| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=37464
Pagina 1 van 1

Auteur:  Harry700 [ 05 maart 2013 11:19 ]
Berichttitel:  Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Heren (en dames),
Dankzij jullie antwoorden op eerdere vragen kom ik steeds dichterbij "de juiste Porsche voor mij".

Nu heb ik het hele forum doorgespit en heb nog de volgende opmerkingen/vragen.

Blijkbaar is de 996 3.4 motor zwakker dan de 3.6 (S) motor.
Deze motor is vrijwel ongewijzigd overgenomen in de 997.

Pas na de zomer van 2008 is er door Porsche een totaal nieuwe motor ontwikkeld welke "bulletproof" is.
Voor die tijd zit je ook in de 997 nog met de eerste generatie watergekoelde motoren.

Klopt bovenstaande?
Zijn er voor de 997 geen verdere ontwikkelingen aan de motor gedaan.

Ik zit er namelijk nu over te denken om de 3.4 (4) te laten schieten en op zoek te gaan naar de meer betrouwbare 3.6 (S).

Bij voorbaat dank.

Auteur:  Maarten [ 05 maart 2013 11:26 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Hier wat antwoorden: klik. Favoriet: gevoelige IMS Lager/onzin/statistiek is gel.l/welke statistiek/lufties forever :popcorn:

Auteur:  993 C2 [ 05 maart 2013 11:42 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Je zou ook voor een 996/997 turbo, GT2 of GT3 kunnen kijken en als ik de menigen zo mag geloven op diverse forums bullitproof.

Auteur:  Jeroen C3.0 [ 05 maart 2013 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

996 TT, lekker! En niet te duur! Doen! :wink:

Auteur:  Harry700 [ 05 maart 2013 12:51 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Maar ik wil juist een 997 maar dan wel een met een sterk blok.
Dus zijn er tussen 2004 en 2008 nog verbeteringen gedaan aan het (996) blok dat in de 997 ligt.

Auteur:  Johann [ 05 maart 2013 13:06 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Geen motorblok is bulletproof. De 997 3.6 motor is nog gevoelig voor gevoelige IMS Lager, maar de plof verhalen wordt altijd op fora buiten verhouding weergegeven. Volgens de statistiek ploft circa vijf op honderd van de 3.4 blokken. Voor de 3.6 is dit nog lager.

Dus koop gewoon wat je leuk vind en weet dat er een kans zijn dat 'ie kunt gevoelige IMS Lager, maar dat dat een geringe kans is.

feitelijk leesvoer

Auteur:  ChrisGT [ 05 maart 2013 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

De motorproblemen met de 997 liggen voor zover ik heb gelezen aan een IMS die niet helemaal top was. Er is hier ergens een topic over de motorcodes waar dit probleem speelt en vanaf welk moment dit probleem door porsche zelf is verholpen (modellen ongeveer medio 2006).

Volgens mij is het ondertussen wel zo dat bij een hoop modellen voor 2006 het probleem al is verholpen.

Dit topic: viewtopic.php?f=3&t=34475&start=25

Auteur:  Delnoy [ 05 maart 2013 13:16 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Ach, een plofdraadje :popcorn:

:wink:

Auteur:  Enguess [ 05 maart 2013 13:31 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Hoezo, gevoelige IMS Lager waterkokers wel eens?

Auteur:  Johann [ 05 maart 2013 13:32 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Ik denk dat ik een plof polis ga aanbieden voor 2-3 tientjes per maand...veel geld te verdienen denk ik :popcorn:

Auteur:  Johann [ 05 maart 2013 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Enguess schreef:
Hoezo, gevoelige IMS Lager waterkokers wel eens?


Nee joh, ze maken mayo :popcorn:

Auteur:  Enguess [ 05 maart 2013 13:36 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Johannvb schreef:
Ik denk dat ik een plof polis ga aanbieden voor 2-3 tientjes per maand...veel geld te verdienen denk ik :popcorn:

Met zo'n polis op zak houdt niets je meer tegen om je waterkoker zone 6 in te raggen :mrgreen:

Auteur:  Pieter_964 [ 05 maart 2013 14:50 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Johannvb schreef:
Ik denk dat ik een plof polis ga aanbieden voor 2-3 tientjes per maand...veel geld te verdienen denk ik :popcorn:


Porsche was je voor, dat heet het porsche approved programma en risico averse personen (zoals ik) betalen daar graag 8jr lang ca. 1500e per jaar aan om het goed gevuld te houden

Auteur:  Harry700 [ 05 maart 2013 18:05 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Weer wat geleerd:
"To determine if your M97 engine has the improved IMS, you will need to check your engine number.
if the engine number is 68509790 and below, unfortunately it still has the smaller removable IMS bearing.
if the engine number is 68509791 and above, it will have the new large single row IMS. The IMS cover also has the 22mm nut.";

Maar waar op de motor kan ik dat nummer aflezen?

Auteur:  Johann [ 05 maart 2013 18:18 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Volgens mij staat het op je registratie papieren, en kan je het ook zien in je PCM unit...maar weet niet presies hoe dat moet.

Auteur:  Pieter_964 [ 05 maart 2013 18:56 ]
Berichttitel:  Re: Motor Porsche 996/997 3.4 of 3.6

Afbeelding

Linkerkant nog net op de zijkant van het blok als je naast de auto zit zou je dit plaatje moeten vinden. Even op de knieen dus.

En nog wat uitleg (hoort niet bij de foto)


I'm going from Grant Neal's book "Ulitimate Buyers' Guide - 997" and it seems your engine number 69611333 would decode as follows: the first digit "6" refers to the number of cylinders, the second digit "9" is the engine type (in this case 9 for the Carrera, and 8 for the Carrera S ), the third digit "6" refers to the year made (2006) and the last 5 digits, 11333, are your individual engine serial number.

Neal does not specifically mention if all M97 engines are the 3.8, but he does provide a table of all engine types in 997s from 2005 to 2007. In that table the Carrera with the 3.6 has M96.05 from '05 to '07, whereas the Carrera S has M97.01 for the same years, so I suspect M97 does indeed refer to the 3.8 S, and M96 is the 3.6 - perhaps the "M96.05" implies the fifth variation of the M96 engine.

As for transmissions, it seems all rear-wheel drive Carreras (S or otherwise) received the same G97.01 transmission from '05 to '07. The G97.01 was apparently developed for the up-rated S, but used in the Carrera as well.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/