Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 22:16



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Im / Exporteren uit Spanje 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
993 4S
Bericht Im / Exporteren uit Spanje
Ik heb ervaring met de import uit Duitsland. Dat is niet heel ingewikkeld. Met papieren naar gemeente huis, leges betalen, in de winkel tegenover het gemeentehuis exportkenteken laten maken en verzekering regelen, dan weer terug naar gemeentehuis voor fysieke controle en het ontvangen van een sticker op het export kenteken. En dan kun je naar Nederland knallen en hem invoeren. Procedure in NL is hetzelfde.

Zijn er mensen met ervaring met de export vanuit Spanje. is dat ook in een paar uur gepiept of loop je dan tegen Spaanse bureaucratie aan. In het laatste geval is het opeens een stuk minder aantrekkelijk om er een in Spanje te gaan halen.
Ik hoor graag!


05 aug 2014 14:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft.
Een vriend van mij heeft al meer dan 10 jaar zijn bedrijf in Spanje en die
loopt nog steeds tegen dat soort zaken aan.
Maar als jij daar heeeeeel goedkoop kan inkopen loont het misschien wel.
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


05 aug 2014 14:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
Een Duitse export plaat halen - voor je export uit Spanje ... dat scheelt al een paar uurtjes :idea:


06 aug 2014 8:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
Met een duitse export plaat mag je alleen de rechtstreekse route van Duitsland naar je bestemming rijden.
Anders kan je problemen krijgen met verzekeren en belastingen...

In Spanje, Frankrijk en België wil de pliesie ook wel even weten waarom je met Duitse exportplaten rijdt.

Het koste mij maar een paar honderd euro om het door een importbureau te laten regelen zo'n 10 jaar terug.


06 aug 2014 9:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
hoefnix schreef:
Met een duitse export plaat mag je alleen de rechtstreekse route van Duitsland naar je bestemming rijden.
Anders kan je problemen krijgen met verzekeren en belastingen...

Niet met de verzekering van je meerdaags duitse export kenteken, kijk maar op de groene kaart die bij dat meerdaags kenteken zit. Hoe het zit met belasting weet ik niet, zal van het land afhangen. als jij vanuit spanje met duidtse driedaagse platen naar NL rijdt, kan ik me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen (transit). Je bent op dat kenteken volgens mij WA verzekerd. wellicht dat je allrisk op chassisnr kan regelen, maar dat is niet eenvoudig!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


06 aug 2014 11:25
Profiel
PorscheForum Rookie
993 4S
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd.

Ben bekend met de procedure in Duitsland. Deze is niet heel ingewikkeld.
Heeft er iemand zelf een wagen uit Spanje gehaald?

Overigens kun je in Duitsland kiezen hoe lang je je auto wil verzekeren, een week tot maximaal paar maanden. Die periode kun je gebruiken om hem in te voeren. Je doet niets illegaals als je er dan ook boodschappen mee gaat doen in plaats van naar de RDW rijden.


06 aug 2014 11:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
Ties993 schreef:
Je doet niets illegaals als je er dan ook boodschappen mee gaat doen in plaats van naar de RDW rijden.

Pas op. Je doet niets fout in de ogen vsn de politie. Je doet echter wėl wat fout in de ogen van de Belastingsdienst. Je rijdt als nederlands ingezetene in een auto met buitenlandse platen. Straf: BPM betalen plus 100% boete. Sterker nog, je mag van de Belastingdienst niet eens op je tijdelijke duitse exportplaten van de grens naar je huis rijden. Tevens mag je niet met je tijdelijke duitse platen van je huis naar de RDW rijden. Daarvoor MOET je in NL bij de RDW een eendagskenteken aanvragen.

Heb het ook vaker gedaan, maar werd de laatste keer, paar maanden terug, met mijn duitse driedaagse exportplaten, waarmee ik 's ochtends vroeg (7 uur) naar de RDW in Nieuwegein was gereden, apart genomen door een Belastingsmbtenaar die me dit hele verhaal nogmaals uitlegde. Had ook NL eendagskenteken op een A3'tje bij me en hij zei me (ndat ik al goedgekeurd was en de belastingformulieren al ingeleverd had) met die eendagsplaten weer naar huis te rijden,

Is hier trouwens al eens eerder een discussie over geweest, waarin ik hetzelfde riep als jij. Blijkt dus niet zo te zijn. Als je overigens vooraf belt met douane, rdw en belastingdienst om het te checken is de kans groot dat je drie verschillende verhalen krijgt....
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


06 aug 2014 15:18
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een auto van een handelaar in Madrid gekocht. Vooraf had ik bedongen dat ik de auto op de Spaanse platen naar huis kon rijden. Dat was geen bezwaar, mits ik de platen bij thuiskomst zou terugsturen. Mijn verzekeraar was akkoord met het verzekeren van de auto op chassisnr. voor de rit terug, dus ook dat was geen probleem. Het enige dat tijd kost is het overschrijven van het kenteken. Ik ben samen met de handelaar naar een soort agentschap/bureau gegaan. Dat is een kruising van postkantoor, notariaat en een verzekeringskantoor (dat was in ieder geval mijn indruk ervan). Daar hebben ze het originele kenteken ingenomen zodat het overgeschreven kon worden op mijn naam. Ik heb een kopie meegekregen en het origineel zou per aangetekende post naar mijn huisadres worden verzonden. Dat laatste heeft wel 6 weken oid en een aantal geïrriteerde telefoontjes in gebrekkig Spaans gekost maar uiteindelijk kreeg ik het origineel thuisgestuurd. Totale kosten van overschrijving: ik dacht 400 a 500 euro. Even opletten dat je de auto niet op een dag (of tijdstip) gaat halen waarop het agentschap gesloten is.... Succes!


11 aug 2014 12:49
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
Dank je wel.

Oh, graag gedaan hoor :?


05 sep 2014 11:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
horn schreef:
Je doet echter wėl wat fout in de ogen van de Belastingsdienst.


Enkel wanneer je ermee in NL rijdt. Dus tot de grens geen problemen.
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


05 sep 2014 11:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
horn schreef:
Ties993 schreef:
Je doet niets illegaals als je er dan ook boodschappen mee gaat doen in plaats van naar de RDW rijden.

Pas op. Je doet niets fout in de ogen vsn de politie. Je doet echter wėl wat fout in de ogen van de Belastingsdienst. Je rijdt als nederlands ingezetene in een auto met buitenlandse platen. Straf: BPM betalen plus 100% boete.


Enig idee wat het dan kost wanneer de geïmporteerde auto BPM vrij is?


05 sep 2014 11:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Im / Exporteren uit Spanje
niks denk ik... @ Marc - ik doelde dan ook rijden in Nederland. Tot de grens uiteraard no problem.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


05 sep 2014 12:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.