Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 5:47



Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Als vaste bezoeker van allerlei autoshows, meeting, clubdagen, etc valt het mij telkens weer op hoe slecht mensen de lak van hun dierbare bezit onderhouden. Veel auto's ook dure bolides zitten vaak vol met waskrasjes en de lak is vaak zijn originele glans verloren. Doodzonde eigenlijk! Met een beetje kennis van zaken en het gebruik van de juiste producten kun je de auto gemakkelijk in showroomstaat houden.

Daarom zou ik graag mijn kennis met jullie willen delen en eventueel een leuke discussie over het onderhoud van de lak op gang brengen.

Ik zal eerst even vertellen waar ik al die wijsheid vandaan heb...

Als groot autoliefhebber ben ik al jaren op zoek naar de beste spullen om mijn auto's in tip-top conditie te houden. Door die zoektocht heb ik in de afgelopen jaren zo'n beetje alle middeltjes geprobeerd. Helaas kreeg ik steeds weer te maken met teleurstelling omdat de producten niet waarmaakten wat er beloofd werd. Tot ik een aantal jaar geleden het merk Meguiars voor het eerst gebruikte, eindelijk deden de producten wat me beloofd werd, namelijk mijn auto er perfect bij laten staan. Omdat deze producten toen nog erg moeilijk verkrijgbaar waren ben ik verder gaan zoeken op het internet. Zo ben ik terecht gekomen op een aantal Amerikaanse forums waar alleen maar gesproken werd over het onderhoud van de auto, daar ook wel 'detailen' genoemd. Door ontzettend veel te lezen op die forums heb ik allerlei technieken geleerd waarmee je de auto weer helemaal als nieuw kunt maken. Een aantal van die technieken zou ik graag met jullie delen.

Wassen

Een groot deel van de lakproblemen ontstaat tijdens het wassen van de auto. Door een onjuiste wastechniek ontstaan er in korte tijd duizenden microkrasjes in de lak. De krasjes zijn met name zichtbaar als de auto in de zon staat, de originele glans en diepte van de lak gaan verloren en de wasbewegingen zijn zichtbaar op het oppervlak. Door de weerkaatsing van licht op de randen van de microkrasjes lijkt de lak veel lichter. Deze krasjes zijn voor de meeste autoliefhebbers bijzonder frustrerend.

Door de auto op de juiste manier te wassen kan een groot deel van deze krasjes voorkomen worden, waardoor de auto er langer mooi uit blijft zien.

Wat heb je nodig?

- Twee emmers
- Een washandschoen
- Een zachte borstel voor de velgen
- Een goede autoshampoo
- Eventueel een goede velgenreiniger
- Goed zeem of speciale droogdoek

Voor het wassen kun je beter een speciale washandschoen gebruiken als een spons. Bij een spons blijft het vuil dat je van de lak wast tussen de lak en de spons zitten. Dit zal kleine krasjes in de lak veroorzaken. Een goede washandschoen is gemaakt van materiaal met lange vezels, hierdoor wordt het vuil opgenomen in de handschoen waardoor het geen direct contact met de lak maakt.

Ook een goede autoshampoo is van belang. De shampoo het oppervlak goed benatten en ervoor zorgen dat het vuil losweekt van het oppervlak. De shampoo vormt een klein laagjes om de vuildeeltjes om ervoor te zorgen dat ze zonder wrijving van het oppervlak verwijdert kunnen worden. Verder moet de shampoo voldoende mild zijn om rubber delen en bestaande waxlagen niet aan te tasten en als laatste moet het ook nog een mooie glans achterlaten.

Indien de velgen niet meer schoon te krijgen zijn met alleen water en shampoo dan zul je een velgenreiniger moeten gebruiken. Het is belangrijk dat deze velgenreiniger voldoende sterk is om hardnekkige remstof te verwijderen, maar hij mag natuurlijk niet de velgen aantasten.


Hoe ga je te werk?

Je begint met de auto goed af te spoelen, zodat alle loszittende vuildeeltjes van de auto verwijdert zijn. Vervolgens doe je de aanbevolen hoeveelheid autoshampoo in een emmer en je vult de emmer met handwarm water. Daarnaast vul je een tweede emmer met enkel water. Je begint de auto van boven naar onder te wassen, gebruik hierbij veel water om ervoor te zorgen dat het vuil als het ware van de lak afspoelt. De tweede emmer met water gebruik je om de washandschoen eerst even af te spoelen nadat je een stuk van de auto gedaan hebt en voordat je hem weer in de emmer met autoshampoo doopt. Het spreekt voor zich dat je de auto niet in de volle zon moet wassen omdat er anders watervlekken ontstaan die soms erg hardnekkig kunnen zijn.

Na het wassen spoel je de auto goed af. Er is een trucje dat ervoor zorgt dat er weinig water op de auto achterblijf, zodat het droogmaken aanzienlijk makkelijker is. Je hebt hiervoor een groot volume water met een lage druk nodig, in de praktijk betekend dit dus een tuinslang zonder sproeikop. Laat het water over de oppervlakken van de auto lopen op zo’n manier dat het in één gesloten laag van het oppervlak afloopt. Dit doe je door aan één kant te beginnen en vervolgens het afvloeiende water met de slang te blijven volgen zodat dit als het ware gevoed wordt met water en dus voldoende volume en snelheid heeft om als één geheel van de lak af te lopen. Je zult zien dat er veel minder water op de lak achterblijft.

Voor de velgen gebruik je een aparte spons of borstel. Nooit een spons die je voor velgen gebruikt op je lak gebruiken! Remstof is scherp en kan zich vastzetten in de spons, als je die op je lak zou gebruiken kun je weer krasjes veroorzaken. Maak de velgen regelmatig goed schoon, anders kan het zelfs met de beste velgenreiniger moeilijk worden om ze weer helemaal schoon te krijgen. Maak ook de binnenkant van de velg regelmatig schoon, ten eerste wordt de rest van de velg dan minder snel vies en ten tweede is het gewoon een mooi gezicht als de hele velg mooi schoon is. Vergeet ook de wielkasten en de banden niet even schoon te schrobben met een borstel. Met name bij donkere auto’s is het een rotgezicht als de auto helemaal schoon is en de wielkasten en de banden zijn nog lichtbruin van de modder!

Drogen!

Het drogen van de auto is vaak een vervelend klusje. Een zeem neemt maar een beperkte hoeveelheid water op en uit naden en kieren lijkt steeds opnieuw weer water te komen. Sinds kort heb ik een nieuwe ontdekking gedaan op het gebied van drogen van de auto. Meguiars heeft sinds kort een zogenaamde Water Magnet, een zachte doek die enorm veel water absorbeert. Het grote voordeel van deze doek is dat je het oppervlak droog kunt deppen, waardoor de kans op krasjes door op de auto gewaaide zandkorrels vele malen kleiner is. Laat de auto in ieder geval niet gewoon opdrogen, de watervlekken die dan ontstaan zijn vaak moeilijk te verwijderen en kunnen in het ergste geval zelfs permanente schade aan de lak veroorzaken.

Tot zover een stukje over de juiste wastechniek, het klinkt voor sommigen misschien vergezocht, maar het is wel de manier om de lak langer mooi te houden.


16 mei 2005 10:08
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto.

Een goede test om te bepalen of er van die vastzittende vervuiling op het oppervlak zit is om met je hand in een boterhamzakjes over de lak te wrijven. Ik durf te zeggen dat bij 95% van de auto’s de lak zal aanvoelen alsof er allemaal zandkorrels in zitten. Dat zijn dus die vastzittende vervuilingen.

Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen.

De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden.

Na het behandelen van een op het oog schone auto zal de klei er zo uit zien…
Afbeelding

Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei!

Hieronder nog een schematische weergave van de werking van de klei.
Afbeelding

Nu de lak helemaal schoon ik kun je verder gaan met de volgende stap. Welke stap dat is, is afhankelijk van de staat van de lak. Over het algemeen zal de lak lichte waskrasjes en lichte oxidatie (zichtbaar als een lichte waas op het oppervlak, waardoor de glans wat minder is) hebben. De volgende logische stap is dan om de originele kleur weer helemaal terug te halen met een speciale paint cleaner…


16 mei 2005 10:09
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
In tegenstelling tot de detailing klei die het oppervlak van de lak volledig reinigt is een paint cleaner een diepreiniging die doordringt in de lak en de originele kleur weer helemaal naar boven kan halen. Alle auto’s zullen na verloop van tijd last krijgen van lichte oxidatie op de lak, dit is een dun laagje dat ervoor zorgt dat de lak niet meer de originele glans heeft. Sommige kleuren, bijvoorbeeld rood hebben daar aanzienlijk meer last van als andere kleuren. Ook de aanwezigheid van een blanke laklaag bepaald hoe snel en hoe ernstig de oxidatie op het oppervlak optreedt. Bij de meeste kleuren blijft de oxidatie beperkt tot een soort lichte waas over het oppervlak.

Een goede paintcleaner is in staat dit laagje te verwijderen en de glans weer terug te halen. Afhankelijk van de formulering zal de paintcleaner ook microkrasje of lichte waskrasjes verwijderen. Je zult zien dat de lak na een behandeling met de paintcleaner zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgt. Veel mensen merken niet dat de kleur van de auto verandert door vervuiling en oxidatie totdat ze de tot nu toe genoemde stappen hebben genomen. Als voorbeeld plaats ik hieronder een foto van een Fiat Cinquecento die ik onlangs behandeld heb. De bumpers en de achterspoiler waren bedekt met een flinke laag oxidatie en waren daarom helemaal wit uitgeslagen. Na een behandeling met een paintcleaner en een polish (volgende stap) kwam de originele kleur weer helemaal terug, de bumpers waren weer net zo geel als de rest van de auto. De eigenaar was enorm verbaasd dat dit mogelijk was zonder de delen opnieuw te spuiten. Om het verschil goed te kunnen tonen heb ik de bumpers en de spoiler met plaktape in twee stukken gedeeld.

De achterspoiler

Afbeelding

De voorbumper

Afbeelding

Nu de lak zowel boven als onder het oppervlak helemaal schoon is kunnen we verder met de volgende stap, het voeden van de met een polish.


16 mei 2005 10:09
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Nu de lak helemaal schoon is kunnen we de lak gaan behandelen met een polish. Bij een polish denkt men vaak aan een schurend middel om de lak te polijsten. Dit hoeft echter niet zo te zijn, er zijn vele verschillende soorten producten die onder de noemer polish vallen. Indien het niet nodig is om een laagje van de lak te verwijderen (enkel nodig indien de auto erg veel krasjes of bijvoorbeeld zware oxidiatie vertoont) kiezen we voor een pure polish. Dit is een product dat bestaat uit voedende oliën die de lak in een optimale conditie kunnen houden. Je kunt het vergelijken met een huidcrème. De lak is geen dood product, het heeft net als de huid van tijd tot tijd verzorging nodig om er mooi uit te blijven zien. Het gebruik van een polish zorgt ervoor dat de lak gevoed wordt met oliën die ervoor zorgen dat de lak soepel blijft en beschermen tegen verkleuring. Het polishen van de lak zorgt voor een hele mooie diepe en natte glans. Door kenners wordt deze stap omschreven als de sleutel voor een showwinnende glans.

Na het polishen van de auto zal hij erbij staan alsof hij net uit de showroom komt rijden. De volgende stap is dan het beschermen van het bereikte resultaat met een geschikte wax.


16 mei 2005 10:10
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Na de complete voorbehandeling wordt het tijd om het resultaat te beschermen met een wax of sealer. Deze stap zorgt ervoor dat de glans en kleur die we tijdens de voorbehandeling weer helemaal teruggebracht hebben langdurig blijft. Er is tegenwoordig enorm veel keus op het gebied van waxen. Ik raad je echter wel aan om een goed product te nemen, deze zijn over het algemeen erg makkelijk aan te brengen en te verwijderen. Daarnaast laten de echt goede producten geen stof of witte waxresten achter op de auto. Ook het resultaat dat je met een goede wax kunt bereiken is beduidend beter als bijvoorbeeld de spullen van het merk met de schildpad. De glans zal dieper zijn en de goede producten beschermen de lak aanzienlijk langer, sommige producten kunnen de lak wel een half jaar lang goed beschermen.

Hoewel het wat meer werk is kun je de wax het beste in twee dunne laagjes aanbrengen. Na het aanbrengen van iedere laag wacht je tot de wax voldoende gedroogd is en je verwijdert hem met een speciale microvezel doek. Dit is belangrijk omdat het gebruik van een verkeerd soort doek of bijvoorbeeld een oud t-shirt al het harde werk teniet kan doen en opnieuw krasjes in de lak kan veroorzaken. Door twee dunne lagen aan te brengen weet je zeker dat je alle delen goed in de wax hebt staan, daarnaast voegt het wat extra diepte toe.

Het enige dat je nu nog rest is het onderhouden van de showroom shine die de auto nu heeft. Dit doe je door de auto regelmatig op de juiste manier te wassen en regelmatig een laagje wax aan te brengen voor bescherming.

De foto hieronder toont een auto waarvan de lak de nodige waskrasje had, de linkerkant van de motorkap is het resultaat na het uitvoeren van de hier beschreven behandeling. Je ziet dat nog niet alle krasjes weg zijn, maar het verschil is toch enorm. Als je echt alle krasjes wilt verwijderen dan zul je aan de slag moeten met een echt polijstmiddel en eventueel een professionele poetsmachine. Dat is echter alleen voor geoefende poetsers…

Afbeelding


16 mei 2005 10:10
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik denk dat we nu genoeg stof hebben voor een leuke discussie over het onderhouden van de lak, dus kom maar op met de vragen en opmerkingen :wink:

Groeten,

Richard


16 mei 2005 10:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Ik zit in elk geval nog heel even met mijn mond vol tanden, die heel erg wijd open staat... Als ik het allemaal goed lees, heb je allerlei dingen nodig, waarbij je geen merken of voorbeelden noemt...

Bijvoorbeeld, wat is een goed merk washandschoen, wat is een goede shampoo, dat soort dingen, ik (als fanatiek autowasser), zou dat zeker willen weten!


16 mei 2005 10:16
Profiel Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Erdeke schreef:
Ik denk dat we nu genoeg stof hebben voor een leuke discussie over het onderhouden van de lak, dus kom maar op met de vragen en opmerkingen :wink:


Behoorlijk zelfs, mooie posting, maarrrrrrrrrrrr

Waar kan ik deze in Nederland kopen.

http://store1.yimg.com/I/autogeek_1841_19111650


Enne welk poetsmiddel moet ik gebruiken om een Zwarte (Super kleur voor elke Porsche), te laten glimmen zonder al die vervelende druppel resten.


16 mei 2005 10:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Wat een verhaal zeg!! :shock: "even" je auto wassen :lol:

Volgens mij had Horny een paar weken geleden ook al een paar tips gegeven....... www.bettercarcare.com

leuk verhaal Richard.
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


16 mei 2005 10:25
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
John4S schreef:
Enne welk poetsmiddel moet ik gebruiken om een Zwarte (Super kleur voor elke Porsche), te laten glimmen zonder al die vervelende druppel resten.

de cayenne nog niet laten protechen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ont opic:
indrukwekkend stuk tekst, autowassen tot een ware kunst verheven
_________________________________________
Got coffee?


16 mei 2005 10:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
RS 5
Bericht 
Heel goed verhaal. Bedankt.

Ik doe nog een stap ervoor. Ik nevel de autoschampoo met warm tot heet water op de lak laat deze enige tijd inwerken. Daarna afspuiten en dan het eigenlijke wassen.

Dat van die twee emmers is een goede tip. Logisch eigenlijk :wink:

Groet.


16 mei 2005 10:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Als fanatiek poetser spreekt me dit verhaal erg aan. Ik mis echter ook merken e.d. Verder is het dus een enorme klus om het goed te doen.


16 mei 2005 10:41
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Erdeke schreef:
Ik denk dat we nu genoeg stof hebben voor een leuke discussie over het onderhouden van de lak, dus kom maar op met de vragen en opmerkingen :wink:

:? ..... Nog geen tijd gehad om de informatie :shock: te lezen, maar ....

John4S schreef:
Waar kan ik deze in Nederland kopen.

http://store1.yimg.com/I/autogeek_1841_19111650

Meguiar's products kun je hier kopen. :^:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


16 mei 2005 10:58
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Tiptronic 2002, basalt
Bericht 
Nou, ik ben er ook even stil van! Het is bijna een wetenschappelijke verhandeling over het autowassen. Ik durf het bijna niet te zeggen , maar (tot nu toe) waste ik de auto gewoon met de tuinslang en daaraan de Gardena autoborstel gekoppeld. Dat blijkt dus min of meer vloeken in de kerk! Ik ga mijn (autowas)leven vanaf nu verbeteren.
Maar, zoals al eerder beschreven , waar koop je b.v. zo'n speciale washandschoen? En dan die klei(!?), nog nooit ergens gezien behalve kunstnijverheidswinkels,maar dat is waarschijnlijk toch andere kwaliteit?
Is Halfords een mogelijkheid? Verder weet ik eigenlijk geen winkels op autoaccessoire gebied.


16 mei 2005 11:19
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Hoi mensen,

Wat een leuk forum is dit eigenlijk, binnen zo'n korte tijd al zoveel reacties!

Ik heb eigenlijk bewust geen merken of producten genoemd omdat ik het verhaal niet over wil laten komen als een reclamepraatje voor een bepaald merk of product. Maar als jullie het toch willen weten...

Ik gebruik momenteel uitsluitend Meguiars producten voor het onderhoud van de auto's. Alleen als ik met de machine aan de slag ga pak ik 3M polijstmiddelen die speciaal voor machinaal gebruik zijn. Meguiars heeft die producten ook wel, maar die behoren tot de professionele lijn en die is in Nederland erg moeilijk verkrijgbaar.

Als jullie (ook de moderators) het geen probleem vinden wil ik bij de bovenstaande posts best de producten zetten die ik gebruik. Maar nogmaals ik heb al vaker meegemaakt dat ik het verwijt kreeg dat ik alleen maar reclame wilde maken, dus ik was daar even terughoudend mee...

Groeten,

Richard


16 mei 2005 11:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Dacht dat ik al veel had meegemaakt!!!!!!!
Maar je ziet, je hebt altijd baas boven baas.
En dan te bedenken dat ze mijn al zo'n zeikert vinden.

(vind het wel mooi)
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


16 mei 2005 12:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Erdeke schreef:
Als jullie (ook de moderators) het geen probleem vinden wil ik bij de bovenstaande posts best de producten zetten die ik gebruik. Maar nogmaals ik heb al vaker meegemaakt dat ik het verwijt kreeg dat ik alleen maar reclame wilde maken, dus ik was daar even terughoudend mee...


:thumright: , netjes! Maar ik denk dat je die merken gerust op het forum kunt gooien ; er wordt wel vaker met merknamen geschermd waar niemand bezwaar tegen heeft. Het blijft tenslotte een mening, en die mag je volgens mij altijd verkondigen.
Wel een heel werk trouwens hoor.. .Ik zet hem goed in de week, een emmer warm shampoo/water, afspoelen, zemen, wielen apart doen en klaar. Ik neem het hele verhaal echt van je aan maar denk dat ik in de praktijk toch bij mijn manier blijf. Jouw manier is iets voor de vacantie.. :oops: :wink: ( abs. niet vervelend bedoeld hoor! )


16 mei 2005 12:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
met dat wassen met die handschoen paste ik ook al toe.

met die klei heb ik wel eens van gehoord maar wist er niet precies het fijne van.

maar in ieder geval een heel informatief verhaal
_________________________________________
duitse laagvlieger


16 mei 2005 14:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Informatie ondertussen gelezen ..... :shock: ..... wat vraag je voor zo'n behandeling :?: ;) :^:

Erdeke schreef:
Ik heb eigenlijk bewust geen merken of producten genoemd omdat ik het verhaal niet over wil laten komen als een reclamepraatje voor een bepaald merk of product. Maar als jullie het toch willen weten...

Als jullie (ook de moderators) het geen probleem vinden wil ik bij de bovenstaande posts best de producten zetten die ik gebruik. Maar nogmaals ik heb al vaker meegemaakt dat ik het verwijt kreeg dat ik alleen maar reclame wilde maken, dus ik was daar even terughoudend mee...

Geen problemen mee zolang het een persoonlijke, liefhebbers achtergrond heeft en geen commerciële :!: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


16 mei 2005 14:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Erdeke schreef:
Hoi mensen,

Wat een leuk forum is dit eigenlijk, binnen zo'n korte tijd al zoveel reacties!

Richard


Wat had je anders van P rijders verwacht :roll: :wink: :wink:

wat kost zo'n behandeling bij jou?? neem aan dat je commercieel bent ?
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


16 mei 2005 14:58
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Poetsen
:D Ik dacht dat ik alles sloeg, maar ja je hebt altijd een overtreffende trap. Mooi en duidelijk verhaal.


Laatst bijgewerkt door Gizmo op 16 mei 2005 17:19, in totaal 2 keer bewerkt.



16 mei 2005 15:07
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Erdeke schreef:
Om het verschil goed te kunnen tonen ...


Vraag me af of het resultaat bij mijn Porsche hetzelfde is als ik deze door jou laat poetsen :wink:

Leuk verhaal :res: maar ik ben niet zo'n poetser :arrow: :drive: :!:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


16 mei 2005 15:44
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Leuk verhaal om te lezen

en ga komende vakantie maar eens een dag vrijplannen
om dit eens te proberen.

Ik heb ook nog wel wat vraagjes:
Hij sta jij tegenover electrisch poetsmachines
voor het uitpoetsen van je wax?

Het werken met die klei, die vervuild langzaam aan
steeds sterker? Dus ik neem aan 1 homp klei per poets beurt.


en inderdaad zoals al aangegeven vermeld de merknamen,
waar je het kunt krijgen
want
Citaat:
Meguiar's products kun je hier kopen.

kom ik uit bij protech en daar zie ik in de shop deze producten niet terug komen.

Kun je ook een kostenindicatie geven van de producten ?


ben benieuwd

groet

Denis


16 mei 2005 17:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996,986 2.7, 944t
heist-op-den-berg
Bericht 
:thumleft: Nog eens een goed onderwerp.
8)


16 mei 2005 18:47
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Denis schreef:
en inderdaad zoals al aangegeven vermeld de merknamen,
waar je het kunt krijgen
want
Citaat:
Meguiar's products kun je hier kopen.

kom ik uit bij protech en daar zie ik in de shop deze producten niet terug komen.

Dat je ze niet in de online shop terug vindt wil nog niet zeggen dat het geen leverancier van Meguiar's is :!: :roll:

Links voor de NL'ers, voor de Belgen en voor allebei; met prijzen. :salut:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


16 mei 2005 19:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 205 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.