van vast naar rubber en iets verder terug van rubber naar vast. Mogelijk is 1 van de knelkoppelingen gaan lekken. Doet de airco nog goed? Naast de accu voelen of de leidingen nog koud worden.

Ruiken in de auto kan ook duiden op een lekke kachel radiateur, ik zie echter geen verband met de lekkage bij het voorwiel.

Afwachten dus..


11 sep 2012 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Auto laten lopen met de airco aan. Er zou dan een plasje onder de auto moeten komen. Als de aircobak verstopt zit blijft dat plasje ergens hangen :wink:


11 sep 2012 23:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Condens afvoer zit rechts midden onder de auto bij mijn weten. Indien ik mijn auto uit de garage rijd is het nat onder voetenruimte bijrijder kant.
De condensor zit ook in die voetenruimte achter het kastje. Indien afvoer verstopt dan voetenruimte nat in de auto.

Gewoon effe paar dagen aanzien en koelvloeistof bewaken. Telkens in koude toestand bekijken dwz ruim dag afkoelen. In koude toestand afvullen midden tussen max en min. Bij warme motor staat hij dan op max.


11 sep 2012 23:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
heb je juist daarvoor je auto gewassen of naar de carwash geweest?
De afloopleidingen van je kofferrruimte komen ook bij je voorste wielen uit en misschien is er bij het "bergafrijden" water in die leidingen gelopen...zou kunnen eh :lol:


12 sep 2012 12:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Beste allemaal,

Zojuist ineens lekken bij het l-voorwiel. Ik heb ditmaal voor de zekerheid me hand eronder gehouden. Was een beetje warm (niet heet). Een soort vettige substantie was het iig en het stinkt verschrikkelijk. Het kwam ineens nadat ik mijn stuur volledig naar links draaide... Morgen ga ik maar eens de volledige bumper eraf monteren en kijken wat ik aantref. Bedankt voor de suggesties tot nog toe ik ga dit morgen allemaal ook eens bekijken.

Groet,

Mike
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


13 sep 2012 22:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Had je de airco aan?


13 sep 2012 22:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
bully schreef:
Had je de airco aan?

Die stond idd niet op de stand 'OFF', de vin stond overigens niet aan..., maar het systeem was dus wel in werking dit keer...
_________________________________________
Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen


13 sep 2012 22:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
michaelb schreef:
... kwam ineens nadat ik mijn stuur volledig naar links draaide...

lekkende stuurbekrachtiging?

(is bekend probleem van de 993...)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


13 sep 2012 23:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Hydroliek olie? Dat langs de spoorstang uit het stuurhuis loopt ???


13 sep 2012 23:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
michaelb schreef:
bully schreef:
Had je de airco aan?

Die stond idd niet op de stand 'OFF', de vin stond overigens niet aan..., maar het systeem was dus wel in werking dit keer...

Dan hoor je een plasje onder de auto te krijgen in het midden. Als de boel verstopt zit komt het er vaak ergens anders uit, zelfs in je auto. Dus laat em lopen met de airco aan en kijk of er water onderuit loopt.


13 sep 2012 23:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: Lek bij linker voorwiel (boxster)
Het is niet de airco want de vloeistof was vettig en het stonk.
Lezen...
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


14 sep 2012 7:42
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.