Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 12:35



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Andere Motor en de overheid 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Bericht Andere Motor en de overheid
Hallo Porsche Fanaten

Introductie
Na mijn introductie en post van mijn project bleef ik zelf nog met een vraag over waar ik even geen raad mee wist. Ik wil graag een 2.5 '44 motor in mijn 924 plaatsen om er zo een "s" van te maken. Dit netjes uit een donor met transaxel, bak, wielophanging, remmerij etc. Ik ben destijds met hakken over de sloot en een dikke knipoog door de keuring gekomen bij de RDW die zich er hard voor maakt om absoluut zorg te dragen dat haar openingstijden en beschikbaarheid zo beperkt mogelijk zijn!

Vraag
Mag ik, zonder dit te melden of zonder bizar vervelende keuringen, waar gigantisch tegen op zie, zomaar een andere motor en bak in mijn wagen zetten?

Overige info
Ik heb mij door een garagist laten informeren dat als ik geen turbo's ertussen deed of veranderde van het aantal cilinders dat ik safe zat.

De man van de RDW deed de kap open, keek zo een vluchtig naar remleidingen, olie of brandstofzweet, accu bevestiging (professionele tyrap montage) en deed hem snel weer dicht.

Mijn kentekenbewijs zegt:
Type auto: Porsche
Merk: Porsche

Ik ben dus in het bezig van een Porsche Porsche? :)

Edit: Ik heb nog even opgezocht wat een motorcode is, dat weet ik nu, maar die vent van de RWD niet want dat heeft hij niet genoteerd :)

Link naar de RDW

Graag jullie mening, expertise of feiten. Op de site van de RDW wordt ik bang gemaakt met verhalen dat als ik maar een ander dopje op me ruitenwisservloeistofreservoir (die moeten we hebben voor galgje) schroef ik al naar Lelystad mag, weegt dit echt zo zwaar?
_________________________________________
Het stuurt zwaar, het stinkt, het start soms en het vreet al me weekenden... Een oude Porsche is het vetste wat er is!!


06 maart 2013 18:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Forumcrashtestdummy
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Heb ooit een Opel Corsa A gehad met een getuned C20XE blok onder de kap (ex sprintwagen).
Werd een keer van de weg geplukt door bromsnor op de motor en naar een fuik begeleid waar vervolgens een stuk of 5/6 agenten een technische keuring gingen uitvoeren op mijn auto en o.a. onder m'n motorkap doken. Men vroeg niks (ik had waarschijnlijk het geluk dat hij 1.6 GSI op kenteken stond en niet 1.2 ofzo) en keek alleen of m'n accu wel goed vast zat en m'n ruitensproeiervloeistof wel op peil was want dat zouden typische verkeersveiligheidspuntjes zijn :roll: .

Verder ging men vragen naar de rolkooi en de 2 kuipjes + harnasjes maar het aantal zitplaatsen stond niet ingevuld op het kentekenbewijs (geloof dat minder sowieso niet zo'n probleem is) en kuipjes + harnasjes waren voorzien van E-keur.

Voor de APK was het ook geen probleem.

Als je het heel officieel wilt doen mag geloof ik het aantal cilinders niet afwijken en mag je maar een bepaald percentage vermogenswinst hebben t.o.v. origineel. Kunt hem eventueel laten omkeuren bij de RDW op het kenteken maar dat lijkt me onnodig. In praktijk verwacht ik ook weinig problemen met jouw motorswap (zolang niet een getuned 3L Twin Turbo blok met 600pk o.i.d. monteert en niet bij bizarre ongevallen betrokken raakt met extreme snelheden).

Motorruimte van de bewuste Corsa:
Afbeelding
_________________________________________
Current:
Fiets...
Exxes:
- 986 3.2S
- 986
- 968 Coupe
- 964 Carrera 4
- 968 Club Sport


06 maart 2013 20:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
RDW heeft mi duidelijkke richtlijnen hiervoor: andere cilinder inhoud vereist zowiezo een nieuwe aparte keuring.
Relevante link http://www.rdw.nl/nl/particulier/bedrij ... motor.aspx

Als je dit proces niet volgt, rij je in een auto die niet voldoet aan de oorspronkelijke type goedgekeuring en waarvan de technische aanpassingen niet zijn geaccordeerd door de RDW. Daardoor klopt de auto niet meer met de papieren van de auto.

Mijn belangrijkste zorg daarbij zou mijn WA dekking zijn: als je een flinke schade veroorzaakt en het wordt duidelijk dat je auto niet bewezen aan RDW eisen voldoet, dan loop een flink risico dat je WA dekking vervalt. Voor kleine schades zal dat niet zo spannend zijn maar als jij een ander flink schade toebrengt loop je het risico dat je dat zelf kunt dokken.
Ik zou zo'n risico nooit nemen, ik zou er ook niet op gokken dat je je kunt verschuilen achter een APK goedkeuring (keurmeester die het niet heeft gezien).

Het is vergelijkbaar met het rijden op een opgevoerde brommer. Enkele jaren geleden draaide hier in Haarlem de vader van een brommer-rijder volledig op voor de ziekenhuisrekening van een fietser die was aangereden door de opgevoerde brommer. Heb zelf een geval in de familie waarbij de WA polis niet wilde uitkeren na een dodelijk ongeval, heeft de familie tonnen gekost. Moet je niet willen.

Ik zou m dus zeker officieel door de RDW heen trekken, en in het ergste geval de afleuring maar voor lief nemen.

Zelf heb ik trouwens ook ooit een Golf Diesel gereden met een Turbo Diesel motor en GTI onderstel, geen probleem bij de RDW. Wel als ik onderdelen ging kopen en ze op basis van het kenteken de juiste remblokken probeerden te vinden :-)
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


06 maart 2013 20:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
In t kentekenbewijs staat toch ook het vermogen? Als je er dus een andere motor inzet, verandert dit en klopt t dus niet meer in je papieren.
Zonder enige relevante ervaring zou ik zeggen dat je dan iig iets bij de RDW moet laten wijzigen.
Maar er zijn vast nog wel forummers met meer verstand van zaken. Kom er maar in, Ewout :mrgreen:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


06 maart 2013 20:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
De link van de RDW site is helder, alleen als het aantal cilinders en de cilinderinhoud gelijk blijft EN het vermogen niet meer dan 20% hoger ligt mag je gewoon doortuffen, in alle andere gevallen moet je volgens de RDW langs de RDW.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


06 maart 2013 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997S C2 cabrio
Krimpenerwaard
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Dat word dan een amerikaans blok met 150 ipv 163pk plaatsen


06 maart 2013 22:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Mm ik weet denk ik genoeg. Als je een beunhaas uit Beuningen bent lepel je er gewoon een ander blok in, schroef je er een hoop turbo's bij en kijk je hoelang het goed gaat. De kwikfit weet al niet wat dit voor een auto is (ik heb wel eens gebeld voor een onderdeel en de vriendelijke meneer aan de telefoon adviseerde mijn uit 79 gedateerde auto toch eens uit te laten lezen...) dus die geven hem toch wel apk als je lampjes het doen.

Als je liever geen risico loopt dat je niet op tijd stil kan staan met 240 "omdat je hem toch een keer moet testen" en je vind het wel handig om dan verzekerd te zijn breng je hem naar de RDW.


Uit cynische ondertoon snap je natuurlijk wel wat ik ga doen. Ik zie er alleen zo tegen op! Voorgaande keren ben ik 3 keer terug geweest voor mierenneuk dingen;
- Je remschijf loopt aan (roest) na 2 jaar stil te hebben gestaan -.-' (Joh echt?)
- Je lichtbeeld is 2 mm te laag (was het woord lichtbeeld al uitgevonden in '79)
- Ik vind wel dat hij wat aan de remoerige kant is (no shit sherlock ti's een Porsche geen Punto)
- Is hij niet wat breed (ok daar moet ik hem gelijk in geven, spacers 700 is wellicht "a bit to much")
- Je dorpels zijn roestig (klopt, keur hem goed dan kan ik naar de brug rijden)


Het meest storende aan het verhaal is dat sommige zaken gewoon niet te fixen zijn zoals het lichtbeeld en je wordt er telkens door gepakt. Mijn laatste oplossing had iets te maken met heel veel tape, alu folie en een ongezonde dosis zelfovertuiging :)

Daarnaast altijd het feit dat je er een hele dag voor moet vrij nemen met de garantie dat je altijd nog een keer terug mag of met een beetje pech: naar Lelystad op de oplegger...
_________________________________________
Het stuurt zwaar, het stinkt, het start soms en het vreet al me weekenden... Een oude Porsche is het vetste wat er is!!


07 maart 2013 0:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Ps: Ik beledig toch niemand van de RDW of Kwitfit op dit forum hè? ;)
Zo ja? Mijn welgemeende excuses en een rondje gratis meerijden in het donker zonder lichtbeeld naar de P Dealer voor een uitlezing van de ESP :)
_________________________________________
Het stuurt zwaar, het stinkt, het start soms en het vreet al me weekenden... Een oude Porsche is het vetste wat er is!!


07 maart 2013 0:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 Carrera GT + 944 RS
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Je moet wel veel aanpassen om een 944 blok in een 924 te hangen, de motorsteunen zijn anders, dus veel las en snijwerk.
Zou dan toch voor een 924 Turbo blok gaan, is een stuk makkelijker.


07 maart 2013 9:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Als ik een auto zo zou gaan upgraden dan zou ik t ook helemaal goed willen doen. Aanlopende remmetjes en koplampen die niet goed staan los je dan vooraf toch ook even op ?
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


07 maart 2013 11:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
HansGT schreef:
Je moet wel veel aanpassen om een 944 blok in een 924 te hangen, de motorsteunen zijn anders, dus veel las en snijwerk.
Zou dan toch voor een 924 Turbo blok gaan, is een stuk makkelijker.


:O Dat is even nieuw voor mij! IK ben juist niet voor een Turbo gegaan omdat de schakelbakken alleen gekocht kunnen worden met een hypotheek (ik bedoel dat ze duur zijn).

Dit begrijp ik dan ook weer neit want de turbo is exact hetzelfde blok alleen met hier en daar een paar mm minder staal en hier en daar wat meer (compressie flow etc.) en een mooi slakkenhuisje tussen de uitlaat met de nodige buizen.

Heb jij hier toevallig al eens ervaring mee gehad?

@ Lindemans: Ja natuurlijk ben ik bereid die zaken op te lossen alvorens ik naar zo een keuring ga echter weten ze, net als een tandarts, altijd wel iets te vinden om over te piepen en dat is gewoon niet helemaal fair bij een 33 jaar oude auto. Foutieve remmerij of een licht wat het helemaal niet doet vind ik ook wezenlijk anders dan een beetje roest erop van het stilstaan (een paar keer hard remmen en het is weg) en een lichtbeeld van 2 mm te laag.
_________________________________________
Het stuurt zwaar, het stinkt, het start soms en het vreet al me weekenden... Een oude Porsche is het vetste wat er is!!


07 maart 2013 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 Carrera GT + 944 RS
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Volgens mij kan je een gewone 924 bak gebruiken, komt echter wel meer kracht op te staan, dus moet je een goeie bak zien te vinden, dat valt niet mee.
Zelf heb ik een 944II met een 968 motor en een 2.5 overbrenging, dit gaat erg goed, maar ik zal ook wel een keer aan de beurt komen met een kapotte bak.
Persoonlijk zou ik echt voor een turbo gaan, het is misschien even zoeken naar de juiste spullen, motor/bak, maar het scheelt je een hoop werk om de motorruimte aan te passen en je hoeft hem niet te laten herkeuren.


08 maart 2013 9:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Kun je er niet relatief makkelijk een sterker Audi blok in hangen zoals een moderne TFSi of zo ?
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


08 maart 2013 9:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Forumcrashtestdummy
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Ga dan voor de 1.8 20VT en liefst een met K04 fabrieks af i.p.v. K03/K03S, schijnt ook een stuk makkelijker te zijn dan zo'n 2.0 TFSI aan de praat krijgen :wink: .
_________________________________________
Current:
Fiets...
Exxes:
- 986 3.2S
- 986
- 968 Coupe
- 964 Carrera 4
- 968 Club Sport


08 maart 2013 9:55
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Andere Motor en de overheid
Of koop . . . als je toch meer vermogen wil . . . gewoon een 911 :wink:

@HansGT, ga je nog mee naar Luxemburg ??
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


08 maart 2013 22:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: disciple, Google [Bot], outletvalve


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.