Pagina 1 van 2
Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederland
Geplaatst: 10 apr 2014 22:43
door alfa male
Kentekenguru Jasper Verweij (o.a. verantwoordelijk voor
http://www.kenteken.tv en
http://blog.kenteken.tv) heeft op Twitter (@JasperVerweij) een interessante analyse geplaatst van in Nederland geregistreerde Porsche 911's. Natuurlijk op Twitter te vinden, maar hieronder de screenshots:


Ik ben even op zoek naar een mooie 996 Targa...
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 10 apr 2014 22:45
door Maarten
Oermodel cabrio. Maak me gek
Omgebouwde targa: I know
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 10 apr 2014 23:08
door frankv
Op het oermodel na, is de 964 dus de zeldzaamste 911, met daarna de 993, goed voor de prijzen!
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 10 apr 2014 23:33
door Michiel911
Ik lees het meer als; minst gewilde.....anders waren er wel meer geïmporteerd

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 9:57
door lindemans
Verdraaid leuk overzicht !
En wij hier maar duwen dat de 996 zo'n massa model is, terwijl er ongeveer net zoveel G-tjes in NL zijn ! Maar die staan natuurlijk het grootste deel van de tijd stil dus zie je ze minder.
Toch leuk om te zien dat ik één van de 457 ben, best veel nog trouwens.
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 10:11
door MickRS
frankv schreef:Op het oermodel na, is de 964 dus de zeldzaamste 911, met daarna de 993, goed voor de prijzen!
Logisch, want kort in productie geweest
Wat dat betreft zijn dit dus statistieken waar je eigenlijk niets mee kunt. Wil je een echt goed vergelijk per type kunnen maken, dan zal je eea moeten uitsplitsen; G-model naar 2.7, 3.0 en 3.2. 996 mk1 en mk2, etc. Als je dat doet, komt het er waarschijnlijk heel anders uit te zien en worden deze cijfers informatie ipv wat ruwe getallen. Daar ben ik nou echt benieuwd naar

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 12:03
door JeroenSC
Grappig dat er blijkbaar meer 997's in nederland rondrijden dan 996'en. Ondanks of dankzij de crisis.
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 12:05
door Pw250
Dus er zouden nog "maar" 1600 stuks 964 op NL kenteken staan?!
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 12:18
door diggler_911
Interessant overzicht! Bedankt voor het delen Alfaman. Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel verschillende typen Porsches in NL rondrijden, best weinig eigenlijk. Ik was op zoek naar een 997 targa (voor een redelijke prijs), en zie nu bevestigd dat het een speld in een hooiberg is.
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 12:29
door Ronaldo
frankv schreef:Op het oermodel na, is de 964 dus de zeldzaamste 911, met daarna de 993, goed voor de prijzen!
Nee hoor, eerste nog de 991..

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 13:34
door Blauwe Blazer
Leuk zo een overzicht.
Ben nu wel benieuwd hoeveel van de verschillende G-modellen er rondrijden. Jammer dat die allemaal op een hoop zijn gegooid.
Gevoelsmatig had ik ook gezegd dat er veel meer 996 types rondrijden.
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 13:47
door MickRS
Overigens zie ik wel de 930, maar niet de 965... En bij de 993, 996 en 997, zitten daar de 4s en turbos ook in? En hoe zit t met de gt3 en gt2?
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 14:22
door Remmel
Slechts 1 930 targa!
Zou het een rode zijn?

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 14:35
door MickRS
When greed was good! 
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 19:16
door porsche964
Begin steeds beter te begrijpen waarom de prijzen van een 964 targa zo aan het stijgen zijn

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 21:21
door A-Line
idd zeer interessant overzicht.
Lijkt me ook leuk om dit per jaar te bekijken wat de beweging in aantallen is.
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 22:12
door Zoef Hausen
leuk! gaaaaaaaaaaaaaaap
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 22:25
door Jan A. (997 4S)
JeroenSC schreef:Grappig dat er blijkbaar meer 997's in nederland rondrijden dan 996'en. Ondanks of dankzij de crisis.
Dat snap ik best

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 22:26
door Jan A. (997 4S)
Volgens mij worden trouwens alle Porsches geïmporteerd dus dat bedoeld hij vast niet!
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 23:34
door MickRS
Zoef Hausen schreef:leuk! gaaaaaaaaaaaaaaap
+1
Er worden appels met peren vergeleken. De staatjes slaan nergens op. Als je dan zoiets doet, doe het dan goed... Op deze manier komen er alleen maar meer fabeltjes in de Porschewereld.

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 11 apr 2014 23:46
door 912
En wat is een goede vergelijking dan?
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 12 apr 2014 0:02
door porsche964
MickRS schreef:Zoef Hausen schreef:leuk! gaaaaaaaaaaaaaaap
+1
Er worden appels met peren vergeleken. De staatjes slaan nergens op. Als je dan zoiets doet, doe het dan goed... Op deze manier komen er alleen maar meer fabeltjes in de Porschewereld.

En wat is hier niet goed aan? Het geeft 'hoog-over' prima beeld van de types in zijn 3 verschijningsvormen, coupe, targa, cabrio.
Enne tis ook wel verdomd makkelijk om gewoon een leuk stukje huisvlijt van een ander af te branden, zonder zelf met een goed alternatief hier de gemeenschap te verblijden.

Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 12 apr 2014 0:03
door MickRS
Als je het goed wil doen zul je van tevoren moeten beslissenn welke types je wel en welke je niet meeneemt in zo'n staatje. Alleen al het feit dat de 930 er apart in staat, de 965 niet en het onduidelijk is of bij de 993, 996 en 997 oa de turbos meegenomen zijn, zegt genoeg over de validiteit van deze cijfers...
Als je het echt goed wil doen, zul je veel meer uitsplitsingen moeten maken. Denk daarbij aan verschillende 'oer' types, de verschillende g-types, de turbos, de 4s uitvoeringen, 996 mk1-mk2, en zo kun je nog wel even doorgaan. Nu zie je dat de 993 en de 964 lage aantallen hebben, te verklaren door de korte productierun. Maar ik maak mij sterk dat er meer 2.7's small bodies zijn dan deze twee. Misschien ook wel, maar dat wordt hier iig niet duidelijk.
Ik wil echt niet zuur zijn hier, maar als je dit soort dingen wereldkundig maakt, moet je het wel doordacht doen. Ik heb jarenlang een onderzoekbureau gerund en ben een beetje allergisch geworden voor dit soort rijtjes. Want als mensen cijfers in staatjes zien, is het al snel 'de waarheid'.
Als iemand mij de juiste cojfers kan aanleveren wil ik met alle liefde goede statistieken in elkaar draaien. Met toelichting, zodat je ook echt weet wat de cijfers betekenen en hoe ze tot stand gekomen zijn.
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 12 apr 2014 0:12
door JeroenSC
Mick,
als jij een onderzoeksbureau hebt gerund, mag ik aannemen dat je onderscheid kunt maken tussen onjuist, onvolledig en niet uitputtend. Niet uitputtend is het zeker niet, maar dat was waarschijnlijk ook niet zijn doel. En ja, je kunt niet controleren of bij de 996/997/993/964 wel of niet de turbo's zijn meegenomen, maar het is wat te snel om dan te concluderen dat de gegevens niet juist (of in jouw woorden: niet doordacht) zijn. Een opmerking als 'zegt genoeg over de validiteit van de cijfers' vind ik ronduit suggestief en nergens op gebaseerd.
Maar, feel free om jouw statistieken hier op los te laten. Misschien kun je de brongegevens op zijn site vinden?
Re: Interessante analyse kentekenbestand 911'jes in Nederlan
Geplaatst: 12 apr 2014 0:23
door MickRS
Ik had al even gekeken op zijn site

Kon zo snel niets vinden....
Nou goed, laten we aannemen dat de cijfers wel valide zijn, maar betrouwbaar zeker niet, omdat hier niet op dezelfde manier de cijfers per serie worden weergegeven. Daarbij doel ik oa op de weergave van de 930 apart van de rest van de g-serie auto's en geen aparte weergave van de 965.
Als 'cijfern**ker' lijkt het mij dus wel leuk om goede staatjes samen te stellen. Alleen is het mij nog nooit gelukt om deze cijfers bij elkaar te rapen. Als iemand mij daar bij kan helpen, dan hou ik mij zeker aanbevolen!